Toon posts:

Internetsnelheid met VPN verhogen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op dit moment werken wij op kantoor op een server met 8 gebruikers. Wanneer we bij een klant vandaan willen inloggen gebruiken we een VPN verbinding om op die manier in te loggen op een gebruiker die op de server staat.

Het probleem is alleen dat met name wanneer er in Excel wordt gewerkt alles erg langzaam gaat. Nu vroeg ik mij af of het helpt als de internetverbinding op kantoor verhoogd wordt. Via internetsnelheid-testen.nl kwam ik op de volgende resultaten:

Download: 10.1 Mbit/sec
Upload: 0.9 Mbit/sec
Latency: 21 ms

Op dit moment kunnen we worden aangesloten op een glasvezelnetwerk met garantie op 10 Mbit/s download en upload. Dit kan ook sneller, maar dan moet er meer betaald worden. Kan ik er vanuit gaan dat wanneer de uploadsnelheid wordt verhoogd ik wel zonder problemen bij een klant vandaan in Excel kan werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

5Mbit/s = 0,625MB/s

Dat is veel te weinig tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistolebob
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-09 19:46
Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 10:33:
Op dit moment werken wij op kantoor op een server met 8 gebruikers. Wanneer we bij een klant vandaan willen inloggen gebruiken we een VPN verbinding om op die manier in te loggen op een gebruiker die op de server staat.

Het probleem is alleen dat met name wanneer er in Excel wordt gewerkt alles erg langzaam gaat. Nu vroeg ik mij af of het helpt als de internetverbinding op kantoor verhoogd wordt. Via internetsnelheid-testen.nl kwam ik op de volgende resultaten:

Download: 10.1 Mb/sec
Upload: 0.9 Mb/sec
Latency: 21 ms

Op dit moment kunnen we worden aangesloten op een glasvezelnetwerk met garantie op 50 Mb/sec download en upload. Dit kan ook sneller, maar dan moet er meer betaald worden. Kan ik er vanuit gaan dat wanneer de uploadsnelheid wordt verhoogd ik wel zonder problemen bij een klant vandaan in Excel kan werken?
Ja dat zal helpen. Al vind ik 50Mbit nog best weinig voor een kantoor met meer dan 1 werknemer.
Thuis heb je waarschijnlijk al een hogere snelheid :+, en op kantoor deel je het met alle collega's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien kun je beter gebruik maken van iets als terminal services, citrix of VNC.

Zelfs met een 5/5 verbinding zal het op afstand bewerken van bestanden erg traag werken namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties!

De aangeboden prijzen zijn als volgt:

10 Mbit/sec up- en download = €139
25 Mbit/sec up- en download = €199
50 Mbit/sec up- en download = €229
100 Mbit/sec up- en download = €269

Is dit duur of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 16:10:
Bedankt voor jullie reacties!

De aangeboden prijzen zijn als volgt:

10 Mbit/sec up- en download = €139
25 Mbit/sec up- en download = €199
50 Mbit/sec up- en download = €229
100 Mbit/sec up- en download = €269

Is dit duur of niet?
Kijk ook even naar de SLA die je bij de verschillende snelheden krijgt. De SLA hoort immers ook in het plaatje 'wat je krijgt'.

[ Voor 6% gewijzigd door CH4OS op 19-03-2015 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
CptChaos schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 16:14:
[...]
Kijk ook even naar de SLA die je bij de verschillende snelheden krijgt.
Volgens de brief is er een SLA van 99,8% uptime, voor alle snelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 16:17:
[...]

Volgens de brief is er een SLA van 99,8% uptime, voor alle snelheden.
24/7 of tijdens kantoortijden? En is de reactietijd next business day of binnen 4 uur?

[ Voor 11% gewijzigd door Deveon op 19-03-2015 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Deveon schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 16:18:
[...]

24/7 of tijdens kantoor tijden?
24/7 storingsnummer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Ik bedoel of de SLA 99,8% garandeert tijdens kantoortijd of 24/7. Tijdens kantoortijd 0,2% is minder downtime als 0,2% van 24/7/365.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Deveon schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 16:21:
[...]

Ik bedoel of de SLA 99,8% garandeert tijdens kantoortijd of 24/7. Tijdens kantoortijd 0,2% is minder downtime als 0,2% van 24/7/365.
Kan ik niet duidelijk uit de brief afleiden. Dit staat er:

Belangrijke specificaties:
• De internet verbinding is 1:1
• Up- en download snelheden zijn gelijk
• Een SLA met 99,8% uptime
• Een vast IP-adres
• Geen datalimiet
• 24/7 storingsnummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Zou ik dat even navragen bij de aanbieder. Eventueel ook kijken of er andere aanbieders zijn die op glasvezel kunnen leveren, dan kun je vergelijken en de beste voor jullie kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GB2
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-10 08:07

GB2

SLA uptime ook met local loop? (let op kleine letters, KPN & Eurofiber leveren namelijk vanaf de wijkcentrale tot je pand GEEN garantie dus als iemand in jou straat gaat spitten en die trekt de lijn eruit dan heb je pech.)

Dus is premium verbinding ? 1:1 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
CptChaos schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 16:26:
Zou ik dat even navragen bij de aanbieder. Eventueel ook kijken of er andere aanbieders zijn die op glasvezel kunnen leveren, dan kun je vergelijken en de beste voor jullie kiezen.
Ik heb al gezocht, maar kan verder geen andere glasvezelaanbieder vinden.

Ik vroeg me alleen af of de prijzen die hier worden gevraagd redelijk zijn (voor zakelijk glasvezel met telefoonlijnen (VoIP).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 16:29:
[...]
Ik vroeg me alleen af of de prijzen die hier worden gevraagd redelijk zijn (voor zakelijk glasvezel met telefoonlijnen (VoIP).
De prijzen zijn afhankelijk van de SLA ;)

Even een berekening voor je:

24*7*52 = 8736 uur per jaar waarvan 17,5 uur downtime geoorloofd.
8*253 = 2024 uur per jaar waarvan 4 uur downtime geoorloofd.

En vergeet de responstijd niet. Het kan best vervelend zijn als je om 2 uur op vrijdag een storing meld die pas maandagochtend opgepakt wordt.

Qua verbinding zou ik gaan voor minimaal 25/25.

Overigens werk je in het Excel document lokaal. Je zal het alleen bij het openen moeten ophalen. Hierbij maak je gebruik van de upload. Van 1 naar 25 mbit is zeker een verbetering!

[ Voor 12% gewijzigd door Deveon op 19-03-2015 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richard_1st
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-10 20:31
Qua snelheid zou de TS altijd nog kunnen kiezen om te starten met 10/10. Kijken werkbaar dit is, en als het nog niet werkbaar is upgraden naar 25/25. (dat is vaak een administratieve kwestie)

Zoals gezegd bepaald de SLA op de lijn nogal de prijs. Misschien is de response tijd nog wel belangrijker dan de uptime.
Heb het wel eens meegemaakt dat een bedrijf pas 2 dagen later werd geholpen omdat ze een simpel consumenten lijntje hadden, tja dat is een keuze...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen enorm bedankt voor het snelle meedenken!

Dit is de complete gecensureerde brief:

Speciaal aanbod hoogwaardig glasvezel internet
inclusief gratis telefonie (lijnen)

XXX realiseert in samenwerking met XXX en XXX op het bedrijfsterrein YYY een glasvezelnetwerk. Wij willen uw bedrijf ook graag van een hoogwaardige glasvezelinternetverbinding voorzien.

Met zo’n verbinding zijn alle toepassingen, zoals werken in de Cloud, IP-telefonie, externe back-up en supersnel internet heel goed mogelijk.

In samenwerking met XXX
Om het voor u nog aantrekkelijker te maken hebben we in samenwerking met XXX een speciaal aanbod.
Eenmalige bijdrage aanleg turn-key: € 350,-

Maandbijdrage: 10/10 Mbit/s: € 139,-*
25/25 Mbit/s: € 199,-*
50/50 Mbit/s: € 229,-*
100/100 Mbit/s: € 269,-*

• Een vast IP-adres
• Geen datalimiet
• 24/7 storingsnummer.

*Bij deze verbinding krijgt u gratis telefoonlijnen (VoIP), dat betekent geen maandelijkse abonnementskosten meer.

De eenmalige kosten zijn gebaseerd op een minimale deelname van 7 bedrijven.

Alle genoemde prijzen zijn van het prijspeil 2014 en exclusief BTW.

Heeft u ook interesse of wilt u er meer over horen. XXX staat voor u klaar.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Wat voor ons het belangrijkste is is dat we zeker weten dat we wanneer we bij een klant vandaan inloggen gewoon snel kunnen werken in alle programma's, wat tot nu toe vooral een probleem is in Excel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
richard_1st schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 16:35:
Zoals gezegd bepaald de SLA op de lijn nogal de prijs. Misschien is de response tijd nog wel belangrijker dan de uptime.
Heb het wel eens meegemaakt dat een bedrijf pas 2 dagen later werd geholpen omdat ze een simpel consumenten lijntje hadden, tja dat is een keuze...
Is een 24/7 storingsnummer niet hetzelfde als een directe responstijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richard_1st
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-10 20:31
Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 16:49:
[...]

Is een 24/7 storingsnummer niet hetzelfde als een directe responstijd?
De telefoon opnemen is inderdaad ook een response, maar ik zou in geval van een storing toch echt een monteur binnen een uur 2 op stoep willen hebben staan die mijn probleem fixed.
En niet alleen een telefoontje opnemen en meneer u hoort/ziet wel wanneer er een monteur langskomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 16:40:
[...]
Wat voor ons het belangrijkste is is dat we zeker weten dat we wanneer we bij een klant vandaan inloggen gewoon snel kunnen werken in alle programma's, wat tot nu toe vooral een probleem is in Excel.
Dat zal waarschijnlijk wel lukken. Hoe benader je het Excel bestand precies? Is dit een soort remote desktop oplossing (RDP, Teamviewer) of haal je het document op vanaf kantoor? Voor beide is vooral de upload belangrijk.

Ik zie overigens dat het ook incl. VoIP is. Opzich leuk, maar de abonnementskosten van VoIP zijn vrijwel nihil. Mocht dit een overweging zijn vraag dan ook naar de oplossing voor eventueel het alarm frankeermachine, fax of lift telefoons. Dit niet altijd mogelijk via VoIP waardoor je de analoge lijn moet aanhouden.

Persoonlijk ben ik eigenlijk meer voorstander van een cloud oplossing zodat je onafhankelijk van je internet verbinding kan werken, maar dat is een heel ander verhaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Deveon schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 16:52:
[...]
Dat zal waarschijnlijk wel lukken. Hoe benader je het Excel bestand precies? Is dit een soort remote desktop oplossing (RDP, Teamviewer) of haal je het document op vanaf kantoor? Voor beide is vooral de upload belangrijk.
We hebben een server waar 8 gebruikers op zitten.

Op de computer kan ik een VPN verbinding tot stand brengen die het mogelijk maakt om in te loggen via internet om zo een bepaalde gebruiker te gebruiken. Er is geen computer die aanstaat, het gebeurt allemaal op de server.

Maar is het niet zo dat als de Wifi bij de klant erg traag is de uploadsnelheid alsnog erg langzaam kan zijn, ondanks dat wij dan bijv. 25 Mbit/s zouden hebben? Hangt dit niet van beide kanten af, omdat we gebruik maken van het internet van de klant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Tuurlijk, de snelheid wordt bepaald door de weakest link, maar bij de meeste klanten heb je wel 25 mbit down beschikbaar.

Werk je vanaf kantoor ook op die server? En is het dan aanzienlijk sneller? De server zelf kan natuurlijk ook traag zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Deveon schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 17:05:
Tuurlijk, de snelheid wordt bepaald door de weakest link, maar bij de meeste klanten heb je wel 25 mbit down beschikbaar.

Werk je vanaf kantoor ook op die server? En is het dan aanzienlijk sneller? De server zelf kan natuurlijk ook traag zijn ;)
Als we vanaf kantoor werken gaat alles aanzienlijk sneller. Het is puur als we niet direct op het bedrijfsnetwerk zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassad
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:29
Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 16:40:
Iedereen enorm bedankt voor het snelle meedenken!

Dit is de complete gecensureerde brief:

Speciaal aanbod hoogwaardig glasvezel internet
inclusief gratis telefonie (lijnen)

XXX realiseert in samenwerking met XXX en XXX op het bedrijfsterrein YYY een glasvezelnetwerk. Wij willen uw bedrijf ook graag van een hoogwaardige glasvezelinternetverbinding voorzien.

Met zo’n verbinding zijn alle toepassingen, zoals werken in de Cloud, IP-telefonie, externe back-up en supersnel internet heel goed mogelijk.

In samenwerking met XXX
Om het voor u nog aantrekkelijker te maken hebben we in samenwerking met XXX een speciaal aanbod.
Eenmalige bijdrage aanleg turn-key: € 350,-

Maandbijdrage: 10/10 Mbit/s: € 139,-*
25/25 Mbit/s: € 199,-*
50/50 Mbit/s: € 229,-*
100/100 Mbit/s: € 269,-*

• Een vast IP-adres
• Geen datalimiet
• 24/7 storingsnummer.

*Bij deze verbinding krijgt u gratis telefoonlijnen (VoIP), dat betekent geen maandelijkse abonnementskosten meer.

De eenmalige kosten zijn gebaseerd op een minimale deelname van 7 bedrijven.

Alle genoemde prijzen zijn van het prijspeil 2014 en exclusief BTW.

Heeft u ook interesse of wilt u er meer over horen. XXX staat voor u klaar.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik ben wel erg benieuwd naar de leverancier van deze verbinding en naar de SLA want de prijzen voor een 1:1 symmetrische verbinding die hier genoemd worden zijn erg laag. Bij SLA noem je trouwens steeds de uptime maar onder SLA wordt voornamelijk verstaan wat de reactietijd bij een storing is en wat de consequenties zijn wanneer die reactietijd niet gehaald wordt, daar ben ik hier erg benieuwd naar. Als ik naar de prijs kijk vermoed ik dat er een Best Effort SLA op zit..

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
Deveon schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 16:52:
[...]

Persoonlijk ben ik eigenlijk meer voorstander van een cloud oplossing zodat je onafhankelijk van je internet verbinding kan werken, maar dat is een heel ander verhaal[/small]
Dat is inderdaad het fijne van een cloud oplossing; je hebt er geen internetverbinding voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
RolfLobker schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 18:25:
[...]

Dat is inderdaad het fijne van een cloud oplossing; je hebt er geen internetverbinding voor nodig.
Onafhankelijk van JE internet verbinding, niet onafhankelijk van EEN internet verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Begin eens met een 10/10 verbinding stijgen kan altijd dalen moeilijker en betalen voor iets wat je niet gebruikt is zonde. Denk dat het nut van zeer snelle verbindingen soms overdreven worden, behalve voor zware downloaders.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1