SSD als Primaire Hardeschijf?

Pagina: 1
Acties:

• Jeffreybbq13
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12-02-2021
Hallo mede-tweakers,

Ik heb de Samsung 850 Evo 250 GB op het oog.
Nu wil ik deze in mijn Asus N751JK-T7120H zetten, dit wil ik doen vanwege het geluid van de 7200rpm schijf die er op dit moment in zit, en uit verschillende artikelen blijkt dat een SSD ook energiezuiniger en sneller is.
Mijn vraag is of ik van de SSD een primaire harde schijf kan maken, en zo ja, hoe?
Ik bedoel dat ik Windows 8.1 op die harde schijf kan zetten zodat ik mijn laptop op de SSD kan opstarten.

Dank u allen.

[ Voor 15% gewijzigd door Jeffreybbq13 op 19-03-2015 16:13 ]

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:03

Esumontere

Floep, banaan.

Ja, dat kan. Je zult sowieso je harde schijf eruit moeten halen. Dan installeer je Windows opnieuw, op de nieuwe schijf. Je kunt evt. de oude schijf ook 'klonen', maar dit is niet altijd bevorderlijk voor de prestaties.

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

Bij de Samsung zit een cd met daarop een data migration tool. En anders zijn er aparte tools zoals bv Macrium backup, waar ik zelf een schijvenwissel mee uitgevoerd heb.

... en gaat over tot de orde van de dag

Verwijderd

Mijn tip: Niet aan klonen beginnen, je neemt alle ellende mee en het is totaal niet bevorderlijk voor de snelheid. Een upgrade van HD naar SSD wil je juist zo schoon mogelijk mee beginnen.

Gewoon Windows 8.1 er op installeren en dan je andere HD als secundaire disk aankoppelen zodat je weer bij al je bestanden kan komen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2015 19:12 ]

• parsnep
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:08
Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 19:11:
Mijn tip: Niet aan klonen beginnen, je neemt alle ellende mee en het is totaal niet bevorderlijk voor de snelheid. Een upgrade van HD naar SSD wil je juist zo schoon mogelijk mee beginnen.

Gewoon Windows 8.1 er op installeren en dan je andere HD als secundaire disk aankoppelen zodat je weer bij al je bestanden kan komen.
8.1 installeren is wel het makkelijkste en je hebt meer snelheid , maar je moet dan wel goed je data back-upen

V&A | Everything to the Cloud!!

Verwijderd

parsnep schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 19:15:
[...]

8.1 installeren is wel het makkelijkste en je hebt meer snelheid , maar je moet dan wel goed je data back-upen
Waarom? Hij gooit z'n oude disk toch niet het raam uit? deze kan hij prima al dan niet tijdelijk aansluiten en later bekijken wat hij met z'n data wil doen. Zo'n usb sata connector heb je voor een paar euro.
Of koop desnoods een lege 2.5" disk USB omhulsel.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2015 19:18 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je data moet je sowieso backuppen, ongeacht wat je met die disk doet. Ding kan ook morgen overlijden of corrupt raken.

• parsnep
Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 19:16:
[...]

Waarom? Hij gooit z'n oude disk toch niet het raam uit? deze kan hij prima al dan niet tijdelijk aansluiten en later bekijken wat hij met z'n data wil doen. zo'n usb sata connector heb je voor een paar euro.
daar heb je gelijk in dus heb je op dat moment een back up |:(

Verwijderd

TERW_DAN schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 19:17:
Je data moet je sowieso backuppen, ongeacht wat je met die disk doet. Ding kan ook morgen overlijden of corrupt raken.
Dat is een hele andere discussie ;)

• parsnep
TERW_DAN schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 19:17:
Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 19:19:
[...]

Dat is een hele andere discussie ;)
dat heet verder denken dan je neus lang is ;)

Verwijderd

parsnep schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 19:20:
[...]

[...]

dat heet verder denken dan je neus lang is ;)
Ik denk dat iedereen met enig gezond verstand wel snapt dat je belangrijke data op meerdere plekken moet opslaan. Dat is alleen niet waar OP advies voor vraagt. Tevens kan zijn oude HD de backup worden als hij het spul ook op de SSD kopieert.

• Masimo
  • Laatst online: 12:50
Klonen werkt prima. Een programma als Macrium Reflect (MR) doet dat prima, incl. uitlijning. Ongeacht systeem Legacy BIOS of UEFI.
Ook als je van grote HDD naar kleinere SSD wilt.

Snelheidsverlies is wat mij betreft een fabeltje. Om dat te testen heb ik HDD door SSD vervanging twee maal uitgevoerd op mijn laptop. Eerste keer nieuwe installatie, tweede keer klonen.
Benchmarks geven in beide gevallen dezelfde snelheid voor de SSD.

MR is ook een prima programma om van te voren een backup image te maken. Met een oude USB-stick en de rescue-functie kan alles binnen no-time eventueel weer naar de oude toestand hersteld worden.

[ Voor 24% gewijzigd door Masimo op 19-03-2015 19:27 ]

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-02 00:17

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

P_Tingen schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 16:34:
Bij de Samsung zit een cd met daarop een data migration tool. En anders zijn er aparte tools zoals bv Macrium backup, waar ik zelf een schijvenwissel mee uitgevoerd heb.
Samsung Magician werkt perfect. Macrium Reflect ook.

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:32

AvK

Ready Set Go

Esumontere schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 16:14:
Ja, dat kan. Je zult sowieso je harde schijf eruit moeten halen. Dan installeer je Windows opnieuw, op de nieuwe schijf. Je kunt evt. de oude schijf ook 'klonen', maar dit is niet altijd bevorderlijk voor de prestaties.
Hier heb ik 3 laptops gekloond. Met de uitstekende Samsung software. Geen enkel probleem.
Mijn advies is gewoon klonen. Heb je een probleem kan je er altijd nog een schone installatie overheen jagen.
:)

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Verwijderd

Masimo schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 19:23:
Klonen werkt prima. Een programma als Macrium Reflect doet dat prima, incl. uitlijning. Ook als je van grote HDD naar kleinere SSD wilt.
Snelheidsverlies is at mij betreft een fabeltje. Om dat te testen heb ik HDD door SSD vervanging twee maal uitgevoerd op mijn laptop. Eerste keer nieuwe installatie, tweede keer klonen.
Ik heb in het begin van mijn IT carriere op een technische dienst gewerkt. Daar hebben we laptops vaak gecloned. De clone starte altijd langzamer op dan het origineel. Verder geen tests o.i.d. gedaan maar dit viel mij in die paar jaar toch steeds weer op. We gebruikten overigens Acronis, wellicht dat dit pakket de oorzaak was maar het heeft mij een les meegegeven en dat is dat een schone installatie is altijd de beste optie is.
AvK schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 19:25:
[...]

Hier heb ik 3 laptops gekloond. Met de uitstekende Samsung software. Geen enkel probleem.
Mijn advies is gewoon klonen. Heb je een probleem kan je er altijd nog een schone installatie overheen jagen.
Je weet niet of je een probleem hebt want je hebt geen referentiekader. Die SSD zal sowieso snel zijn maar of Windows op z'n snelst mogelijk werkt/boot weet je dus nooit. Mijn advies is altijd schone installatie als je geen zeer spannende reden hebt om de vorige installatie intact te houden. Het is iets meer werk maar voor mij persoonlijk wel waard.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2015 19:33 ]

• parsnep
toe ik mijn ssd had heb ik windows opnieuw geïnstalleerd dat deed ik, alhoewel ik geen problemen heb met kloonen.

alleen moet je niet als je een volle 750 gb naar 250 gb klonen dan ben je lang bezig met data verwijderen ,installeer dan opnieuw windows dat is dan ook mijn tip

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12:23
Ik heb pas geleden ook de 850 EVO 250GB in mijn laptop geplaatst als primaire schijf.
Alle belangrijke data backup ik altijd al naar de NAS.
Ik heb een compleet schone windows 7 installatie gedaan. Ik wou weer een "frisse" start.
Laptop was traag en dit leek mij het beste. En dat was het ook, hij is nu sneller dan destijds nieuw.

• Masimo
Data inderdaad eerst naar een externe drive (USB, HDD, NAS) overzetten. Hoe minder ballast des te beter. Systeem voor het klonen goed uitmesten: deinstallatie overtollige software, CCleaner, ....
Defragmentatie van de bestaande HDD is ook aan te raden.

Ik maak nog even een kanttekening. Mijn kloonexercisie werd uitgevoerd op een redelijk fris systeem. Ik had de laptop (W8.1) pas een maand in gebruik.

[ Voor 23% gewijzigd door Masimo op 19-03-2015 19:36 ]

• P_Tingen
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

Het hangt er inderdaad wel van af hoe oud / schoon je huidige installatie is. TS zegt daar verder niet zo veel over, maar met de snelheden van een SSD kan ik me niet voorstellen dat dat echt een factor is om rekening mee te houden. Hooguit misschien als je ooit met Vista begonnen bent en eerst een update naar 7 en toen naar 8 en 8.1 gedaan hebt, maar dat lijkt me niet waarschijnlijk.

Een verse installatie klinkt mooi, maar kost je altijd veel te veel tijd. Ja, Windows zelf staat er in een half uur op, maar dan begint het pas. Eerst 80 kuub aan updates installeren, dan je eigen programma's weer installeren en alles instellen zoals je het had. En uiteraard kom je dan na dagen nog steeds dingen tegen die je vergeten bent. Voor mij weegt dit soort shit niet op tegen het gemak van een clone.
Masimo schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 19:33:
...
Defragmentatie van de bestaande HDD is ook aan te raden.
Defragmentatie van de bestaande HDD? Waarom? Om te voorkomen dat je SSD gedefragmenteerd is?

Verwijderd

P_Tingen schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 20:05:
Het hangt er inderdaad wel van af hoe oud / schoon je huidige installatie is. TS zegt daar verder niet zo veel over
Het waren compleet nieuwe installaties. Overigens wel van HD naar HD, er waren destijds nog geen SSD's
Defragmentatie van de bestaande HDD? Waarom? Om te voorkomen dat je SSD gedefragmenteerd is?
Met een clone kopieer je de hele disk, dus ook de fragmentatie die door het gebruik er van opgetreden is.
Het wordt meestal niet aangeraden, zelfs afgeraden om een SSD te defragmenteren dus dan zit je altijd met gefragmenteerde data(?).

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2015 20:16 ]

• P_Tingen
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 20:13:
Met een clone kopieer je de hele disk, dus ook de fragmentatie die door het gebruik er van opgetreden is.
Het wordt meestal niet aangeraden, zelfs afgeraden om een SSD te defragmenteren dus dan zit je altijd met gefragmenteerde data(?).
Zou dat nou echt verschil maken? Een SSD is "by design" al gedefragmenteerd, dus ik denk persoonlijk dat het zonde van je tijd is.

Verwijderd

P_Tingen schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 20:20:
[...]

Zou dat nou echt verschil maken? Een SSD is "by design" al gedefragmenteerd, dus ik denk persoonlijk dat het zonde van je tijd is.
Ik heb het even moeten googelen, hier wat meer info m.b.t. fragmentatie en SSD's.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2015 20:27 ]

• P_Tingen
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 20:27:
[...]
Ik heb het even moeten googelen, hier wat meer info m.b.t. fragmentatie en SSD's.
Haha, ik was zelf ook aan het zoeken, ik vond soortgelijke informatie hiero maar ik kan er niet helemaal kaas van maken of het nou wel of niet zinvol is om je HDD te defragmenteren voordat je hem naar SSD kloont.

• Masimo
Het heeft mogelijk weinig nut, omdat een SSD zich eigenlijk zelf in de loop van de tijd fragementeert vanwege "load-balancing".
Het heeft wat mij betreft het voordeel dat je je backup-image kleiner kan maken. Én ik hou van een opgeruimd systeem :+

• AvK

AvK

Ready Set Go

Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 19:28:

[...]

Je weet niet of je een probleem hebt want je hebt geen referentiekader. Die SSD zal sowieso snel zijn maar of Windows op z'n snelst mogelijk werkt/boot weet je dus nooit. Mijn advies is altijd schone installatie als je geen zeer spannende reden hebt om de vorige installatie intact te houden. Het is iets meer werk maar voor mij persoonlijk wel waard.
Hoezo heb ik geen referentie kader??? Je durft het nog wel bout te stellen.
Ik zit 15 jaar in de ICT, ik weet echt wel waar ik het over heb.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Verwijderd

AvK schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 21:38:
[...]

Hoezo heb ik geen referentie kader??? Je durft het nog wel bout te stellen.
Ik zit 15 jaar in de ICT, ik weet echt wel waar ik het over heb.
Beetje dens of niet? :9
Wat ik bedoel is dat je in jou voorbeeld geen referentiekader geeft dus dan ga ik er van uit dat deze er niet is.
Je kan nooit weten of jou kloon snelheidsverlies heeft tegen over een schone installatie zonder dit met een exact gelijke opstelling uitvoerig te testen. Dus wat ik met referentiekader bedoel is: twee of meer laptops naast elkaar, zelfde hardware zelfde schone Windows, de één is een kloon, de ander is een traditionele installatie van Windows. Ik dacht dat dit wel duidelijk was maar blijkbaar niet :)
Ik leg het er zelfs nog dik boven op door te stellen dat de SSD wel snel zal zijn maar je zonder referentiekader (dus uitgebreide tests) nooit zeker weet of deze op de best mogelijke performance draait.

Het verbaast me overigens wel dat ik dit moet uitkauwen voor iemand die al 15 jaar in de ICT zit. (geintje natuurlijk ;) )

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2015 07:31 ]

• AvK

AvK

Ready Set Go

Mijn referentie kader is dat een goed werkende Windows installatie prima op een SSD gezet kan worden. Waarom zou je die schoon moeten installeren. Dat is echt onzin. Een goed werkende Windows kan je zelfs prima klonen naar een snellere HDD. Vaak genoeg gedaan.
Denk eens andersom: je hebt nu een goed werkende installatie maar die is een beetje vol met allerlei programma's en games. Zou je je SSD zo maar even formatteren omdat je gevoel zegt dat dat goed is?
Tot zover de praktijk.

• Shunt
  • Nu online

Shunt

Boe

AvK schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 09:35:
Mijn referentie kader is dat een goed werkende Windows installatie prima op een SSD gezet kan worden. Waarom zou je die schoon moeten installeren. Dat is echt onzin. Een goed werkende Windows kan je zelfs prima klonen naar een snellere HDD. Vaak genoeg gedaan.
Denk eens andersom: je hebt nu een goed werkende installatie maar die is een beetje vol met allerlei programma's en games. Zou je je SSD zo maar even formatteren omdat je gevoel zegt dat dat goed is?
Tot zover de praktijk.
Wat denk je van de SSD optimalisatie die Windows uitvoert bij installatie op een SSD?
Verder bij een verse installatie begin je ook weer schoon geen fragmentatie geen hopen aan oude rotzooi van updates en oude software. Nu hoeft fragmentatie niet echt een probleem te zijn met een SSD maar "net"is anders.

Vooral met de beperkte ruimte die je hebt op een SSD (in vergelijking met een normale hdd van de zelfde prijs). is het alleen al waard om gewoon opnieuw vers te beginnen om niet al als je start met een 50% volle disk te zitten. Als je alles opnieuw doet kom je er vaak achter dat je 90% van de over de jaren geïnstalleerde software eigenlijk helemaal niet nodig hebt / had.

Verder even een tip, opmerkingen als geloof me maar ik zit al 15 jaar in de ICT zeggen hier op tweakers niet veel aangezien 90% van de mensen hier al jaren in de ICT zitten. Beter breng je gewoon goede degelijke argumenten waardoor het vanzelf duidelijk is dat je al veel jaren ervaring hebt met ICT.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• AvK

AvK

Ready Set Go

Masimo schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 19:23:
Klonen werkt prima. Een programma als Macrium Reflect (MR) doet dat prima, incl. uitlijning. Ongeacht systeem Legacy BIOS of UEFI.
Ook als je van grote HDD naar kleinere SSD wilt.

Snelheidsverlies is wat mij betreft een fabeltje. Om dat te testen heb ik HDD door SSD vervanging twee maal uitgevoerd op mijn laptop. Eerste keer nieuwe installatie, tweede keer klonen.
Dit dus. Daarbij werkt de software van bijvoorbeeld Samsung perfect. Je kunt ook naderhand nog optimaliseren als je dat een beter gevoel geeft.
En uiteraard je oude software eerst verwijderen, niet gebruikte software eraf, Ccleaner ed eroverheen, register even cleanen. Maar dat leek me zo voor de hand liggend voor al die ervaren mensen dat ik dat er maar niet heb bij gezegd........ ;)

Verwijderd

AvK schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 10:43:
[...]

Dit dus. Daarbij werkt de software van bijvoorbeeld Samsung perfect. Je kunt ook naderhand nog optimaliseren als je dat een beter gevoel geeft.
En uiteraard je oude software eerst verwijderen, niet gebruikte software eraf, Ccleaner ed eroverheen, register even cleanen. Maar dat leek me zo voor de hand liggend voor al die ervaren mensen dat ik dat er maar niet heb bij gezegd........ ;)
Wij zijn gewoon twee verschillende ITers.
Op basis van jou argumenten concludeer ik dat jij eerder geneigd bent om voor de quick fix te gaan waarbij je eventuele onbekende factoren op de koop toe neemt. Ik ga voor zekerheid en geen bak met tooltjes gebruiken om tijd te besparen.

Tooltjes als CCleaner werken overigens prima om je systeem wat mee op te schonen maar zijn zeker niet perfect. Deinstalleer maar eens wat software, draai CCleaner en zoek daarna eens op je harddisk in de appdata folders en/of in het registry naar de software die je net gede-installeerd hebt (die CCleaner dus zou moeten opruimen). Ik kan je verzekeren dat er tig bestanden, mappen en sleutels zijn die CCleaner gewoon laat staan. Je koopt een SSD om deze maximaal te benutten, niet om deze te vervuilen met oude Windows installatie vol met gefragmenteerde data en een vervuild register. (de discussie hoeveel impact dit op performance heeft daargelaten want dat zal best meevallen)
Daarnaast klopt de opmerking van Shunt ook, Windows voert zelf tijdens de installatie optimalisaties uit voor de SSD. Het zijn allemaal niet zulke spannende dingen maar toch beter safe dan sorry.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2015 12:41 ]

• AvK

AvK

Ready Set Go

Verwijderd schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 11:43:
Wij zijn gewoon twee verschillende ITers.

Pagina: 1