Vervanging kapot moederbord/videokaart

Pagina: 1
Acties:

• ikkuhqhp
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-11-2025
Beste Tweakers,

Ik zit met het volgende. Ik heb een desktop van een aantal jaar oud met de volgende configuratie:

CPU: AMD Phenom II X4 955 Black Edition
Moederbord: Asrock 870 Extreme3
Videokaart: Asus Radeon HD 5850 TOP DirectCU 1024 MB
HDD: Samsung EVO 840 128GB

Sinds een paar weken kreeg ik af en toe de melding dat mijn videokaartdriver gecrasht was. Dat gebeurde tijdens simpele taken zoals Youtube kijken. Afgelopen week startte hij niet meer normaal op. Als ik op de aan-knop drukte, hoorde ik de harde schijven opstarten en maakte ik daaruit op dat hij aanging, maar kreeg ik geen beeld. Na een paar keer proberen, kreeg ik dan toch gewoon beeld en kon ik er ook mee gamen. Nu doet geeft mijn computer echt met geen mogelijkheid meer beeld. Volgens mij start hij Windows wel gewoon op, want als ik hem aanzet, even wacht en vervolgens de uit-knop een keer kort indruk, sluit hij vanzelf weer af. (Al betekent dat misschien niet dat Windows opgestart is).

Voornamelijk gebaseerd op het feit dat het beeld het nog even sporadisch deed en de daarvoor crashende driver, denk ik dat het de videokaart is. Zijn jullie dat met me eens? Anders lijkt het me het moederbord. Als het RAM geheugen stuk zou zijn, zou ik een geluidssignaal moeten krijgen, toch?

Hebben jullie een idee hoe ik er zeker van zou kunnen zijn dat het de videokaart is? Ik kan me voorstellen dat de enige optie is om met een andere kaart te proberen. Dan bestel ik die natuurlijk graag. Welke kaart is dan geschikt voor deze samenstelling? Het heeft natuurlijk geen zin om €300 uit te geven voor een videokaart als mijn Phenom II X4 dan de bottleneck is.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01-2025
Als het je videokaart is (met nadruk op als) dan misschien een 7950.
Maar wat voor voeding heb je? die kunnen ook vreemde problemen geven.
Ik zou eerst eens verder zoeken tot je zeker weet wat er mis is.

• ikkuhqhp
Ik heb een Cooler Master Real Power M 620W. Dat lijkt mij voldoende, toch? Het punt is een beetje dat ik geen idee heb hoe ik moet onderzoeken wat er precies stuk is, behalve door gewoon te proberen. Vandaar dat ik graag suggesties hoor!

-edit-

Overigens zie ik nog maar één 7950 in de pricewatch staan voor €215. Dat lijkt me niet heel handig om te kopen, toch?

[ Voor 21% gewijzigd door ikkuhqhp op 19-03-2015 14:14 ]

• Temujin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18-02 16:06

Temujin

Zegt ook wel eens iets

Meestal als mensen de 7950 benoemen dan hebben we het over een 2e handsje.. De 7950 is een erg leuke kaart die voor mooie prijsjes op te pikken is

Zie vraag en aanbod]

[ Voor 0% gewijzigd door Temujin op 19-03-2015 14:25 . Reden: typoo ]

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01-2025
Temujin schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 14:25:
Meestal als mensen de 7950 benoemen dan hebben we het over een 2e handsje.. De 7950 is een erg leuke kaart die voor mooie prijsjes op te pikken is

Zie vraag en aanbod]
Dit bedoelde ik inderdaad, veel gekker zou ik het niet maken met deze setup.
Toch zou ik eerst verder zoeken.

Probeer eens te starten met 1 reepje, gpu, pro en mobo, en voor de rest niks (eventueel uit de kast.

En de voeding is zeker niet slecht, maar indien mogelijk toch misschien ergens eentje proberen te lenen om te testen.
Als je uit de omgeving haarlem komt, dan heb ik wel een voeding, gpu en geheugen te leen voor je

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:13
Heb je Windows herinstallatie al eens gedaan? Grote kans dat je drivers gewoon software matig crashen. en dat kost niets.

• ikkuhqhp
Dank voor jullie tips! Ik heb het er maar op gewaagd en een Asus GTC 750 Ti gekocht omdat ik die om de hoek kon halen. De videokaart bleek inderdaad het probleem, alles loopt nu weer als een zonnetje!
Pagina: 1