Subwoofer aankoopadvies

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iuigi
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 03-10-2024
Onlangs heb ik mijn PC luidsprekers vervangen. Van een set creative Gigaworks T3 naar een Set audioengine A5+. Significante upgrade wat mij betreft. Ze klinken hartstikke goed alleen komen ze compleet naar verwachting echt wat te kort in het laag. Dat is vrij eenvoudig op te lossen door middel van het aanschaffen van een subwoofer.
Hierbij zou ik graag wat hulp hebben van mensen die ervaring en of verstand hebben van deze apparaten. De enige ''echte'' subwoofer waar ik zelf ervaring mee heb ik de Yamaha SW012 en die vind ik al heel behoorlijk klinken.

Situatie:
Het zal voornamelijk gebruikt worden bij mijn PC. Ik heb graag een internet radio stream aanstaan op de achtergrond, dus als het op een wat lager volume nog goed klinkt is dat voor mij een plus.
Ik luister een hoop muziek; eigenlijk van alle markten thuis op hardstyle en hardcore na.
En voor de occasional game die ik zonder headset gebruik zou het fijn zijn als een granaat nog enige vorm van impact heeft.

De ruimte waar in het komt te staan is ruim gemeten 4x4m, echter wel met een plafond van ruim 3.5m (is dat belangrijk) De subwoofer zal ik ergens in een hoek uit het zicht willen plaatsen, niet direct naast of onder de luidsprekers.

Kandidaten:
Ik ben mijzelf al een aantal weken aan het inlezen en inmiddels wat subwoofers gevonden die mij interessant leken. Dit is mijn lijstje tot dusver:

Audioengine S8
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/fpcEUbp.jpg

Prijs: €349

Pros/cons
+ Betaalbaar
+ Match met speakers
+ Te beluisteren hier in Arnhem
- Kleinere driver dan sommige anderen
- Daardoor misschien minder snel/strak?

SVS PB-1000
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/gniIuND.jpg

Prijs: €499

Pros/cons
+ 19 hz (op papier)
+ Goed gereviewed
+ Gigantisch volume
- Rand van mijn budget
- Naar lezen minder strak
- Niet te beluisteren in de buurt
- Groot/Lomp

SVS SB-1000
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/kLOVnRO.jpg

Prijs :€499

Pros/cons
+ Strakker dan de PB-1000
+ 12 inch driver
+ Minder groot van de PB-1000
- Minder laag/minder impact dan de PB-1000

Yamaha SW-012
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/4JP1o72.jpg

Prijs: +-€75

Pros/cons
+ Goedkoop

Marktplaats/HTforum V&A
Gebruikt is er natuurlijk een hoop goed spul te krijgen. Hoe is bijvoorbeeld een tweedehands REL Quake mk2 of een Q200e in verhouding met een van de eerder genoemde woofers?

Wat is volgens jullie the best buy? Mijn budget ligt rond de €500 maar als ik voor €550 er eentje kan aanschaffen die er met kop en schouders bovenuit steekt ben ik best bereid iets meer uit geven.
Misschien is de verhouding luidspreker/subwoofer op dit moment dan wel erg zoek, maar mocht ik ooit weer een goede receiver aan schaffen zou ik de subwoofer graag mee willen nemen naar een complete ''echte'' setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Aankoopadvies dus een schopje naar CEA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-10 20:42
Ik heb zelf goede ervaringen met de Magnat Supreme monitor 301A
Voor zijn geld ook een prima ding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je wel gekeken of er een subwoofer op je speakers kan worden aangesloten...
Als je ze als actieve speakers gebruikt, kijkt het er op dat dit niet kan....

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2015 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iuigi
Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 15:55:
Heb je wel gekeken of er een subwoofer op je speakers kan worden aangesloten...
Als je ze als actieve speakers gebruikt, kijkt het er op dat dit niet kan....
Dat kan prima. Ik heb een yamaha SW012 getest en dat speelt zoals het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grandisimo
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-02 22:06
http://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=ns-sw300

Ik heb onlangs dit model aangeschaft......
Wat een topper.......
Ga dr denk nog maar 1 halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X2X2X
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:30
De SVS modellen steken met kop en schouder uit boven al het andere wat je voorstelt.De SB-1000 lijkt me voor jouw doeleinden de beste optie. Deze komt erg goed uit de reviews en het gesloten ontwerp is ook erg goed voor het luisteren naar muziek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theck88
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-10 11:32

Theck88

If it's hard just KISS!

De SVS-PB1000 is, wat je zelf voorstelt, de beste keus. Zeer goed presterende subwoofer voor het geld. De Yamaha van €75,- kun je links laten liggen, die voegt niet veel toe.

My computer once beat me at chess, but it was no match for me in kickboxing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iuigi schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 16:26:
[...]

Dat kan prima. Ik heb een yamaha SW012 getest en dat speelt zoals het hoort.
Ok top, kijk eens naar de Bowers&Wilkins ASW608! Echt een super ding, lekker compact! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-10 14:06

FeaR

In GoT we trust

Theck88 schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 18:23:
De SVS-PB1000 is, wat je zelf voorstelt, de beste keus. Zeer goed presterende subwoofer voor het geld. De Yamaha van €75,- kun je links laten liggen, die voegt niet veel toe.
Ben ik het mee eens. Ik zou ook eerder voor een gesloten 12" gaan dan voor een gepoorte 10". Natuurlijk gaat die laatste (iets) lager, maar ik noem het altijd meer een film-subwoofer met meer oemph. Als je dat wel zoekt is het bovenstaande omdraaien natuurlijk ;) Met SVS haal je meer prijs/kwaliteit in huis dan met een eerder genoemde B&W, een 200 Watt 8" gesloten subwoofer voor 449 euro of voor 50 euro meer eentje met 12" woofer en een berg meer vermogen. Bij subwoofers is het nu eenmaal wel "size matters".

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iuigi
Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 22:14:
[...]

Ok top, kijk eens naar de Bowers&Wilkins ASW608! Echt een super ding, lekker compact! _/-\o_
De B&W had ik nog niet naar gekeken, maar ik zal hem in overweging nemen.
FeaR schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 07:53:
[...]

Ben ik het mee eens. Ik zou ook eerder voor een gesloten 12" gaan dan voor een gepoorte 10". Natuurlijk gaat die laatste (iets) lager, maar ik noem het altijd meer een film-subwoofer met meer oemph. Als je dat wel zoekt is het bovenstaande omdraaien natuurlijk ;) Met SVS haal je meer prijs/kwaliteit in huis dan met een eerder genoemde B&W, een 200 Watt 8" gesloten subwoofer voor 449 euro of voor 50 euro meer eentje met 12" woofer en een berg meer vermogen. Bij subwoofers is het nu eenmaal wel "size matters".
Ik neigde eigenlijk al naar een SVS PB of SB 1000.
Ik neig naar de PB1000 alleen maar omdat ik de waarschijnlijke illusie heb dat de SB1000 niet laag zal gaan. Ik zou eigenlijk iets vergelijkbaars moeten horen om dat van mij weg te nemen. Hij is er wel in het wit, een pluspunt wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RzrBck
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-10 11:09
Heb zelf ook een tijd zitten kijken. Waarvoor gebruik je ze - muziek of films?

Anyway - waar ik op uitkwam qua beste allround & bang (pun intended) for buck waren deze:
BK Subwoofer - uit de UK
http://www.bkelec.com/HiFi/Sub_Woofers/XLS200-DFandFF.htm

XTZ Subwoofer - uit Zweden
http://www.xtz.se/shop/eu.../xtz-99-w10-16-matt-black

Laatst genoemde heeft als voordeel dat hij van open naar gesloten kan worden "gemonteerd". Dus afhankelijk van de ruimte kan hij de beste eigenschappen van die twee opties weergeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iuigi schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 11:52:
[...]

De B&W had ik nog niet naar gekeken, maar ik zal hem in overweging nemen.

[...]

Ik neigde eigenlijk al naar een SVS PB of SB 1000.
Ik neig naar de PB1000 alleen maar omdat ik de waarschijnlijke illusie heb dat de SB1000 niet laag zal gaan. Ik zou eigenlijk iets vergelijkbaars moeten horen om dat van mij weg te nemen. Hij is er wel in het wit, een pluspunt wat mij betreft.
Ga eens ergens luisteren naar verschillende subs, horen is altijd beter. De specs zeggen niet altijd alles...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iuigi
Verwijderd schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 12:28:
[...]

Ga eens ergens luisteren naar verschillende subs, horen is altijd beter. De specs zeggen niet altijd alles...
Weet ik, daarom vraag ik naar input van anderen die misschien ervaring hebben met de woofers. Overigens kan ik de B&W 608 en Audioengine S8 hier in Arnhem beluisteren, dat ga ik ook eventjes doen.
De SVS woofers kan ik echter niet beluisteren dus zal ik het moeten doen met goed advies en goede reviews mocht ik overgaan tot aanschaf van een van die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iuigi schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 12:52:
[...]

Weet ik, daarom vraag ik naar input van anderen die misschien ervaring hebben met de woofers. Overigens kan ik de B&W 608 en Audioengine S8 hier in Arnhem beluisteren, dat ga ik ook eventjes doen.
De SVS woofers kan ik echter niet beluisteren dus zal ik het moeten doen met goed advies en goede reviews mocht ik overgaan tot aanschaf van een van die.
Ga even bij Smits langs in Arnhem, die hebben hem staan en de ASW610 ook, misschien hebben ze wel een leuk prijsje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slomy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:17
Ik ben mij zelf ook aan het oriënteren en heb ook veel positiefs gelezen over de Rel T5 & hogere series. Zelf echter nog niet kunnen beluisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iuigi
Goed. Vrijwel zeker neem ik de SVS SB-1000. In deze ruimte maak ik me weinig zorgen over het volume van de subwoofer, dat zal ruim voldoende zijn.
Ik kan hem op 2 manieren aansluiten; het eenvoudigst is Bron(PC) -> Speakers -> Subwoofer.
Maar PC -> Subwoofer -> Speakers kan ook, en op die manier gebruik ik de cross-over op de subwoofer en stoppen de luidsprekers bij 80hz. (correct?)
Het laatste lijkt mij een beter plan, alleen hoe zit dat met het volume? Als ik de luidsprekers harder zet, gaat de subwoofer dan automatisch ook harder, of moet ik de hele tijd aan beide knoppen blijven draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf verschillende merken en type subwoofers thuis staan (waaronder SVS & Yamaha). De Yamaha is een aardig 'subje' voor de prijs, maar als je inderdaad van plan bent om serieus geld uit te geven voor je subwoofer, dan is de SVS SB1000 een uitstekende keus.

Compact en een superstrakke bassperformance. De PB1000 is meer geschikt voor low-end output (perfect voor films) maar naar mijn mening veel te groot voor je ruimte en type gebruik.

Wat aansluiten op de PC betreft lijkt mij het volume centraal sturen idd de uitdaging. Naar mijn idee kun je;

- De SVS en AE speakers op elkaar inregelen en vervolgens het volume bedienen via de PC (niet ideaal)
- Een kleine versterker/receiver gebruiken waarop je de boel aansluit.
- Een externe geluidskaart (met volume regeling) of USB Audio interface zoals deze

Ben geen expert op dat laatste vlak, dus wellicht zijn er betere ideeen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iuigi
Ik doe het voorlopig even eenvoudig, dus PC -> Speakers -> Subwoofer. Ik ga zaterdag van Arnhem naar Groningen, ik wil eigenlijk toch even luisteren want iedere review over de ene laat me over de ander twijfelen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gebruikt is er natuurlijk een hoop goed spul te krijgen. Hoe is bijvoorbeeld een tweedehands REL Quake mk2 of een Q200e in verhouding met een van de eerder genoemde woofers?
Het zal het gebruikelijke zijn:

Mensen geven standaard een +1 voor hun eigen sub dus hier dan ook 1:

Ik heb sinds kort een REL Quake MK2 (Marktplaats, €240; high level aangesloten dus de 3 kabeltjes zijn verweven met de speakerkabels). Dit i.c.m. met Monitor Audio RX8 (zijn erg bas heavy) en alles staat in de woonkamer (+/- 4.5-5.5m).

Qua subwoofer was ik sceptisch moet ik zeggen, ik koop wel vaker tweedehands om het even uit te proberen, maar dat kleine ding blaast heerlijk en het totaalgeluid is nu simpelweg af. Keer op keer verbaast de Quake mij weer.

En t.o.v. een SVS kan je dan mooi een euro of 250,- weer in je zak steken.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2015 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iuigi
Verwijderd schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 20:16:
[...]

Het zal het gebruikelijke zijn:

Mensen geven standaard een +1 voor hun eigen sub dus hier dan ook 1:

Ik heb sinds kort een REL Quake MK2 (Marktplaats, €240; high level aangesloten dus de 3 kabeltjes zijn verweven met de speakerkabels). Dit i.c.m. met Monitor Audio RX8 (zijn erg bas heavy) en alles staat in de woonkamer (+/- 4.5-5.5m).

Qua subwoofer was ik sceptisch moet ik zeggen, ik koop wel vaker tweedehands om het even uit te proberen, maar dat kleine ding blaast heerlijk en het totaalgeluid is nu simpelweg af. Keer op keer verbaast de Quake mij weer.

En t.o.v. een SVS kan je dan mooi een euro of 250,- weer in je zak steken.
De PB1000 is niet op voorraad, dus ik ga niet naar Groningen zaterdag. Ik heb de knoop overigens doorgehakt en om alle twijfels over power/volume en snelheid te voorkomen ben ik één stap hoger gaan zitten en heb ik een SVS SB-2000 besteld. Vrijdag in huis als het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iuigi
Deze mag wat mij betreft op slot. Vandaag de SB-2000 ontvangen en ondanks dat hij een stuk meer kostte dan begroot ben ik enorm tevreden. Wat is dat ding geweldig zeg. Super strak, snel en hij gaat waanzinnig laag. Helemaal top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-10 21:11
Mooi veel plezier ermee!
Pagina: 1