wat te kopen als vervanging voor mijn AMD Phenom X4 965 BE

Pagina: 1
Acties:

• Spanjard
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-02 09:52
Ik zoek een?
Ik zoek een antwoord op de vraag of een vervanging voor mijn AMD Phenom X4 965 Black Edition sinvol is of dat ik beter kan wachten met een vervangende CPU.

Wat is je budget?
lastig te zeggen want het moet wel 'waar voor je geld' zijn. En ik moet eerst zien of er iets is waarmee ik zou kunnen vervangen.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
niet echt

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
ik heb nu een redelijk snelle pc met 2x 7970 OC van Gigabyte in Crossfire en 850watt voeding, en 512gb SSD samsung evo 850, en 2x1 Terrabyte schijfen. en 8 GB Ram 4x2 GB a 1333mhz. Ik heb tevens een gigabyte 790xta-ud4 en ik vind deze ook langzaam aan de slappe kant met 2x Sata 600 en 4x sata 300. Ik heb tevens een watercooler op me amd cpu. Corsair H50

Domoticz + Fotografie + Gaming

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Je Gigabyte bordje heeft een AM3 socket, hetgeen een upgrade van alleen de processor bijna onmogelijk maakt helaas. Een AM3 processor past bijvoorbeeld wel op een AM3+ socket, maar een AM3+ processor past niet op jouw AM3 socket moederbord. Hier zit namelijk één pinnetje verschil in.

In mijn ogen heb je daarom twee opties, afhankelijk van wat je precies wilt bereiken en wat je budget is.

1) Een nieuw 970 chipset AM3+ moederbord aanschaffen met bijvoorbeeld dit:

pricewatch: AMD FX-6300 Black Edition
pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P

(Let op: Bij een 970 chipset inclusief dikke AMD cpu heeft het moederbord genoeg power phases nodig om de processor van stroom te voorzien, bijvoorbeeld 8 + 2 phasen. Dit gigabyte bordje heeft dat.)

2) Overstappen naar een Intel i5 upgrade met bijvoorbeeld:

pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B6
pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed

Dit zijn uiteraard slechts suggesties :) Ik ben vooral benieuwd wat je budget is.
Ik ben overigens wel van mening dat je er dik op vooruit gaat met een dergelijke upgrade! Bij een 2x 7970 OC in Crossfire betwijfel ik het of je AMD X4 965 BE de videokaarten goed genoeg kan bijbenen. Het zou mij in ieder geval niet verbazen als de CPU een lichte bottleneck vormt.

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• Spanjard
Dankjewel voor je suggestie, stin00,

het is inderdaad zo dat ik het vermoeden heb dat mijn CPU in Battlefield 4 het iets te zwaar heeft.

Maar is dat wel een upgrade te noemen de AMD FX-6300 tegenover mijn cpu?
kijk eens hier, http://cpuboss.com/cpus/AMD-Phenom-II-X4-965-vs-AMD-FX-6300

bij de intel kan ik me nog wat voorstellen...
http://cpuboss.com/cpus/I...0-vs-AMD-Phenom-II-X4-965
maar is dit voldoende voor een upgrade?

of zie ik het helemaal verkeerd, mijn budget is rond de 500 euro met mobo en geheugen.

• stin00
  • Niet online
Ik meen dat Battlefield 4 ook redelijk wat aanspraak op processor kracht doet; het is een behoorlijke CPU heavy game.

Het is inderdaad een wat marginale upgrade ten opzichte van je huidige X4 965, en aangezien je budget 500 euro is zou ik voor een intel I5 upgrade gaan! Qua performance en hitte productie is het gewoon een veel verstandigere keuze. Bij een wat lager budget kan AMD weer interessant zijn, al zou ik zelfs dan liever een i5 aanraden.

Ik zie dat je momenteel 4 x 2 GB 1333mhz ram hebt. Hier is in principe helemaal niets mis mee, deze zou je zo kunnen meenemen naar je upgrade!

Relatief 'goedkope' upgrade
pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed
pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B6

Duurdere overclock upgrade
pricewatch: Gigabyte GA-Z97-D3H
pricewatch: Intel Core i5-4690K Boxed

Is overclocken de meerprijs waard van een wat duurder Z97 chipset moederbord en een Intel K processor? Ik vind het moeilijk om te zeggen. Veel mensen raden in ieder geval een overclock build af vanwege de meerprijs tegenover de zeer minimaal FPS winst. Ik zet de optie er toch bij omdat sommige mensen overclocken nou eenmaal leuk vinden en wellicht in de toekomst wat meer power willen hebben. De bovenstaande processors/moederbord zijn overigens suggesties, wellicht dat je liever bijvoorbeeld een MSI moederbord wil met een i5 4590!

• Morocius
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-07-2025
Overgaan op een I5, heel kort door de bocht AMD kan op het moment niet meekomen met intel.
Een 4460 is prima, overclocken levert met de huidige I5 proccesorren weinig op tegen de tijd datr en 4460 niet meer voldoet zal een 4690(k) dat naar alle waarschijnlijkheid ook niet meer voldoen.

Of je moet het natuurlijk voor de lol doen, of het geld brand in je zak.

Vrij recentelijk ook een x4 965 vervangen voor een i5 4460

Ik mis overigens wat je met het systeem doet, maar aangezien je er een crossfire setup in hebt zitten ga ik er eigenlijk vanuit dat je CPU je systeem wel bottlenecked.

[ Voor 25% gewijzigd door Morocius op 19-03-2015 15:07 ]

• Spanjard
Ja precies, dus eigenlijk zeggen we dat een upgrade wel zou kunnen op met mijn huidige cpu maar dan alleen voor een high end cpu van de intel reeks. en een i7 voor gaming is nog steeds een 'no go'?

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Eh, als ik wikipedia mag geloven passen er wél AM3+ cpu's op AM3 mobo's. Wikipedia: Socket AM3+ wel moet je er uiteraard op letten dat je mobo dus voldoende prik kan leveren, wat wel goed zit, en of het bios AM3+'jes wel lief vind, en dat doet ie wss niet, alleen de FX-4130 staat op de support list.

CPUboss moet je iig niet als bron gebruiken, zeer onbetrouwbaar.

Een FX-6300 en FX-8320 zijn voor BF4 en BF:H prima keuzes, zeker de FX-8320, gezien die qua prestatien in BF4 niet voor een i5 onder doet. De engine gaat erg goed om met meerdere cores, mijn stock 1100T met R9 290 haalt keurig de 60fps gemiddeld in BF:H op 1440p ultra.

Echter, misschien wil je ook wel eens wat anders spelen, en dan zijn de FX-6300 en FX-8320 vaak toch wat minder geschikt vanwege hun wat lage singlecore snelheid.

Gezien je het blijkbaar kan missen, ga ik mee met Stin's eerste voorstel, een 4460 met een Sniper B6. Overclocken zou ik alleen doen als je het echt heel leuk vind, zo leuk dat je er gaat 100+ euro meer voor betaald, en een Xeon/i7 hebben wel wat nut bij BF4/BF:H, maar, de meerprijs is de performancewinst imo niet waard. gezien een Xeon 1231 al 100 euro meer kost dan een i5 4460, over i7's niet te beginnen.

People as things, that’s where it starts.

• stin00
  • Niet online
Spanjard schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 15:08:
Ja precies, dus eigenlijk zeggen we dat een upgrade wel zou kunnen op met mijn huidige cpu maar dan alleen voor een high end cpu van de intel reeks. en een i7 voor gaming is nog steeds een 'no go'?
Het voordeel van de i7, Hyperthreading, is totaal niet boeiend voor 99% van de games momenteel. Je haalt hier voornamelijk veel voordeel mee in andere software applicaties zoals foto- en videobewerking, VRM's draaien en andere zware softwarepakketten. Je kan altijd eens wat benchmarks bekijken waar een dikke i5 met een dikke i7 wordt vergeleken in games.. Een i7 is al snel 100+ euro duurder, wat niet te rechtvaardigen is voor een game PC! Dit geld kan je veel beter bewaren en eventueel in de toekomst spenderen aan een nieuwe videokaart of een leuk scherm :)

Ik denk dat het Gigabyte Sniper moederbord met de i5 4460 een zeer mooie upgrade is tegen een zeer goede prijs-performance. Je zou uiteraard een uitgebreider moederbord kunnen kiezen als je daar behoefte aan hebt, maar volgens mij is de Gigabyte al een gigantische upgrade tov je huidige bord! Een iets duurdere i5 is ook altijd een optie als je de voorgestelde upgrade 'te goedkoop' voor je budget vindt :+

• Spanjard
haha te goedkoop vind ik em niet gauw hoor maar ik wil idd BANG voor me geld :)
bedankt voor het advies! case closed het wordt intel i5 4460 en dan ff zien of het dat moederbordje wordt idd.

• stin00
  • Niet online
Ik weet alleen niet of dat Gigabyte bordje de beste keuze is voor een crossfire opstelling! Zo te dien draait het tweede PCI-E slot op X4 modus en het eerste slot op X16. Ik geloof dat X4 een behoorlijke performance loss geeft, waardoor je eigenlijk wil dat de PCI-E sloten op X8 en X8 draaien. Bijvoorbeeld dit bord:

pricewatch: MSI Z97S SLI Krait Edition

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

3.0 x4 = 2.0 x8 en dat is [vreemd genoeg] nauwelijks een bottleneck, maar, het kan idd beter.

pricewatch: Gigabyte GA-Z97X-SLI is weer een tientje goedkoper, gek genoeg hebben alle goedkopere bordjes uit de 97 series telkens 2.0 x4, en dat is toch best wel traag.

People as things, that’s where it starts.

Pagina: 1