Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjettepetJR.
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-07 22:57
hallo allemaal,
ik heb sinds een aantal weken mijn nieuwe PC, de koeling hiervan is prima, geen extreem hoge temperaturen, aangezien 90 graden erg normaal is volgens AMD :). maar de koeler draait dan ook wel erg hard. ik zit dus aan waterkoeling te denken, maar dan goedkoop.

ik heb de XFX R9 290x Core Edition (dus met reference koeler) op een Asus Z97 Maximus VII Hero in een Phanteks Enthoo Pro.
ik wil graag geen custom loop doen, aangezien dit veel geld kost en ik hier geen ervaring mee heb.
zover ik weet is de enige optie dan een NZXT Kraken G10

nu wil ik graag wat advies, aangezien ik nog nooit de koeler van een videokaart af heb gehaald.
is het een goed plan om de kaart te gaan waterkoelen?

welke waterkoeler kan ik het best gebruiken?

zal het moeilijk zijn de oude koeler te verwijderen? (dit verwacht ik niet aangezien het een reference kaart is)

waar kan ik tegenaan lopen bij het installeren van de Kraken G10?

blijft de kaart dual slot met een G10 geinstalleerd? dit wil ik graag.(hangt neem ik aan ook van de koeler af)

ik heb een h50 aangeboden gekregen, voor €25.

mijn budget is €60, ik weet dat dit redelijk weinig is.

hopelijk kunnen jullie mij ergens mee helpen!
Groet,
Stijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-07 20:54

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD || Pixel 3a - Huawei P10 ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
90 graden erg normaal
Is dat zo? Zodra mijn kaart 90 graden wordt raken mijn pc en ik in paniek ;)

Overigens is het vervangen van de koeler een kwartiertje werk, kaart eruit, vier schroeven achterop eruit, koeler eraf, koelpasta eraf, schoonmaken, nieuwe koelpasta erop, nieuwe koeler erop, kaart in de pc en gaan :)

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjettepetJR.
Dankjewel voor de snelle reactiesa!
Weet je of er ook rode/zwarte koelers zijn, dit zal beter bij mijn build passen.
Ik vind de koelers eigenlijk te groot, dan heb ik geen ruimte meer voor een 2e kaart. Of kan ik dan gewoon PCI risers gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
sjettepetJR. schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 23:20:
Dankjewel voor de snelle reactiesa!
Weet je of er ook rode/zwarte koelers zijn, dit zal beter bij mijn build passen.
Ik vind de koelers eigenlijk te groot, dan heb ik geen ruimte meer voor een 2e kaart. Of kan ik dan gewoon PCI risers gebruiken?
Met een kraken g10 word je videokaart ook 3 sloten dik hoor...

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjettepetJR.
Met een kraken g10 word je videokaart ook 3 sloten dik hoor...
ja, zoiets las ik ook ergens, maar anderen zeiden dat dat ligt aan de koeler die je op de G10 gebruikt.
dan moet ik daar maar mee akkoord gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
sjettepetJR. schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 07:48:
[...]

ja, zoiets las ik ook ergens, maar anderen zeiden dat dat ligt aan de koeler die je op de G10 gebruikt.
dan moet ik daar maar mee akkoord gaan.
De koeler kan het dikker maken, maar de bracket zelf is ook 3 slots dik ;)

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deem
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-09 11:13

Deem

Ontcijfer mij!

Die 3 slot ruimte is enkel en alleen al nodig om de beugel met 9cm koeler te huisvesten.

Daarnaast ziet die pomp van die H50 behoorlijk fors uit waarbij de leidingen recht naar beneden zullen steken. Dus 3 sloten gaat het met die H50 zeker minimaal innemen, als het niet (veel) meer (4 a 5) is.

Verder heeft die H50 maar een miezerige 120mm radiator. Daar ga je echt geen 300w aan warmte mee weg krijgen zonder de fans op full speed te hebben en dan is nog maar de vraag of dat voldoende zal zijn. Ik vraag me sterk af of dan of het de hele situatie een verbetering is t.o.v. wat je nu hebt, behalve dan dat je de warmte verplaatst naar een andere plek in je kast.

[ Voor 50% gewijzigd door Deem op 19-03-2015 11:19 ]

"May our framerates be high and our temperatures low."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjettepetJR.
Deem schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 11:09:
Die 3 slot ruimte is enkel en alleen al nodig om de beugel met 9cm koeler te huisvesten.

Daarnaast ziet die pomp van die H50 behoorlijk fors uit waarbij de leidingen recht naar beneden zullen steken. Dus 3 sloten gaat het met die H50 zeker minimaal innemen, als het niet (veel) meer (4 a 5) is.

Verder heeft die H50 maar een miezerige 120mm radiator. Daar ga je echt geen 300w aan warmte mee weg krijgen zonder de fans op full speed te hebben en dan is nog maar de vraag of dat voldoende zal zijn. Ik vraag me sterk af of dan of het de hele situatie een verbetering is t.o.v. wat je nu hebt, behalve dan dat je de warmte verplaatst naar een andere plek in je kast.
ja dat bedacht ik mij ook, de h50 heeft inderdaad een grote pomp, het is natuurlijk ook één van de eerste closed loop watercoolers.

iemand bied een Gelid Solutions Icy Vision aan, alleen is het de versie die niet out of the box geschikt is voor de r9 290x, maar dit zal wel moeten lukken met wat tips van mensen die dit eerder gedaan hebben.
jammer is dat het een blauwe koeler is, breekt een beetje mijn wit/rode kleurenschema.

wat denken jullie hier van?

Edit: kan ik misschien beter voor de AMD versie van de koeler gaan? ik lees dat er nog redelijk wat problemen zijn bij de installatie op een r9 290x, als je het standaard setje gebruikt. mijn vader heeft wel een dremel, maar reserve koelblokjes hebben we niet.

[ Voor 9% gewijzigd door sjettepetJR. op 19-03-2015 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-09 10:26
als je iets wil wat bij je build past kun je net zo goed dit nemen: http://tweakers.net/pricewatch/422657/corsair-hydro-hg10-a1-edition-gpu-cooling-bracket.html
met daarop een corsair h60 ofso

[ Voor 21% gewijzigd door aminam op 19-03-2015 12:55 ]

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
Deem schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 11:09:

Waarom zou een 120mm radiator niet genoeg zijn?? Een 295x2 word ook met een 120mm radiator gekoeld en dat is 500W aan warmte...

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjettepetJR.
Waarom zou een 120mm radiator niet genoeg zijn?? Een 295x2 word ook met een 120mm radiator gekoeld en dat is 500W aan warmte...
dat dacht ik ook, ik heb ook de mogelijkheid om een push-pull configuratie te gebruiken, als dat beter is. of een 140mm rad kan ook.

zij er voordelen van de Corsair koeling bracket tegenover de g10 Kraken?

[ Voor 11% gewijzigd door sjettepetJR. op 19-03-2015 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
Ik zou gewoon die h50 nemen, bied genoeg koelvermogen...
Wel aan te raden: de sp fans van corsair of de wat duurdere (en iets betere) noctua fans

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjettepetJR.
ik denk dat ik rad dan onderin mijn kast plaats, denk je dat dat de buizen lang genoeg zijn?
ik leid ze dan langs de PSU shroud, ik denk dat ik de lucht dan naar buiten laat duwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deem
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-09 11:13

Deem

Ontcijfer mij!

pwillemske schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 13:31:
[...]

...En is daarmee direct de meest luidruchtige kaart, tevens heeft die setup een dubbele pomp. Het kan allemaal best, maar verwacht geen stille oplossing gezien die 120mm fan hard moet werken om die warmte weg te krijgen. Tevens bevat de H50 een eerste generatie Asetech pomp terwijl die pomp op die AMD kaart 4 jaar verder is qua ontwikkeling.

[ Voor 9% gewijzigd door Deem op 19-03-2015 14:24 ]

"May our framerates be high and our temperatures low."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3L3ktr1k
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:17
Deem schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 14:19:
[...]

...En is daarmee direct de meest luidruchtige kaart, tevens heeft die setup een dubbele pomp. Het kan allemaal best, maar verwacht geen stille oplossing gezien die 120mm fan hard moet werken om die warmte weg te krijgen. Tevens bevat de H50 een eerste generatie Asetech pomp terwijl die pomp op die AMD kaart 4 jaar verder is qua ontwikkeling.
Onder load is een reference nog steeds een stuk luider, dus je gaat er wel op vooruit.

Je kan id beter een nieuwere AIO nemen, zijn vaak een stuk stiller.

Of je doet zoiets: Afbeeldingslocatie: http://i.ytimg.com/vi/Iegpwo9SqSg/hqdefault.jpg :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjettepetJR.
Of je doet zoiets:
Ja, is ook leuk.
'I call thou Frankenstein.' ;)

Het is misschien wel een realistische optie, alleen zal ik dan nog iets moeten vinden voor het koelen van de geheugen chips.

Ik denk dat ik nog even door spaar en dan een arctic accelero extreme IV of Corsair Hydro GH10(+280mm koeler) koop.

Allemaal bedankt voor de hulp!
Groet,
Stijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:55
3L3ktr1k schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 16:13:
[...]

Onder load is een reference nog steeds een stuk luider, dus je gaat er wel op vooruit.

Je kan id beter een nieuwere AIO nemen, zijn vaak een stuk stiller.

Of je doet zoiets: [afbeelding] :P
bliksems.. dat zou ik ook nog wel kunnen doen met mijn r9 290x tri-x oc...
al heb ik niet te klagen, mijn videokaart wordt amper 70 graden.. _/-\o_

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjettepetJR.
bliksems.. dat zou ik ook nog wel kunnen doen met mijn r9 290x tri-x oc...
al heb ik niet te klagen, mijn videokaart wordt amper 70 graden.. _/-\o_
mag ik dan jouw oude Tri-X koeler hebben? :)
hoor er veel goeds over, ik wou eerst ook voor een r9 290 non-x gaan met Tri-X koeler, alleen werden deze op het moment niet tweedehands aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
sjettepetJR. schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 09:51:
[...]

mag ik dan jouw oude Tri-X koeler hebben? :)
hoor er veel goeds over, ik wou eerst ook voor een r9 290 non-x gaan met Tri-X koeler, alleen werden deze op het moment niet tweedehands aangeboden.
spijtig genoeg ben ik op dit moment nog niet van plan om de boel om te bouwen..
zou ik het wel doen komen er ongetwijfeld foto's op tweakers. als ik het dan nog onthouden heb stuur ik je wel een PM _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjettepetJR.
Als je het gaat doen lijkt het me slimmer om heel de kaart te ruilen, als je dat geen probleem vind. De reference kaart is veel meer documentatie over en daarnaast hebben we geen problemen met opnieuw installeren koeler.
Natuurlijk komt er wat betaling van mijn kant, maar dat zien we dan wel.

[ Voor 0% gewijzigd door sjettepetJR. op 20-03-2015 10:40 . Reden: typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjettepetJR.
DIT TOPIC WORDT GESLOTEN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
sjettepetJR. schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 10:38:
Als je het gaat doen lijkt het me slimmer om heel de kaart te ruilen, als je dat geen probleem vind. De reference kaart is veel meer documentatie over en daarnaast hebben we geen problemen met opnieuw installeren koeler.
Natuurlijk komt er wat betaling van mijn kant, maar dat zien we dan wel.
ik houdt het in me achterhoofd, welke videokaart heb je zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjettepetJR.
een R9 290x met reference koeler, van(weet het 90% zeker) XFX, standaard maakt hij dus een hoop geluid, maar als je er toch een andere koeler op gaat zetten is hij zo ver ik weet identiek aan een Tri-X.

pricewatch: XFX R9 290X 4GB Core Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maus3142
  • Laatst online: 04-09 21:43
De pcb van de reference en de tri-x zijn idd het zelfde dus mischien kun je op v+a vragen of er iemand is die op zijn tri-x een waterblock heeft gezet en dus een koeler over heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjettepetJR.
maus3142 schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 20:22:
De pcb van de reference en de tri-x zijn idd het zelfde dus mischien kun je op v+a vragen of er iemand is die op zijn tri-x een waterblock heeft gezet en dus een koeler over heeft.
ja, dat leek mij een goed idee, maar als furian zegt een keer zijn koeler er af te halen, lijkt mij het handig om van kaart te ruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nldbobg
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 06-09 21:53
Heb je deze al gevonden?

pricewatch: Arctic Accelero Hybrid II 120

Dit is een set Closedloop + GPU mount + koelblok VRM

Deze koeler maakt je kaart 2 kanten op dikker maar kan echter wel gebruikt worden icm. crossfire.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjettepetJR.
nldbobg schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 00:56:
Heb je deze al gevonden?

pricewatch: Arctic Accelero Hybrid II 120

Dit is een set Closedloop + GPU mount + koelblok VRM

Deze koeler maakt je kaart 2 kanten op dikker maar kan echter wel gebruikt worden icm. crossfire.
ik heb nog even gekeken, een goede optie inderdaad, fijn dat Crossfire nog mogelijk is, ik zal wel eens temps willen zien van de r9 290x met deze koeler. zoiezo moet ik nog even doorsparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maus3142
  • Laatst online: 04-09 21:43
Het is een prima koeler de Arctic Accelero Hybrid,maar je moet er ook rekening mee houden dat deze koeler ook drie slots dik is (1 slot achterkant 2slots voorkant)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hennes1
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-04-2022
Ik heb ook een R9 290 Video kaart van AMD en met een standaard koeler was ie ook te heet en veel lawaai .
Ik heb bij Alternate een Gelid solution ICY Vision Rev2 kost 37. euro plus Gelid solution Mounting For R9 290/290x kost 8 euro gekocht .
Alles eerst gesloopt een alles weer in elkaar gezet en het resultaat was dat ie lekker geruisloos is en me kaart niet warmer word dan ten hoogste 64 graden maar dan speel ik bf4 ultra en zag 115 framerate maar dan wast ie over geklokt Gpu op 1075 Gpu 1262 en memory clock op 5392 en power target 141 maar kan denk ik best hoger nog maar ik vind het zo wel best en ik zou zeker geen waterkoeling er op zetten dat kost echt veel.
Oja als je der aan begint die plakkertjes dat is het meeste werk ik bedoel om al die aluminium koelblokjes er op te plakken, valt niet mee >:)
Pagina: 1