Ubee EVW3200

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deeeemy
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-10-2023
Goedenavond mensen,

Thuis hebben wij een Alles-in-1 plus pakket bij Ziggo met een Ubee EVW3200 modem/router, echter ben ik niet tevreden met deze modem. Afgelopen week had ik een download snelheid van nog geen halve mbps via wifi. Ik snap dat wifi minder snel is dan via de kabel, maar dit is toch wel extreem laag. Afgelopen dagen is het wel hoger, zo rond de 7 mbps, maar dit is alsnog niet veel. Het bereik is trouwens ook niet erg sterk, hij hangt in de meterkast. Kan het zijn dat deze modem defect is?

Nou heb ik al wat gekeken op internet, en ik zie heel veel mensen klagen over de Ubee. Nu zit ik er over na te denken om een router achter de Ubee te zetten en de Ubee alleen als modem te gebruiken. Als ik het goed heb doe je dit door de Ubee in bridge modus te zetten (kan niet zelf, daar moet je Ziggo voor bellen geloof ik) en er een andere router op aan te sluiten. Ik heb hier echter niet veel verstand van, dus excuses als ik iets zeg dat niet correct is.

Mijn vraag is alleen, zal dit helpen om het wifi beter te maken? Ik snap dat ik via wifi geen 120 mbps kan halen, maar toch hopelijk wel meer dan 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbro
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-06 22:40
Hiervoor heb je geen bridge mode nodig. Speciaal voor het inzetten van een router achter de Ubee, heeft Ziggo een stappenplan online staan:

https://www.ziggo.nl/klan...nnen/router-achter-router

Ik heb zelf een tijd een asus router gebruikt in combinatie met deze modem, en nooit problemen gehad. Waarschijnlijk zal je een verbetering in draadloze verbinding zien, als je een goede router achter de UBEE hangt, maar of je overal in huis goed bereik kunt krijgen is erg afhankelijk van de locatie.

Betreffende de internetsnelheid: Test allereerst de bedrade snelheid, door een pc/laptop bedraad aan te sluiten, wifi uit te schakelen, en naar de volgende pagina te gaan: speedtest.ziggo.nl

Tot voor kort had ik ook het Alles-in-1 plus pakket van Ziggo, en ik haalde in deze test altijd minimaal 80 Mb/s van de beloofde 90Mb/s. Als je de test uitvoert moeten er natuurlijk geen andere apparaten tegelijkertijd gebruik maken van de internetverbinding. Als je aanzienlijk lager uitkomt in de test, en de prestaties na een herstart of reset naar fabrieksinstellingen niet beter worden, wordt het wellicht tijd om Ziggo een monteur te laten sturen.

Let er wel op dat er een verschil is tussen Megabit/seconde, waar mee geadverteerd wordt bij internet-abbonnementen, en ook in de speedtest gegeven wordt, en Megabyte/seconde, dat gegeven wordt als je bijvoorbeeld een bestand download. Sinds 1 byte uit 8 bits bestaat, kan je met een abonnement van 90Megabit/seconde maar downloaden met 11,25 Megabyte per seconde.

Om het maximale uit je UBEE te halen zou je kunnen overwegen een ander draadloos kanaal in te stellen, of over te schakelen naar 5Ghz ipv 2.4Ghz (ik geloof dat de Ubee deze optie heeft). Dit kan je instellen op het webinterface van de Ubee (in de handleiding router-achter-router staat hoe je hier kan komen) Echter hoewel de 5 Ghz vaak minder gebruikt wordt, en daardoor voor minder storing zorgt, is het bereik ook een stuk minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deeeemy
Bedankt voor je snelle reactie tbro, top.

Wat voor asus router had jij in gebruik? Was dit een draadloze of moest je die ook op de modem aansluiten?

Heb het kanaal van de Ubee al eens veranderd, die staat op 11. Ik geloof dat je op 2,4 Ghz tussen 1, 6 en 11 kon kiezen. Ik heb net op de computer van mijn vader, die aan de kabel zit, een speed test gedaan. Hij kwam drie keer rond de 120 mbps uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:06

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dan is er niets mis met de modem.

Je kunt trouwens prima 120Mbps halen over WiFi, maar dan moet je wel investeren in goede apparatuur, zowel aan AP-zijde als aan clientzijde (een crappy USB-stick of de default NIC in een laptop van EUR 350 gaat dat niet halen).

Ik haal hier rond de 200Mbps in meeste kamers in m'n huis, en nergens muv badkamer en WC trager dan 100Mbps (tegels blokkeren WiFi-signalen), maar dat is over WiFi-ac, waar ik twee access points voor gebruik, eentje in de woonkamer en eentje boven in een slaapkamer. De modem en router staan in de meterkast, maar dat is uitpandig en daarvandaan is helemaal geen zinnig signaal het huis in te krijgen.

Nu, voor mij werkt dat prima, maar dan heb je het wel over prijskaartje van rond de EUR 285 om dat voor elkaar te krijgen (2x AC router/AP van EUR 130, 1x AC NIC van EUR 25), en uiteraard moesten UTP kabels getrokken worden naar de twee AP locaties. Als je het over 'je vader' hebt gok ik dat je thuiswonende scholier bent en dus wat minder budget hebt, en allicht minder in te brengen over kabels trekken :z

Nu, wie niet rijk is moet slim zijn :)

Voordat je ook maar iets gaat kopen moet je achterhalen wat je probleem is. Grof gezegd kun je alle WiFi-problemen herleiden tot drie zaken:

1) demping. WiFi-signalen reiken rustig 300m ver, maar dat is zonder obstakels. Zodra je met muren en vloeren te maken hebt stort je bereik in. Eerst en vooral moet je kijken of je genoeg signaal krijgt waar je er gebruik van wilt maken. Afhankelijk van je client device (je zegt niet welke: minder handig om je te helpen) kun je meestal ergens achterhalen hoe sterk je signaal binnenkomt. Dat heet vaak "RSSI". Het wordt in dBm gemeten en is altijd negatief. Minder negatief is beter! Exact hoeveel je moet hebben kun je eindeloos over discussieren, maar alles boven de -60dBm is zeker genoeg voor een betrouwbare verbinding, boven de -50dBm is het ook nog snel. Is je signaal onder de -70dBm, dan heb je gewoon te weinig en moet je daar wat aan doen.
2) interferentie. Heb je genoeg signaal (dus (ruim) boven de -60dBm) maar is je verbinding nog instabiel/traag op alle apparaten, dan heb je last van interferentie. Daar kun je allerlei tooltjes voor downloaden, maar die kunnen maar halve informatie geven. Wat je al gedaan hebt is een veel beter idee: gewoon kanalen 1, 6 en 11 proberen en kijken hoe de verbinding is. Als een kanaal duidelijk beter is, ga daar zitten. Is geen enkel kanaal in de 2.4GHz goed (wat in stedelijk gebied steeds sneller het geval is) dan moet je over naar 5GHz. Als zowel je AP (modem/router in dit geval) als je client het aankunnen is het gewoon kwestie van overschakelen. Helaas is 5GHz support allerminst standaard, dus kan zijn dat je een nieuwe NIC nodig hebt in je client. Wat mogelijk is, hangt af van exact wat je hebt (zie je dat het handig is om volledige info te geven :P ). Aangezien 5GHz nog slechter door muren en vloeren gaat dan 2.4GHz kan het goed zijn dat je met 5GHz geen interferentie meer hebt maar wel te weinig signaal - met 5GHs zul je in een gemiddelde gezinswoning bijna altijd twee of meer AP's nodig hebben. Dus als het met 5GHz ook niet goed lijkt te gaan, terug naar stap 1.
3) doen de meeste apparaten het goed op jouw locatie, maar een apparaat niet, dan heb je een probleem met dat apparaat. Dat kan van alles zijn, van foute settings via defecte hardware tot low-end chips (1x1 SiSo ipv 2x2 MiMo) en brakke antenne-ontwerp.

Nu, wat doe je aan te weinig signaal? Simpel antwoord: plaats AP's (Access Points) bij. Helaas iets minder simpel in praktijk:
- Losse AP's zijn bijna niet te koop, omdat Jan-met-de-Pet denkt dat een "router" WiFi levert en niet weet wat een AP is. Jammer, want meerdere routers in een huis wil je echt niet. Gelukkig kun je een router kopen en als AP inzetten. Zie hier hoe: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point
- AP's plaatsen is leuk, maar die dingen moeten ook in verbinding staan met je modem/router. Idealiter heb je in iedere kamer in huis een mooie RJ45 stekkerdoos om overal Gigabit Ethernet aan te sluiten. Helaas wonen we in echte wereld en zie je dat bijna nooit. Je moet dus ofwel kabels trekken, danwel alternatieven gebruiken. UTP kabels zijn verreweg goedkoopste optie, ook verreweg meest betrouwbaar en snel - maar je moet er dus wel werk voor verrichten. Alternatieven zijn MoCA (netwerk over coaxkabels - duur (EUR 75 voor setje van twee) en je moet coax hebben liggen, wel betrouwbaar 170Mbps) of powerline (netwerk over stroomnet, kan goedkoop (vanaf EUR 20 voor twee, maar je krijgt waar je voor betaalt - echt goede kosten EUR 90 ofzo voor twee), maar even gevoelig voor storing als WiFi en zelfs best-case met duur spul ga je de 100Mbps niet halen).
- plaatsing is bij WiFi alles. De meterkast is slechtst denkbare plek voor een AP (muren, leidingen, stoorsignalen). Je wilt in vol zicht zitten en weg van vloeren, muren en grote metalen voorwerpen (radiatoren). Helaas wil de gemiddelde huisvrouw dat niet. Ik heb gelukkig een niet erg gemiddelde vriendin (en een peuter die vooralsnog van de netwerkzooi afblijft), maar ook hier moet je in overleg en evt compromissen sluiten.

Maar goed, ik tik teveel en het is te hypothetisch. Kom met concrete info, dan zien we wel wat we kunnen doen :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbro
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-06 22:40
Deeeemy schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 21:45:
Bedankt voor je snelle reactie tbro, top.

Wat voor asus router had jij in gebruik? Was dit een draadloze of moest je die ook op de modem aansluiten?

Heb het kanaal van de Ubee al eens veranderd, die staat op 11. Ik geloof dat je op 2,4 Ghz tussen 1, 6 en 11 kon kiezen. Ik heb net op de computer van mijn vader, die aan de kabel zit, een speed test gedaan. Hij kwam drie keer rond de 120 mbps uit.
Ik heb zelf een RT-AC66U, die prima werkte op de UBEE. Gewoon via de kabel aangesloten (van LAN 1 op UBEE naar WAN op de router). Vervolgens ook gewoon de router-achter-router handleiding van Ziggo gevolgd.

Hoewel je natuurlijk ook een range extender zou kunnen gebruiken, zou ik persoonlijk altijd kiezen voor een bedrade verbinding met een router op een andere locatie, als een draad leggen weinig moeite is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistiaantje
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Allereerst, met de Ubee is niks mis.

Het simpelste of goedkoopste zou, naar mijn mening, een router op een centrale plek in het huis zetten, met een enkele utp kabel vanaf de Ubee, maar wel op een plek waar geen leidingen door het plafond/vloer lopen want dat blokkeert het wifi signaal.

Ik heb een Ubee staan met daarachter een Sitecom Gaming Router II met twee draadloze netwerken, eentje op de 2.4Ghz en eentje op de 5Ghz band, beide op een vaste channel die het minst gebruikt is in de omgeving. Dit heb ik uitgezocht via de app WiFi analyzer. Zo zorg je ervoor dat je overal het beste bereik hebt en je de kosten het laagst houdt. Je moet dan met 100 euro maximaal echt wel klaar zijn (kabel+router).

Life is too short to drink bad whisky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

tbro schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 18:46:
[...]

Ik heb zelf een RT-AC66U, die prima werkte op de UBEE. Gewoon via de kabel aangesloten (van LAN 1 op UBEE naar WAN op de router). Vervolgens ook gewoon de router-achter-router handleiding van Ziggo gevolgd.

Hoewel je natuurlijk ook een range extender zou kunnen gebruiken, zou ik persoonlijk altijd kiezen voor een bedrade verbinding met een router op een andere locatie, als een draad leggen weinig moeite is.
Die handleiding is waardeloos. Wat je daar doet is twee gescheiden netwerken in huis maken. Vervolgens met DMZ prutsen om de nadelen daarvan te ondervangen is onveilig en onnodig.

Gewoon de tweede router als AP instellen en klaar. Alles layer 2 muv je gateway router die layer 3 mag doen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deeeemy
Iedereen bedankt voor de reacties, mooie uitgebreide reactie Dion!

Ik heb een Lenovo Ideapad Y500, hier zit als ik het goed heb een Intel Centrino Wireless-N 2230 in en ondersteunt geen 5Ghz.

Als ik bijvoorbeeld die RT-AC66U zou halen en die op mijn kamer neer zou zetten, komt er dan een wifi signaal uit de Ubee en de RT-AC66U?

Wat bedoel je precies met layer 2 en layer 3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Deeeemy schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 21:20:
Iedereen bedankt voor de reacties, mooie uitgebreide reactie Dion!

Ik heb een Lenovo Ideapad Y500, hier zit als ik het goed heb een Intel Centrino Wireless-N 2230 in en ondersteunt geen 5Ghz.
Had erger gekund (hij doet tenminste 2x2 MiMo), maar inderdaad low-end/verouderd. Ik zou sterk overwegen dat ding te vervangen door een Intel AC-7260. Exact even groot en zelfde aansluitingen, maar wel dual-band en ook nog eens WiFi-ac support. Plus het is zowat de enige mPCIe kaart die je retail makkelijk kunt vinden.
Als ik bijvoorbeeld die RT-AC66U zou halen en die op mijn kamer neer zou zetten, komt er dan een wifi signaal uit de Ubee en de RT-AC66U?
Ja, tenzij je anders instelt.

Je hebt trouwens met die NIC helemaal niets aan de AC66U, de meerwaarde van dat ding is een erg snelle WiFi-ac functionaliteit. Ac is 5GHz-only. In 2.4GHz is het een zeer matig apparaat, niet beter dan een gemiddelde Sitecom. Maar in combinatie met de AC-7260 gaat het vliegen. Ik heb exact die combo (een van mijn twee AP's is een AC66U) en heb snelheden boven de 250Mbps gehaald met m'n Lenovo X220. Dat zou nog sneller moeten kunnen, maar de X220 heeft notoir slecht afgeschermde WiFi antennes, dus dat kan beter. Heb snelheden tot 450Mbps gezien met andere clients.
Wat bedoel je precies met layer 2 en layer 3?
Networking 101: Wikipedia: OSI model

Kort door de bocht: layer 2 gaat over dingen verbinden, layer 3 over zorgen dat verkeer de goede kant op gaat. Zie layer 2 als vliegroutes en layer 3 als luchtverkeersleiding. Je wilt niet in hetzelfde stukje lucht twee concurrerende verkeersleidingen hebben. Een switch of AP is typisch layer 2, een router typisch layer 3. Max 1 router per netwerk is het devies.

Maareh - je vond mijn stuk mooi uitgebreid - heb je er nog iets mee gedaan?

Het heeft echt geen zin om $product te kopen als je nog niet weet wat je probleem exact is :o

[ Voor 5% gewijzigd door dion_b op 20-03-2015 23:05 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-06 10:57
Ik zou inderdaad eens beginnen met een goede WiFi NIC in je laptop te zetten.
Kost niet veel en de ontvangst van je Ubee zal al stukken beter zijn.
Haal zelf over de Ubee hier 80-100 Mbit/s op 5 GHz.
Nieuwe router plaatsen kan altijd nog maar daar heb je niks aan zolang je met de 2.4 GHz only NIC in je laptop blijft werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deeeemy
Ik was al bang dat ik geen goede NIC in mijn laptop zou hebben. Zoals ik zie op Youtube is deze vrij makkelijk te vervangen. Dion, jij raad mij een Intel AC-7260 aan? Zijn er nog betere of is dit de beste die ik kan krijgen die dezelfde grootte en aansluitingen heeft?

Zou ik op 5Ghz kunnen zitten met die Intel AC-7260? En hoe zit het met de drivers als ik die NIC in mijn laptop stop?

Zoals jullie zien heb ik totaal geen verstand op gebied van Wifi :9

[ Voor 26% gewijzigd door Deeeemy op 21-03-2015 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Deeeemy schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 22:26:
Ik was al bang dat ik geen goede NIC in mijn laptop zou hebben. Zoals ik zie op Youtube is deze vrij makkelijk te vervangen. Dion, jij raad mij een Intel AC-7260 aan? Zijn er nog betere of is dit de beste die ik kan krijgen die dezelfde grootte en aansluitingen heeft?
Er zijn nauwelijks andere verkrijgbaar.

Mbt de vraag wat "beter" is - je zit vast aan 2 antennes, dus zoveel valt er niet te verbeteren (alleen de Qualcomm QCA9880, Broadcom BCM4360 en Quantenna QSA-1000 zijn overtuigend sneller maar die hebben 3 resp 4 antennes nodig en passen niet op zo'n standaard half-height mPCIe kaartje). WiFi-ac is nog niet volwassen dus je hebt irritante compatibility issues, maar er is daar geen beste (wel slechtste: vermijd als de pest alles met Mediatek chipset en ik wantrouw Broadcom ook)
Zou ik op 5Ghz kunnen zitten met die Intel AC-7260? En hoe zit het met de drivers als ik die NIC in mijn laptop stop?
AC is per definitie 5GHz, dus ja. En drivers? Die download je van de site van de fabrikant, Intel in dit geval.
Zoals jullie zien heb ik totaal geen verstand op gebied van Wifi :9
Ja. Wat me meer stoort is dat je nog steeds niets doet om te achterhalen wat je probleem echt is. Een nieuwe NIC zal geen kwaad kunnen, maar of het verbetering brengt en zo ja hoeveel, weten we alleen als je uitzoekt waar je nu tegenaan loopt. 5GHz gaat alleen verbetering geven als je zat signaal hebt maar teveel interferentie. Het is waarschijnlijker dat je nu vooral te weinig signaal hebt...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1