GPU temperatuur stabiel 90C bij gebruik, te hoog?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:36
Ik heb laatst een Dell desktopje overgenomen die voor een paar kleine games gebruikt gaat worden. Omdat de onboard-kaart van deze pc nogal erg gedateerd is(4fps bij een browserspel), heb ik een (iets minder gedateerde) externe videokaart erin gestoken.Pc gestart, fps omhoog tot een acceptabel aantal(15~28), alles prima.
Nu merk ik wel dat de GPU-temperatuur nogal hoog is steeds. 50-65C(momenteel 63C) in idle komt vaak voor. Zodra ik een video of game start(bijv. Minecraft, gaat de temperatuur omhoog tot ~91C.Leek me erg hoog, dus geGoogled maar de meningen schijnen nogal uiteen te lopen. De één vindt 90C acceptabel, de ander zegt dat het funest voor je GPU is. Welke temperatuur is nu normaal, tot hoeveel graden mag ik absoluut niet komen?

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:44
En wat is dit voor iets minder gedateerde externe videokaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:36
spNk schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 14:57:
En wat is dit voor iets minder gedateerde externe videokaart?
Een Nvidia Geforce 6200 LE.

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:44
Tja. 90C is wel aan de hoge kant (het is op zich wel veilig), zeker voor zo'n kaartje. Het beste even de koeler eraf, helemaal schoonmaken, nieuwe koelpasta erop en weer monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:43

Esumontere

Floep, banaan.

90C is inderdaad wat hoog. Vanaf 100C zou ik me echt zorgen gaan maken, dan heb je een beetje een richtlijn. Ik zou inderdaad, zoals spNk aanraadt, de koelpasta vervangen en de koeler schoonmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:03

Nemesizz

Untouchable

De meeste Geforce 6200LE's zijn passief gekoeld, dus als er bijvoorbeeld geen/weinig airflow in de behuizing is worden ze onder belasting loeiheet. Meestal worden die dingen gebruikt voor kantoor toepassingen, en niet voor games en worden ze dus niet zo heet.

Ik verwacht geen drastische veranderingen van koelpasta vervangen, tenzij er al te veel tussen zit (niet ongebruikelijk) en deels is opgedroogd. Maar hoe dan ook, een passieve* kaart zonder airflow word gewoon loei heet.

* = kan natuurlijk zijn dat je een model hebt waar wel een ventilatortje op zit, maar meestal zijn dat kleine prut ventilatortjes waar amper luchtstroom vanaf komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistiaantje
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
De eerste twee dingen wat gecheckt moet worden is zoals hierboven vermeldt de airflow van de kast en als tweede de koelpasta op de chip. Als beide slecht zijn zal bijna elke kaart moeite hebben om koel te blijven onder full load.

Life is too short to drink bad whisky

Pagina: 1