Nieuwe rijden - EGR klep - hoe te rijden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Hoi,

Hoe zit het nu.

EGR klep komt vaak verstopt te zitten door met een nieuwe motor laag in de toeren te rijden.

Hoe voorkom je dit zonder hoog in de toeren te komen? Kijkende naar mijzelf, ik rij een V70 2.0D. Over het algemeen rij ik die netjes warm en mijn standaard snelheid is 120KM per uur op de CC. Motor maakt dan rond de 2200RPM. Als de motor goed warm is dan plank ik hem wel eens bij inhalen en jaag de toeren door naar boven de 4000, maar over het algemeen haalt hij de 2200RPM op CC. Hiermee haal ik 1 op 16.

Ik rij veel op de snelweg, maar ook wel eens 1 a 2 dagen kleine stukjes naar de supermarkt. Ik denk dat ik nu gemiddeld tussen de 500 en 800KM per week op de snelweg rij.

Zijn de afstanden op de snelweg per week genoeg om de motor goed schoon te branden?

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:04
backupdevice schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 13:53:
EGR klep komt vaak verstopt te zitten door met een nieuwe motor laag in de toeren te rijden.

Hoe voorkom je dit zonder hoog in de toeren te komen?
Door hem af te doppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

je zou met enige regelmaat een flesje Forte EGR Cleaner door de diesel kunnen gooien. Een andere optie is met regelmaat de EGR te demonteren en handmatig schoon te maken (zo doe ik het, dan weet je in ieder geval zeker dat het goed is. Maar goed, bij mijn motor is hij zeer makkelijk te bereiken, weet niet hoe dat bij de V70 zit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Dat gaat zomaar niet bij moderne motoren. In ieder geval niet zonder motorstoringen en daarbij behorende noodloop.

Softwarematig afsluiten is bij de meeste auto's wel mogelijk tot zo'n 97%, daarvoor kan je het beste even bij een goede chiptuner aankloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Ik denk dat grote problemen uitblijven met de afstanden die TS maakt. Vooral te koude motor geeft ellende icm. EGR.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:16

-tom-562

Oliesjeik

EGR (laten) afdoppen en laten uitschrijven, i.c.m. een mooie chiptuning. Loopt je auto zuiniger en mooier.
Volvotune is daar een goed adres voor

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Nu online
-tom-562 schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 14:35:
EGR (laten) afdoppen en laten uitschrijven, i.c.m. een mooie chiptuning. Loopt je auto zuiniger en mooier.
Volvotune is daar een goed adres voor
Ik zou eventueel alleen een eco tune willen laten doen.

Buiten de drastische maatregelen om ( EGR afdoppen en uitschrijven ) hoe zorg je ervoor dat je zuinig rijdt zonder een dicht slippende EGR klep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-05 08:08
Mijn ervaring uit het verleden met een Alfa 1.9 jtd :
Af en toe uitlaten in Duitsland...
(wat je ook kan doen is een kwartier wat hoger in de toeren op de snelweg gaan rijden)

(maar mijn laatste diesel heb ik de EGR laten afsluiten, feitelijk en softwarematig)
Ik heb altijd begrepen dat de EGR klep een vreemd iets is het zorgt voor versmering in de motor en op de lange termijn voor roet, maar het is in het kader van de milieu voorschriften.

Een monteur heeft het mij eens een keer op een mooie manier omschreven: Je drinkt ook niet je eigen pis om minder afvalwater te produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:16

-tom-562

Oliesjeik

backupdevice schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 14:52:
[...]

Ik zou eventueel alleen een eco tune willen laten doen.

Buiten de drastische maatregelen om ( EGR afdoppen en uitschrijven ) hoe zorg je ervoor dat je zuinig rijdt zonder een dicht slippende EGR klep?
Zo drastisch is dat niet hoor. Kwestie van een blindplaatje plaatsen.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-04 19:23

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Met gewoon regelmatig even lekker doortrappen in een lagere versnelling (of inderdaad een tijdje doortrappen in Duitsland) voorkom je veel problemen. Mijn Lupo 3L heeft 180.000 km zonder problemen gemaakt door zo te rijden. Echt zuinige 3L rijders maakten nooit toeren en kregen EGR klep problemen na verloop van tijd. Gewoon de hele uitlaat inclusief kat heet stoken en schoonblazen.
Dat schoonblazen uiteraard bij voorkeur in een 80 km/u zone doen zoals op de A10 (ringweg A'dam) :)

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Nu online
Duitsland is best wel een stukje rijden. Maar 300Km per rit is dat ook goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mutybay
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06-05 10:59
De EGR klep zorgt ervoor dat een deel van het uitlaatgas teruggevoerd wordt naar de inlaat om gemengd te worden met een vers brandstof mengsel. De EGR klep gaat verder dicht naarmate je meer vermogen vraagt. (met een schoon, vers mengsel heb je meer vermogen dan een half oud/nieuw mengsel). Aanslag van het vuile mengsel in het inlaat traject treed vooral op bij koude temperaturen. Dus als je je auto alleen voor boodschappen/korte ritjes gebruikt, zit je al snel met een verstopte EGR of inlaat. Dit is te voorkomen door vol gas weg te rijden en snel over te schakelen. Deze oplossing is helaas niet mogelijk omdat dit slecht is voor je gehele motorblok.

2200 toeren op de snelweg zorgt ook voor afzetting, (je rijdt in deellast dus de EGR staat ver open) maar in veel mindere mate omdat het blok warm is. Als je vervolgens van de snelweg afkomt is het verstandig om het laatste stukje vol gas op te trekken en snel over te schakelen (Bij welk toerental hangt af van de vermogen/koppel kromme). Dit zorgt voor een vermindering van de afzetting en is nog zuiniger ook (minder pompverliezen). Dit heeft echter weer een nadeel voor turbo motoren omdat de turbo dan als een achterlijke draait als je op je bestemming aankomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Nu online
Ok. Dus korte stukken zorgen voor aanslag. De lange stukken die ik per week rij maken het allemaal schoner. Per rit een keer goed doorhalen zou goed moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online
backupdevice schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 18:44:
Ok. Dus korte stukken zorgen voor aanslag. De lange stukken die ik per week rij maken het allemaal schoner. Per rit een keer goed doorhalen zou goed moeten zijn?
Gezien de kilometers per maand op de snelweg lijkt dat onnodig veel. Elke 2 of 4 weken een keer een stukje doortrekken in toeren (pak een heuveltje 7% mee) en daarna nog ff een rondweg van 10 km. om de turbo weer ff te kalmeren (smeren). Ondanks dat het niet per se hardb hoeft te gaan, doe 't op een dag dat ze doorgaans niet staan te laseren/mobiele flitsteam :)

altijd watt | NRG | some things will never change

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-05 20:56

Aight!

'A toy robot...'

Afgelopen zaterdag bij een meeting van het VolvoV70 forum hebben ze mij het laten zien en verteld hoe het werkt.

Het is dus dat de uitlaatgassen nog een keer in de motor worden gebruikt voor lagere uitstoot. Slecht voor je motor omdat je dus vervuilde lucht weer opnieuw gebruikt. Ze vertelde me als je hem afdicht dat je uitstoot dan iets hoger wordt maar constant.

Als je hem niet afdicht schommelt die uitstoot een stuk meer en is uiteindelijk een stuk slechter voor het milieu.

Ik wilde ook een Ecotune doen, eerst nog even een kleine beurt en daarna laat ik de EGR dicht maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online
Een keer schoon (laten) maken kan geen kwaad. Zie foto's voor en na! http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=94139

altijd watt | NRG | some things will never change

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:10
Daarom wil je dat ding ook laten afdichten, dan heb je die ellende niet in je motor :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
TS rijdt langere afstanden met de motor op temperatuur en rpm 2200 + af en toe goed gasgeven. Lijkt me geen EGR risicoeval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Nu online
Tja, auto is 4 jaar oud en ik vind het listig om nu al de EGR af te doppen ivm met eventuele Volvo coulance op motor etc.

Ik ben wel redelijk gerust gesteld. Ja ik rij ook kleine stukjes maar die worden per week goedgemaakt met ritjes van minimaal 250KM per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:24
backupdevice schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 14:52:
Buiten de drastische maatregelen om ( EGR afdoppen en uitschrijven )
Het milieu is je dankbaar.
hoe zorg je ervoor dat je zuinig rijdt zonder een dicht slippende EGR klep?
Heel enkel even doorrijden.

Wij rijden ook redelijk laag in de toeren met een mix van stads en snelwegkilometers. Toen de EGR het een keer niet helemaal goed meer deed was even doortrekken in Duitsland voldoende. Blijkbaar hoeft het dus niet eens vaak.

[ Voor 19% gewijzigd door Rukapul op 21-03-2015 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05:15

Bestla

M/M -> V/F

Regelmatig invoegen op de snelweg met 100km/uur in de derde versnelling. Werkt voor mij prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ik heb hem zelf een week geleden zelf afgedopt door de vacuümslang naar de EGR dicht te knijpen met 2 plaatjes. De EGR in mijn auto werkt met onderdruk (dan gaat hij open). Nu bereikt de onderdruk de klep niet meer, en blijft hij dicht staan. Gelukkig is het een VAG product uit 2003, en was er toen blijkbaar nog geen sensor in de klep, want niets geen motormanagement lampjes of gekkigheden na reeds een paar honderd km. Lang-leve oude dieselbakken zonder veel poespas *O*

Het ding liep direct beter tussen 2000 en 3000tpm (meer vermogen), en na verloop van de week liep hij ook beter in de hele range. Het is een SDI, dus die heeft relatief meer last van de extra drukval door aankoeking, een turbo blijft er veel lucht doorheen jakkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
backupdevice schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 13:53:
Waarom rij je laag in de toeren? Lage toeren != zuinigheid.

Het beste voor een motor is om qua toerental zo dicht mogelijk op het toerental te rijden waarbij het maximum koppel ligt. Voor een diesel is dit makkelijk te doen. Dan is je motor ook het zuinigst. Ik vind het altijd jammer dat personenauto's niet zoals vrachtwagens een groen deel op hun toerenteller hebben om het ideale toerenbereik aan te geven.

Je kan verder nog dingen doen als af en toe flink optrekken, eventueel reinigingszooi erin gooien, maar de EGR zal toch deels blijven vol koeken. Uitbouwen en schoonmaken is een optie. Alternatief afdoppen die handel. Voor de APK maakt het niet uit, er wordt niet gemeten op de effecten van de EGR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
CMD-Snake schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 11:41:
Lage toeren != zuinigheid.

Het beste voor een motor is om qua toerental zo dicht mogelijk op het toerental te rijden waarbij het maximum koppel ligt .... Dan is je motor ook het zuinigst.
Wat je zegt geldt alleen tijdens optrekken.
Bij constante snelheden is de hoogst mogelijke versnelling bijna altijd het zuinigste.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:02

pinda powerrr

Slow down...

Zoals eerder aangehaald, als je een beetje handig bent, dan haal je met regelmaat de egr even los. Schoonmaken met remmenreiniger en een beetje wd-40 op het bewegende deel. Dan blijft de boel tenminste heel. Tevens heb je dan de mogelijkheid om aangekoekte zooi weg te halen bij de inlaat.

Voor Alfa/Fiat bestond er ook een plaatje met kleine gaatjes om voor de egr te plaatsen (officiële aanpassing). Dit zorgde ervoor dat de luchtstroom sneller was en daar dan minder roet zou blijven hangen. Op deze manier was er ook geen foutmelding.

Beste manier blijft softwarematig en icm een plaatje afdoppen. Je gaat echt merken dat de motor alleen nog maar verse lucht krijgt, ipv half lucht, half uitlaatgassen. De verbranding is simpelweg beter.
Tevens blijft je inlaat ook schoner. Ik heb mijn inlaat laten schoonmaken en daar zat echt een enorme hoeveelheid drab op. Na het schoonmaken weer het effect van meer lucht om te ademen. Daarna is de boel dichtgezet :P

Waiting on the world to change

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iacobus
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 05-05 10:49
In mijn Audi A3 Sportback 1.6TDI heb ik ook regelmatig EGR en roetfilter meldingen op de BC. De dealer geeft elke keer aan dat dit komt door te lage toeren maar 120km/h in z'n 6 is is 2000rpm.

Mijn oplossing is kwartiertje 140km/h in z'n 3 en de meldingen zijn verdwenen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-05 15:13
Iacobus schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 08:45:
In mijn Audi A3 Sportback 1.6TDI heb ik ook regelmatig EGR en roetfilter meldingen op de BC. De dealer geeft elke keer aan dat dit komt door te lage toeren maar 120km/h in z'n 6 is is 2000rpm.

Mijn oplossing is kwartiertje 140km/h in z'n 3 en de meldingen zijn verdwenen :)
Helaas werkt in ieder geval bij mijn auto (avensis 2.2 d4d d-cat) dat rijden in de 6e versnelling wel om je toeren laag te houden, maar gaat mijn (je?) software in dat geval niet schoonbranden wegens overdrive-versnelling. 120km/h in de vijfde versnelling zou geen probleem moeten zijn (en klinkt beter dan 140 in 3).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-05 21:49
[verwijderd]

[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:38

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Ik heb laatst mijn 20 jaar oude VW T4 2.5TDi de EGR laten afdoppen en de bus is een heel stuk blijer nu bij het starten van een koude motor. Leuk idee dat EGR, maar bij oude motoren werkt het bijna tegenovergesteld. Vooral met de onderhoudsgeschiedenis van mijn bus (10 jaar lang nagenoeg geen onderhoud en alleen maar hele korte ritjes).

Vieze EGR -> slechtere verbranding (want minder zuurstofrijke lucht) -> meer uitstoot

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:03
WHiZZi schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 16:52:
Ik heb laatst mijn 20 jaar oude VW T4 2.5TDi de EGR laten afdoppen en de bus is een heel stuk blijer nu bij het starten van een koude motor. Leuk idee dat EGR, maar bij oude motoren werkt het bijna tegenovergesteld. Vooral met de onderhoudsgeschiedenis van mijn bus (10 jaar lang nagenoeg geen onderhoud en alleen maar hele korte ritjes).

Vieze EGR -> slechtere verbranding (want minder zuurstofrijke lucht) -> meer uitstoot
Een goed ontwikkelde motor is erop ingericht om met bepaalde EGR niveau's te draaien en is met die duivelse EGR dan ook significant zuiniger. EGR afdoppen is dus om meerdere redenen niet echt het beste idee, al zal het voor oudere motoren vast wel prima werken. Verder komen er bij een moderne voertuigen waarschijnlijk ook een bak meldingen mee waardoor je dashboad op een kerstboom lijkt.

Voor oudere motoren die geen onderhoud hebben gehad is het een ander verhaal, maar ik vermoed dat dat voor de TS niet het geval is.

Je EGR klep koekt vooral dicht indien je blok koud blijft (korte stukjes, in de stad bv.) en indien je veel accelereert bij lage toeren met hoge lasten (het nieuwe rijden dus). Ik verwacht gezien je gebruik dat je er niet heel snel last van hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Bestla schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 10:27:
Regelmatig invoegen op de snelweg met 100km/uur in de derde versnelling. Werkt voor mij prima.
Ik doe iets vergelijkbaars met de mijne, af en toe trek ik de toeren flink door.. met gevolg dat er een flinke roetwork ontstaat omdat de boel even goed word door geblazen..
Ik heb de buizen ook wel eens met de hand schoongemaakt..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Pagina: 1