Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 013stijn013
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-06-2020
Goedendag,

Ik vroeg mezelf af hoe ik het beste me routers achter elkaar kon instellen. De routers die ik heb zijn de Ubee EVW320B van Ziggo en een TP-Link TL-WDR3600. De routers/modem van Ziggo heb ik beneden aangesloten en de TP-Link is op zolder. Deze twee apparaten zitten via een LAN kabel met elkaar verbonden. Een kabel van de LAN poort op de Ziggo router en de WAN poort op de TP-Link.

Wat is er aangesloten?

Op de Ziggo router zit een computer via LAN aangesloten, tevens wisselen de apparaten die op Wi-Fi werken automatisch tussen de twee routers. Op de TP-Link zit een computer via LAN aangesloten en een via Wi-Fi.
Verder heb ik op de TP-Link een harde schijf via USB poort aangesloten.

Wat is nu mijn probleem??

Het probleem waar ik tegen aan loop is als volgt. Als ik beneden op de computer zit (met LAN) dan herkend hij mijn computer op zolder (met LAN) niet, ook kan hij mijn harde schijf die ik op de TP-Link heb aangesloten niet terug vinden. Ik zou graag willen dat de computer van beneden kan communiceren met de apparaten die op de TP-Link zijn aangesloten en andersom.

Hoe heb ik het ingesteld?

Ik heb op de Ziggo router aangegeven dat mijn TP-Link een statisch IP-adres krijgt. Dit heb ik gedaan via het stappenplan dat op de Ziggo site staat. Verder heb ik een paar handleidingen op internet gevolgd alleen het mocht niet baten.

Heeft een van jullie een idee hoe ik die mogelijk kan oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:21

Quad

Doof

Dat klopt, je moet DHCP op je TP link uitzetten en van Modem -> router op de LAN poort van de TP-Link prikken ipv WAN.

Je hebt nu dubbele NAT en een verschillend subnet, gaat niet werken met elkaar zo.

En als je vervolgens je WiFi SSID's dezelfde naam geeft, zelfde security wachtwoord en WPA2 dan creëer je een zichtbaar netwerk, nog mooier dus.

[ Voor 26% gewijzigd door Quad op 20-03-2015 07:27 ]

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-07 20:20

job

Even simpel uitgelegd:
Je hebt nu de situatie dat je apparaten hebt hangen een beide zijden van de tp-link router. Je hebt apparatuur aan de lankant (pc boven) en apparatuur aan de wankant (nas en pc). Het probleem daarvan is dat een router het verkeer aan de wankant van de router niet zomaar het verkeer aan de lankant kan bereiken. Een apparaat aan de wan kant weet niet welke apparaten aan de lan kant zitten. Alleen verkeer geinitieerd door het apparaat aan de lan kant (www bijvoorbeeld) kan er probleemloos doorheen. Ander verkeer heeft daar problemen mee (bestandsdeling bijvoorbeeld).

De handleiding van ziggo legt uit hoe je een dmz aan maakt. Met een dmz stuur je al het verkeer aan de wankant, door naar 1 specifiek adres. Een prima oplossing op zich.. ware het niet dat de uitleg van ziggo niet inspeelt op jouw specifieke situatie. In de handleiding van ziggo stel je de dmz in op het ziggo modem zodat er een brug ontstaat tussen de wan en lan op het ziggo modem. Jouw probleem is daar niet mee opgelost aangezien jij die brug juist nodig hebt op de tp-link: een deel van jouw apparatuur hangt aan de wan kant van de tp en het andere deel aan de lan kant.
Oftewel voor jouw situatie niet de oplossing. De oplossing van ziggo is wel handig in andere situaties.

Ik heb verschillende oplossingen voor je.
1. de tp-link instellen als accesspoint
(wat Quad zegt, maar zijn uitleg is onvolledig. De kans dat je iets verkeerds doet is aanwezig).
Zie de uitleg hier: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

2.De dmz niet instellen op je ubee, maar juist op je tplink.

3. alle aparaten aansluiten aan de lankant van de tplink en de instellingen zo laten.
of 4. alle apparaten aansluiten aan de lankant van de tplink en je ubee laten bridgen.

Optie 1 heeft de voorkeur. Het lastigst in te stellen, maar je blijft toegang houden tot de ziggo hotspot, geen dubbel nat.

Welke optie je ook kiest, maak de instellingen uit de ziggo handleiding eerst ongedaan voordat je een oplossing opvolgt (uitgezonderd oplossing 3).

[ Voor 29% gewijzigd door job op 20-03-2015 17:17 . Reden: opbouw, extra uitleg, spelling... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 33272

Waarom zou je DMZ gebruiken? Ik zou het gewoon zonder DMZ doen als het niet nodig is (beveiliging).

1. DHCP uitzetten (op de tp-link)
2. kabel van modem in LAN zoals Quad aangeeft.

[ Voor 82% gewijzigd door Anoniem: 33272 op 20-03-2015 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Het is een van de opties die je kan uitvoeren. Jouw optie heb ik ook genoemd (als voorkeur zelfs).

Een dmz werkt ook, is makkelijker in te stellen maar inderdaad zeker niet ideaal.
Ik adviseer zeker de accesspoint optie. Het goed instellen daarvan is wel iets lastiger. Zie het topic waar ik naar link en zie de hoeveelheid van tweakers die er niet uitkomen omdat ze een stap vergeten en de boel niet goed werkend krijgen.
Jij en Quad missen allebei een belangrijke stap (het instellen van het lan-ip van de tp-link). Als je dat niet doet eindigt 013stijn013 met een onbereikbare router.

[ Voor 103% gewijzigd door job op 20-03-2015 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:21

Quad

Doof

job schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 08:16:

Jij en Quad missen allebei een belangrijke stap (het instellen van het lan-ip van de tp-link). Als je dat niet doet eindigt 013stijn013 met een onbereikbare router.
De TS gaf al aan deze ingesteld te hebben.
Overigens door het instellen van router achter router geeft ook aan dat de TS niet bijster veel informatie heeft gezocht naar wat een ideale optie voor hem is.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Quad schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 09:47:
De TS gaf al aan deze ingesteld te hebben.
Nee hij schrijft dat hij de tplink in het ziggo modem een vast ip heeft gegeven (zoals de handleiding van ziggo ook voorschrijft). Dat gaat dan over het wan ip, niet het lan ip.

[ Voor 67% gewijzigd door job op 20-03-2015 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistiaantje
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Zoals hierboven al vermeld, de tweede router in je systeem als switch instellen, dus dhcp uitzetten en kabel van eerste router in de eerste Lan poort doen.

Verder is het verstandig om de tweede router, nu dus switch, een ander IP adres te geven dan je router, zodat je altijd vanaf een PC met kabel op beide in kan loggen. Dit moet overigens wel buiten de dhcp range van je router liggen.

Zo zouden al je problemen opgelost moeten zijn. :)

Life is too short to drink bad whisky

Pagina: 1