waarom lukt het met switch wel, en met koppelstukje niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 23:43
ik moet een utp-kabel verlengen; ik had nog zo'n koppelstukje liggen dus dat er tussen, laptop aan het einde; geen internet. Wel iets van een signaal, je ziet in Netwerkcentrum dat hij probeert te identificeren, maar geen verbinding. Het gaat om 2 cat5E kabels.
De kabel vóór het koppelstukje getest: prima verbinding. Daar ligt het dus niet aan.
Nieuw koppelstukje gekocht bij Karwei, ertussen gezet: geen verbinding. Zou dan de tweede kabel rot zijn?
Toen een switch ertussen gezet in plaats van het koppelstukje: prima verbinding. De tweede kabel is dus prima.

Ik begrijp het niet: hoe kan het via de switch wel lukken en via het koppelstukje niet? Dat stukje geeft toch een-op-een het signaal door, geen cross-over of wat dan ook? Het is gewoon een standaard onderdeeltje van de Karwei. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:32

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Hoe lang is de kabellengte met die 2 kabels bij elkaar? Daarnaast heb je kans dat je een cross-kabel moet gebruiken. Bij de meeste recente switches maakt dat niet uit.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:47

E-Vix

Nu met sneeuw!

'koppelstukje' is ook daadwerkelijk voor UTP, en niet voor ISDN? Het verschil is dat ISDN alleen de binnenste 4 pins gebruikt, en UTP gebruikt er 6 (100Mbit) of 8 (Gbit).
De koppelstukjes kan je vaak makkelijk open klikken. Simpelweg even kabeltjes tellen.

Ik zie op de website van de Karwei dat ze beide varianten verkopen. ISDN koppelstukje is wit en kost € 3.09 en UTP koppelstukje is zilver en kost € 6.19. Heb je dus de witte, dan zal het niet werken.

[ Voor 28% gewijzigd door E-Vix op 20-03-2015 16:04 ]

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 17:54

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Switch versterkt het signaal.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:26

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

E-Vix schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 15:59:
'koppelstukje' is ook daadwerkelijk voor UTP, en niet voor ISDN? Het verschil is dat ISDN alleen de binnenste 4 pins gebruikt, en UTP gebruikt er 6 (100Mbit) of 8 (Gbit).
De koppelstukjes kan je vaak makkelijk open klikken. Simpelweg even kabeltjes tellen.
100mbit heeft ook maar 4 aders nodig. Aders 1,2,3 en 6, en niet de 4 middelste.

Persoonlijk heb ik zeer slechte ervaringen met koppelblokjes, maar je kunt ze wel even snel inzetten uit noodzaak. Klik hem eens open en kijk of beide zijdes 1-op-1 overeenkomen (weliswaar gespiegeld).
??? We hebben het hier over een ethernet-switch he :P?

[ Voor 23% gewijzigd door MisteRMeesteR op 20-03-2015 16:04 ]

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:08

FreakNL

Well do ya punk?

Een UTP kabel mag zo'n 100 meter lang zijn voordat je weer met iets van een switch gaat "versterken". Maar ik kan me goed voorstellen dat zo'n koppelstukje voor een dusdanig verlies zorgt dat de lengte van de twee kabels bij elkaar opgeteld niet groter dan een meter of 50 mag zijn. Zeker als het een koppelstukje van brakke kwaliteit is.

Ik heb overigens ook liever (zoals MisterMeester aangeeft) een kabel uit 1 stuk. Dat gezegd hebbende heb ik in mijn oude huis jarenlang twee koppelstukjes gehad op een kabel. Uit de modem kwam een 2 meter lange UTP kabel -> Koppelstukje -> 2 meter platte utp kabel (onder de vloerbedekking door van meterkast naar studeerkamer) -> 5 meter UTP -> Router. En daar heb ik nooit problemen mee gehad. Ik gebruikte deze couplers daarvoor:

http://www.allekabels.nl/...KK17NWat8QCFcjHtAodDhwAKw

Voelden best stevig en betrouwbaar aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:04
Je hebt ongetwijfeld een ISDN koppelstuk gekocht.
Die geven maar twee paren door en voor Gb UTP heb je 8 paren nodig.
Koop er een voor netwerktoepassingen. zoals hier.
http://www.netwerkkabelshop.nl/accessoires/koppelstukken

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
Ben(V) schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 16:10:
Je hebt ongetwijfeld een ISDN koppelstuk gekocht.
Die geven maar twee paren door en voor Gb UTP heb je 8 paren nodig.
Koop er een voor netwerktoepassingen. zoals hier.
http://www.netwerkkabelshop.nl/accessoires/koppelstukken
Grappig, dat "ongetwijfeld". :)
ik heb echt een utp-koppelstuk gekocht, dat metalen model van de Karwei wat hierboven is genoemd.
[url]http://https://www.karwei.nl/assortiment/elro-utp-koppeling-cm904g/p/B448549[/url]
Ik heb het ook getest met een andere kabel in het koppelstukje; dat werkt ook niet.
De kabels zijn niet zo heel lang, 10 en 10 meter, dus daar mag het niet aan liggen.

[ Voor 6% gewijzigd door Hkuit op 20-03-2015 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:18
Ik heb ook eens 2 uur verspild om er dan achter te komen dat ik een cross UTP koppelstukje had gekregen van mijn leverancier.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
UTP staat voor Unshielded Twisted Pair.
Wordt ook voor ISDN gebruikt, alleen maar twee aderparen.
GB netwerken hebben er acht nodig.

PS Netwerk spullen bij de karwei Tsk...

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
Ben(V) schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 16:24:

PS Netwerk spullen bij de karwei Tsk...
Weet ik, maar ELRO is dan wel weer een topmerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
ELRO staat voor El cheopo ROtzooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:08

FreakNL

Well do ya punk?

Pak dan eens twee netwerkkabels van 2 meter ofzo en zet daar dat koppelstuk tussen. Dan kun je in ieder geval uitsluiten dat het aan het koppelstuk ligt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-07 08:01
Wat je ook zou kunnen doen, dat ding terug brengen en een kabel van 20m kopen...
Je bent nu al zoveel tijd kwijt aan dergelijke pruts oplossing... Dus doe je zelf een lol: http://www.allekabels.nl/...werk-kabel-utp-cat5e.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meulugar
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:46

Meulugar

Vanuit het zonnige zuiden![PT]

wat je zoekt is:

http://www.mycom.nl/images/400/400/0/5248.webp
Afbeeldingslocatie: http://www.mycom.nl/images/400/400/0/5248.webp

en

Afbeeldingslocatie: http://www.mycom.nl/images/400/400/0/5247.webp

en 20 meter kabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 13:07
MisteRMeesteR schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 16:02:
[...]

100mbit heeft ook maar 4 aders nodig. Aders 1,2,3 en 6, en niet de 4 middelste.

Persoonlijk heb ik zeer slechte ervaringen met koppelblokjes, maar je kunt ze wel even snel inzetten uit noodzaak. Klik hem eens open en kijk of beide zijdes 1-op-1 overeenkomen (weliswaar gespiegeld).

[...]

??? We hebben het hier over een ethernet-switch he :P?
Het verschil tussen een hub en switch is evenzo dat de laatste versterkt. Niet alleen het routen is anders.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rieshjart schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 16:43:
Wat je ook zou kunnen doen, dat ding terug brengen en een kabel van 20m kopen...
Je bent nu al zoveel tijd kwijt aan dergelijke pruts oplossing... Dus doe je zelf een lol: http://www.allekabels.nl/...werk-kabel-utp-cat5e.html
Wordt lastig als 1 van de 2 kabels niet te vervangen is i.v.m. ingestort in vloer ofzo..
TS zal niet voor niets een koppelstuk nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
Verwijderd schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 18:22:
[...]

Wordt lastig als 1 van de 2 kabels niet te vervangen is i.v.m. ingestort in vloer ofzo..
TS zal niet voor niets een koppelstuk nodig hebben.
[/b]

Of hij had een kabel over en dacht goedkoop en makkelijk door een koppelstuk ertussen te zetten.
Vandaar mijn reactie aangezien voor iets meer kon er een nieuwe kabel gekocht worden.

Enigste die duidelijkheid kan geven is TS zelf. Anders is het toch alleen maar gissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostface9000
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:14
Zal inderdaad 'n 4 pin of cross cable blokje zijn. Of de kabel is langer dan 100m.
Gebruik gewoon 'n keystone :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2019 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Brent schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 18:01:
Het verschil tussen een hub en switch is evenzo dat de laatste versterkt. Niet alleen het routen is anders.
:/ :? 8)7 |:( 7(8)7 :F _O- :)B

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerfectPC
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-05 11:26
braaf hé gij... (de rest klopt wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
rieshjart schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 20:31:
[...]
[/b]

Of hij had een kabel over en dacht goedkoop en makkelijk door een koppelstuk ertussen te zetten.
Vandaar mijn reactie aangezien voor iets meer kon er een nieuwe kabel gekocht worden.

Enigste die duidelijkheid kan geven is TS zelf. Anders is het toch alleen maar gissen.
Dat dus; kreeg 10 m van Telfort, vond ik zonde om niks mee te doen... Daarom verlengd. Koppel stukjes inderdaad getest met andere kabels, doen het prima.
Heb zelf een stekkertje bevestigd (zo'n toolless ding), dacht even dat ik de aders precies verkeerd om gedaan had, maar helaas, dat was het ook niet.
Toch denk ik dat de switch wat slims doet en een ader-foutje hersteld, wat het koppelstuk niet kan. Of is dat onzin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
Nee geen onzin.
Het zou kunnen dat 1 v/d 2 kabels defect is.

Je computer snapt wellicht niet dat wanneer alleen 7 aders contact maken er ook nog op 100mb gewerkt kan worden.

Nu kennen we je modem/router niet en welke snelheden hij ondersteund. Maar wat je even kunt doen is allebij de kabels apart te testen door je computer ermee direct met t modem/router aan te sluiten en zien of hij bij beide kabels in het netwerkcentrum dezelfde netwerksnelheid aangeeft.

Als dat goed lijkt te gaan dan eventueel nog eens proberen (koppelstukje even controleren op vuiligheid). Anders ermee terug en geld terug, voor paar euro meer heb je een 20m kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Wat ook kan is dat een van de kabels een crosskabel is.
De meeste switches zijn tegenwoordig auto mdi wat wil zeggen dat ze dit automatisch omschakelen indien dat nodig is.
Netwerkkaarten in een PC zijn dat meestal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostface9000
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:14
Verwijderd schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 21:34:
[...]

Ja, die is fijn. :?
Moeten wij nu tussen die 81+ miljoen Google hits meteen weten wat je hiermee bedoelt?? :+
Panduit keystone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-09 17:25
Hkuit schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 15:55:
ik moet een utp-kabel verlengen; ik had nog zo'n koppelstukje liggen dus dat er tussen, laptop aan het einde; geen internet. Wel iets van een signaal, je ziet in Netwerkcentrum dat hij probeert te identificeren, maar geen verbinding. Het gaat om 2 cat5E kabels.
De kabel vóór het koppelstukje getest: prima verbinding. Daar ligt het dus niet aan.
Nieuw koppelstukje gekocht bij Karwei, ertussen gezet: geen verbinding. Zou dan de tweede kabel rot zijn?
Toen een switch ertussen gezet in plaats van het koppelstukje: prima verbinding. De tweede kabel is dus prima.

Ik begrijp het niet: hoe kan het via de switch wel lukken en via het koppelstukje niet? Dat stukje geeft toch een-op-een het signaal door, geen cross-over of wat dan ook? Het is gewoon een standaard onderdeeltje van de Karwei. :?
Is kabel nummer twee een crosskabel ? Met een straight koppelstukje ertussen gaat het nooit werken.
Die switch kan er wel mee overweg omdat (waarschijnlijk) de poorten Auto MDI-X zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Koop voor 5 euro een LAN tester op ebay. Zie je gauw wat het "probleem" is.

http://www.ebay.nl/itm/ET...ain_3&hash=item43ccf9e748

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08:20
Kabels eruit halen.1 nieuwe erin.de tijd die je hier verdoet om een passend antwoord te krijgen, had je kunnen besteden aan een nieuwe kabel te leggen (zelf gemaakt of 25 mtr kant en klaar).

[ Voor 2% gewijzigd door vincedd op 22-03-2015 09:27 . Reden: iets vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:10
Ik heb zelf ook een paar koppelstukjes en sommige van mijn koppelstukjes werken niet met sommige van de UTP connectors op mijn kabels. Als ik de stekker van de kabel verder het koppelstukje in duw werkt het wel, maar zonder aan te raken niet. Mijn koppelstukje zal dus wel niet goed zijn (de kabels doen het wel rechtstreeks). Misschien is er ook zoiets bij jou aan de hand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-09 22:52

M2M

medicijnman

EverLast2002 schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 15:58:
[...]

Is kabel nummer twee een crosskabel ? Met een straight koppelstukje ertussen gaat het nooit werken.
Die switch kan er wel mee overweg omdat (waarschijnlijk) de poorten Auto MDI-X zijn.
ik dacht dat alle recente computerhardware (inclusief netwerkkaarten / netwerkchips) inmiddels wel AutoMDIX hadden...

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-09 17:25
M2M schreef op zondag 22 maart 2015 @ 10:02:
[...]

ik dacht dat alle recente computerhardware (inclusief netwerkkaarten / netwerkchips) inmiddels wel AutoMDIX hadden...
Klopt. Alleen weten we niet of de hier gebruikte switch dit al ingebouwd heeft of niet (specs zijn niet bekend).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
EverLast2002 schreef op zondag 22 maart 2015 @ 14:53:
[...]

Klopt. Alleen weten we niet of de hier gebruikte switch dit al ingebouwd heeft of niet (specs zijn niet bekend).
`
De switch wel, lijkt me, want met de switch ertussen werkt het wél.
Mijn gok is voorlopig dat er inderdaad 1 of 2 aders niet werken; de switch vangt dat op, het koppelstukje stuurt het 'dom' door en mijn laptop snapt het vervolgens niet.
Ik ga nog eens wat testen en als ik het dan nog niet weet, dan komt er een nieuwe kabel van 20 meter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

M2M schreef op zondag 22 maart 2015 @ 10:02:
Ja maar alleen met een straigt kabel tenzij je er een voor gigabit hebt.
Sterker nog, het is opgenomen in de 1000base-t standaard.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:07
Als het alleen met een straight kabel werkt, waarom zou je dan AutoMDIX willen hebben ofwel wat doet de AutoMDIX dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Ik denk dat hij bedoeld dat sommige switches zelf uitzoeken of het een cross of een straight kabel is, en dan in beide gevallen werkt.

Maar dat ligt dus echt aan de hardware, soms werkt het wel met kruis en recht, en soms moet je even een andere kabel pakken. gewoon proberen is beter dan de specificaties erop uit proberen te vinden

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Pagina: 1