Nieuw moederbord / processor / geheugen in 9 jaar oude pc

Pagina: 1
Acties:

• Leknaas
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-05-2024
Dag iedereen,

9 jaar geleden heb ik een computer voor iemand in elkaar gezet. Onlangs kreeg ik de vraag of ik die kon verbeteren. Ik was ten eerste al verbaasd dat die computer het 9 jaar heeft volgehouden, maar goed. Ik ben nu aan het bekijken of ik het moederbord er uit kan halen en er een nieuw moederbord in kan zetten.

Ik heb de componenten (processor, moederbord, geheugen en SSD) op het oog van het basis-game-systeem van Januari, alleen kies ik voor een andere processor, omdat ik afzie van een grafische kaart.

Nu vroeg ik me alleen af, aangezien ik in 9 jaar tijd geen computer meer in elkaar heb gezet... Kan ik zomaar de oude voeding (350W) aansluiten op deze componenten en ook de bestaande HD's en DVD brander aansluiten. Zijn de aansluitingen in de tussentijd veranderd, of zijn ze nog steeds hetzelfde?

Gr Peter

undefined

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Een computer van 9 jaar geleden upgraden is echt vragen om problemen. Het zal allemaal zwaar verouderd zijn en zaken als de voeding, hardeschijf en dergelijken zijn niet geheel betrouwbaar meer na die tijd. Een pc die het 9 jaar uit oud is inderdaad behoorlijk wonderbaarlijk :)

Ik zou persoonlijk geen geld meer investeren in een dergelijk oude PC, maar toch voor een geheel nieuw systeem kijken eerlijk gezegd.

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• Leknaas
Oké, een nieuwe voeding dan nog er bij en je hebt eigenlijk een nieuwe pc. Maar oude HD's er aan hangen als extra schijven moet toch wel lukken? En met de kast kan in principe toch ook niets mis zijn? Of vergis ik me daar in?

undefined

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:02
ligt er aan welke kast. maar een nieuwe kast kost je 30 euro. en hdd is tricky. tuurlijk kan je er wat spelletjes op zetten. maar na 9 jaar zijn ze niet snel nog betrouwbaar. en ook kost een nieuwe hdd kost je ook maar 40-50 euro. maar dan is het wel betrouwbaar. en ja dan zit je aan een nieuwe pc.

maar belangrijker is wat is je budget? kan berijpen dat een lijstje van 9 jaar oude onderdelen die je niet bij de hand heb moeilijk is. en welke welke moederboard wil je dan nemen? want ik ga er even vanuit dat je voor een APU gaat. en die past niet op een LGA 1150.

dus maak even een lijstje met wat je wil hebben en vermeld zijn budget er ook even bij.

[ Voor 7% gewijzigd door loki504 op 19-03-2015 10:40 ]

• sjettepetJR.
  • Laatst online: 13-02 10:44
ik denk dat het handig is om en SSD aan te schaffen, dan heb je tenminste een betrouwbare schijf voor het OS. de oude schijven kan je wel gebruiken voor spelletjes en onbelangrijke data, maar daar kan je beter geen belangrijke bestanden op bewaren.

• Martin
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-02 18:49
Bij een PC van 9 jaar oud kun je wel tegen het probleem aanlopen dat de harde schijven en DVD-brander een IDE-aansluiting hebben, die vind je niet meer op moderne moederborden, het is praktisch allemaal SATA tegenwoordig. Ik vermoed dat je uiteindelijk alleen de behuizing kunt hergebruiken.

• Leknaas
Een nieuwe SSD had ik reeds opgenomen (zoals vermeld in het eerste bericht), maar de oude wil ik er gewoon aan hangen voor oude documenten.
Ik besef dat deze HD's een keer de geest gaan geven, maar het is gewoon wat handiger om ze te laten zitten en aan te sluiten.

Het oude moederbord (ook micro-atx) is deze: pricewatch: Asus M2N-VM DH
met dit geheugen: pricewatch: Kingston ValueRAM KVR667D2N5K2/2G

De DVD brander en oude HD zijn SATA

undefined

• sjettepetJR.
  • Laatst online: 13-02 10:44
als je echt goedkoop een upgrade aan het systeem wil geven, kan je misschien ook tweedehands een Core 2 Quad of iets degelijks op de kop slaan, hebben nog redelijke perfomance, alleen zit er geen grafische chip ingebouwd.
Pagina: 1