• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-11 12:39
Tsja, de titel zegt het al. Wat te doen...? Mijn trouwe 500D is er opeens mee opgehouden. Volledig dood, reageert nergens meer op. En het ligt niet aan de batterij, de oplader, of de lens (allemaal al uitgewisseld met een andere 500D, en het is echt de camera). Alsof de aan/uit schakelaar kapot is.

Gewoon weggooien is ook weer zoiets, dus toch maar weggebracht voor reparatie (Canon service center in Weer). Vandaag de offerte ontvangen: 240 euro. Auch. Voor het 'vervangen van 'electrische bedrading' en het 'vervangen van gedeeltelijke behuizing' (Watte ?! Er is niks bijzonders mee gebeurd, en zeker niet gevallen ofzo). Nou ja.

Nou is ie natuurlijk al flink wat jaartjes oud (met ~50K clicks), maar op zich is er verder weinig mis mee. Van de andere kant, voor 240 euro krijg je bijna een nieuwe Canon 1200D.... Natuurlijk een ander model, met andere specs. Maar wel gloednieuw. Of het is natuurlijke een flinke aanbetaling voor een echte upgrade (de 70D lijkt me een mooi stapje omhoog :) )

Dus... wat zou men doen?

• dajappie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-11 17:23
Zoals je zelf al aangeeft kan je voor hetzelfde bedrag een nieuwe krijgen met meer mogelijkheden en niet onbelangrijk een shutter count = 0. Substantiele kans met 50K clicks dat dat het volgende is wat er zomaar mee ophoudt. Ben zelf onlangs ook overgestapt op een 70D vanaf een 450D (verkocht) en geen moment meer omgekeken...

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Als 240 te duur is, dan is de camera dus feitelijk afgeschreven.
Op marktplaats zie ik hem 2ehands met 2 lenzen voor 225.
Ik zou hem zelf proberen te repareren. Grote kans dat het mislukt, maar dan leer je toch weer iets over hoe zo'n ding in elkaar zit :)
Andere optie is dat je een tweaker zoekt die hier wat ervaring mee heeft en het voor een klein bedrag wil proberen of misschien is hij nog verkoopbaar als 2ehands defect exemplaar.

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Ik zou geen €240 meer investeren in een 500D-body als de sluiter al zoveel clicks heeft gehad en hij bij reparatie niet vervangen wordt. Ik zou eerder voor een nieuwe(re) body gaan! Een 1200D kan, maar een tweedehands 60D (of misschien zelfs 7D) is nu ook zeer betaalbaar op Marktplaats te krijgen. Beetje afhankelijk van wat je zoekt, als je tevreden bent met je 500D dan is een 1200D ook gewoon een prima upgrade.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

• RAM1979
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 05-11 19:43
Helemaal eens met mijn voorgangers. Als ik het zo lees ben je helemaal niet op zoek naar een opvolger maar gezien de ouderdom van het toestel, het aantal clicks en de kosten van reparatie zou ik dit zien als een investering in een nieuw toestel. Daarbij is de 70D een mooie stap voorwaarts maar ik zou ook zeker de 60D (zeer fijn toestel, zelf ook gehad) overwegen als je voor tweedehands gaat. Bij tweedehands aanschaf kun je veel geld besparen op een toestel waar vaak nog nauwelijks mee is gewerkt.

Verwijderd

Ik zal kijken voor een gebruikte

Zelf heb ik een nikon d80 gekocht voor 100 euro met Lens met 6000 klicks

Er zijn veel mooi niet echt gebruikte camera's te koop

• BartS12
Toch nog een update, en een nieuwe vraag.

Aangezien de camera toch 'dood' en afgeschreven was, heb ik 'm maar eens opengeschroefd. Veel te verliezen heb je toch niet. Helaas niets vreemds te zien; geen losse onderdelen, vastzittende schakelaartjes of ander onheil. Dus uiteindelijk maar weer in elkaar gezet.

En toen deed ie het weer! Zomaar!

Echter, 1 klein detail.... De lichtmeting klopt van geen kanten. Ik zou ~10 stops onder moeten belichten, en dan komt er een prima foto uit. Op 'manual' is het dus een prima camera, maar alle andere modi zijn onbruikbaar. In live view klopt het overigens wel. Kennelijk gebruikt dat een andere lichtmeting.

Waar zou ik dit moeten zoeken? Iemand enig idee?

PS: Na het bezoekje aan Canon repair heeft de camera er een nieuw menu item bij. "Factory menu", met 6 voor mij onbekende opties: "SW TEST", "DISP/DIAL", "KIZU", "AF CK" "DUST" en "DATA CK". Iemand enig idee wat dit is? En wat ik er mee kan?
PS2: de diagnose van Canon repair was dus niet zo heel accuraat...

• Ploink
BartS12 schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 00:06:
En toen deed ie het weer! Zomaar!

Echter, 1 klein detail....
Vermoedelijk was er ergens een slecht contactpunt dat door het in/uit elkaar halen weer contact maakt. Die lichtsensor is misschien hetzelfde probleem, maar het kan ook zijn dat iets niet helemaal goed is gegaan bij het in elkaar zetten. Een camera zit best wel complex in elkaar en er kan gemakkelijk iets fout gaan bij een reparatie poging.

Eventueel kun je het nog eens proberen en nu alle contactpuntjes voorzichtig schoonpoetsen met een beetje alcohol of spiritus.Misschien zit er een bandkabeltje niet helemaal goed in zijn socket. Dit zijn vaak ZIF sockets die je met een truukje moet openmaken.

Of doe meteen de Life Pixel – Canon DRebel T1i (500D) DIY Digital Infrared Conversion Tutorial :)
Die IR filter kun je wel weglaten denk ik. De focus kan er misschien ietsje naast zitten waardoor die alleen in live view goed werkt. Je kan altijd nog een goedkope IR filter van ebay op de lens zetten.

• BartS12
Of doe meteen de Life Pixel – Canon DRebel T1i (500D) DIY Digital Infrared Conversion Tutorial
Grappig, is precies de website die ik gevolgd heb voor het demonteren :)
En inderdaad, het is allemaal erg complex. Er blijven maar printjes met componenten uitkomen; het is net een ui die je pelt...

Kortom, nog maar een keer open maken. Om het zoeken iets gerichter te maken - heeft er iemand een idee waar de lichtsensor (ongeveer) zit; c.q. hoe de automatische belichting berekend wordt? Wordt het misschien iets makkelijker om dat losse kabeltje te vinden....

• Orion84
  • Laatst online: 10:24

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Lichtsensor zit in de 'neus' van het zoekerhuis volgens mij.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Firefly III
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Firefly III

Bedrijfsaccount Firefly III
Knip

[ Voor 93% gewijzigd door Universal Creations op 23-05-2015 18:03 . Reden: V&A op het forum ]

Hulp nodig met Firefly III? ➡️ Gitter ➡️ GitHub ➡️ Mastodon

• BartS12
Lichtsensor zit in de 'neus' van het zoekerhuis volgens mij.
Dank! De gouden tip :)
De flexfoil die direct vanuit daar naar het PCB liep, zat niet helemaal goed vast. Even aandrukken en alles werkt weer!.

Blij dat ik hiervoor geen 240 euro reparatie kosten heb uitgegeven...

[ Voor 14% gewijzigd door Universal Creations op 23-05-2015 18:03 ]

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

d:)b

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• BartS12
Nu alles weer werkt, begin ik wel nieuwsgierig te worden naar een ander stuk. Past misschien beter in een apart/los topic, alhoewel het hier wel erg mee samenhangt.

Na het bezoekje aan de Canon repair shop - waar ze alleen een diagnose gesteld zouden hebben - blijkt er wel een nieuw firmware op mijn camera te staan! En niet zomaar een, volgens het menu van de camera is dit "Firmware Ver. 3.6.1 4A(01)".

En dat is nogal vreemd. Online kan ik niets anders vinden dan versie 1.1.1, dus wat is dit voor firmware? Een speciale factory/repair/diagnostic firmware of zoiets? Er zit namelijk ook een nieuwe menu entry in alle opties, "Factory Menu" (zie ook eerdere post).

En natuurlijk de 2e vraag - hoe hebben ze deze firmware op de camera gekregen, als de camera 'dood' was toen ik 'm inleverde, en ik 'm ook weer 'dood' terug kreeg....?

• Ploink
Ik vermoed dat ze de USB poort gebruiken voor externe voeding. Hierdoor is de cpu mogelijk toch actief terwijl het batterij circuit niet functioneert. Dit geeft dan weer de mogelijkheid van firmware update en elektronische diagnose.
Geen idee of het zo gegaan is hoor, maar zo zou ik het bedenken als ik een Canon ingenieur was :) Net als met auto's moet de boordcomputer je kunnen vertellen wat er loos is.
Ik denk dat je gelijk hebt wat betreft de speciale service firmware, vermoedelijk is Canon alleen de diagnostische functies blijven doorontwikkelen ten behoeve van de service afdelingen.

ps: Je bent blijkbaar niet de enige met een factory menu. Het is niet de bedoeling dat je de camera zo terug krijgt, dus als je niet tevreden bent dan gewoon zeuren dat ze het gratis resetten ;)

http://www.openphotograph...ums/showthread.php?t=4676
http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=876884

[ Voor 43% gewijzigd door Ploink op 25-05-2015 17:35 ]

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ze gingen er wellicht vanuit dat je je camera niet meer up&running zou krijgen :P

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Het is ook mogelijk dat het een generieke testfirmware is. Alle (of de meeste) functies van de camera zitten daar dan in, plus wat extra test opties. Als alles goed werkt kan je 'm zo laten. Als er iets niet werkt laten herstellen.

"SW TEST" = Software check. Zal wel CRC's en routine controle doen met testfuncties
"DISP/DIAL" = Display en schakelaar check
"KIZU" = Geen idee
"AF CK" = Auto Focus Check
"DUST" = Als er ultrasone triller in zit kan je 'm daar mee testen, anders misschien check om te kijken of je met de sensor stof kan 'zien'.

"DATA CK" = Data Check, gaat waarschijnlijk kijken of ROM, RAM, en CF/SD goed werken door een lees/schrijftest te doen

De meeste factory functies zijn niet super interessant, komt een beetje overeen met het oude iPod diagnostics.

• BartS12
Er blijven maar updates komen, ook al is het inmiddels echt een nieuw onderwerp :)

Ik heb Canon repair maar eens gevraagd, hoe die nieuwe firmware er op komt; en vooral, of ie er ook weer af kan. Immers, de USB poort is niet te gebruiken.

Echter, tot mijn verrassing ontkent Canon bij hoog en bij laag dat ze er een (tijdelijke/nieuwe) firmware opgezet hebben. "Hij was kapot, we hebben 'm doorgemeten maar hij deed echt niks, en meer hebben we niet gedaan. Bovendien, we weten niet wat u in tussentijd met de camera gedaan heeft".

Nou weet ik dat natuurlijk wel; en dat is zeker *niet* een nieuwe firmware erop zetten.... Laat staan een 'factory/diagnosis' firmware er op zetten, die online niet eens te vinden is. Ik heb 'm slechts uit elkaar gehaald, en weer in elkaar gezet, en toen deed ie het weer. Gevalletje 'los contactje', lijkt vrij duidelijk.

Maar zou het mogelijk zijn dat de nieuwe menu opties - die er ontzettend uit zien als debug/factory opties - er "vanzelf" bij zijn gekomen? Dat wil zeggen, puur en alleen doordat de camera uit elkaar is gehaald (en ~2 maanden spanningsloos is geweest)? Het lijkt mij heel sterk, maar als Canon zegt dat ze echt geen nieuwe firmware erop hebben gezet, ben ik -vooralsnog- wel bereid dat te geloven.

Maar waarom zegt het menu dan opeens "Firmware Ver. 3.6.1 4A(01)"......?

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Kan het niet zo zijn dat er intern ergens een switch zit om een debug mode te activeren of zo? En dat je die per ongeluk geactiveerd hebt tijdens het sleutelen?s

• BartS12
Zou best kunnen. Zou ook best leuk zijn om dat te weten - voor mij, en voor andere tweakers :)

Dan blijft natuurlijk de vraag hoe ik die switch weer terug zet. Overigens blijkt via de links in een van de posts hierboven wel dat het in ieder geval mogelijk is voor Canon Service Centers om de camera in deze mode te zetten/deze firmware te activiteren/installeren, en ook om het weer terug te zetten.

Ik ben alleen bang dat ze dat niet zomaar durven/willen vertellen? Maar zou er niet iemand ergens een 'service manual' hebben? Voor auto's zijn die ook altijd wel te vinden....

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-11 19:58

Ravefiend

Carpe diem!

Even gezocht en uitgekomen op deze thread:

http://www.parlonsphoto.com/ftopic154426-factory-menu.html

Je gaat die switch naar de standaard firmware niet zelf kunnen als ik dit zo lees. Een techneut van Canon repair zal je camera weer eens aan zijn PC moeten aankoppelen om dit te veranderen naar de 'normal' mode.

• Ploink
BartS12 schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 16:05:
Ik heb Canon repair maar eens gevraagd, hoe die nieuwe firmware er op komt; en vooral, of ie er ook weer af kan. Immers, de USB poort is niet te gebruiken.

Echter, tot mijn verrassing ontkent Canon bij hoog en bij laag dat ze er een (tijdelijke/nieuwe) firmware opgezet hebben. "Hij was kapot, we hebben 'm doorgemeten maar hij deed echt niks, en meer hebben we niet gedaan. Bovendien, we weten niet wat u in tussentijd met de camera gedaan heeft".
Ik denk dat ze je vraag niet begrepen hebben of anders hebben ze er gewoon geen zin in.
Dien je vraag digitaal in met een link naar dit topic, vaak zijn fabrikanten behulpzamer als je relaas gepubliceerd wordt. ;)
Pagina: 1