[Externe geluidskaart]Ruis en invloed andere apparaten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-04 11:57

kazz1980

Goh... Ik hier?

Topicstarter
Ik heb zojuist de boel opnieuw geinstalleerd en ingericht op de PC, maar heb nu een enorme ruis via de externe geluidskaart. Ik vermoed dat dit vanuit de hardware is en niet de software.

Het is een Focusrite Scarlett 2i2, aangesloten via USB. Er is een continue ruis/piep. Maar daarnaast extra verstoring wanneer ik andere USB apparaten gebruik zoals muis, toetsenbord, etc. Blijkbaar zitten de diverse apparaten mekaar in de weg oid. Iemand enig idee hoe dit op te lossen?

EDIT: door het volume van de speaker heel laag te zetten en volume van de geluidskaart relatief hoog is de ruis flink te onderdrukken. Maar dat is natuurlijk eigenlijk symptoombestrijding...! Daarmee is het acceptabel - maar een echte oplossing (als dat mogelijk is!) is zeer gewenst.

[ Voor 23% gewijzigd door kazz1980 op 19-03-2015 23:49 ]

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Klinkt als een aardings probleem heb je soms ook stekkers verwisseld

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Klopt het dat je naast herinstallatie niets hebt veranderd aan je hardware? Dat maakt het een vreemd probleem.

Ik zou eerst eens proberen of alle andere USB-poort ditzelfde probleem geven.

En verder kun je eens kijken of je geluidskaart een IRQ deelt met een ander apparaat. Dat heeft bij mij ooit ook voor dit soort problemen gezorgd. Je kan dit als volgt controleren: My computer -> Device Manager -> View -> Resource by connection)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Topicstarter
Ik heb alle stekkers veranderd én de software. Dus kan aan beiden liggen...

Ik zie meerdere resources die gedeeld IRQ hebben, volgens mij! Ik heb meerdere USB poorten geprobeerd, tot zover hebben ze allen hetzelfde probleem. De ene wat meer dan de ander - maar het komt bij allen voor.

Afbeeldingslocatie: http://s13.postimg.org/jqhd7c3p3/resources.png

[ Voor 10% gewijzigd door kazz1980 op 20-03-2015 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JamesClever
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06-05 15:32
Klinkt alsof het aan de stroomvoorziening ligt.

Heb je nog zo'n ouderwetse USB-hub liggen met eigen stroomvoorziening?
Of een USB-hub in je monitor?

Probeer het daar eens mee, misschien helpt dat.

EDIT: Een isolator zoals deze zou ook kunnen helpen, maar dat is m.i. meer een noodgreep.

[ Voor 25% gewijzigd door JamesClever op 20-03-2015 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Topicstarter
JamesClever schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 11:45:
Klinkt alsof het aan de stroomvoorziening ligt.
Heb je nog zo'n ouderwetse USB-hub liggen met eigen stroomvoorziening?
Daar lijkt het wel beter van te worden! Maar nog steeds ruis... Wel minder invloed van gebruik andere USB apparaten. Wel veel invloed van wat ik op de PC doe... als ik van venster wissel verandert de ruis, als ik bv. spotify open wordt de ruis minder (nog voordat ik ook maar iets afspeel...)

Merk nu dat als ik in de geluidskaart een koptelefoon plug dat deze helemaal geen ruis heeft! De speaker wel! Mogelijk zit daar iets niet goed?

[ Voor 31% gewijzigd door kazz1980 op 20-03-2015 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-05 07:58
probeer eens andere speakers ? Dan kan je het probleem snel lokaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xghost
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-05 15:32
Heb je apparaten die op enigerlei verbonden zijn aan je pc in een andere stekkerdoos zitten? Of heb je opdeze manier ongeaarde apparaten eraan hangen? Soms brengt dit namelijk wel problemen met zich mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 129319

Welke luidsprekers heb je? Ik heb zelf ook een focusrite geluidskaart aangesloten via USB en had dezelfde symptomen zoals jij, een continue zacht geruis. Luidsprekers waren aangesloten met een JACK -> cinch kabel (unbalanced). Ik heb dan een JACK -> XLR kabel gekocht (balanced), omdat mijn speakers ook zo'n ingang hebben, en sindsdien geen ruis meer.
Pagina: 1