Back-up Windows 8.1 voor nieuw Moederbord

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubrillion
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:02
Beste Tweakers,

Ik heb twee jaar geleden zelf een PC in elkaar gezet.
Een legale Windows 8 erop geïnstalleerd en klaar.
Een jaartje later de upgrade gedaan naar 8.1.

Nu wil ik graag wat kleiner met een mITX moederbord.
Ik wil alles hergebruiken (SSD, HDD, GPU, Processor, RAM)
Chipset blijft hetzelfde.... alleen dan wat kleiner :)
Ook wil ik gewoon verder gaan waar ik gebleven ben.

Eigenlijk wil ik dus de onderdelen overzetten, Windows starten en verder gaan
alsof er niks is gebeurt (met wat hulp natuurlijk)

Nu heb ik me er zelf al beetje in verdiept. Een ''SYSPREP'' gaat niet omdat ik een upgrade naar 8.1 hebt gedaan. Maar hoe moet ik dit dan uitvoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Om eerlijk te zijn heb ik sinds Windows 98 geen problemen meer gehad met de HAL bij het swappen van hardware - zelfs niet met nieuwe CPUs en Mobos. Dus tegen alle advies die je op het internet zal vinden in zeg ik "doe gewoon". Houd gewoon rekening met 'een kans' dat je tegen een BSOD loopt. Doe een reinstall als Windows 10 uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubrillion
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:02
Oké dat is duidelijk. Jij zegt dus gewoon hardware eruit. Nieuwe MoBo erin en opstarten. Windows 8 op de SSD zal dus gewoon opstarten en draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:15
YellowOnline schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 12:05:
Om eerlijk te zijn heb ik sinds Windows 98 geen problemen meer gehad met de HAL bij het swappen van hardware - zelfs niet met nieuwe CPUs en Mobos. Dus tegen alle advies die je op het internet zal vinden in zeg ik "doe gewoon". Houd gewoon rekening met 'een kans' dat je tegen een BSOD loopt. Doe een reinstall als Windows 10 uitkomt.
Bij 98 gaf dat juist vaak wel problemen, ook nog bij XP.
Pas bij Vista en hoger geeft het over het algemeen weinig problemen (een WIM image op de installatie dvd bevat nl ook een letterlijke kopie (wel sysprepped) van een basis installatie welke gewoon naar de hdd gekopieerd wordt en bootable gemaakt wordt, bij de eerste startup worden vervolgens een aantal zaken geconfigureerd.

Mijn ervaring met Windows 7 en 8 is dat het in de meeste gevallen geen probleem op zal leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Killah_Priest schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 18:42:
[...]

Bij 98 gaf dat juist vaak wel problemen, ook nog bij XP.
Pas bij Vista en hoger geeft het over het algemeen weinig problemen (een WIM image op de installatie dvd bevat nl ook een letterlijke kopie (wel sysprepped) van een basis installatie welke gewoon naar de hdd gekopieerd wordt en bootable gemaakt wordt, bij de eerste startup worden vervolgens een aantal zaken geconfigureerd.

Mijn ervaring met Windows 7 en 8 is dat het in de meeste gevallen geen probleem op zal leveren.
Mijn "sinds" is hier wat ambivalent. Ik bedoel dat ik ten tijde van 98/98SE nog dat soort problemen had, maar daarna niet meer :) (al bedenk ik ineens dat ik Windows 2000 vergeten ben... herinner niet meer hoe het daar zat).
Dubrillion schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 13:24:
Oké dat is duidelijk. Jij zegt dus gewoon hardware eruit. Nieuwe MoBo erin en opstarten. Windows 8 op de SSD zal dus gewoon opstarten en draaien?
Inderdaad.