Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-06 15:34
Ik hoor steeds meer over mensen die de laatste salarisstrook moeten tonen als ze ergens gaan solliciteren.
Wat ik me nu vooral afvraag wat de oorzaak is hiervan. Als je ergens solliciteer dan maakt het volgens mij niet uit wat je ergens anders verdiende maar meer wat je voor die nieuwe werkgever waard ben. Het komt steeds meer op mij over dat er op een dergelijke manier wordt gezocht welk bedrag iemand zal accepteren zodat ze niet teveel geven.

Ik ben er nu zelf ook niet uit wat ik zal doen als ik wordt gevraagd om mijn laatste loon te tonen. Als ik zeg dat ik dit wil verdienen dan is dat ook het bedrag dat moet worden overwogen vooral omdat ik aangeef dat ik voor minder geld er op achteruit zal gaan. Voor mij komt het nu meer op me over dat ik niet wordt vertrouwd op mijn woord. En dan weet ik ook niet zeker of ik wel voor een dergelijk bedrijf zou willen werken.

Heeft iemand er ervaring mee en een verklaring gekregen voor een dergelijke vraag. Dit zodat ik misschien daar minder negatief tegen over kom te staan.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwaas
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-05 14:56

dwaas

_

Er is mij altijd gevraagd wat ik bij de vorige werkgever kreeg.
Dat is voor hun een referentiekader om zo economisch mogelijk op jouw voorgaande salaris voort te kunnen borduren.

Meestal heeft een bedrijf een soort loonschalensysteem om iedereen een beetje te kunnen kwantificeren.
Als jij binnen je functie op de ladder van 1 t/m 10 al op 11 zit dan kan je niet veel meer verwachten. Zit je op 2 dan kan je misschien naar 4 gezet worden als lokkertje.

Dus als jij op 2 staat en je zegt tegen de volgende werkgever dat je rond de 4 zit en daarmee gaan ze je 6 bieden dan maak je een grotere sprong dan dat ze je loonstrook zien en daarmee kunnen zeggen "hela je zit op 2, je gaat maximaal naar 4". Dus eigenlijk werk je mee aan je eigen veroordeling. ";)" Misschien een idee om je loonstrook te vervalsen als ze echt een uitdraai willen.

*Geschreven vanuit werktuigbouwkundig technisch oogpunt. De strategie verschilt natuurlijk per sector en situatie.

King for a day,... fool for a lifetime.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:01
Een andere optie zou kunnen zijn dat ze willen verifiëren dat je waard bent wat je vraagt. Als je veel vraagt en het wijkt niet af van wat je hiervoor verdiende dan kun je zo bewijs aanleveren dat je het waard bent.

Maar als je een sprong wilt maken kun je het ook gewoon weigeren. Heb ik wel gedaan tenminste een aantal jaren terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Vragen staat toch vrij? Als ik de werkgever zou zijn, dan zou ik het ook vragen. Maar je kunt toch gewoon antwoorden dat het jou niet gaat om wat je hiervoor verdiende? Als iemand mij de vraag stelt 'wat verdien je bij je huidige werkgever', dan kan het antwoord toch gewoon zijn dat je het niet nodig vindt om over je huidige werkgever te praten? Bedrijf heeft een vacature, jij bent uitgenodigd voor een gesprek, en op basis van jouw vaardigheden willen ze je wel of niet hebben. Als ze dan blijven drammen om een loonstrook, dan kun je daar je conclusies uit trekken, of met photoshop aan de slag :)

Bovendien, als een bedrijf je graag wil hebben en het gaat enigszins goed met het bedrijf, dan gaan ze toch niet moeilijk lopen doen over een paar honderd euro salaris?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-06 13:52
Liegen over je salaris bij sollicitatie lijkt me een goed plan...

In België pakt dat ook niet, eenmaal aangenomen gaan er papieren van werkgever 1 naar werkgever 2 om je vakantiegeld/dagen te bepalen en daaruit is je vorig salaris perfect uit te berekenen.

[ Voor 50% gewijzigd door Engineer Stewie op 20-03-2015 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

gr8-jen schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 07:30:
Als je ergens solliciteer dan maakt het volgens mij niet uit wat je ergens anders verdiende maar meer wat je voor die nieuwe werkgever waard ben.
Als ik zeg dat ik dit wil verdienen dan is dat ook het bedrag dat moet worden overwogen vooral omdat ik aangeef dat ik voor minder geld er op achteruit zal gaan.
Dus je bent het niet echt met jezelf eens? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-06 20:41
Die vraag hebben toekomstige IT werkgevers mij nooit gesteld. Ze vragen alleen wat wil je verdienen? Misschien komt dit alleen bij specifieke branche?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:42
Kan ook vanuit een positief oogpunt zijn. Ze kunnen je (secundaire) arbeidsvoorwaarden analyseren en zorgen dat ze met een passend bod komen. Dit voorkomt teleurstelling. Als je sterk genoeg in je schoenen staat, zie ik ook 1-2-3 niet waarom je het niet zo willen laten zien.

Jij weet wat jij waard bent (of althans dat denk je), en of dat nu 10% meer is dan de vorige job of 50%, maakt niet zoveel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06:55
Ze kunnen het vragen, maar ze hebben er weinig aan.
Ik ben ook eens bij een recruitment bureau geweest en daar moest ik mijn salarisstrook meenemen. Die dame is toen gaan rekenen en het bleek dat ik best goede secundaire arbeitsvoorwaarden had waardoor ik bij een ander bedrijf al snel 25%(!) meer moest verdienen om er niet op achteruit te gaan en dat is lang niet allemaal aan een loonstrookje te zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barbas
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:12

Barbas

Gallego!

dwaas schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 07:45:
Er is mij altijd gevraagd wat ik bij de vorige werkgever kreeg.
Dat is voor hun een referentiekader om zo economisch mogelijk op jouw voorgaande salaris voort te kunnen borduren..
Deze ervaring heb ik ook inderdaad maar dan vanuit de IT sector. Er is mij destijds ook gevraagd wat ik verdiende. Ze wilden geen salarisstrook zien maar ben gewoon eerlijk geweest. Toen een aanbod gekregen wat hoger lag dan wat ik destijds verdiende.

Mejor así

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-06 13:27
Bij mijn huidige werkgever vroegen ze ook hoeveel loon ik kreeg bij mijn vorige werkgever. Ik zei gewoon netjes "Ik zit hier om mijn nieuwe inkomen te onderhandelen, niet om mijn huidige loon te bespreken. Maak je maar geen zorgen, ik zorg er wel voor dat ik dat ik niet te kort kom".. De man kon er wel om lachen en heeft niet meer gehad over mijn vorige inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
eamelink schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 08:33:
[...]

[...]

Dus je bent het niet echt met jezelf eens? :)
Dit ging meer om dat ik bij salaris onderhandelingen als reden een keer heb aangegeven dat ik al werk had en zij mij hadden benaderd. Waarom zou ik minder gaan verdienen dan ik al kreeg. Als als ze dan vervolgens een strook zouden willen zien zit ik weer op het punt van waarom ik hen moet vertrouwen als dit niet wederzijds is.
Daarnaast had ik toen niet gelogen over wat ik verdiende (nooit gedaan) gewoon omdat ik tot nu toe gewoon een jaarlijks een verhoging kreeg omdat ik mijzelf heb bewezen voor het bedrijf en waardering bij hen wordt getoond door verhoging.
TheBrut3 schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 08:39:
Ze kunnen het vragen, maar ze hebben er weinig aan.
Ik ben ook eens bij een recruitment bureau geweest en daar moest ik mijn salarisstrook meenemen. Die dame is toen gaan rekenen en het bleek dat ik best goede secundaire arbeitsvoorwaarden had waardoor ik bij een ander bedrijf al snel 30%(!) meer moest verdienen om er niet op achteruit te gaan en dat is lang niet allemaal aan een loonstrookje te zien!
Dat is ook een van mijn zorgen. als een werkgever alleen een pensioen meebetaald zou ik toch al gauw een flink bedrag bovenop het geboden salaris moeten krijgen omdat ik er uiteindelijk op andere punten er op achteruit ga. En voor zover ik merk is elk gezond bedrijf nu op zoek naar die ICT-er met ervaring om verder te groeien. Dat is ook geld waard.

En misschien overdrijf ik wel maar dit is voor mij een goede manier om een feedback te krijgen. :9

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 330863

Je kan ook counteren door te vragen wat je interviewers bij hun huidige werkgever verdienen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mopshondje
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13-11-2023
Ik heb toevallig deze week ook een sollicitatie gehad en nu krijg ik dus een arbeidsvoorwaarden gesprek, nu moest ik echter wel mijn loonstrookje toe te sturen.

Na dat ik deze had toegezonden had ze hier nog wel een paar vragen over.
Voor de rest zei ze wel dat ik er een stuk op vooruit zou gaan! Na in zien van het strookje.

Ben benieuwd wat ze mij woensdag willen bieden :)

[ Voor 9% gewijzigd door Mopshondje op 20-03-2015 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvinke
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11-06 21:24
Ik zit zelf vaak aan de andere kant (de vragende partij), en wat wij ermee doen is zorgen dat we een goed loonbod kunnen neerleggen waarbij we rekening houden met de bruto-netto verhouding. Door het loonstrookje te zien voorkom je dat je iemand bruto meer biedt, maar dat de sollicitant vervolgens netto minder overhoud (of er niet op vooruit gaat).
Verder bieden we iemand gewoon wat we vinden dat die persoon waard is; hoewel dat natuurlijk wel moet passen binnen het functiehuis en de bijbehorende schalen.
Bijna alle kandidaten geven ook hun loonstrook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:14

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

pirke schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 07:48:
Een andere optie zou kunnen zijn dat ze willen verifiëren dat je waard bent wat je vraagt.
Een vorig salaris hoeft natuurlijk helemaal niets te zeggen over wat je waard bent. Wellicht werd je naar waarde onderbetaald of heb je sindsdien een opleiding afgerond oid. Dit lijkt mij geen geldige reden.

De enige reden die ik kan bedenken is dat men wil weten wat het minimum is wat je zult accepteren omdat men het onderste uit de kan wil halen.

Wat zal de consequentie zijn van de discussie aangaan en geen salarisstrook tonen? Ik heb het tot nu toe een keer meegemaakt dat men een strook vroeg. Men ging er toen een heel klein stapje boven zitten en refereerde bij de onderhandelingen elke keer naar mijn vorige salaris terwijl de nieuwe functie niet echt vergelijkbaar was. Dat doe ik niet snel een tweede keer weer want je moet een aardige discussie voeren om het anders te krijgen wat niet ideaal is tijdens een sollicitatieprocedure.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Voor recruiters (intern en extern) zijn goed in de vraag "Wat verdien je nu?". Op zich kan het geen kwaad, maar het zet je als sollicitant wel gelijk in het nadeel.

Informatie over het huidige salaris is hooguit relevant wanneer het dezelfde werkzaamheden met dezelfde verantwoordelijkheden betreft. Vaak is dit niet zo.

Als de werkgever dit vraagt om te kijken of je niet te duur bent voor de vacature dan kan je altijd vragen wat er beschikbaar is en of je hierin kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Engineer Stewie schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 08:26:

In België pakt dat ook niet, eenmaal aangenomen gaan er papieren van werkgever 1 naar werkgever 2 om je vakantiegeld/dagen te bepalen en daaruit is je vorig salaris perfect uit te berekenen.
Echt waar? Geldt dat voor elke sector? In Nederland krijg je over het algemeen je tot dan toe gespaarde vakantiegeld gewoon uitbetaald, dus als je in januari vertrekt dan krijg je gewoon mee wat je dan hebt gespaard. Vrije dagen ook, die kun je laten uitbetalen of opnemen aan het einde van je dienstverband.

Hoe werkt dat in België precies dan? Als ik fictief 3000 euro verdien en heb nog 10 vrije dagen, en ik ga bij een nieuwe werkgever 6000 euro verdienen, neem ik dan dus 5 vrije dagen mee, omdat ik immers duurder ben geworden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-06 20:15

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ik speel de bal terug door aan te geven dat het brutosalaris geen goede indicatie is, gezien er ook winstuitkering en spaarregelingen zijn bij mijn huidige werkgever.
Het bedrijf waar je solliciteert weet zelf het best wat zij normaal zouden vinden jou te betalen. Ze geven je maar een voorstel, dan krijgen ze vanzelf een tegenbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07:21
Pathogen schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 10:00:
Ik speel de bal terug door aan te geven dat het brutosalaris geen goede indicatie is, gezien er ook winstuitkering en spaarregelingen zijn bij mijn huidige werkgever.
Ik biedt dan mijn laatste jaaropgaaf van (deeltijd) loondienst aan.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 06:47

ATS

maniak schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 08:50:
Bij mijn huidige werkgever vroegen ze ook hoeveel loon ik kreeg bij mijn vorige werkgever. Ik zei gewoon netjes "Ik zit hier om mijn nieuwe inkomen te onderhandelen, niet om mijn huidige loon te bespreken. Maak je maar geen zorgen, ik zorg er wel voor dat ik dat ik niet te kort kom".. De man kon er wel om lachen en heeft niet meer gehad over mijn vorige inkomen.
Dit dus: deze informatie geef ik niet, en vind ik niet relevant. Tijdje geleden met een recruiter gesproken die hier behoorlijk om bleef zeuren. Die wilde echt weten wat ik nu verdien, ze vond het vreemd dat ik die informatie niet wilde geven. Ik heb aangegeven dat ik op basis van wat het bedrijf aangaf als bandbreedte ik wel de kans zag om er uit te komen. Ik ben er niet gaan werken trouwens.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

The Lord schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 10:06:
[...]

Ik biedt dan mijn laatste jaaropgaaf van (deeltijd) loondienst aan.
Als ik dat doe kan ik de baan wel vergeten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-06 13:27
ATS schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 10:28:
[...]

...Tijdje geleden met een recruiter gesproken die hier behoorlijk om bleef zeuren. Die wilde echt weten wat ik nu verdien, ze vond het vreemd dat ik die informatie niet wilde geven....
Bij mij zou al wat alarmbellen rinkelen bij zo'n bedrijf. Klinkt als een bedrijf die actief de personeelskosten aan het drukken is en daardoor ook weinig groei en scholingsmogelijkheden biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-06 09:29
Ik heb het als techniek geleerd in een cursus onderhandelingstechnieken: als je denk dat iemand bluft vraag dan om bewijs (salarisstrook, prijsspecificatie van de concurrent). Als je het bewijs niet krijgt moet je aannemen dat iemand idd bluft en dus laag inzetten. Als je wel bewijs krijgt heb je daardoor nieuwe en vaak waardevolle informatie gekregen over de concurrent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

euchromatic schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 10:57:
Ik heb het als techniek geleerd in een cursus onderhandelingstechnieken: als je denk dat iemand bluft vraag dan om bewijs (salarisstrook, prijsspecificatie van de concurrent). Als je het bewijs niet krijgt moet je aannemen dat iemand idd bluft en dus laag inzetten. Als je wel bewijs krijgt heb je daardoor nieuwe en vaak waardevolle informatie gekregen over de concurrent.
Vind ik een vreemde aanname. Ik zou sowieso de informatie niet geven, gezien het niet relevant is voor een nieuwe baan wat ik bij mijn oude baan verdien. Zeg maar wat je me wil betalen, dan zeg ik of ik dat ook wat vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-06 15:51
Ik denk dat de overkant van de tafel ook geen loonstrook gaat overleggen of ze wel marktconform betalen. ;)

Zelf heb ik het nooit gedaan, kan me overigens ook niet herinneren de vraag ooit gehad te hebben.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06:55
Je kan als reactie natuurlijk ook de loonstroken vragen van je nieuwe directe collegae :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Señor Sjon schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 11:16:
Ik denk dat de overkant van de tafel ook geen loonstrook gaat overleggen of ze wel marktconform betalen. ;)

Zelf heb ik het nooit gedaan, kan me overigens ook niet herinneren de vraag ooit gehad te hebben.
Ik heb 1 keer de vraag gehad wat m'n loon was bij m'n vorige werkgever. Bij dat gesprek zat ook de teamleider van die afdeling er bij, en ik gaf netjes antwoord op de vraag. Ik heb nog nooit iemand zo verbaasd zien kijken als toen. Het gezicht van die teamleider sprak boekdelen..

2 dagen later een mailtje dat er een oud-werknemer weer in dienst genomen was.

Yeah.. right.. :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 04-06 20:05

Kiswum

Gadget reviewer

Ik heb het onlangs bij iemand anders meegemaakt.
De functie was vrij nieuw, maar we wisten wat andere mensen met dezelfde functie verdienden uit andere regio's (gelukkig was er een CAO en een openbare oude vacture met loonschalen).
De persoon die solliciteerde moest ook een loonstrook meenemen. Als tip gaven we aan dat het bedrijf zelf ook een voorbeeld loonstrook op tafel zou leggen voor deze functie. We hebben een jaaropgave laten meenemen, doordat hierin ook alle extra's en bonussen zijn verwerkt. Het loonstrookje was overigens ook uit een lagere loonschaal dan het in werkelijkheid zou moeten zijn.
Uiteindelijk heeft deze persoon een lager salaris aangeboden gekregen dan andere mensen met dezelfde functie uit andere regio's.

Bedrijven hebben de laatste jaren gewoon erg veel macht en als jij je salaris niet laat zien, dan gaan ze gewoon verder met de volgende. Als je vanuit werk solliciteert, dan maakt het minder uit. Als je zonder werk thuis zit, dan wil je graag aan het werk. Velen nemen dan een bod aan die onder je oude salaris zat.

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Kiswum schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 11:49:

Bedrijven hebben de laatste jaren gewoon erg veel macht en als jij je salaris niet laat zien, dan gaan ze gewoon verder met de volgende. Als je vanuit werk solliciteert, dan maakt het minder uit. Als je zonder werk thuis zit, dan wil je graag aan het werk. Velen nemen dan een bod aan die onder je oude salaris zat.
Maar dan ga je uit van een ik-moet-werk-situatie... Gelukkig zijn er ook mensen die niet in die situatie zitten en een nieuwe uitdaging zoeken :)

Overigens geen idee in welke van de 2 situaties TS verkeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 06:47

ATS

maniak schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 10:45:
[...]

Bij mij zou al wat alarmbellen rinkelen bij zo'n bedrijf. Klinkt als een bedrijf die actief de personeelskosten aan het drukken is en daardoor ook weinig groei en scholingsmogelijkheden biedt.
Had ik al gemeld dat ik er niet ben gaan werken? :)

Overigens bezweerde de recruiter me dat ze deze informatie niet zo delen met het bedrijf. Yeah, right. Een recruiter werkt vanuit mijn perspectief voor het bedrijf waarvoor hij werkt, niet voor mij.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• friend
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-05 11:03
Ook lekker gemakkelijk om inzicht te krijgen in het aantal ziektedagen van een potentiële nieuwe werknemer zonder er naar te (mogen) vragen tijdens een sollicitatiegesprek.
Niet echt handig opgezet die strookjes dus voor dit doel. Een soort uitdraai van de belastingdienst voor alleen inzicht in het salaris zou hiervoor beter geschikt moeten zijn (alleen bestaat dat nog niet), of een dienst van de salarisadministrateurs voor een kortere verklaring lijkt mij ook wel te doen (Raet is volgens mij de grootste hierin).

[ Voor 39% gewijzigd door friend op 20-03-2015 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Kurkentrekker schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 09:44:

Echt waar? Geldt dat voor elke sector? In Nederland krijg je over het algemeen je tot dan toe gespaarde vakantiegeld gewoon uitbetaald, dus als je in januari vertrekt dan krijg je gewoon mee wat je dan hebt gespaard. Vrije dagen ook, die kun je laten uitbetalen of opnemen aan het einde van je dienstverband.

Hoe werkt dat in België precies dan? Als ik fictief 3000 euro verdien en heb nog 10 vrije dagen, en ik ga bij een nieuwe werkgever 6000 euro verdienen, neem ik dan dus 5 vrije dagen mee, omdat ik immers duurder ben geworden?
Je krijgt je vakantiegeld door de wergever uitbetaald bij de laatste salarisafrekening.
Je krijgt je resterende vakantiedagen gewoon mee, ik ben bij mijn nieuwe werkgever in April begonnen en had nog 26 vakantiedagen die ik in de loop van 2014 opgenomen heb.

Daar ligt eigenlijk de clue, op het moment dat je vakantiegeld krijgt bij je nieuwe werkgever moet het vakantiegeld van je vorige werkgever verrekend worden.
Op dat moment kunnen ze je brutoloon uitrekenen want iedereen krijgt evenveel vakantiegeld (bedienden onder elkaar toch).

[ Voor 38% gewijzigd door Engineer Stewie op 20-03-2015 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Ik ben er nu zelf ook niet uit wat ik zal doen als ik wordt gevraagd om mijn laatste loon te tonen.
Als je het aan mij zou vragen, dan zou ik lekker weigeren. Hooguit geef ik een orde van grootte waarin hun bod moet zitten qua salaris. Indien een bedrijf werkt met CAO salarisschalen kan je vaak van te voren al zien in welk bereik je toekomstige salaris kan liggen.

De reden waarom ze dit doel zal hoogstwaarschijnlijk zijn om het onderste uit de kan te halen, net genoeg bieden dat je wil wisselen van baan. Dan blijf je tenminste dat marktconforme salaris houden. ;) Uitgaande van een situatie waar je nog gewoon werk hebt, maar op zoek bent naar iets nieuws dan is er geen dringende reden om er aan mee te werken.
Engineer Stewie schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 08:26:
Beetje aandikken mag wel. ;) Dat heet onderhandelingsstrategie. Als jij een bedrag noemt, dan wil de tegenpartij dat veelal naar beneden brengen meteen. Een beetje marge hebben is dan wel fijn. Zeker IT detacheerders proberen het onderste uit de kan te halen. Hoe minder jij verdiend, hoe beter hun winstmarge is.
In Nederland bestaat dit naar mijn weten niet. Er is tussen je oude en nieuwe werkgever in principe geen contact om gegevens over jouw uit te wisselen. Alle gegevens die je nieuwe werkgever nodig heeft lever je aan op of vlak voor het moment dat je in dienst treed. Oude salarisgegevens zijn daar geen onderdeel van.

Maar op die manier kan je in België dus nooit een leuke salarisstijging krijgen door goed te onderhandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Engineer Stewie schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 13:26:
[...]

Je krijgt je vakantiegeld door de wergever uitbetaald bij de laatste salarisafrekening.
Je krijgt je resterende vakantiedagen gewoon mee, ik ben bij mijn nieuwe werkgever in April begonnen en had nog 26 vakantiedagen die ik in de loop van 2014 opgenomen heb.

Daar ligt eigenlijk de clue, op het moment dat je vakantiegeld krijgt bij je nieuwe werkgever moet het vakantiegeld van je vorige werkgever verrekend worden.
Op dat moment kunnen ze je brutoloon uitrekenen want iedereen krijgt evenveel vakantiegeld (bedienden onder elkaar toch).
Maar als je oude werkgever bij de eindafrekening je vakantiegeld uitkeert, dan begin je bij je nieuwe werkgever toch gewoon vanaf 0 af aan met tellen? Dus als je in april in dienst komt, krijg je dus maar voor 2 maanden vakantiegeld? Die andere 10 heb je immers net uitgekeerd gekregen. Ik zie niet waarom het daar voor nodig is dat er info van je oude naar je nieuwe werkgever moet.

Moet je bij het solliciteren dan ook aangeven hoeveel vakantiedagen je nog hebt staan? Als de nieuwe werkgever die over moet nemen, dan is het dus gunstiger om iemand aan te nemen die 0 dagen heeft staan, dan iemand die er nog 20 heeft. Dat is toch vreemd?

En wat gebeurt er als er een maand tussen je oude en je nieuwe contract zit? Geldt dit dan ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-06 11:14
Ik heb alleen ervaring met sollicitatieprocedures die in 2 stappen gaan; waarbij eerst inhoudelijk wordt gekeken of er een match is. Daarna volgt er een aanbiedingsronde waarin je gaat onderhandelen over salaris en voorwaarden..

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twilightschild
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-06 08:19
Ik zou in principe nooit een loonstrook afgeven omdat het simpelweg niet terzake doet. Ik kan me alleen maar voorstellen dat ik dit zou doen als beide partijen er heel graag uit willen komen, maar jij significant meer wil verdienen dan wat zij hebben staan voor die functie. In die situatie kan ik me voorstellen dat het voor een werkgever misschien net dat laatste zetje is om te zien dat je huidige werkgever jou blijkbaar ook dat salaris waard vindt.

Buiten die situatie zie ik het nut niet. Een bedrijf nodigt jou uit voor een functie en jij geeft aan voor hoeveel geld je die functie wilt bekleden. Zij kunnen dan bepalen of ze je dat waard vinden of niet.

Er is mij overigens nog nooit gevraagd naar een loonstrookje. Wel vaak naar mijn huidige salaris. Ik ben daar altijd open over geweest. Maar heb daarbij ook altijd aangegeven dat wat ik wilde gaan verdienen niet per definitie overeenkwam met wat ik op dat moment verdiende. Vooral toen ik bij mijn eerste werkgever wegging had ik het idee dat er een flink verschil was tussen wat ik verdiende en wat mijn marktwaarde was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Afgezien van het feit dat loon pas interessant wordt om te bespreken op het moment dat er al een klik is met de potentiele nieuwe werkgever en dat er dus al minstens 1 gesprek heeft plaatsgevonden waarbij iedereen dol-enthousiast was, zie ik persoonlijk geen enkele reden om "de concurrent" inzicht te bieden in mijn huidige salaris.

Vaak proberen ze ook te verbloemen dat je netto minder gaat verdienen (zeker als je al tegen de rand van een salariscchaal aan hikt) door allerlei mooie extra's te noemen zoals een GSM-vergoeding of een bepaald percentage van je pensioen.

Mijn enige antwoord op salaris-vragen is altijd: zolang mijn pensioenopbouw hoger is dan bij mijn huidige werkgever (in procenten), heb ik nog altijd elke maand mijn eigen rekeningen. Daarnaast wil ik ook nog wel wat kunnen sparen, dus met <dit NETTO bedrag> kunnen we eruit komen.

Dan is het aan de werkgever om te bekijken hoe dit bruto uitspeelt en welke lasten wie waar gaat dragen in het bedrijf. Dit geldt trouwens ook als er verplicht een lease-auto is; dan kijken ze maar hoe ik er prive mee kan rijden maar toch netto bedrag X ga krijgen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Kurkentrekker schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 14:10:
[...]

Maar als je oude werkgever bij de eindafrekening je vakantiegeld uitkeert, dan begin je bij je nieuwe werkgever toch gewoon vanaf 0 af aan met tellen? Dus als je in april in dienst komt, krijg je dus maar voor 2 maanden vakantiegeld? Die andere 10 heb je immers net uitgekeerd gekregen. Ik zie niet waarom het daar voor nodig is dat er info van je oude naar je nieuwe werkgever moet.

Moet je bij het solliciteren dan ook aangeven hoeveel vakantiedagen je nog hebt staan? Als de nieuwe werkgever die over moet nemen, dan is het dus gunstiger om iemand aan te nemen die 0 dagen heeft staan, dan iemand die er nog 20 heeft. Dat is toch vreemd?

En wat gebeurt er als er een maand tussen je oude en je nieuwe contract zit? Geldt dit dan ook?
Het vakantiegeld dat je van de vorige werkgever hebt gekregen moet je terugbetalen aan je nieuwe werkgever (dubbel vakantiegeld), je niet opgenomen vakantiedagen eveneens (enkelvoudig vakantiegeld).
Je nieuwe werkgever verliest dus niets tov aan werknemer met 0 vakantiedagen.
Dit systeem is zo omdat vakantiedagen altijd een jaar achter ligt, ik krijg dit jaar vakantiedagen gebaseerd op de prestaties van vorig jaar.

Hoe dit geregeld wordt bij langdurige werkloosheid weet ik niet, ben tussen de 2 jobs 2 weken 'werkloos' geweest omdat dat niet anders ging.

Het vervelende van dit systeem is dat je een maand kan hebben zonder echte inkomsten, veel mensen weten dit niet en zijn dan in Mei geschoren als ze het vakantiegeld niet opzij houden.

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7584/16872769475_ed92725319_z.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen94704
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-06 15:42
Ze kunnen je natuurlijk nooit dwingen om je salarisstrook te tonen. Ze kunnen je hooguit niet dienst nemen. Zelf weiger ik altijd om zelfs maar te vertellen wat mijn huidige salaris is. In plaats daarvan vertel ik wat ik wil gaan verdienen.

Maar ik heb dan ook de luxe dat ik in een categorie (branche+ervaring) zit waar het voor werkgevers lastig is om mensen te vinden. Ik kan me voorstellen dat er werkgevers zijn die tientallen of honderden reacties krijgen op een bepaalde vacature. Dan hebben zij natuurlijk alle macht, en kunnen ze zich permitteren om dit soort dingen wel vragen. Wie niet meewerkt valt automatisch af.

EV: Skoda Enyaq iV60. PV: 1.6 kWp Z, 3.5 kWp W, 2.8 kWp O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

uhhh weet niet hoor... maar op mijn loonstrook staat het vakantiegeld als saldo tot het wordt uitgekeerd. Ga ik eerder weg dan wordt dat met de eind afrekening betaald (mogelijk iets later). Vakantiedagen maak je normaal gesproken gewoon op voordat je wisselt.

en vakantiedagen zijn gekoppeld aan de prestaties (uren) van dit jaar. Het kan alleen voorkomen dat je negatief staat met de uren dan moet je aan je vorige werkgever terug betalen.

maar wat jij schetst met die grote bedragen betalen aan je nieuwe werkgever is wel een hele aparte constructie. In nederland heb ik dat nog niet eerder zien gebeuren bij zowel mijzelf als mijn directe kennissen en vrienden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen94704
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-06 15:42
Anoniem: 217290 schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 15:03:
maar wat jij schetst met die grote bedragen betalen aan je nieuwe werkgever is wel een hele aparte constructie. In nederland heb ik dat nog niet eerder zien gebeuren bij zowel mijzelf als mijn directe kennissen en vrienden.
Nee, zo gebeurt het in NL volgens mij ook inderdaad nooit. Als je van werkgever wisselt wordt alles naar rato verrekend, zowel je vakantiedagen als vakantiegeld, winstdeling, bonus etc. Dus als je na 2 maanden in het nieuwe jaar wisselt van werkgever krijg je 2/12 van je vakantiegeld uitbetaald (dit kan trouwens wel pas in Mei zijn). Van je nieuwe werkgever krijg je vakantiegeld voor de rest van het jaar, dus 10/12.

Er vindt voor zover ik weet ook nooit uitwisseling van gegevens plaats tussen oude en nieuwe werkgever. Dat is namelijk allemaal vertrouwelijke info (Salaris, ziektes enz) die ze helemaal niet mogen delen met anderen.

EV: Skoda Enyaq iV60. PV: 1.6 kWp Z, 3.5 kWp W, 2.8 kWp O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-02 23:38
Sowieso doet je huidige salaris geen recht aan wat je in een andere job zou kunnen verdienen. Je werkzaamheden worden wellicht anders, je werd in je vorige baan onderbetaald of het betreft een andere sector. Daarnaast ligt de spreekwoordelijke bal juist bij de werkgever: wat vinden zij je waard?

Bovendien zegt een bruto maandsalaris maar gedeeltelijk iets. Als ik een paar honderd euro per maand erbij zou krijgen, maar daarvoor lease auto, een paar vakantiedagen, opleidingsbudget en 13e maand/bonus moet inleveren dan ga ik er als nog op achteruit. Het gaat ten slotte om het totaalplaatje: primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden.

Nee, vragen om een loonstrook heeft voornamelijk maar 1 doel: hoe haalt een bedrijf je zo goedkoop mogelijk binnen. Vergeet niet dat HRM medewerkers ook gewoon targets hebben. Als ze dan 4k per maand voor je in gedachten hebben en zien dan je nu 3k verdient, dan bieden ze 3,5k in de hoop dat je hapt.

[ Voor 5% gewijzigd door _vision op 20-03-2015 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
[b][message=43936077,noline]
en vakantiedagen zijn gekoppeld aan de prestaties (uren) van dit jaar. Het kan alleen voorkomen dat je negatief staat met de uren dan moet je aan je vorige werkgever terug betalen.

Daar zit dus het verschil, vakantiedagen zijn vooral gekoppeld aan prestaties van het jaar ervoor en niet aan de prestaties van dit jaar.

Ik heb 20 vakantiedagen, bij elkaar gesprokkeld in het voorbije jaar (wettelijke vakantiedagen) + 12 dagen waarvoor ik dit jaar moet werken (werk 40u/week ipv 38u/week).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-06 16:28
Ik hoor steeds meer over mensen die de laatste salarisstrook moeten tonen als ze ergens gaan solliciteren.
Het woordje "moeten" hoort in deze zin niet thuis. Er moet (wat dat betreft) helemaal niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Als ik een normale baan zou hebben zou ik hem nooit tonen. Puur omdat ik aangenomen zou willen worden op basis van de functie, hoe goed ik die kan vervullen en wat dat waard is voor het bedrijf waar ik voor zou gaan werken. Als we het daar eens over kunnen worden is er een overeenkomst. Het eisen van een loonstrook maakt het voor de toekomstig werkgever alleen maar makkelijker om op basis van de verkeerde argumenten een salarisonderhandeling in te gaan.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Pathogen schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 12:03:
[...]

Overigens geen idee in welke van de 2 situaties TS verkeert.
Ik zit momenteel in een luxe positie dat ze mij niet weg willen. voorlopig heb ik niet het gevoel om te blijven maar dat komt meer wegens gebrek aan ontwikkeling en uitdagingen.
Wilke schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 15:28:
[...]

Het woordje "moeten" hoort in deze zin niet thuis. Er moet (wat dat betreft) helemaal niks.
ik bedoelde ook meer in de zin van moeten volgens de persoon die het van mij zou eisen.

Eind volgende week heb ik een gesprek (een van de ) met een complete afdeling (CTO, HR en weet ik veel wat nog meer) en die hadden dus graag een loonstrook om naar te kijken. Ik zal nog wel laten weten wat daar uit komt.

Voorlopig is de mening nog steeds dat ik ben uitgenodigd voor een rol waar ook een goed salaris tegenover moet komen. En ik ga niet zomaar mijn strookje laten zien. Even kijken hoe de rest van het gesprek verloopt voordat ik gelijk zeg dat het niks wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-06 23:49
_vision schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 15:11:
Daarnaast ligt de spreekwoordelijke bal juist bij de werkgever: wat vinden zij je waard?

[...]
Nee, vragen om een loonstrook heeft voornamelijk maar 1 doel: hoe haalt een bedrijf je zo goedkoop mogelijk binnen. [...]
Het tonen van een loonstrook is vrijwel altijd in je nadeel, tenzij je een stap omlaag maakt in inkomen. Het kan op een bepaald moment een keuze zijn om voor "leuk" of "relevant" werk te gaan i.p.v. voor de pegels. Als je bijvoorbeeld van een baan met 6k bruto naar een andere (veel leukere) baan gaat waar je nooit meer dan 5k kan verdienen, dan zal die loonstrook van 6k niet in je nadeel werken.

In alle andere gevallen is het nadelig. In het algemeen moet je tijdens onderhandelingen niet als eerste een bedrag noemen. Dus, loonstrook tonen, pas doen nadat door de potentiele werkgever een bedrag is genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rednax2
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01-04 13:09
Wat een onzin. Als ze mij om een kopie salarisstrook zouden vragen, wil ik die van hun ook zien :-)

Wat wel altijd gevraagd wordt is wat het huidige salaris is. Dan geef ik ze huidig + 25 %, kijken of ze dat kunnen overtreffen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-06 11:14
rednax2 schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 16:28:
Wat wel altijd gevraagd wordt is wat het huidige salaris is. Dan geef ik ze huidig + 25 %, kijken of ze dat kunnen overtreffen :-)
Kun je proberen, overtreffen zullen ze wellicht alleen doen als dat binnen hun salarishuis past. Zoals hiervoor al genoemd, men wil vaak een indicatie en dan is het mi beter om aan te geven wat je graag wilt verdienen dan wat je nu aan salaris ontvangt.

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rednax2
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01-04 13:09
Wat ik wil verdienen en wat ik nu aan salaris ontvang ligt mijlenver uit elkaar :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-06 19:07
Ik heb die vraag nog nooit gekregen op een sollicitatiegesprek. Maar laatste keer dat ik solliciteerde is wel meer dan 10 jaar geleden ;).

Ik zou er geen gehoor aan geven. Insteek zou moeten zijn om in samenspraak tot een beloning te komen waar beide partijen tevreden mee zijn. Eerdere salaris is eigenlijk alleen relevant voor de werknemer om te bepalen of hij nieuwe beloning acceptabel vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMC
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-10-2023

HMC

Pluviophile

Hier vanuit Indonesië:
Er wordt bij sollicitaties schriftelijk altijd gevraagd wat je laatste salaris was, en wat je verwachting is voor komende salaris.
Daar kan je theoretisch alles invulen wat je wilt.

Dat doortrekkende naar NL beleid kan ik alleen maar zeggen dat ze bewijs willen.
Verder gaat het ze echt niets aan, en hebben ze geen poot om op te staan.
Maar als je het niet wilt zal je wel weer naar de onderkant van de stapel sollicitaties worden gegooid.

Gaat lekker daar in NL...zucht. :S

Eat the bugs, live in a pod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Laatst online: 06-06 23:40
Ik zie geen noodzaak om mijn salaris door te geven. Op de vraag 'hoeveel wil je verdienen' antwoord ik ook soms, 'zoveel mogelijk'. Ik vind dat vaak niet eens zo belangrijk als je met een eerste gesprek aan de gang bent. Laat ze maar met een goed bod komen waarvan ze denken dat dat het juiste is.

Als het verschil echt groot is dan kun je altijd nog nee zeggen, maar dan weet je ook vaak wat voor vlees je in de kuip hebt, en dat is soms ook wel wat waard voordat je ergens gaat werken.

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drakin-Korin
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-06 17:57
Anoniem: 217290 schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 15:03:
Die berekening is gedaan volgens de Belgische wetgeving.
Per jaar dat je werkt heb je recht op 20 werkdagen betaalde vakantie het volgend jaar. Dus het eerste jaar dat je werkt heb je geen vakantie (er zijn uitzonderingen).
Vakantie is dus een opgebouwd recht van het vorig jaar. Als je van werknemer veranderd er niks aan de opgebouwde dagen.

Vakantie is volgende de wet betaalde werkonderbreking. Als je je werkgever verlaat worden de resterende vakantiedagen in loon uitbetaald. Bij de volgende werkgever neem je je opgebouwd recht aan dagen gewoon mee. De uitbetaalde vrije dagen van de vorige werkgever worden gewoon afgetrokken van je loon en uitbetaald in je nieuw loon. Vrij dagen veranderen niks aan loon.
Dat uitbetalen/aftrekken van vakantie/dubbel geld is een nul-operatie. Je hebt alleen tijdelijk extra geld.

Als je 10 werkgevers op 1 jaar doet met telkens 2 vrije dagen verandert er niks. Je maandloon wordt gewoon volgens werkgever uitbetaald en je hebt je vakantiedagen volgend jaar.

Extra uren kunnen vrij dagen worden maar verlies je bij het verlaten van je werkgever.

Bij sollicitatie wordt gevraagd naar je vorig loon + extras, wat je daar opgeeft is jouw probleem. De berekening bij het verlaten van werkgever wordt door een extern bedrijf gedaan en krijg je zowat 3 weken later. Bij de nieuwe werkgever wordt dat dan doorgegeven voor de berekening van je nieuwe netto loon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 132566

Lekker, wordt er gewoon voortborduurt op je laatste salaris. :')

Zorg maar voor een tegenbod van een ander bedrijf, dat hoger ligt (jouw gewenste hoogte, photoshop desnoods) en stuur die gelijk mee :D

Kan [bedrijf] dit overtreffen? ;-) zet je er dan op…als dit niet zo is en je kiest toch voor hen, komt dat wel sympathiek over, alsof je kiest voor de sfeer en de mensen etc.- ga je na een jaar hard ploeteren om verhoging vragen, kun je het weer meenemen, onder het mom "ik heb mij nu wel bewezen, nietwaar- de kartrekker?!" en heb je er wellicht alsnog profijt van.

Wees niet bescheiden, je bent maar een nummer, een loonslaaf- als er overschot is, ben je ook zo weer wegbezuinigd- dan heb je spijt dat je het niet voortvarender aangepakt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-06 20:45
Drakin-Korin schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 19:54:
[...]

Die berekening is gedaan volgens de Belgische wetgeving.
Per jaar dat je werkt heb je recht op 20 werkdagen betaalde vakantie het volgend jaar. Dus het eerste jaar dat je werkt heb je geen vakantie (er zijn uitzonderingen).
Vakantie is dus een opgebouwd recht van het vorig jaar. Als je van werknemer veranderd er niks aan de opgebouwde dagen.
In Nederland niet.

Vakantierecht bouw je op zodra je werkt. Ook als jij 1 november in dienst gaat heb jij recht op 1/6e deel van de jaarlijkse vrije dagen dat jaar. En 1 jan krijg je meteen de volle 20.
Dat werkt natuurlijk ook andersom. Als jij al je vakantiedagen al hebt opgemaakt, en dan per 31 juli opstapt of bent ontslagen. Dan moet je de helft van je vakantiedagen terugbetalen. Dat wordt dan ingehouden op je laatste loon.
En als je een half jaar hebt gewerkt maar nog geen vakantie hebt genomen, dan krijg je die vakantiedagen uitbetaald. Al is het gebruikelijker dat je ze opmaakt op het eind van je dienstverband.
Dus als jij per 31 juli opstapt had je recht op 10 dagen dat jaar. Dan is je laatste werkdag 2 weken eerder (10 werkdagen).

Je vakantierecht wordt geregistreerd in uren en zijn gebonden aan je werkgever.
Ze kunnen dus niet overgenomen worden als je van baan wisselt.
Maar als jij ineens 2x zoveel gaat verdienen (bij net zoveel uren) dan ben je niet ineens de helft van je opgebouwde vakantiedagen kwijt.

Maar even ontopic: Laat je bij een sollicitatie nooit verleiden om als eerste een bedrag te noemen.
Als het te laag is dan naai je jezelf en als je veel te veel vraagt dan hoef je niet terug te komen.
De kans dat je een goed bedrag noemt is te klein en vergt een hoop onderzoek. Vacatures zeggen niet voor niets bijna nooit wat het salaris is.

Ik focus me bij een nieuwe klant op het krijgen van de klus. Onderhandelt ook een stuk makkelijker als je al weet dat ze je willen hebben.

Desondanks vragen ze regelmatig al bij het 1e gesprek hoeveel ik wil hebben. Soms zelfs al voordat ze me ontmoet hebben. Mijn antwoord is "Laten we eerst eens kijken of we elkaar kunnen helpen. Dan kunnen we daarna kijken of jullie dat kunnen betalen O-) "

[ Voor 19% gewijzigd door RocketKoen op 21-03-2015 00:37 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Nu online

Ardana

Moderator General Chat

Mens

In Nederland is het zelfs zo, dat als je halverwege het jaar wisselt van werkgever, en je hebt niet al je vakantiedagen opgenomen, dan heb je 't recht om bij je nieuwe werkgever onbetaald verlof te nemen voor de hoeveelheid dagen die je bij je oude werkgever nog open had staan. Heb ik zelf een keer gebruik van gemaakt :)

Ik mocht bij m'n oude werkgever (om voor mij acceptabele redenen) m'n laatste 2-3 weken verlof niet in m'n opzegtermijn opnemen (ik had ontslag genomen), dus heb ik met m'n nieuwe werkgever overlegd over onbetaald verlof. Buiten dat hij dat geen probleem vond, was hij er ook van op de hoogte dat dat een wettelijk recht is.

Geldt volgens mij trouwens enkel voor de wettelijke vakantiedagen, niet voor de niet-wettelijke vakantiedagen.

Rare jongens, die Belgen trouwens. Het eerste jaar dat je werkt helemaal geen verlof mogen nemen. Hoe moet dat als je eens naar de tandarts moet? Of een begravenis of bruiloft (anders dan familie 1e of 2e graad) hebt?

Overigens, ook hier in Nederland "verdien" je vrije dagen. Bijv. als je via een uitzendbureau werkt, heb je na +/- 2 weken (full time), 1 vrije dag verdiend. Als je een wat langduriger contract hebt, krijg je die dagen aan het begin van je contract of aan het begin van het kalenderjaar als voorschot. Je kunt dus prima in februari 2-3 weken verlof opnemen - alleen heb je dan de rest van 't jaar vrijwel niets meer, en als je halverwege het jaar uit dienst gaat, zul je die dagen terug moeten betalen.

[ Voor 20% gewijzigd door Ardana op 21-03-2015 01:12 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drakin-Korin
Ardana schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 01:08:

Rare jongens, die Belgen trouwens. Het eerste jaar dat je werkt helemaal geen verlof mogen nemen. Hoe moet dat als je eens naar de tandarts moet? Of een begravenis of bruiloft (anders dan familie 1e of 2e graad) hebt?
Zo dom zijn wij echt niet. Ik kan niet heel de Belgische wetgeving in 1 post zetten.

Als je van school komt en begint te werken voor december heb je recht op jeugdvakantie, wat betaalde vakantie van je werkgever is + betaalde vakantie van de werkloosheidsinstantie voor een aantal dagen.

Begrafenissen, huwelijken, geboorten, trouwen, dokters zijn gewettigde afwezigheid die gelden als onbetaalde vakantie. Je moet dan wel de documenten bezorgen.
Bij ziek zijn heb je een afwezigheidsattest van een arts nodig dat je niet in staat bent te werken.

Als je werkgever dat goed zou vinden kan je onbetaalde vakantie nemen. De geen vakantie hebben geldt alleen als je een heel jaar werkloos zou geweest zijn.

Werknemersrechten zijn allemaal door de wet bepaald, de werkgever kan hier vrij weinig op afwijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wel apart dat dit binnen de EU zo van elkaar afwijkt zeker als buurlanden.

Als ik immigreer in belgie, krijg ik dan immigratiedagen? :P

Het systeem is bijna een volledige contra van wat nederland hanteerd.
Wij krijgen de vakantie dagen vooruit dus over toekomstig werk.

Overlijden / bruiloft van directe naasten krijgen we over het algemeen 1 verlof dag voor (overlijden ouders geloof ik zelfs 3 gelukkig nog nooit meegemaakt).

Als we ziek zijn, melden we ons ziek en als de werkgever het niet vertrouwd kan er controle langs komen. Maar wij hoeven niet altijd meteen langs de huisarts voor een bewijs briefje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpiefox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-06 12:37

Jumpiefox

Hoi ?

Laat ik lekker niet zien, en als ze dan met de volgende verder gaan prima..dan ga ik ook met de volgende verder ;p

Misschien heb je jezelf wel te "goedkoop" verkocht en ben je opzoek naar iets wat wel bij je "nieuwe" verwachtingen past. Een werkgever boeit dat echt niet, die wilt sowieso een A+ werknemer en het liefst voor een zo laag mogelijk salaris. Zou er nooit op ingaan.

The first casualty in war is always the truth...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drakin-Korin
Anoniem: 217290 schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 08:54:
wel apart dat dit binnen de EU zo van elkaar afwijkt zeker als buurlanden.

Als ik immigreer in belgie, krijg ik dan immigratiedagen? :P
De Europese commissie was niet zo blij dat je het eerste jaar geen recht had op vakantie.

Dus hebben we Europese vakantie ingevoerd. Je kan het eerste jaar betaalde vakantiedagen nemen, met als voorschot het dubbel vakantiegeld van volgend jaar.

Al die mogelijkheden zijn niet zo interessant als persoon. Het zijn wetten en rechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Zowel het Belgische systeem als het Nederlandse systeem vind ik een beetje vreemd. In België is dat hele systeem met dagen natuurlijk veel te complex, maar het Nederlandse vakantiegeld kan er ook wat van. Hoera, mijn werkgever geeft mij een renteloze spaarpot (niet dat de Rabobank het momenteel beter kan, maar toch), en die krijg ik in mei uitgekeerd om op vakantie te gaan. Ik wil niet in mei op vakantie, ik wil op vakantie wanneer ik daar zin in heb en het ene jaar is dat in januari, dan in april en dan weer in september. In de meeste jaren trouwens alledrie. Wat een betutteling dat ik daarvoor via mijn werkgever een extra spaarpotje voor moet aanleggen. Nu moet ik dat ieder jaar compenseren door wat extra belasting terug te vragen en dat eind mei, als de aanslag binnen is, direct te verrekenen met mijn vakantiegeld. Heel vreemd allemaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

tsja het is wat je vreemd vind.. 80% van de mensen gaat nog altijd op vakantie in de zomer vakantie door kinderen die naar school gaan... als de werkgever het direct aan je uitkeert mag je nog even inkomsten belasting er over heen betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-02 23:38
Anoniem: 217290 schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 18:33:
tsja het is wat je vreemd vind.. 80% van de mensen gaat nog altijd op vakantie in de zomer vakantie door kinderen die naar school gaan... als de werkgever het direct aan je uitkeert mag je nog even inkomsten belasting er over heen betalen.
Huh? Sinds wanneer betaal je geen inkomstenbelasting over je vakantiegeld dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

je betaald wel IB, maar volgens mij als je het elke maand uit betaald krijgt als extra toelage valt het onder andere belasting regels. en het is meer ter bescherming dat men niet het vakantiegeld al uitgeeft voordat ze op vakantie gaan. sparen lukt niet iedereen even goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-06 20:45
Anoniem: 217290 schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 18:58:
je betaald wel IB, maar volgens mij als je het elke maand uit betaald krijgt als extra toelage valt het onder andere belasting regels. en het is meer ter bescherming dat men niet het vakantiegeld al uitgeeft voordat ze op vakantie gaan. sparen lukt niet iedereen even goed.
Nee hoor. de werkgever mag zelf weten wanneer hij het vakantiegeld uitbetaalt. Als het maar minstens 1x per jaar is en minimaal 8%.
Daarover betaal je precies dezelfde belasting als over je normale loon.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Anoniem: 217290 schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 18:58:
Dus omdat sparen niet lukt bij veel mensen, wordt het maar verplicht opgelegd aan iedereen? Dat is toch vreemd? Alsof nu iedereen die vakantiegeld ontvangt, dit uitgeeft aan een vakantie.
Oh, en mag ik dan onder deze regeling uit omdat ik met mijn bankafschriften kan aantonen dat ik prima in staat ben te sparen?

Wat betreft belastingregels, stop nu eens met de fabel dat extra dagen, vakantiegeld, overwerk of bonussen anders worden belast! Het gaat allemaal om het totaalbedrag en dat wordt aan het einde van het jaar gewoon verrekend zodat je het juiste percentage betaald over de schijf waar je in valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:54
Kurkentrekker schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 19:18:
[...]

Dus omdat sparen niet lukt bij veel mensen, wordt het maar verplicht opgelegd aan iedereen? Dat is toch vreemd? Alsof nu iedereen die vakantiegeld ontvangt, dit uitgeeft aan een vakantie.
Oh, en mag ik dan onder deze regeling uit omdat ik met mijn bankafschriften kan aantonen dat ik prima in staat ben te sparen?
Het wordt helemaal niet opgelegd aan iedereen, het is alleen gebruikelijk bij veel zo niet de meeste bedrijven om het uit te keren in mei.
Als je een andere regeling wilt zul je moeten gaan praten met je werkgever aangezien het zijn keuze is om dat in mei te doen.
Wij krijgen iedere maand vakantiegeld bij ons salaris maar kunnen er ook voor kiezen om dat door de werkgever te laten sparen en uit te laten keren in een zelfgekozen maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Kurkentrekker schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 19:18:
Dus omdat sparen niet lukt bij veel mensen, wordt het maar verplicht opgelegd aan iedereen? Dat is toch vreemd?
Nee, dat is niet vreemd. Om precies dat soort redenen worden gordels verplicht, evenals de zorgverzekering. Mensen doen het anders niet, met allerlei maatschappelijk kosten als gevolg. Jammer voor die individuen die het zelf wel weten te regelen, maar zo werkt het beter en veiliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Het zou pas vreemd zijn als dat inderdaad opgelegd werd maar zoals ik al schreef is dat niet het geval ;)
Er is geen verplichting om dat in mei te doen, het is gebruikelijk maar meer ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Anoniem: 172410 schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 21:17:
[...]

Nee, dat is niet vreemd. Om precies dat soort redenen worden gordels verplicht, evenals de zorgverzekering. Mensen doen het anders niet, met allerlei maatschappelijk kosten als gevolg. Jammer voor die individuen die het zelf wel weten te regelen, maar zo werkt het beter en veiliger.
Bij zaken als autogordels en zorgverzekeringen natuurlijk wel. Daarvan zijn de gevolgen ook wel iets dramatischer dan van het direct uitkeren van het vakantiegeld. Ik bepleit niet dat we alle regels maar moeten afschaffen en dan hopen dat het door verstandigheid van mensen vanzelf wel goed komt, maar zo'n regel als jaarlijks vakantiegeld uitkeren, dat vind ik gewoon een beetje betuttelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08-06 16:08
Zat net een stukje op LinkedIn te lezen en vond het wel hier passen:

https://www.linkedin.com/...y-salary-history-liz-ryan

Script om af te wenden:
http://www.humanworkplace...what-are-you-earning-now/

Heb het zelf 1x mee gemaakt, de rest vroeg allemaal: Wat is je indicatie.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Kurkentrekker schreef op zondag 22 maart 2015 @ 12:48:
[...]

Bij zaken als autogordels en zorgverzekeringen natuurlijk wel. Daarvan zijn de gevolgen ook wel iets dramatischer dan van het direct uitkeren van het vakantiegeld. Ik bepleit niet dat we alle regels maar moeten afschaffen en dan hopen dat het door verstandigheid van mensen vanzelf wel goed komt, maar zo'n regel als jaarlijks vakantiegeld uitkeren, dat vind ik gewoon een beetje betuttelend.
RocketKoen schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 19:05:
[...]

Nee hoor. de werkgever mag zelf weten wanneer hij het vakantiegeld uitbetaalt. Als het maar minstens 1x per jaar is en minimaal 8%.
Daarover betaal je precies dezelfde belasting als over je normale loon.
ninjazx9r98 schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 21:13:
[...]

Het wordt helemaal niet opgelegd aan iedereen, het is alleen gebruikelijk bij veel zo niet de meeste bedrijven om het uit te keren in mei.
Als je een andere regeling wilt zul je moeten gaan praten met je werkgever aangezien het zijn keuze is om dat in mei te doen.
Wij krijgen iedere maand vakantiegeld bij ons salaris maar kunnen er ook voor kiezen om dat door de werkgever te laten sparen en uit te laten keren in een zelfgekozen maand.
Lekker selectief lezen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Anoniem: 224360 schreef op zondag 22 maart 2015 @ 13:57:
[...]

[...]

[...]

Lekker selectief lezen....
Iets met een pot en een ketel.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
En alsof ik ontken dat het inderdaad legaal is om gewoon het salaris met 8% te verhogen. Ja, je kunt het als werkgever aanpassen, of de keuze voorleggen aan je werknemers zelf. Maar feit is gewoon dat het overgrote deel van werkend Nederland in mei zijn 8% vakantiegeld krijgt, en niemand bij een sollicitatie kan aangeven of en in welke maand dat meot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat kun je zeker aangeven. Je kunt ook aangeven dat je salaris in kippen betaald wi l hebben. Allemaal wettelijk mogelijk en in orde. Of is het ook betuttelend dat je in euro's betaald krijgt? Conventies zijn er met reden, als jij wil afwijken kan dat. Moet je wel de partij die alles voor je regelt overtuigen. Echter was je ergernis dat dit betuttelend is in Nederland en dat is simpelweg niet zo.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 224360 op 22-03-2015 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slacc0r
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-06 20:17
Als mogelijke tip:

Veel contracten hebben tegewoordig een clausule dat je informatie over het contract niet mag delen. Als je dus de informatie niet wilt delen kan je ook zeggen dat je geen inzage mag geven in het contract en ze het dus moeten doen met je looneis.

Als bedrijf zou ik ook graag willen zien hoe de contracten van concurrenten (of iig bedrijven in gelijkwaardige sector, anders zat je daar niet) eruit zien. Desalniettemin is het nooit netjes om informatie over een contract tussen jou en je huidige werkgever te delen naar een derde (nieuwe werkgever). Ik zou zeggen, wees wel voorbereid op dit soort vragen. Brutalen hebben de halve wereld, daar maken werkgevers geen uitzondering op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Anoniem: 224360 schreef op zondag 22 maart 2015 @ 15:59:
Dat kun je zeker aangeven. Je kunt ook aangeven dat je salaris in kippen betaald wil hebben. Allemaal wettelijk mogelijk en in orde.
De wetgever denkt daar heel anders over dan jij en zolang kippen geen wettig betaalmiddel zijn en je er ook niet giraal mee kunt betalen kun je het op je buik schrijven.
http://wetten.overheid.nl...ldigheidsdatum_20-05-2013
Afdeling 2 Loon
Artikel 620
1. De voldoening van het in geld vastgestelde loon geschiedt in Nederlands wettig betaalmiddel of door girale betaling overeenkomstig artikel 114 van Boek 6.
Succes met uitbetalen in kippen...

Nog een aardige met betrekking tot uitbetalen van vakantiegeld (wat ook loon is) in bitcoins wat een detacheerder in 2013 van plan was:
http://ontslag.nl/nieuws/...betalen-bitcoins-mag-dat/

[ Voor 12% gewijzigd door ninjazx9r98 op 22-03-2015 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:48
pirke schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 07:48:
Een andere optie zou kunnen zijn dat ze willen verifiëren dat je waard bent wat je vraagt. Als je veel vraagt en het wijkt niet af van wat je hiervoor verdiende dan kun je zo bewijs aanleveren dat je het waard bent.
Wat mij betreft een rare redenering, het hoeft echt niet zo te zijn dat je krijgt wat je waard bent. Een werkgever kan het beleid voeren dat nieuw personeel in dezelfde functie hoger ingeschaald wordt t.o.v. zittend personeel wat ooit laag is ingestapt. Als bewijs van wat je waard bent zou je dan dus eigenlijk het loonstrookje van een recentelijk aangenomen collega moet overleggen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ninjazx9r98 schreef op zondag 22 maart 2015 @ 16:18:
[...]

De wetgever denkt daar heel anders over dan jij en zolang kippen geen wettig betaalmiddel zijn en je er ook niet giraal mee kunt betalen kun je het op je buik schrijven.
http://wetten.overheid.nl...ldigheidsdatum_20-05-2013

[...]

Succes met uitbetalen in kippen...

Nog een aardige met betrekking tot uitbetalen van vakantiegeld (wat ook loon is) in bitcoins wat een detacheerder in 2013 van plan was:
http://ontslag.nl/nieuws/...betalen-bitcoins-mag-dat/
Quote dan ook lid 3.....plus lid 1 ontkracht mijn stelling geeneens, lees maar goed.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 224360 op 22-03-2015 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Lees anders ook even 617. Ben overigens ook wel nieuwsgierig naar een bron dat loon (volledig) betaald mag worden in kippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08-06 16:08
Loon mag gedeeltelijk in "natura" worden uitbetaald, maar niet volledig ;)
Daarnaast moet de werkgever ook zeer goed kunnen uitleggen waarom het gebeurt en wat de waarde in geld is (ivm belastingen)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-06 19:42
Net een stukje hierover gelezen op LinkedIn: Sorry, Recruiters! You're Not Getting My Salary History

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-06 00:42
Ik zou het nooit geven,

Helemaal omdat er zo veel prive informatie op staat en je bent beiden nog in onderhandeling of zelf nog gewoon in gesprek. Ik wil niet dat mijn loonstrook in de krochten van een of ander HR systeem rond slingert.

Daarnaast merk ik dat bedrijven graag je huidige salaris willen matchen, ipv gewoon met een goed aanbod te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
GrooV schreef op maandag 23 maart 2015 @ 10:50:
Ik zou het nooit geven,

Helemaal omdat er zo veel prive informatie op staat en je bent beiden nog in onderhandeling of zelf nog gewoon in gesprek. Ik wil niet dat mijn loonstrook in de krochten van een of ander HR systeem rond slingert.

Daarnaast merk ik dat bedrijven graag je huidige salaris willen matchen, ipv gewoon met een goed aanbod te komen.
Als privacyinformatie (ik neem aan dat je hier je BSN en hooguit je rekeningnummer bedoelt, want de rest is echt niet interessant) afschermt op een kopie van je loonstrook, dan gaat dat argument toch niet meer op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Kurkentrekker schreef op maandag 23 maart 2015 @ 10:54:
[...]

Als privacyinformatie (ik neem aan dat je hier je BSN en hooguit je rekeningnummer bedoelt, want de rest is echt niet interessant) afschermt op een kopie van je loonstrook, dan gaat dat argument toch niet meer op?
Ik kan ze toch ook gewoon vertellen wat ik bruto verdien als ik dat wil mededelen?

Maar goed, hier een lijst wat er nog meer op een loonstrook kan staan.

- Adres gegevens (tijdens een sollicitatie weten ze echt nog niet waar ik woon)
- Gewerkte uren
- Ziekte dagen
- Schade lease auto
- Boetes lease auto
- Loon beslag

Niet dat bovenstaande van toepassing zijn bij mij, maar er kan veel meer op een LS staan dan alleen een salaris berekening

Daarnaast gaat het ze gewoon geen drol aan, period.

[ Voor 8% gewijzigd door GrooV op 23-03-2015 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-06 19:42
Kurkentrekker schreef op maandag 23 maart 2015 @ 10:54:
[...]

Ik schaar daar ook mijn salaris onder, dus vrijwel alles wat op het strookje staat. ;)
Maar in dat artikel staan ook wat redenen opgenoemd, die hier ook langskomen:
  • De openheid is eenzijdig; De WG is veelal niet bereid openheid te geven.
  • Het geeft de WG voordeel; hij kan een lager bod doen.
  • De speelbal ligt dan bij de WG; hij kan voor zichzelf een goede indicatie doen waarmee je wel en niet akkoord zal gaan. Dus nog voordat jij te horen krijgt wat de mogelijkheden zijn, is dit al ingeperkt.
Je moet onderhandelen om tot een akkoord te komen. Bij het tonen van je loonstrook verdwijnt dat.
Laat dat maar langer duren, dan kom je tot een goed resultaat waarbij er het maximaal haalbare voor je wordt betaald. Ik denk dat je veel baalt als je later weet dat je salaris vele malen hoger had kunnen zijn.

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
SPee schreef op maandag 23 maart 2015 @ 14:34:
[...]

Ik schaar daar ook mijn salaris onder, dus vrijwel alles wat op het strookje staat. ;)
Maar in dat artikel staan ook wat redenen opgenoemd, die hier ook langskomen:
  • De openheid is eenzijdig; De WG is veelal niet bereid openheid te geven.
  • Het geeft de WG voordeel; hij kan een lager bod doen.
  • De speelbal ligt dan bij de WG; hij kan voor zichzelf een goede indicatie doen waarmee je wel en niet akkoord zal gaan. Dus nog voordat jij te horen krijgt wat de mogelijkheden zijn, is dit al ingeperkt.
Je moet onderhandelen om tot een akkoord te komen. Bij het tonen van je loonstrook verdwijnt dat.
Laat dat maar langer duren, dan kom je tot een goed resultaat waarbij er het maximaal haalbare voor je wordt betaald. Ik denk dat je veel baalt als je later weet dat je salaris vele malen hoger had kunnen zijn.
Ik was ook geen voorstander van het tonen van je strook he? Ik wilde alleen even reageren op iemand die zei 'er staat persoonlijke info op'. Daarom zei ik dat je die kunt afschermen en nog steeds een salarisstrook kunt overleggen, als je toekomstige werkgever dat een eis vindt.

Zelf zou ik het ook niet zo snel doen, en daarmee draag ik mijn steentje bij aan de taboe die in Nederland heerst op salarissen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ninjazx9r98 schreef op zondag 22 maart 2015 @ 22:00:
Lees anders ook even 617. Ben overigens ook wel nieuwsgierig naar een bron dat loon (volledig) betaald mag worden in kippen.
Mijn stelling was dat het wettelijk mogelijk en in orde om aan te geven dat je graag in kippen betaald wilde worden. Dit enkel om aan te tonen dat je altijd dingen kunt aangeven, echter is het mede aan de werkgever om hier mee akkoord te gaan. Beginsel van contractvrijheid zorgt ervoor dat je in principe alles kunt afspreken en dus alles kunt aangeven. Dat dit later vernietigd kan worden of nietig is doet daar niet aan af. (6:248 BW en 3:40 BW). Overigens toen je pot en ketel noemde, daar uitte ik kritiek op Barticus en gebruikte ik jou quote om zijn selectief lezen aan te tonen. Ik snap die opmerking dan ook niet van jou.

On topic lijkt het me dus niet meer dan een machtsmiddel dat de recruiter probeert in te zetten om informatie te krijgen. Afhankelijk van de omstandigheden ga je daar op in of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Overigens als het via een recruiter gaat dan kan je ook je huidige collega's benadelen als die ooit via dat zelfde recruitment bureau iets gaan zoeken.

Ik heb ooit een recruiter aan de telefoon gehad die precies wist te vertellen hoe de salarissen bij mijn toen huidige bedrijf er aan toe gingen. Onder andere om die reden geen zaken met die toko gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Anoniem: 224360 schreef op maandag 23 maart 2015 @ 14:50:
[...]

Overigens toen je pot en ketel noemde, daar uitte ik kritiek op Barticus en gebruikte ik jou quote om zijn selectief lezen aan te tonen. Ik snap die opmerking dan ook niet van jou.
Je plaatst daar drie quotes onder elkaar van barticus, RocketKoen en ondergetekende met daaronder een oneliner over selectief lezen.
Verwacht je dan werkelijk dat ik daaruit kan opmaken dat je mijn quote gebruikt om zijn selectief lezen aan te tonen? :?
Dat is mij in ieder geval totaal ontgaan maar dat moge duidelijk zijn en ook nu als ik het teruglees kan ik dat er echt niet uit opmaken.
Voor mij staat daar een opsomming van drie blokken tekst en een oneliner die gericht is op alledrie de personen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Laatst online: 06-06 23:40
Target salaris opgeven is trouwens soms ook wel lastig. Ik calculeer de secundaire arbeidsvoorwaarden mee, maar dan kom je soms wel op hoog lijkende maandsalarissen. Maargoed, ik geef dan ook altijd aan dat de secundaire voorwaarden omgezet zijn in een vergelijkbare waarde aan euros en opgeteld worden mijn maandsalaris. Dat is bijna de enige manier om daar objectief een oordeel over te kunnen vellen. (nog even los van ongein als een lease auto en hoe je dat mee moet nemen).

Ik heb ooit een keer een target salaris kaal opgegeven, heb het geweten ook. Kreeg precies dat bedrag aangeboden, geen secundaire arbeidsvoorwaarden, pensioen + vakantiegeld zat allemaal in dat bedrag. Die werkgever was behoorlijk verbaast toen ik zei dat ik niet met hem in zee wilde gaan omdat ik daar geen vertrouwen in had.

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Pagina: 1