Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wifi Extender advies

Pagina: 1
Acties:

• Chrizzmeister
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 12-03-2021
hallo,

Ik zou graag jullie advies/meningen hebben over het gebruik van een wifi Extender. Mijn nieuwe pc zal op een andere kamer staan dan voorheen. De wifi verbinding in die kamer is vrij wisselvallig. Het zou ook enorm lastig zijn om een kabel te trekken van de router naar de nieuwe kamer daarom wou ik het oplossen met wifi. Na wat opzoekwerk ben ik wifi-extenders tegengekomen, maar ik vraag mij af hoe de verbinding daarvan is. Zou graag online games blijven runnen zonder plots connectieverlies en een degelijke downloadsnelheid aanhouden. (Mijn download met kabel is 155 Mbps)

Iemand ervaringen op dit gebied of tips?

• Ximon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-11 11:08
WiFi extenders zijn heel erg hit-and-miss: als je nu geen goede ontvangst hebt is er zeker geen garantie dat zo'n extender er wel doorheen zal komen. Sowieso is 155 Mbps via WiFi in praktijk lastig te halen, en met een extender halveer je de beschikbare bandbreedte op het WiFi netwerk min of meer. Daarnaast voegt het latency toe wat ook niet goed is voor online gamen. Ik zou alsnog proberen een kabel te trekken, ook al is dat heel lastig. Mocht dit compleet onmogelijk zijn dan zou ik eerder aan een powerline adapter denken.

(╯°□°)╯︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Tijdje geleden ook naar gezocht, wat belangrijk is om je te realiseren: je gaat maximaal de helft van je snelheid behouden - en dat is in het ideale geval. Daarnaast ga je extra latency krijgen, wat je met online gamen waarschijnlijk niet wilt.

Ik zou het zoeken in een betere/sterkere Wifi modem/router ipv in een extender, als online gamen (aangenomen dat dat geen Farmville is) een belangrijke use-case is.

Dit is wel een aardige bron van informatie: http://thewirecutter.com/reviews/best-wi-fi-extender/

[ Voor 10% gewijzigd door MrAcid op 19-03-2015 15:45 ]

• Chrizzmeister
hmm, kzal eens kijken naar die powerline adapter. Dat maakt verbinding via het elektriciteitsnetwerk? hoe gaat dat juist in zijn werk ? en geeft een powerline adapter een stabielere verbinding dan een router met meer range?

• Chrizzmeister
[b][message=43930325,noline]

Dit is wel een aardige bron van informatie: http://thewirecutter.com/reviews/best-wi-fi-extender/
wow, goed dat ik het eerst hier heb gevraagd. 50% inleveren is echt geen optie. Ik had iets verwacht richting de 20% max.

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-11 09:03
MrAcid schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 15:42:
Ik zou het zoeken in een betere/sterkere Wifi modem/router ipv in een extender, als online gamen (aangenomen dat dat geen Farmville is) een belangrijke use-case is.
Je hebt niks aan een sterke router als je telefoon/tablet/laptop slechts met beperkt zendvermogen terug praat.

Het klopt inderdaad dat een repeater half duplex werkt, in het beste geval. De enigste juiste manier om je WiFi netwerk uit te breiden is door een acces point aan te schaffen en deze bekabeld naar je router te verbinden. Blijft weg van powerplug of repeater (versterker) oplossing tenzij het echt, echt niet anders kan, dit komt echter zeer zelden voor.

Voorbeeldje:
pricewatch: Zyxel NWA1123-NI

Laag budget, minder toekomstbestendig:
pricewatch: TP-Link TL-WA901ND

[ Voor 23% gewijzigd door andy88 op 19-03-2015 17:15 ]

• Chrizzmeister
ok, bedankt!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Je kan wellicht wel twee wifi-routers met een kabeltje ertussen aansluiten, de een is client, de andere access point met een ander ssid en kanaal. Dan heb je volledige snelheid.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ximon schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 15:42:
WiFi extenders zijn heel erg hit-and-miss: als je nu geen goede ontvangst hebt is er zeker geen garantie dat zo'n extender er wel doorheen zal komen. Sowieso is 155 Mbps via WiFi in praktijk lastig te halen, en met een extender halveer je de beschikbare bandbreedte op het WiFi netwerk min of meer. Daarnaast voegt het latency toe wat ook niet goed is voor online gamen. Ik zou alsnog proberen een kabel te trekken, ook al is dat heel lastig. Mocht dit compleet onmogelijk zijn dan zou ik eerder aan een powerline adapter denken.
"Extender" is een marketingterm dat erg veel verschillende dingen kan betekenen. Meestal is het een repeater, maar mogelijk ook AP, wireless bridge of nog exotischere dingen.

Eerste advies: TS negeer marketingblaat en zoek exact uit wat iemand je probeert aan te smeren.

Repeaters zijn waardeloos binnenhuis:
- ze halveren inderdaad je bandbreedte
- ze doen niets aan muren of vloeren die je signaal dempen (en hoogstwaarschijnlijk bron zijn van je problemen)
- ze doen niets aan interferentie (sterker nog, ze maken het erger door elk pakketje twee keer te versturen)

155Mbps is met degelijke apparatuur en degelijke installatie juist doodsimpel om te halen met WiFi. Maar dan moet je dus niet gaan prutsen met repeaters, ook niet met powerline en qua WiFi moet je absoluut 5GHz gebruiken (ac mag, maar 155Mbps is met goede WiFi-n ook te halen).

Dus: je hebt in die kamer een AP nodig. Je kunt dan die dure Zyxel nemen, maar ook bijv een Netgear WNDR4300 router met vergelijkbare specs voor bijna halve prijs, die je als AP instelt. Maar een AP is slechts halve verhaal. Je moet dat ding voeden. Zoals gezegd ga je in praktijk met powerline nooit 155Mbps halen (ja, in zelfde kamer, maar daar heb je het niet nodig 8)7 ). Als je echt geen Ethernet wilt trekken (kan altijd, het is de wil dat ontbreekt), is er maar een alternatief die 155Mbps haalt, namelijk MoCA. MoCA 1.1 is nu te koop (tip: zoek op Hirschmann MOKA-16, o.a. bij Bol.com te koop, maar elders goedkoper te vinden) en levert stabiel 170Mbps. Enige vereiste is dat je wel coax in die kamer hebt. Heb je dat?

Zo ja: doen.
Zo nee: accepteren dat je eis onhaalbaar is als je geen UTP gaat trekken.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1