• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
Hallo,

ik wilde mijn computer uitbreiden met wat geheugen (nu 2x2GB), en heb via V&A een 8GB reepje gekocht.

Ingeprikt, en het werkt niet. Elke configuratie geprobeerd, zonder oude geheugen, met oude geheugen, oude geheugen 1 reepje, verschillende slots, etc. Met oude geheugen (1 of 2 reepjes) start hij wel gewoon op.

Nu blijkt het ECC geheugen te zijn (Kingston KTH-PL313/8G).
Mijn moederboard is een Gigabyte GA-880GA-UD3H.
In de handleiding staat er niks over, en ook op de website van Gigabyte niet. Het moederbord ondersteunt max 16GB geheugen, maar er staat niks over maximale grootte per reepje. Ook in de BIOS is er geen optie voor.
Op een paar fora/websites kom ik tegen dat ECC geheugen ondersteund zou moeten zijn.

Verkoper, een IT pro, claimde dat het geheugen getest was.

Mijn vraag, wat kan ik verder nog hier mee doen/testen? Helaas heb ik geen ander systeem, misschien zou ik het op een pc op mn werk kunnen testen, maar weet niet wat voor hardware die hebben.

Ik ben langzaam aan mijn systeem aan het vervangen. Zou ik dit geheugen wel kunnen gebruiken in het nieuwe systeem? Daar komt ook gewoon DDR3 geheugen in.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
ECC is het probleem niet, het is ook registered RAM en dat moet je moederbord aankunnen. (die van jou en de meeste normale moederborden kunnen dat niet ) :)

[ Voor 30% gewijzigd door maratropa op 19-03-2015 21:20 ]

specs

• DropjesLover
  • Nu online
Ook daar zie ik niks over staan in de handleiding of websites...

Waar staat dat doorgaans genoemd, of je mobo registered aan kan?

[ Voor 34% gewijzigd door DropjesLover op 19-03-2015 21:23 ]

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Welke CPU heb je?

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Registred RAM ondersteuning wordt altijd expliciet vermeld, en is een ding van server en workstation moederborden. Het is om grote hoeveelheden RAM goed aan te kunnen sturen. ECC zijn extra chips die een moederbord nog wel kan negeren, registered (of soms noemen ze het ook buffered) RAM kun je eigenlijk nooit in consumentenbordjes zetten, voorzover ik weet.

Trouwens over het algemeen zetten IT pro's die van dit soort reepjes afmoeten er wel bij: "Server RAM, niet voor desktop mobo's" oid

[ Voor 15% gewijzigd door maratropa op 19-03-2015 21:37 ]

specs

• DropjesLover
  • Nu online
Mn huidige CPU is een Phenom 955, maar die gaat binnenkort vervangen worden, net zoals het moederbord. Het idee was om alles klein en relatie zuinig te houden, dus geen groot workstation mobo aan te schaffen. Even contact opnemen met de verkoper dan maar...

BThGvNeOA

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-01 00:14

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

ECC geheugen kan zonder problemen in non-ECC moederborden. De functionaliteit wordt dan simpelweg niet gebruikt.
Registered is inderdaad wel een probleem, daar zitten buffers op en dat werkt niet in een consumentenbord.

[ Voor 36% gewijzigd door Ultraman op 19-03-2015 22:29 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1