Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 07-09 18:11
Beste mensen,

Ik heb enkele jaren geleden een bioscoopkamer ingericht met een Marantz 6003 receiver, 4x KEF IQ90 speakers, IQ60C center en dit aangesloten op een Sanyo z3000 beamer. Een mooie opstelling waar ik zeer tevreden over ben.

Op dit moment wil ik graag de receiver updaten naar een SR6009 of SR7009 model. De oude receiver gaat dan naar de woonkamer.

Mijn vraag:

Ik krijg wat wisselend advies of de 7009 meerwaarde heeft boven de 6009. Ik begrijp dat de 7 serie meer standaarden ondersteund (oa atmos) maar ik zie mezelf op dit moment nog geen extra speakers in het plafond plaatsen en twijfel ook wanneer dit ruim ingezet gaat worden. De winkelier stelt echter ook dat de 7 serie beschikt over 'betere videoprocessing' en door de MultEQ XT32 ook over beter geluid beschikt.

Concreet: Ik ben geen audiofiel maar wil wel voor de komende jaren weer een strak geluid uit de speakers. Is de 7 serie naar jullie mening overkill of ga ik daar daadwerkelijk meer plezier van hebben met deze speakers?

Alle suggesties zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:15

DjVe

Hatsaflats!

Ken beide modellen niet zo goed maar xt32 is wel briljant qua kalibratie. Zeker wel de moeite waard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

XT32 is inderdaad een plus, verder klopt het dat zijn HDMI board van hogere kwaliteit is en dus ook beter beelden verwerkt.
Het extra vermogen dat de 7009 levert zal je niet heel veel van merken...
De SR7009 zal dus wel een betere aankoop zijn alleen je moet overwegen of je het dit waard vind mbt het prijsverschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
Verwijderd schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 23:53:
XT32 is inderdaad een plus, verder klopt het dat zijn HDMI board van hogere kwaliteit is en dus ook beter beelden verwerkt.
Het extra vermogen dat de 7009 levert zal je niet heel veel van merken...
De SR7009 zal dus wel een betere aankoop zijn alleen je moet overwegen of je het dit waard vind mbt het prijsverschil.
Tja en ik moet dus zeggen dat ik dat lastig vind Om te bepalen. Wat is 'beter'?. Ik snap dat dit heel persoonlijk is maar ik zoek toch wat meningen. Aan de ene kant is die 400 euro best een leuk bedrag. Aan de andere kant: als het echt beter is voor mij financieel allemaal goed te doen. Dank voor de meningen tot nu toe !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

xxxMaverick schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 00:46:
[...]

Tja en ik moet dus zeggen dat ik dat lastig vind Om te bepalen. Wat is 'beter'?. Ik snap dat dit heel persoonlijk is maar ik zoek toch wat meningen. Aan de ene kant is die 400 euro best een leuk bedrag. Aan de andere kant: als het echt beter is voor mij financieel allemaal goed te doen. Dank voor de meningen tot nu toe !
kijk even naar het privebericht dat ik je heb gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
xxxMaverick schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 00:46:
[...]
De SR6009 heeft met XT altijd nog een betere kalibratie dan je huidige SR6003 met EQ. Over een andere boeg: kijk eens naar Denon, die heeft een X4100 met ook XT32 voor een prijs lager dan de SR7009. Marantz zit wel iets mooier in elkaar qua componenten, maar of je dat gaat merken is een tweede. Of nog anders: een receiver van een vorig model-jaar pakken. Enige is dat je dan niet de nieuwste opties hebt als Dolby Atmos, maar ook geen HDMI 2.0. Persoonlijk zou ik eerder kijken wat je nodig hebt (als bijvoorbeeld HDMI 1.3 al meer dan genoeg is) en dan bij de wat oudere series kijken. Ouder is namelijk zeker lang niet altijd slechter.

En een tip die ik altijd geef bij merken als Denon, Marantz, et cetera: mailtje sturen naar HC HiFi. Die hanteert zeer scherpe prijzen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jahaa!
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-09 21:14
FeaR schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 07:22:
[...]

Enige is dat je dan niet de nieuwste opties hebt als Dolby Atmos, maar ook geen HDMI 2.0. Persoonlijk zou ik eerder kijken wat je nodig hebt (als bijvoorbeeld HDMI 1.3 al meer dan genoeg is) en dan bij de wat oudere series kijken. Ouder is namelijk zeker lang niet altijd slechter.
Daar op inhakend;
Als je nu waarde hecht aan HDMI 2.0 zou ik zeker nog even wachten met de aanschaf (tenzij je het egt nu nodig hebt). De meest recente receivers adverteren mooi met HDMI 2.0 maar kijkend naar de toekomst heb je er uiteindelijk niet veel aan. HDMI 2.0 is vooral interessant als je naar 4K wil kijken met daarbij ook hogere kleur diepte en contrast (omdat er een hogere bandbreedte ondersteunt wordt, 18Gbps). voordat dit wat beter beschikbaar is zal deze content echter ook beter beveiligt zijn lees: met HDCP 2.2.

Alle receivers nu op de markt hebben geen HDCP 2.2 EN volledige HDMI 2.0 ondersteuning. Onkyo (en de NAD MDC module) hebben wel HDCP 2.2 en zeggen HDMI 2.0 te ondersteunen echter doen ze dit maar op 10.2 Gbps dus niet de volledige bandbreedte die 4K met volledige color range nodig heeft.

Deze link legt dit beter uit.

Kortom hecht je nu (of in de toekomst!!) geen waarde aan volledige 4K via Blu-ray of andere beveiligde media koop een oudere receiver en bespaar zo geld. (geluid kwaliteit etc. is het zelfde en je hebt genoeg aan HDMI 1.3)
Doe je dit wel wacht nog even tot binnenkort de nieuwe receivers worden aangekondigd met waarschijnlijk volledige HDMI 2.0 met HDCP 2.2.

Ik zit in het zelfde schuitje, had bijna een receiver gekocht tot ik hier achter kwam. Ik heb voor nu zeker geen interesse in 4K maar ik verwacht wel een aantal jaar te doen met een receiver dus wil ik hier niet door beperkt zijn door nu overhaast een receiver te kopen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:51

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 00:52:
[...]

kijk even naar het privebericht dat ik je heb gestuurd.
Zou je dit advies openlijk willen posten?
Zo gaat het nut van een forum een beetje verloren.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

teacher schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 13:31:
[...]

Zou je dit advies openlijk willen posten?
Zo gaat het nut van een forum een beetje verloren.
Het was geen advies, maar een prijs;)
Hoeft niet de hele wereld te weten. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:51

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Heel subtiel :+

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
Jahaa! schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 09:42:
[...]

Doe je dit wel wacht nog even tot binnenkort de nieuwe receivers worden aangekondigd met waarschijnlijk volledige HDMI 2.0 met HDCP 2.2.
Misschien een newbie vraag maar komen er al nieuwe serie receivers binnenkort? De 7009 is niet zo heel oud toch?

Je geeft me stof tot nadenken, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 13:50:
[...]

Overigens wel een erg goede die ik in overweging neem dus bedankt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jahaa!
xxxMaverick schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 20:27:
[...]

Misschien een newbie vraag maar komen er al nieuwe serie receivers binnenkort? De 7009 is niet zo heel oud toch?

Je geeft me stof tot nadenken, dank!
laatste series werden rond maart april aangekondigt en rond mei juni waren ze beschikbaar. let wel dat je dan nog de intro prijs betaald. het gaat dan om de low/mid range modellen (tot 1000e)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jahaa! schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 21:56:
[...]

laatste series werden rond maart april aangekondigt en rond mei juni waren ze beschikbaar. let wel dat je dan nog de intro prijs betaald. het gaat dan om de low/mid range modellen (tot 1000e)
Sorry maar dit klopt niet, de volledige lijn van afgelopen jaar werd pas langzaam leverbaar vanaf augustus.
De nieuwe modellen worden wel weer rond mei/juni voor het eerst gepresenteerd maar worden weer leverbaar vanaf augustus, op z'n vroegst. Sommige modellen waren pas in Januari leverbaar (AVR-X7200)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jahaa!
Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 22:21:
[...]

Sorry maar dit klopt niet, de volledige lijn van afgelopen jaar werd pas langzaam leverbaar vanaf augustus.
De nieuwe modellen worden wel weer rond mei/juni voor het eerst gepresenteerd maar worden weer leverbaar vanaf augustus, op z'n vroegst. Sommige modellen waren pas in Januari leverbaar (AVR-X7200)
Ik heb mijn andwoord uit de prijswatch gehaald. ik zie dat ik inderdaad niet helemaal secuur ben geweest. toch wat maandjes later pas beschikbaar helaas. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 13:50:
[...]
Dan voegt een post op het forum in de trant van "kijk even naar het privebericht dat ik je heb gestuurd." ook niets toe en had achterwege gelaten kunnen worden. Als je een aanbieding post is het wel net zo netjes om te doen dat deze voor iedereen beschikbaar is.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FeaR schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 08:40:
[...]

Dan voegt een post op het forum in de trant van "kijk even naar het privebericht dat ik je heb gestuurd." ook niets toe en had achterwege gelaten kunnen worden. Als je een aanbieding post is het wel net zo netjes om te doen dat deze voor iedereen beschikbaar is.
Als je het zo nodig wil weten, ik kan nog enkele SR7009 krijgen voor een zeer scherpe prijs!
Voor meer info graag PB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WardL
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 04-11-2023
Ik lijk hier nog niet echt commentaren gelezen te hebben over geluidskwaliteit, maar toen ik 3tal maanden terug mijn Marantz SR7009 heb aangeschaft, heb ik eerst beide modellen eens beluisterd, en ik moet toch zeggen dat ik de 7 reeks echt wel beter (voller, scherper...) vond klinken dan de 6 reeks.

Natuurlijk, die luistertest was in een audio winkel, dus in optimale omstandigheden, + wie weet was er wel wat invloed van de verkoper, dus het is niet gezegd dat ik in woonkamer ook zo'n duidelijk verschil zou gehoord hebben...
Maar daar was het in ieder geval voldoende om mij te overtuigen om voor de 7009 te gaan... (of inderdaad een ouder model in de 7-reeks)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
Bedankt voor de tips/trucs. Opvallend: De SR7009 bieden shops aan voor bedragen tot 1025. Dus 325 euro goedkoper dan mijn lokale winkel. Ik wist dat er marge op die dingen zat maar dit is wel extreem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007

DjVe

Hatsaflats!

WardL schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 12:17:
Ik lijk hier nog niet echt commentaren gelezen te hebben over geluidskwaliteit, maar toen ik 3tal maanden terug mijn Marantz SR7009 heb aangeschaft, heb ik eerst beide modellen eens beluisterd, en ik moet toch zeggen dat ik de 7 reeks echt wel beter (voller, scherper...) vond klinken dan de 6 reeks.

Natuurlijk, die luistertest was in een audio winkel, dus in optimale omstandigheden, + wie weet was er wel wat invloed van de verkoper, dus het is niet gezegd dat ik in woonkamer ook zo'n duidelijk verschil zou gehoord hebben...
Maar daar was het in ieder geval voldoende om mij te overtuigen om voor de 7009 te gaan... (of inderdaad een ouder model in de 7-reeks)
Wel eerlijk beluisterd op pure direct? Of draaide er toch een DSP/akoestische kalibratie mee? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
xxxMaverick schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 20:56:
Ik begrijp dat de 7 serie meer standaarden ondersteund (oa atmos) maar ik zie mezelf op dit moment nog geen extra speakers in het plafond plaatsen en twijfel ook wanneer dit ruim ingezet gaat worden.
Atmos heeft toch ook nut zonder extra speakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
Olaf van der Spek schreef op zondag 22 maart 2015 @ 13:21:
[...]

Atmos heeft toch ook nut zonder extra speakers?
dan moet je wel speciale speakers hebben begrijp ik hieruit:

http://www.homecinemamaga...wat-het-en-hoe-werkt-het/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WardL
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 04-11-2023
DjVe schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 11:09:
[...]
Wel eerlijk beluisterd op pure direct? Of draaide er toch een DSP/akoestische kalibratie mee? ;)
Wel, dat bedoelde ik een beetje met 'wie weet was er wel wat invloed van de verkoper'.
Maar voor zover ik kon zien was er gewoon cd speler aangesloten op beide aparaten, en de speakers heb ik hem zelf zien aansluiten...
Pagina: 1