waarheid temp athlon + vraagjes fans

Pagina: 1
Acties:

• Zip
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 01-07-2023
Er zijn er nogal wat topics geweest over de temp. van je athlon.
De mijne axia 1@1.333 had soms 62 Cin de bios
dus was een beetje ongerust.

- De temperatuur van je athlon kan 20c hoger zijn dan in de bios staat omdat anders dan bij intel er geen sensor op de core zelf zit.
- 95 (bios temp + 20c) graden is het einde voor je athlon maar daarvoor is ook niet goed.
- 60 graden is max wat goed is voor je cpu (in de bios gemeten)Mijn mobo is a7133.

Nu een paar vraagjes;
Ik heb wat fans aangeschaft

-. Coolermaster extra fan (case) mb plug Af8-25Im-74
-. Just cooler (systeem)5.25 inch (IB-140) Iceberg
-. Coolermaster EP5-6|11 (CPU)

1. Hoe en waar moet ik de case fan monteren,
(A-open HQ-08 kast)en welke richting? :?

2. Systeemcooler; met de fans naar onder of naar boven gericht (ik denk naar onderen - koude lucht wordt naar onder geblazen)

Die system cooler en cpu komt wel goed met monteren maar kan zo niet bedenken waar ik de case fan moet pluggen.

Alvast bedankt

Zip@G-Art.nl

HQ-08, A7133, Axia 1@1.333, 5.1 Live, Target NIC, E-tech ISDN (binnenkort ADSL/xs4all) MatroxG450, IBM 30GB 7200, Maxtor 40GB 7200,
Pioneer 106S, Plex 161040, IIlyama Pro 452 19Inch

• Kev0867
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-12-2020
zorg dat 1 fan boven aan de achterkant de hete lucht wegzuigt en 1 fan onder voorin je kast de lucht inblaast..

Verwijderd

en misschien kan je er nog een bij je proccesor plaatsen dan kan hij daar de hete lucht weg zuigen!!

• Zip
Heeft er iemand misschien een link waar dit grafisch wordt weergegeven ?

:Y)

• vandenberg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-03-2016
Niet te moeilijk doen. Aan de achterkant (boven) zie je een 'roostertje' waarachter je max 2 80 mm casefans kunt plaatsen (die moeten naar buiten blazen). Aan de voorkant (onder) zie je een houdertje waar je ook zo'n 80 mm fan kunt plaatsen (die blaast naar binnen).

Trouwens, kijk anders ff in het foldertje dat je bij de HQ-08 hebt gekregen: daar staat het ook in beschreven.
[typo]

Systeem

• vanwegen
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-06 11:42

vanwegen

-:|:-

HET gaat erom dat je zoveel mogelijk verse lucht -door- je kast heen krijgt Warm eruit koud erin,
Oftwel waarm uitblazen hoog aan de achterkant (voeding en extra fans)
En koud aanzuigen laag aan de voorkant (extra fan)

En toen was m'n signature weg :(

• Muurbestormer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-08 20:38
nou, ik heb in totaal 6 case fans, en ik kan je zeggen dat 1 dikke fan frontaal op je cpu meer doet dan 4 kleintjes die "een mooie luchtstroom genereren"!

dus front blowholes zien er leuk uit, maar doen in feite geen ruk vergeleken bij een mooie 120mm in de zijkant van je kast ter hoogte van je CPU. trust me. dat scheelt me zo 10 graden (uit/aan). en dat is maar door 1 fan! op een full-load cpu ( }:O )

een mooie airflow is natuurlijk wel goed. maar botte keiharde luchtstromen op het te koelen onderdeel werken veel en veel beter. en waar de warme lucht blijft is dan niet zo boeiend. de koude lucht blijft echt wel koud door die enorm snelle luchtverplaatsing van een 120mm fan. nadeel is wel die herrie he? ach een beetje tweaker moet daar tegen kunnen, toch? :)

Verwijderd

"A. 95 (bios temp + 20c) graden is het einde voor je athlon maar daarvoor is ook niet goed.
B. 60 graden is max wat goed is voor je cpu".

Hoe kom je aan die wijsheden ? Vooral je eerste statement (A.) lijkt me overdreven.
Ik weet niet precies waar de CPU-temp.sensor op de A7V133 zit maar is 20 graden verschil niet een beetje veel ?

Verwijderd

AMD zegt twee dingen

1) De die oftewel de behuizing of de temp zoals de sensor die aangeeft max 90 danwel 95 graden worden . De 1333 en 1400 TB hebben b.v. meestal 95, de meeste Durons en TB's daarvoor 90. Oftewel dat is de maximale bedrijfs temperatuur van de CPU.

2) De temp in de chip is 15 tot 20 graden daarboven. Dat betekent dus dat de chip zelf, van binnen, tot max. 115 graden c. kan oplopen. Maar dat zie je niet omdat de CPU geen interne sensor heeft.

Greetz,
Hooi. :Y)

• Zip
De wijsheden komen van eynstein. Omdat de sensor bij amd niet op de core zelf zit kan dit 20c schelen.

Grts Zip
Pagina: 1