Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:51
Ik heb een dual simtoestel waarbij ik spraak en sms via HN (vodafone) doe, en een 2e sim met choozze(T-mobile) voor wat data, en soms ook spraak/sms.

Ik krijg echter de indruk dat op (langere?) termijn 2g gaat uitfaseren, danwel beperkter wordt qua dekking etc.
Weet iemand hoe de "roadmap" voor 2g voor de komende jaren eruit ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Wireless_Guy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-10 11:55

The_Wireless_Guy

Finally found an icon

2G zal nog wel een tijdje aangehouden worden. Naast dat momenteel alle toestellen nog voor 2G bruikbaar zijn zijn er ook vele toepassingen waarbij 2G als (data) drager word gebruikt. Dat zijn vooral M2M toepassingen zoals brandmelders(2G vaak als backup gebruikt), de slimme meters enz enz. Dat zijn dus echt veel aansluitingen. Die kan je niet in een kort bestek naar 3G laten omzetten.

Ik denk dat 2G in ieder geval nog wel tot de invoering van 5G gehandhaafd blijft. Mogelijk dat operators daarna 2G blijven aanbieden en dan zelfs 3G gaan uitfaseren om 5G te kunnen introduceren.

Antenne en masten malloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met draadloos ventje, 2G is de essentiele infrastructuur voor bellen en data. 3G (en ook 4G) zijn voornamelijk voor consumenten, terwijl industriele en healthtech oplossingen vrijwel uitsluitend 2G zijn.
Ik zie het zelfs nog wel gebeuren dat 2G landelijk op één kanaal in de lucht gehouden moet worden door de hofleverancier (KPN, vooralsnog) zoals ze nu ook verplicht analoge telefoonlijnen moeten blijven aanbieden. In ieder geval tot de techniek volledig (98%+ ) uitgefaseerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-10 16:29

The Wizard

Moderator Mobile
Verschilt ook per provider, zo heeft T-Mobile, voor zover ik weet, zo goed als geen M2M klanten. Ik zie voornamelijk KPN en Vodafone bij M2M.

T-Mobile heeft straks alleen nog 10 MHz 2G1800 na deze zomer, dat is al een grote stap richting de uitschakeling van 2G. Het bereik is immers in veel gebieden (lees: buitengebied) straks niet meer optimaal na de omschakeling naar 4G900.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)