Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleinelievewolff
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-06 20:12
Weet iemand hoe hypotheekverstrekkers omgaan met rentedalingen na acceptatie van de hypotheek, maar vóór passeren van de akte door de notaris?

Wij hebben in februari een hypotheekofferte van Aegon getekend tegen offerterente. De hypotheekrente is daarna 2 keer 0,10% gedaald. Bij Aegon kun je de (getekende) hypotheekofferte kosteloos annuleren, maar er word uiteraard niet vermeld of je dan meteen weer een nieuwe offerte kunt aanvragen. Mijn financieel adviseur zegt dat het niet mogelijk is om te profiteren van de rentedaling na tekenen van de offerte.

Navraag bij Aegon leert mij dat het in theorie wel mogelijk is, maar dat de nieuwe aanvraag dan niet via dezelfde tussenpersoon kan verlopen, maar via een nieuwe tussenpersoon moet. Dit doet men omdat er anders teveel nieuwe offertes worden aangevraagd bij rentedalingen en dit veel werk/kosten met zich meebrengt. Dit begrijp ik volkomen en heeft mij bij de eerste rentedaling van 0,1% ook doen besluiten me erbij neer te leggen. Nu ik gisteren echter weer een email van Aegon kreeg dat de rente nogmaals 0,1% gedaald is, vraag ik me af of ik het niet toch moet proberen. Het gaat dan toch om een kleine € 600 per jaar en dat is toch € 50 per maand (bruto). Hier kun je dan weer leuke dingen voor doen en dit geldt voor de volledige looptijd van de rentevaste periode (20 jaar).

Mijn vraag is eigenlijk of iemand hier ervaring mee heeft en of het mogelijk is om de getekende en geaccepteerde hypotheekofferte te annuleren en een nieuwe aan te vragen? Aangezien de hypotheek al volledig is goedgekeurd, lijkt het mij dat Aegon alleen de rentepercentages hoeft aan te passen in de documenten en de nieuwe stukken naar de notaris te sturen. Dit zou dan ook geen weken in beslag hoeven nemen, aangezien het dossier al compleet is. Zou Aegon hier moeilijk over gaan doen en het traject gaan vertragen? Zit ik vast aan een nieuwe tussenpersoon? (dit zal dan ook geld gaan kosten, wellicht niet zoveel aangezien het uitzoekwerk al gedaan is).

Ik wil geen spijt krijgen omdat ik het niet geprobeerd heb, terwijl het wel mogelijk geweest zou zijn.

Hopelijk heeft iemand antwoord op mijn vragen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaSteiL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:12
Een kleine zoektocht leert je dat het verschilt per hypotheek verstrekker (of je kan profiteren van dalende rente).

http://www.gratishypothee...ferte/rentewijziging.html
http://hoe.lang.geldig.hypotheekofferte.cc/
http://dehypotheeksite.nl...den-van-een-hypotheek.php

er vanuitgaande dat je financieel adviseur zegt dat je niet profiteert kan erop wijzen dat je dus een hypotheek hebt met offerterente. Ik zou als ik jou was dat alleen even goed gaan controleren.

[ Voor 28% gewijzigd door WaSteiL op 19-03-2015 12:28 . Reden: verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-12-2024
Dat is nu net het punt bij uitzoeken van een hypotheek. Bij de ene verstrekker is de offerte leidend, bij de andere verstrekker de dagrente. Je hebt of bewust gekozen voor deze hypotheekverstrekker inclusief deze voorwaarde, of je hebt de voorwaarden niet goed gelezen (edit: of je adviseur heeft je verkeerd voorgelicht, dan mag die even komen uitleggen). Foutje, kan gebeuren. Is natuurlijk wel jammer, maar aan de andere kant: was je er ook zo achteraan gegaan als de rente 2 x 0,10% was gestegen en toch de offerterente zou moeten betalen? ;)

[ Voor 8% gewijzigd door yodeluxe op 19-03-2015 12:34 ]

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Vermoedelijk heb je al afgezien van je voorbehoud van financiering, dus al lijkt er theoretisch geen probleem te zijn je loopt wel een risico als je nu de offerte annuleert (afhankelijk van wanneer de passeringsdatum is). Heeft je hypotheekverstrekker ook nog geen bankgarantie versterkt of iets dergelijks? Je zult in ieder geval sowieso dubbele advieskosten betalen als je een nieuwe aanvraag doet lijkt me.

Maar wat yodeluxe zegt, dit is iets wat je van tevoren had kunnen weten. Er zijn genoeg hypotheekverstrekkers (o.a. Rabpbank, ABN alleen bij de Woning hypotheek) waar je profiteert van de dagrente op de dag van passeren als die lager is dan de rente van de offerte. In plaats van een nieuwe offerte bij Aegon aan te vragen kun je misschien beter naar een andere verstrekker zoeken waar je die garantie krijgt, anders blijf je bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleinelievewolff
Bedankt voor de links WaSteiL! Het was mij wel al duidelijk wat de verschillen zijn tussen de soorten rente en dat Aegon geen annuleringskosten in rekening brengt.

@yodeluxe: uiteraard doe ik deze moeite alleen voor de rentedaling. Het was een bewuste keuze voor de offerterente omdat er maar 2 maanden tussen zat en de opslag voor dalrente iets van 0,25% was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:56

André

Analytics dude

Als je al wakker ligt van die 0,1% waarom heb je de hypotheek dan voor 20 jaar vast staan? Met 5 of 10 jaar bespaar je veel meer op de rente?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleinelievewolff
Bigs schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 12:39:
Vermoedelijk heb je al afgezien van je voorbehoud van financiering, dus al lijkt er theoretisch geen probleem te zijn je loopt wel een risico als je nu de offerte annuleert (afhankelijk van wanneer de passeringsdatum is). Heeft je hypotheekverstrekker ook nog geen bankgarantie versterkt of iets dergelijks? Je zult in ieder geval sowieso dubbele advieskosten betalen als je een nieuwe aanvraag doet lijkt me.

Maar wat yodeluxe zegt, dit is iets wat je van tevoren had kunnen weten. Er zijn genoeg hypotheekverstrekkers (o.a. Rabpbank, ABN alleen bij de Woning hypotheek) waar je profiteert van de dagrente op de dag van passeren als die lager is dan de rente van de offerte. In plaats van een nieuwe offerte bij Aegon aan te vragen kun je misschien beter naar een andere verstrekker zoeken waar je die garantie krijgt, anders blijf je bezig.
Bankgarantie hebben we niet nodig, hebben zelf de waarborgsom gestort. Keuze voor Aegon was ook omdat daar de huidige hypotheek loopt en Aegon heel flexibel is om later over te gaan naar een lagere renteklasse.

De passeerdatum is 2 april, dus ik verwacht geen of misschien nog 1 keer een rentedaling. Het gaat mij erom of ik de hypotheek nog rond krijg binnen 2 weken of dat Aegon de boel kan gaan ophouden en ik straks een probleem heb bij de notaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleinelievewolff
André schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 12:47:
Als je al wakker ligt van die 0,1% waarom heb je de hypotheek dan voor 20 jaar vast staan? Met 5 of 10 jaar bespaar je veel meer op de rente?
20 jaar vast is een keuze voor vaste lasten in de toekomst als de kids gaan studeren. Die 0,1/0,2% is gewoon mooi meegenomen als het mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
kleinelievewolff schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 12:04:
Navraag bij Aegon leert mij dat het in theorie wel mogelijk is, maar dat de nieuwe aanvraag dan niet via dezelfde tussenpersoon kan verlopen, maar via een nieuwe tussenpersoon moet.
Misschien is dit een optie, maar ik denk dat je huidige adviseur nog wel gewoon zijn geld wil zien en je hier dus dubbel moet betalen.

Tevens is de rente gewoon een van de voorwaarde voor de hypotheekofferte en komt het een beetje flauw over om dat nu te proberen te omzeilen. Onze hypotheekofferte daalde mee, maar steeg niet mee. Dit betrof de Woning Hypotheek van ABN. De Budget Hypotheek van ABN daalt dan weer niet mee.

Wel zat er een boete in bij het verlopen van de offerte. Gelukkig heeft ABN deze ons kwijtgescholden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 06:47

ATS

Je kan natuurlijk gewoon die lui eens bellen en het voorleggen. Gewoon zeggen dat je overweegt om te annuleren en opnieuw aan te vragen via een ander, maar dat je graag jezelf en hun kosten en moeite zou besparen en dus wil kijken of er een mouw aan te passen is. Nee heb je, ja kun je krijgen.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thecola
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 00:04
Zet wat meer druk op je adviseur om je echt te helpen anders.

toettoett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleinelievewolff
ATS schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 13:56:
Je kan natuurlijk gewoon die lui eens bellen en het voorleggen. Gewoon zeggen dat je overweegt om te annuleren en opnieuw aan te vragen via een ander, maar dat je graag jezelf en hun kosten en moeite zou besparen en dus wil kijken of er een mouw aan te passen is. Nee heb je, ja kun je krijgen.
Dit heb ik inderdaad gedaan en helaas is er weinig aan te doen. Het annuleren zou kunnen en het doen van een nieuwe aanvraag ook. Echter is de huidige offerte geldig tot 23 mei en kan er pas daarna een nieuwe offerte afgegeven worden.

Bedankt voor het meedenken in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:49
ATS schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 13:56:
Leuk bedacht, maar met een transportdatum van 2 april en dan nog opnieuw de molen in (want het wordt immers een nieuwe aanvraag) kan je meer onkosten opleveren (als in te laat afnemen) dan die rentedaling ooit op gaat leveren.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 679611

Hallo,

Ik heb hetzelfde nu. Mijn offerte is 6 maand geldig maar heb een korting van 0,1 als de overdracht binnen 3 maand plaatsvind. Die termijn is nu om. Dit betekend een renteverhoging terwijl de rente inmiddels 0,3 is gezakt. Nu kan ik de offerte laten verlopen en een nieuwe laten afsluiten met de huidige rente, zonder boete van 1% (deze heeft de geldverstrekker mij geschonken!) Met 0,4 minder rente ga ik dat dus in gang zetten. Nu mijn vraag; mijn adviseur vraagt hiervoor wel opnieuw bemiddelingskosten van 1250,- is dit normaal? Ik betaal heb al 2500,- voor het hele advies (incl. 1250,- bemiddelingskosten). De bemiddelingskosten betaal ik dus 2x omdat hij 2x moet bemiddelen. Ik dacht dat hij voor die 2500,- alles zou doen, ook evt. een 2e offerte maar dat is dus niet zo. Ik ga dus straks 3750,- aan mn adviseur betalen ipv de afgesproken 2500,-Is dit normaal?

Mvg
Marki

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 679611 op 18-06-2015 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:20
Het lijkt me wel normaal dat je opnieuw bemiddelingskosten moet betalen. Het traject met je vorige offerte was helemaal klaar, het is nu in laatste instantie jouw keuze om het aanbod af te slaan. Nu moet er opnieuw bemiddeld worden en het lijkt me niet redelijk om de kosten daarvoor door de adviseur te laten dragen.

Of 1250 dan een redelijk bedrag is, dat is een volgende vraag. Je zou kunnen vragen om wat coulance omdat je - als ik het goed begrijp - een offerte aanvraagt onder exact dezelfde voorwaarden bij exact dezelfde geldverstrekker. Als het goed is hoeft de adviseur dus minder tijd aan deze aanvraag te besteden dan aan een reguliere. Maar dat zul je met je adviseur moeten uitonderhandelen, wij kunnen moeilijk bepalen hoeveel tijd het hem kost.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bedankt voor je antwoord en tip. Ik wilde alleen weten of het normaal is. Ik dacht al wel zoiets, en coulance kan ik vragen idd omdat hij minder werkt heeft. De bank heeft me ook al coulance gegeven aangezien ik de 1% boete niet hoef te betalen dus dat is mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thecola
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 00:04
Vind het erg veel. € 2.500 is al erg veel voor een starter (ik neem aan dat je een starter ben?)

Vraag hem maar eens of hij die € 1.250 én die eerste € 2.500 in een urenspecificatie kan onderbouwen.

Kijk tevens even je contract aan dat je met hem getekend hebt. Misschien staat daar niets in over het annuleren van een offerte?+

toettoett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Je kan een nieuw hypotheekaanvraagtraject ingaan. Jij kan het beste beoordelen of dat het waard is.
Ik snap dat je voor € 600 per jaar, de komende 20 jaar, best e.e.a. aan werk wil verzetten maar reken je niet te snel rijk.
De kans is groot dat je dubbele of extra kosten hebt voor bemiddeling. De eerste paar jaar zul je er dan dus geen profijt van hebben, ook moet je dat extra geld maar net op de plank hebben liggen.

Daarnaast heb je kans dat er in de koopakte en datum staat waarop alles klaar moet zijn met een boete (promille v/d koopsom per week) of ontbinding van de koopakte als gevolg bij te late acceptatie.
Thecola schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 15:15:
[...]

Vraag hem maar eens of hij die € 1.250 én die eerste € 2.500 in een urenspecificatie kan onderbouwen.

Kijk tevens even je contract aan dat je met hem getekend hebt. Misschien staat daar niets in over het annuleren van een offerte?+
Is niet nodig, je gaat akkoord met een vast tarief per opdracht. Je hebt ook wel tussenpersonen die per uur werken maar als dat zo was had de TS dat wel aangegeven. Als je de opdracht achteraf annuleert omdat je dat zelf wilt kan hij in principe gewoon de volledige € 2.500 in rekening brengen.

[ Voor 34% gewijzigd door Tehh op 18-06-2015 15:20 . Reden: even gereageerd op reaguurder boven mij ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hij rekende wel per uur voor de nieuwe bemiddeling. Ik ga straks 3750,- aan hem betalen. Het laten verlopen van de offerte is mijn eigen keus aangezien alles al bij de notaris ligt, incl bankgarantie. Alles moet dus opnieuw op mijn verzoek omdat ik voor een lagere rente wil gaan omdat de overdracht nog niet heeft plaatsgevonden en nog wel even duurt. Omdat ik een budget hypotheek heb, veranderd de rente niet mee, dit zou wel met een dagrente gebeuren. Ik reken mezelf niet rijk maar 1250,- extra betalen op de 2500,- lijkt mij opzicht niet zo erg aangezien de lagere rente mij 500,- per jaar gaat opleveren en dat is keer 10 jaar 5000,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
De les uit dit topic: kies niet voor een budgethypotheek als je overdrachtsdatum ver in de toekomst ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Tja, die boete zal toch ergens van betaald moeten worden.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 704780

Heb een tussentijdse renteaanpassing gevraagd bij Florius (rentemiddeling doen ze nog niet aan. Renteherzieningsdatum is 1 december 2016. Inmiddels heb ik de boeterente van € 4400 overgemaakt en de offerte getekend en opgestuurd. Nu krijg ik bericht dat zijn een fout gemaakt hebben in het toekennen van de
Termijn van de aflossingsvrije periode. Ik krijg nu een nieuwe offerte toegestuurd met het verzoek te tekenen. Mijn vraag is ben ik dit verplicht, kan ik mijn boeterente terug vorderen en het geheel zonder kosten afblazen
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 06:47

ATS

Anoniem: 704780 schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 15:51:
Heb een tussentijdse renteaanpassing gevraagd bij Florius (rentemiddeling doen ze nog niet aan. Renteherzieningsdatum is 1 december 2016. Inmiddels heb ik de boeterente van € 4400 overgemaakt en de offerte getekend en opgestuurd. Nu krijg ik bericht dat zijn een fout gemaakt hebben in het toekennen van de
Termijn van de aflossingsvrije periode. Ik krijg nu een nieuwe offerte toegestuurd met het verzoek te tekenen. Mijn vraag is ben ik dit verplicht, kan ik mijn boeterente terug vorderen en het geheel zonder kosten afblazen
.
Ik zou zeggen dat de offerte ook bindend is voor Florius, tenzij er een overduidelijke fout in zit die jij ook als zodanig had moeten herkennen...

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dank voor het antwoord. Maar ik heb via de adviseur deze offerte gekregen en heb echt geen idee hoe het zit. Inmiddels is duidelijk dat ik nu ruim € 50 euro per maand meer kwijt ben dan in de eerste offerte. Alles bijelkaar kan ik beter wachten tot de volgende herzieningsdatum welke over 1 jaar is. Nu heb ik een boete van bijna 4500 €.
Blijft de vraag of ik ervan af kan zien

Groetjes Sjuultje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ATS schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 16:13:
[...]

Ik zou zeggen dat de offerte ook bindend is voor Florius, tenzij er een overduidelijke fout in zit die jij ook als zodanig had moeten herkennen...
Dank voor het antwoord. Maar ik heb via de adviseur deze offerte gekregen en heb echt geen idee hoe het zit. Het is duidelijk dat ik nu ruim € 50 euro per maand meer kwijt ben dan in de eerste offerte. Alles bijelkaar kan ik beter wachten tot de volgende herzieningsdatum welke over 1 jaar is. Nu heb ik een boete van bijna 4500 €.
Blijft de vraag of ik ervan af kan zien

Groetjes Sjuultje
Pagina: 1