Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdegroen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-08-2022
Beste Tweakers,

Dit is de eerste keer dat ik een vraag stel, dus ik hoor het graag als er iets niet klopt.
Na enorm veel topics gelezen te hebben heb ik echter nog een aantal vragen waar ik niet helemaal zeker van ben:

Situatie:
Nas 1 ( 2 Bay): Bij mij thuis
Schijf A: Opslag
Schijf B: Backup Schijf A - Nas 2

Nas 2 ( 2 Bay): Bij Ouders
Schijf A: Opslag
Schijf B: Backup Schijf A - Nas 1

De bedoeling is dat bij beide nassen, 1 Schijf gebruikt wordt voor opslag en de andere schijf is de backup schijf van de andere nas. Als ik het goed begrepen heb is dit mogelijk. Ik denk dat ik dan dus geen raid configuratie hoeft te gebruiken, maar de schijven gewoon als los kan configureren, klopt dit of zijn er slimmere oplossingen?

NAS Keuze:
Ik wil de NAS vooral gebruiken voor opslag van foto's, films en voor het streamen van films. Na uitgebreid gezocht te hebben begrijp ik dat synology de beste keuze is, ik ben hierbij uitgekomen bij de Synology DS215j. Denken jullie dat deze NAS voldoet aan mijn wensen, of is er een betere keuze?

HDD Keuze:
Wat voor mij het moeilijkste onderdeel is, is de HDD keuze. Ik heb begrepen dat de WD schijven een goede keus is, maar nu komt het: de WD green of Red. Ik heb hier eindeloze discussies over gelezen maar komt niet tot een sluitend antwoord. De backup van beide Nassen, zal dagelijks gebeuren, is het dat nodig om de reds te nemen ivm 24/7 gebruik, of is dit overkill omdat deze schijven dagelijks maar even worden aangesproken.
Wanneer het zo is dat WD Red gewoon het beste is betaal ik hier graag meer voor, maar wanneer dit onzin is vind ik het zonde.

Budget:
Liefst zo goedkoop mogelijk, maar het moet gewoon een degelijk systeem zijn, waar ik geen spijt van krijg.
Ik zat te denken aan 350-400 euro, per systeem (inclusief HDD's).

Ik hoop dat er iemand is die me een beetje op weg kan helpen,
Met vriendelijke groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:44
hoe groot moeten de schijven worden?
overigens zou ik voor de nas altijd de red nemen, deze zijn gewoon meer gemaakt voor nas systemen en 24/7 toegangkelijkheid.

DS215j 162,-
WD RE 3TB 119,- x2

= exact 400 (ik verzin het niet eens..)

edit voor die prijs is overigens de synology DS215j wel de beste keuze qua opties.

[ Voor 14% gewijzigd door furian88 op 20-03-2015 13:19 ]

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdegroen
Super bedankt voor je snelle reactie!
Ik denk aan 2TB voorlopig genoeg te hebben, maar als je het zo stel is 3TB misschien net zo slim!
Dan is het misschien toch slimmer om de RED schijven te nemen, past binnen het budget ook!

Jij denkt dus dat de configuratie die ik wil maken (offsite backup op beide systemen) met de DS215j mogelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:44
je hoeft ze zeker niet als raid in te stellen, 3TB is wat meer toekomst gericht, wat betreft de backup offsite kan ik je niet helpen.. ik heb zelf geen nas ^^

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 09:31

EnnaN

Toys in the attic

Hoe wou je de backups syncen? Als je ingebouwde rsync oid gebruikt zit je er vaak mee dat je wel van A naar B kan doen of van B naar A, maar niet beide.

Ik heb zelf een heen-en-weer backup met Bittorrent sync gemaakt: die kan nog 30 dagen veranderde bestanden bewaren (essentieel, anders zit je nog met een kapot bestand dat in je backup overschreven wordt?), en met een QNAP (maar vast ook met anderen) kun je dat dus inregelen. Kijk iig naar of je qua software lekker kan werken met je NAS-systeem

sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdegroen
Bedankt furian, kwa HDD ben ik er wel uit, ik neem gewoon de RED's dan zit ik save.

Inderdaad EnnaN dat was dus juist mijn vraag, of dit mogelijk is. Heb zelf nog niet eerder met een NAS gewerkt. Als ik erover nadenk zou ik kunnen snappen dat beide tegelijk syncen problemen geeft.
Maar als ik deze backup op verschillende tijden zou doen, zou het dan werken. Bijvoorbeeld:

Middernacht maak ik een backup van NAS 1 HDD-A naar NAS 2 HDD-B
's Middags om 12u maak ik een backup van NAS 2 HDD-A naar NAS 1 HDD-B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdegroen
Het is de DS215j geworden, met 2x 3TB HDD WD Red.
Iemand nog suggesties kwa configuratie?

MVG!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
In een nas 2 schijven, en dan de 2e als backup, dat is dus geen backup.
beter is om een extra externe hd te gebruiken en hier regelmatig een backup maken en dan alles loskoppelen, stroom en data kabel losmaken.

In een en hetzelfde apparaat een backup is geen backup,
op je werk pc een extra hd is ook geen backup als je hier een kopie op zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het gaat om twee nassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdegroen
Precies, het gaat om 2 nassen die een backup naar elkaar moeten gaan maken. (Beide DS215J en 2x 3TB WD RED.
Pagina: 1