Ongelooflijk hoe vaak je hier dit soort verhalen tegenkomt. Terwijl de linkjes die duidelijk aantonen dat de verhalen niet waar zijn eerder in de thread al gegeven zijn. Bij 270W verbruik van je PC zit de Seasonic S12G 450W al op het maximum van zijn fan-curve. De voeding produceert dan 48 dB(A). Dat komt met gemak boven de rest van de componenten in een stille PC uit..ScorpionSquad schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 12:20:
Problematisch dat er hier zo veel slecht advies over voedingen wordt gegeven, en dat zelfs de voedingenexpert van tweakers het moet ontgelden.
Doen we gewoon een zinnige berekening van het maximaal opgenomen vermogen. PSU - calculators zijn geen goed argument.
160W voor een 970, 80W voor de i5 - CPU, en dan nog 100W voor de rest. Dan ga ik uit van full-stress voor het volledige systeem. Kom ik uit op 340W, ingame komt dit eerder uit op 270W. Oftewel, een goede 450W voeding heeft meer dan voldoende headroom voor een normaal systeem met een 970. Deze voeding zit tevens in een regio waar deze nog prima efficiënt is, als die 1% verschil tussen 50% en 70% überhaupt relevant kan worden genoemd, sterker nog, sommige voedingen zijn juist het efficiëntst op een andere load dan 50%!
Ook is het onzin dat een goede voeding over de jaren merkbare slijtage vertoond. Over 5 jaar is het misschien 450W naar 445W, als het al bestaat. Ook niets om rekening mee te houden dus.
Blijft het enige mogelijk relevante probleem over. De geluidsproductie. Uit eigen ervaring, en ik ben echt een mierenneuker qua stilte (tja, PC staat op 3 meter van m'n bed) kan ik je vertellen dat een Seasonic PSU niet boven de rest van de PC uitkomen, niet in idle en niet onder load.
Ik zou dus gewoon een voeding halen van goede interne kwaliteit en een goede prijs -> Seasonic S12G 450W.
Zie hier: http://www.techpowerup.com/reviews/Seasonic/SSR-450RT/6.html
Het gaat om de op één na laatste grafiek op de pagina. Als je in staat bent om een grafiek uit te lezen dan concludeer je uit deze grafiek dat de voeding bij ongeveer 270W verbruik ongeveer 48 dB(A) geluid produceert. Ik weet niet hoe ik dit nog beter kan uitleggen.
Als je kiest voor een voeding als de Cooler Master V550S dan heb je een heel andere geluidsproductie bij 270W verbruik:
http://www.techpowerup.com/reviews/CoolerMaster/V550S/6.html
Het gaat weer om de op één na laatste grafiek. Bij 270W verbruik produceert de voeding zo'n 37 dB(A). Dat is toch mooi 11 dB(A) minder dan de Seasonic. Wij mensen ervaren het geluid dan als ruim twee keer zo zacht.
[ Voor 8% gewijzigd door dusty-2011 op 19-03-2015 15:53 ]