Antec ISK 110 - AMD APU - Budget ~€300

Pagina: 1
Acties:

• Reaper.JA2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:57
Beste Tweakers,

Om m'n luidruchtige en inefficiënte desktop te vervangen van ~7 jaar oud, wil ik overstappen op een mini-systeem. Daar een all-in-one gebrek heeft aan prestaties (geen SSD bijv.), wil ik dit gaan imiteren door een Antec 110 aan de monitor vast te maken. Zuinigheid en stilte is erg belangrijk in deze opstelling.

De meeste zaken kom ik uit, alleen de AMD APU is lastig te bepalen. Ook met het oog op wat er de komende tijd aankomt van AMD. Door de beperkte voeding is er slechts 90W beschikbaar en moet het model zuinig zijn. Zie onderstaande vragen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het wordt een vervanger voor een oude Q9550 met 4GB ram. Af en toe een simpel spelletje (Diablo 3 / Sims) moet kunnen. Verder veel multitasken zonder haperingen; browsen met veel chrome tabbladen, Spotify, Office etc.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de €350 moet haalbaar zijn. Eventueel tweedehands producten is niet uitgesloten.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- Samsung SSD 840 van 128 GB
- Monitor, ToBo en muis

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-7600 Boxed€ 97,50€ 97,50
1Gigabyte GA-F2A88XN-WIFI€ 92,95€ 92,95
1Antec ISK 110 Vesa€ 64,95€ 64,95
1Kingston HyperX Fury black HX318C10FBK2/8€ 67,95€ 67,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 323,35

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Merkvoorkeur voor de CPU / APU gaat uit naar AMD omdat deze veel beter presteren in games. Met een Intel i3 wordt het lastig om een simpel spelletje te spelen en alleen daarom neig ik naar AMD.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- Max wattage mag niet boven de 90W uitkomen vanwege de kleine voeding
- Geluidsniveau moet beperkt blijven omdat het achter de monitor komt te hangen, maar dat komt sowieso wel goed.

Ga je overklokken?
Nee.

Twee vragen aan jullie:
- Zijn er algemene verbeterpunten aan deze opstelling?
- Voor welke APU zouden jullie gaan om de beste game prestatie te krijgen, maar toch onder de <90W te blijven? Er is nog een Carrizo-APU op komst en die moet een behoorlijke verbetering zijn, maar gaat nog even duren.

Graag advies! Alvast bedankt :)

[ Voor 27% gewijzigd door Reaper.JA2 op 19-03-2015 19:44 ]

"Improvement. It is the goal of life search" - Carl "Reaper" Shepards

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01:58

br00ky

Moderator Harde Waren
Zet je lijstje even in een totaallijst met de Handleiding Pricewatch. Leest een stuk makkelijker en we weten meteen hoe en wat voor wat betreft de totaalprijs. Dank!

• Temujin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-03 13:28

Temujin

Zegt ook wel eens iets

Ziet er zo vluchtig gezien prima uit..
De 7600 vind ik persoonlijk een van de mooiere producten uit de AMD APU reeks.. Leuke prestaties voor een prima prijs..

Ik zou nog wel wat aanpassingen aan het geheugen doen, AMD APU's schijnen baat te hebben bij sneller geheugen (Je ram is ook gelijk je geheugen voor de GPU met zo'n APU.. En bij GPU's is geheugensnelheid nogal belangrijk).

http://tweakers.net/revie...lusie-twee-keer-vier.html
Waar we wel grote verschillen zien, is bij werklasten die aan de gpu zijn gerelateerd. De apu van AMD profiteert enorm van sneller geheugen en zet in vooral games, maar ook in grafische benchmarks, beduidend betere resultaten neer met sneller of meer geheugen.
Bijvoorbeeld:
http://tweakers.net/price...black-hx318c10fbk2-8.html
2x 4gig zal sowieso vlotter werken dan 1x 8 gig

[ Voor 8% gewijzigd door Temujin op 19-03-2015 11:58 ]

• Reaper.JA2
@ Brooky: aangepast. Bedankt voor de tip :)

@ Ghanghis: Het geselecteerde moederbord heeft slechts 2 plekken voor geheugen, daarom lijkt het makkelijk nu voor 8GB te gaan en later eventueel uit te breiden met 8. Goede tip wat de snelheid betreft, bedankt!

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
Nu merkbaar inleveren op snelheid zodat je in de toekomst kun uitbreiden zou ik niet doen. Als je merkt dat 8GB te weinig verkoop je dat toch gewoon en koop je 16GB? Misschien upgrade je dan wel meteen je moederbord etc.

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• Sorbo
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:47

Sorbo

Uw hulp in huis!

De kans dat je met een simpele PC 16GB nodig gaat hebben is minimaal, 4GB is voor dit soort bakkies al meer dan genoeg. Ik durf zelfs te wedden dat je eerder de processor af zult schrijven dan dat je 16GB aan geheugen nodig hebt.

Je grafische prestaties hangen direct samen met de snelheid van je geheugen, dus je hebt gewoon meer aan je PC als je nu kiest voor 2x4GB, en dan zo snel mogelijke reepjes.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:54
Carrizo komt niet voor desktops, dus daar hoef je niet op te wachten. De focus ligt daarvoor op laptops en tablets.

Ik weet niet hoe lang en hoe makkelijk de A8-7600 nog te verkrijgen is, de A8-7650K is door AMD op hetzelfde prijspunt gezet, maar zo te zien is de 7600 nu nog wel makkelijker te krijgen en goedkoper. Overklokken is nogal moeilijk in jouw systeem, dus biedt de 7650K toch geen meerwaarde.

Verder denk ik ook wel dat gezien de toepassingen en eventuele games je beter snel 8GB RAM hebt. 16GB ga je volgens mij niet gauw nodig hebben.

Verwijderd

Een systeem met A8-7600 verbruikt onder stress meer dan 100w, met een voeding van 90w lijkt mij dat vrij riskant.

• Reaper.JA2
Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 18:07:
Een systeem met A8-7600 verbruikt onder stress meer dan 100w, met een voeding van 90w lijkt mij dat vrij riskant.
In de bios is de processor in te stellen op 45W of 65W, lijkt me moeilijk dat het >100W uitkomt?

@ iedereen: Bedankt voor de tips, 16GB is inderdaad overkill en het wordt dus ook 2 x 4GB.
Blijf me verbazen over de verhouding tussen de kracht en kosten van zo'n apparaatje, en dat het niet populairder is.

• MENACExz
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:50
De A8-7600 kan je in de bios switchen tussen 45W TDP en 65W TDP.
Persoonlijk denk ik dat het heel erg krap gaat worden qua voeding, zelfs op de 45W setting.
De adapter geleverd bij de ISK-110 levert 90W echter de output via printplaatje is maar 80W.
Als je kijkt naar enkele benchmarks zie je dat zelfs op de 45W setting het verbruik kan oplopen tot 90W (bron: http://www.bit-tech.net/h...-a8-7600-kaveri-review/12 & reviews: AMD Kaveri: cpu en gpu op gelijke voet)

edit:
[...]Also Muro17 you were spot on recommending the power supply. While pushing my system it had shut off on me a couple times. I am not sure what the wattage it was using when it did this, but I have seen this build go up to 101w. It uses around 70w-90w on average when I'm using it (which involves around 30 internet tabs open while watching bluray movies and other miscellaneous programs I may be running at the time). I went with the 150w picopsu on ebay for $65 and it works great now.

[ Voor 29% gewijzigd door MENACExz op 19-03-2015 21:48 ]

• Reaper.JA2
Valux7_ schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 21:46:
De A8-7600 kan je in de bios switchen tussen 45W TDP en 65W TDP.
Persoonlijk denk ik dat het heel erg krap gaat worden qua voeding, zelfs op de 45W setting.
De adapter geleverd bij de ISK-110 levert 90W echter de output via printplaatje is maar 80W.
Als je kijkt naar enkele benchmarks zie je dat zelfs op de 45W setting het verbruik kan oplopen tot 90W (bron: http://www.bit-tech.net/h...-a8-7600-kaveri-review/12 & reviews: AMD Kaveri: cpu en gpu op gelijke voet)

edit:
[...]
Dit vind ik bijzonder. Gelukkig blijft de 45W variant bij de Tweakers review op 80W steken, maar het is alsnog krap inderdaad. Misschien dan de processor iets onderklokken :F

• MENACExz
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:50
Reaper.JA2 schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 08:39:
[...]

Dit vind ik bijzonder. Gelukkig blijft de 45W variant bij de Tweakers review op 80W steken, maar het is alsnog krap inderdaad. Misschien dan de processor iets onderklokken :F
In de Tweakers review loopt ie bij cpu load op tot 80W, bij cpu + gpu load zelfs 91W.
Moet nog even een bechmark lager kijken.

[ Voor 5% gewijzigd door MENACExz op 20-03-2015 09:10 ]

• Reaper.JA2
Valux7_ schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 09:10:
[...]

In de Tweakers review loopt ie bij cpu load op tot 80W, bij cpu + gpu load zelfs 91W.
Moet nog even een bechmark lager kijken.
Zie het..Beetje dubbel. Enerzijds wil ik deze opstelling graag proberen, anderzijds kan er dan net zo goed een iets sterkere voeding in (PicoPSU 150W) maar dan kan er ook weer een sterkere CPU in. Nog even denken :/

• Mipje
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-03 12:01
Heey Kakkie,

Ik vind het een mooie opstelling!
Echt cool met de vesa mount voor achter de tv, dubbelcheck wel ff of je TV de zelfde Vesa mount heeft.

De SSD vindt ik een beetje een verkeerde keuze, als ik het zo mag zeggen.
Je gaat voor een top presterende de Samsung 840, welke precies? Maar goed die kosten 100 euro plus.

je kan veel beter gaan voor deze:
pricewatch: Crucial MX100 256GB
Als vuist regel presteren 256GB SSD's beter dan 128 GB. (en 500 weer ietsjes beter dan 256).
Dit is algemeen gezien, om even discussies te voorkomen. Hier bespaar je dan een euro, maar wel de dubbele opslag en zelfde prestaties, plusminus.

Vergeet niet ca. 30 euro te budgetteren voor een low profile koeling. AMD of intel leveren standaard vrij kloten koelers, en die passen uberhaupt (heb ik uberhaupt, uberhaupt wel goed gespeld?) niet in je kastje.
Er is veel discussie mogelijk over welke de beste en welke niet de beste zouden zijn. En ook zijn reviews 9/10 keer niet onafhankelijk. Koop gewoon een redelijke DIE PAST, en dan komt alles wel goed.

Je voeding, ja doe maar die 150 watt, lijkt me beter, stroom is goed. Daarnaast is het ook zo als een voeding van 100 Watt op ~90% kracht moet lopen is de efficiëntie veel lager, dan wanneer je een 150 Watt op ~75% laat lopen. Wat (1 t) dus weer reflecteert in je energie verbruik. (Niet de kracht van je PSU maar stroom die je PC trekt is stroom die je verbruikt).

RAM is goed.

Processor, prima.
Het is geen Gaming Machine, maar de APU biedt bij deze lage prijzen idd voordeel.

Ik hoop dat ik heb kunnen helpen.

Verwijderd

Reaper.JA2 schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 11:58:
[...]

Zie het..Beetje dubbel. Enerzijds wil ik deze opstelling graag proberen, anderzijds kan er dan net zo goed een iets sterkere voeding in (PicoPSU 150W) maar dan kan er ook weer een sterkere CPU in. Nog even denken :/
Lees http://nl.hardware.info/r...e-en-efficiente-voedingen eens en je komt tot de conclusie dat een Pico boven de 80w geen optie is. Erg veel geluid omdat de adapter actief gekoeld is.

• Mipje
Verwijderd schreef op zondag 22 maart 2015 @ 22:05:
[...]

Lees http://nl.hardware.info/r...e-en-efficiente-voedingen eens en je komt tot de conclusie dat een Pico boven de 80w geen optie is. Erg veel geluid omdat de adapter actief gekoeld is.
oef goed punt, andere oplossing voor zoeken dus.

• iamzero456
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-03 13:19
Bij hogere Wattages (niet idle-gebruik) is de PicoPSU niet zo heel efficient meer t.o.v een gewone gold voeding.
Die adapter bij dat artikel is inderdaad lawaaierig, Ik zou zelf nooit een adapter gebruiken met fan(!). ik heb 160W pico uit china met 120W adapter uit duitsland(zo uit mijn hoofd) - werkt uitstekend en nog steeds passief.

• Reaper.JA2
iamzero456 schreef op maandag 23 maart 2015 @ 03:36:
Bij hogere Wattages (niet idle-gebruik) is de PicoPSU niet zo heel efficient meer t.o.v een gewone gold voeding.
Die adapter bij dat artikel is inderdaad lawaaierig, Ik zou zelf nooit een adapter gebruiken met fan(!). ik heb 160W pico uit china met 120W adapter uit duitsland(zo uit mijn hoofd) - werkt uitstekend en nog steeds passief.
Kun je de producten (in een DM?) linken? Kan ik ze in overweging nemen. Wil liever niet dat de computer uitvalt tijdens gamen :p En een voeding met fan is ook niet echt een optie.

• Mipje
Hier wil ik op terug komen.
Dit is eigenlijk meer een random setje. Prima maar ook niet meer dan dat.

Als je naar dit setje kijkt, welke ik zelf ook zeer tevreden gebruik van maak:
pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU

Zie je dat dit een DDR3L is. (Low voltage).
Deze verbruikt 1,35V ipv. 1,5V.
In de praktijk is dit verschil vrij klein, ook omdat de RAM alleen energie verbruikt in de actieve delen.
(RAM 40% in gebruik, zal dan ook ~40% maximaal energie verbruiken.) Maar goed we worstelen hier met elk mogelijk wattje.

Daarnaast hebben deze modules een CAS van 8 ipv 10, wat dus betere timings zijn, en dus betere prestaties geeft. In de praktijk scheelt het zo goed als niets, maar we spreken over RAM, verschil is hier altijd klein
.
De Crucial hebben echter niet de mogelijkheid om 1866 Ghz te lopen.
Maar bij RAM is de vuistregel, voor beste prestaties RAM op 1600 Ghz, lager is merkbaar-ish, hoger is verspilling/ onnodig.

Let op:
Bij 80% van de moederborden zal je RAM niet standaard op 1600 Ghz lopen, en zul je dit zelf moeten gaan clocken in de BIOS.

[ Voor 5% gewijzigd door Mipje op 23-03-2015 11:29 ]

• iamzero456
Reaper.JA2 schreef op maandag 23 maart 2015 @ 09:48:
[...]

Kun je de producten (in een DM?) linken? Kan ik ze in overweging nemen. Wil liever niet dat de computer uitvalt tijdens gamen :p En een voeding met fan is ook niet echt een optie.
Is mij nog niet overkomen. De volgende producten heb ik zelf en zou je ook kunnen bestellen - alleen met garantie zit je dan een beetje lastig. Het kan wel maar is een lang proces. Evenals de bestelprocedure overigens, als je het snel wilt hebben zou ik bij een NL shop gaan kijken.

http://www.aliexpress.com/pico-psu-160w_reviews.html (china)
http://www.amazon.de/Orig...-LED-Strips/dp/B006Z9TQE6 (duitsland)

In mijn zuinige server heb ik deze pico psu combi:

http://www.mini-box.com/picoPSU-80 (ooit een keer 2e hands goedkoop over genomen)
http://www.ebay.nl/itm/mi...DP-AD1280MB-/330470895158

Stukje zuiniger maar wel minder capaciteit.

Succes met je zoektocht :) Zelf vind ik het best interessant om te kunnen gamen met pico-psu, al zal het in de praktijk voor het geld wat je er voor betaald tegenvallen. Gamen kost nou eenmaal meer power en deze energieproducten presteren beter bij lagere wattages (idle).

-------------

Overigens valt met een Intel NUC ook prima te gamen en is een stuk mooiere oplossing dat de lijstjes die ik hierboven heb gezien. Misschien betaal je onder de streep net even wat meer, maar ze zijn een stuk zuiniger/koeler dan de AMD tegenhangers. Valt ook prima op te gamen.

[ Voor 10% gewijzigd door iamzero456 op 23-03-2015 15:07 ]

• Thomg
  • Laatst online: 20-03 00:22

Thomg

Aww yiss

iamzero456 schreef op maandag 23 maart 2015 @ 15:05:

Overigens valt met een Intel NUC ook prima te gamen...
Grappenmaker :o

• ColonelPhantom
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20-03 00:10
Mipje schreef op maandag 23 maart 2015 @ 11:24:
[...]

Hier wil ik op terugkomen.
Dit is eigenlijk meer een random setje. Prima maar ook niet meer dan dat.

Als je naar dit setje kijkt, welke ik zelf ook zeer tevreden gebruik van maak:
pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU

Zie je dat dit een DDR3L is. (Low voltage).
Deze verbruikt 1,35V ipv. 1,5V.
In de praktijk is dit verschil vrij klein, ook omdat de RAM alleen energie verbruikt in de actieve delen.
(RAM 40% in gebruik, zal dan ook ~40% maximaal energie verbruiken.) Maar goed we worstelen hier met elk mogelijk wattje.

Daarnaast hebben deze modules een CAS van 8 ipv 10, wat dus betere timings zijn, en dus betere prestaties geeft. In de praktijk scheelt het zo goed als niets, maar we spreken over RAM, verschil is hier altijd klein
.
De Crucial hebben echter niet de mogelijkheid om 1866 Ghz te lopen.
Maar bij RAM is de vuistregel, voor beste prestaties RAM op 1600 Ghz, lager is merkbaar-ish, hoger is verspilling/ onnodig.

Let op:
Bij 80% van de moederborden zal je RAM niet standaard op 1600 Ghz lopen, en zul je dit zelf moeten gaan clocken in de BIOS.
Hé slimmerik, we hebben het over een APU, daarmee merk je zelfs een verschil tussen 1866 en 2133 MHz (geen GHz hè). GPU's zijn afhankelijk van de geheugensnelheid. Op de APU zit een goede gpu, dus is snel RAM belangrijk. :)

Bedankt! - Gamer - Tweaker - Retrogaming - Een dag niet getweakt is een dag niet geleefd

• iamzero456
Ja beetje bot gezegd misschien inderdaad, laat ik het even recht zetten: De spellen die de poster aangeeft draaien op een NUC. Niet op de hoogste settings, maar voor de gameplay prima. Youtube showt veel filmpjes van mensen die deze (soort) spellen spelen.

• Thomg
  • Laatst online: 20-03 00:22

Thomg

Aww yiss

Voel me toch iets comfortabeler met een 7600 bij Diablo 3 en SIMS.

• iamzero456
Kan ik me enigszins voorstellen. Hier is hoe ik het zou doen met de nieuwste Intel NUCs:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel NUC5i3RYH€ 282,95€ 282,95
1Intel NUC5i5RYH€ 396,45€ 396,45
1Intel NUC Kit NUC5i5RYK€ 374,-€ 374,-
1Crucial Ballistix Sport BLS8G3N169ES4CEU€ 64,10€ 64,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ ongeveer

De duurde NUC heeft optie tot S-ata SSD, die je al hebt. De kleinere en iets goedkopere variant zou ik zelf nemen met nog een M.2 SSD erbij, maar in jouw geval is de duurdere de beste optie.

Voordelen t.o.v bovenstaande lijstjes:

- Veel snellere CPU prestaties
- Kleiner
- Makkelijker (alleen SSD/geheugen inbouwen, eitje)
- Geen gedoe met pico-psu/adapters bestellen of ernaast houden
- Wifi AC (of had mobo dat ook?)
- Energiezuiniger
- Waarschijnlijk ook stiller

Nadelen:

- Duurder (100 euro meer dan budget, tenzij je kiest voor i3 variant)
- Grafisch niet bewezen dat deze sneller zou zijn in games, product nog te nieuw voor? Het zal niet veel schelen geloof ik althans.
- Niet up te graden in processor/grafische kaart voor zover dat voorheen mogelijk was...
- en daarom tweaker-technisch minder spannend :)

Update:

https://www.google.nl/web...ie=UTF-8#q=sims%204%20nuc
https://www.google.nl/web...2&ie=UTF-8#q=diablo+3+nuc

Sims 4 , Diablo 3, en andere spellen draaien allemaal prima op low/medium in full-hd . Het is natuurlijk geen gamecomputer, maar voor sporadisch een spelletje geschikt

[ Voor 7% gewijzigd door iamzero456 op 23-03-2015 19:13 ]

• Mipje
ColonelPhantom schreef op maandag 23 maart 2015 @ 16:05:
[...]

Hé slimmerik, we hebben het over een APU, daarmee merk je zelfs een verschil tussen 1866 en 2133 MHz (geen GHz hè). GPU's zijn afhankelijk van de geheugensnelheid. Op de APU zit een goede gpu, dus is snel RAM belangrijk. :)
Hou je de discussie even netjes? We gaan niet bijdehand elkaar "he-slimmerikken".
*Ik heb idd even de Ghz en Mhz door elkaar gehaald, excuses.

Daarnaast klopt je argument theoretisch nauwelijks, en in de praktijk niet.
In de Theorie klopt het zover dat idd hogere kloksnelheden tot betere (grafische) prestaties leiden. En dat geldt, bij beiden maar inderdaad, meer bij een APU dan bij een CPU. De toename van FPS, in de meeste situaties is echter in tienden van 1 frame per seconde meer. En dat is bijvoorbeeld bij 1600 Mhz t.o.v. 2400 Mhz.
En in dit geval spreken we over een verschil van 1600<->1833Mhz.

Overigens is de lagere timing ideaal voor minder input lag, en uitstekend voor het klokken naar de 1600Mhz, laat ruimte over voor stabiliteit.
Oftewel lagere CAS = meer frames. Maar dit heeft dan in de zelfde mate invloed als met je Mhz'en.
Heft elkaar op kun je wel zeggen.

S.V.P. meer je eigen research doen dan de marketing blind overnemen voordat je anderen gaat verbeteren.

*Excuses voor de dramatische zin opbouw van mijn tekst, ik heb haast.

• Reaper.JA2
iamzero456 schreef op maandag 23 maart 2015 @ 16:53:
Kan ik me enigszins voorstellen. Hier is hoe ik het zou doen met de nieuwste Intel NUCs:

Sims 4 , Diablo 3, en andere spellen draaien allemaal prima op low/medium in full-hd . Het is natuurlijk geen gamecomputer, maar voor sporadisch een spelletje geschikt
Bedankt voor je suggestie, maar juist vanwege de VESA-mount en het helemaal niet meer zien van de computer vind ik de ISK 110 zo interessant. En als een NUC dan toch weinig aan kracht toevoegt, dan liever de Antec ISK 110.

Er zitten nog wel wat haken en ogen aan dit project waar ik niet helemaal tevreden over ben.
1) Als de standaard voeding het niet haalt wordt het al + €60 voor een PicoPSU, waar de reviews ook niet helemaal lovend over zijn
2) Het is nog maar de vraag wat de warmte van een A8-7600 doet in de ISK 110, of het afgevoerd kan worden

Project gaat nog even in de nadenk-ijskast :P

• jort99b
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-03 20:40
Volgens de review van Foritain past een Intel-stockkoeler in de ISK110, ik weet niet of dit ook geld voor AMD-stockkoelers.
Wat betreft het stroomverbruik zou ik het dan toch wel afraden, ik weet dat het heel aantrekkelijk klinkt, maar je wilt geen kapotte computer hebben omdat de voeding het begeeft...

• iamzero456
Reaper.JA2 schreef op maandag 23 maart 2015 @ 19:45:
[...]

Bedankt voor je suggestie, maar juist vanwege de VESA-mount en het helemaal niet meer zien van de computer vind ik de ISK 110 zo interessant. En als een NUC dan toch weinig aan kracht toevoegt, dan liever de Antec ISK 110.

Er zitten nog wel wat haken en ogen aan dit project waar ik niet helemaal tevreden over ben.
1) Als de standaard voeding het niet haalt wordt het al + €60 voor een PicoPSU, waar de reviews ook niet helemaal lovend over zijn
2) Het is nog maar de vraag wat de warmte van een A8-7600 doet in de ISK 110, of het afgevoerd kan worden

Project gaat nog even in de nadenk-ijskast :P
Uuh er zit gewoon Vesa mount op die NUC hoor :P en die NUC is krachtiger dan de AMD, alleen weet ik grafisch niet zeker. Je kan youtube er op naslaan van mensen die gamen op NUC's.

Je hebt overigens ook geen problemen met warmte afvoer of picoPSU geneuzel ;)

• ColonelPhantom
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20-03 00:10
Mipje schreef op maandag 23 maart 2015 @ 18:31:
[...]

Hou je de discussie even netjes? We gaan niet bijdehand elkaar "he-slimmerikken".

In de Theorie klopt het zover dat idd hogere kloksnelheden tot betere (grafische) prestaties leiden. En dat geldt, bij beiden maar inderdaad, meer bij een APU dan bij een CPU. De toename van FPS, in de meeste situaties is echter in tienden van 1 frame per seconde meer. En dat is bijvoorbeeld bij 1600 Mhz t.o.v. 2400 Mhz.

Overigens is de lagere timing ideaal voor minder input lag, en uitstekend voor het klokken naar de 1600Mhz, laat ruimte over voor stabiliteit.
Oftewel lagere CAS = meer frames. Maar dit heeft dan in de zelfde mate invloed als met je Mhz'en.

S.V.P. meer je eigen research doen dan de marketing blind overnemen voordat je anderen gaat verbeteren.

Uhh, weet je zeker dat jij hier niet degene bent die de marketing "blind overneemt"? Volgens Tom's Hardware is 2133 CL9 20% sneller dan 1600 CL9. En 1600 CL7 is slechts 1% sneller. Bron:www.tomshardware.com/reviews/memory-bandwidth-scaling-trinity,3419-8.html De kosten zijn in totale setup, dus niet alleen geheugen. En dit gaat over de alweer wat oudere 5800K. 'Nuff said. Als jij betrouwbare bronnen hebt als antwoord, sure, maar toch vraag ik me nu af wie hier blind de marketing overneemt ;).

Bedankt! - Gamer - Tweaker - Retrogaming - Een dag niet getweakt is een dag niet geleefd

• Lambo LP670 SV
  • Laatst online: 19-03 15:22
Gamen met een Intel NUC zou ik niet aanraden. Verder wat betreft de geheugen discussie. Data van mijn A10 5800K.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/11910671/HWI/RAM/15.png

Bron: mijn eigen review productreview: Corsair Vengeance Pro CMY16GX3M2A2400C11A review door Lambo LP670 SV

Je systeem met een A8 7600 lijkt me redelijk de sweet spot. Wachten op een Carrizo heeft geen nut want deze is voor desktop uitgesteld tot half 2016 helaas. In de plaats daarvan komt er een Kaveri refresh (Godavari) maar dit bied geen noemenswaardige dingen om op te wachten.

• Ultrapc
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-03 21:04

Ultrapc

Anyone steak?

Mipje schreef op maandag 23 maart 2015 @ 18:31:
[...]

Veel (foutieve) 'vuistregels' die je echt moet onderbouwen met keiharde bronnen, want dit is echt (netjes gezegd) ongelofelijk. Anderen wijzen op 'meer eigen research doen' terwijl het blijkt dat je niet helemaal mee bent met de AMD APU's. Voor praktisch alle Intels (Iris GPU's daargelaten) en de oudere AMD's geld jouw vuistregel wel redelijk. Lagere CAS = meer frames? Nee. Dat heb ik echt nog nooit gehoord :P . Anyway, buiten de bron hierboven is dit ook nog een leuk stukje informatie, jammer genoeg is 1866Mhz niet meegenomen, maar dat verschil kun je zelf wel bedenken. Ontopic? De vraag is dus of die paar fps verschil (wat dus weldegelijk een verschil kan maken) een paar euro waard is, mij lijkt van wel.

Bron:
http://www.pcper.com/revi...aling/Graphics-Benchmarks
Deze gaat over nog hogere kloksnelheden, maar heeft duidelijk weer dat het verschil niet te verwaarlozen is:
http://www.eteknix.com/me...d-kaveri-a10-7850k-apu/7/

[ Voor 6% gewijzigd door Ultrapc op 23-03-2015 23:08 ]

Allround.

Pagina: 1