Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag m.b.t. het plaatsen van een switch

Pagina: 1
Acties:

• master-arjan
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-10 15:52
Hallo mede tweakers,

Sinds mijn vaders hoge telefoonrekeningen ben ik een veelvoudige gebruiker van het wereldwijde web.
Voorheen op de pc van pa, maar nu is mijn eigen budget een stuk ruimer geworden en staat er een mooie game pc onder mijn bureau te brommen i.c.m. een ps4.
Deze pc staat natuurlijk verbonden met het web met een CAT7 kabel ( gesponsord door baas :P ) direct op de router, maar mijn ps4 gaat over de wi-fi.
Er is verder geen optie om een tweede kabel te trekken, want dit laat de situatie niet toe.

Ik wilde voor het gamen op de ps4 toch meer stabiliteit hebben kwa verbinding dus een switch of hub kwam bij bij in beeld.
Nu heb ik een vraag m.b.t. de snelheid die de pc en ps4 ontvangen.
Met een directe kabel meet ik op mijn pc een 95 Mbps / 94 Mbps en download ik met een gemiddelde van 8MB/s ( waar de overige 3,75 MB/s zijn is mij een raadsel 8)7 ).
Stel dat ik hier een switch tussen zet zal dan mijn snelheid verdeeld worden?
Bijvoorbeeld: stel dat de ps4 25 Mbps vraagt dan zal de overige 69 Mbps naar de pc gaan.
Dan zal tijdens het gamen mijn download terug zakken naar een 4,5 MB/s, waar ik overigens mee kan leven.
Of heb ik dit stukje helemaal verkeerd begrepen en zijn er misschien andere oplossingen voor deze situatie?

Dan wilde ik in de toekomst ook naar een NAS gaan kijken die dan ook over deze switch verbonden zal gaan worden.
Deze zal ( gok ik ) voornamelijk gebruikt gaan worden wanneer de pc en ps4 uit staan.
Gaat deze dan wel de volle 95 Mbps / 94 Mbps benutten?

Hopelijk schieten ze een beetje op met het uitrollen van 500 MB internet.
Zal dan mijn situatie er dan als volgt uit zien als ik uitvoer wat ik eerder noemde:
Pc +/- 450 Mbps / download ( theoretisch ) 56,25 MB/s - ps4 +/- 25 Mbps

Voorbeelden van switches ( kwaliteit / verbinding / snelheid, voor prijs )

pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105E

pricewatch: Linksys Unmanaged Switches 5-port (LGS105-EU)

pricewatch: Cisco SG100D-05

pricewatch unsorted: Linksys WRT Gigabit Ethernet Switch SE4008 - 8 Poorts

pricewatch: Cisco SG200-08P

Graag hulp en verduidelijking over dit onderwerp.

Bij voorbaat dank.

Gr,

arjan

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Een switch verdeelt geen snelheid. er is gewoon een bepaalde bandbreedte. en vol is vol. dan is het aan de software in de pc / router hoe het verdeelt gaat worden
(idem voor de switch in je router)

maw je kan die switch er gewoon tussenzetten en je bereikt je doel.

Iperf

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-11 14:19

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Een switch is een simpel doorgeefluik, die doet niet aan verdelen. De beschikbare snelheid wordt weggegeven op basis van "wie het eerst komt, die het eerst maalt". Wat het ene systeem heeft gebruikt is niet meer beschikbaar van het andere. Als je torrents gebruikt dan moet je oppassen. Torrents zijn erg goed in "het eerste zijn" en alles inpikken wat er te krijgen valt. Er zijn allerlei ingewikkelde oplossing voor maar de makkelijkste is de uploadsnelheid van je client beperken.

Een switch is de juiste manier om meerdere apparaten via dezelfde kabel te laten lopen. Alle switches die je noemt zijn geschikt.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• Xyrr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-11 23:57
De hoofdvraag is al door medetweakers beantwoord dus ik ga even hierop in:
master-arjan schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 18:43:
Met een directe kabel meet ik op mijn pc een 95 Mbps / 94 Mbps en download ik met een gemiddelde van 8MB/s ( waar de overige 3,75 MB/s zijn is mij een raadsel 8)7 ).
Dit klinkt alsof er een 100Mbps in plaats van een 1Gbps verbinding wordt opgezet waardoor je een paar megabits verliest aan overhead. Mogelijk zelfs wat meer als de provider meer levert dan waar je eigenlijk voor betaalt.

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-11 14:38
De laatste switch die je noemt is een managed switch, lijkt me een beetje overdone voor jouw behoeften. Ik persoonlijk raad de Netgear Prosafe aan (de eerste die je noemt). Ik heb zelf de 8-poorts versie welke ik echt als heel erg stabiel ervaar. Goede prijs voor een stabiele snelle switch. Al denk ik dat je met de andere ook geen miskoop doet.

• master-arjan
CAPSLOCK2000 schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 20:58:
Een switch is een simpel doorgeefluik, die doet niet aan verdelen. De beschikbare snelheid wordt weggegeven op basis van "wie het eerst komt, die het eerst maalt". Wat het ene systeem heeft gebruikt is niet meer beschikbaar van het andere. Als je torrents gebruikt dan moet je oppassen. Torrents zijn erg goed in "het eerste zijn" en alles inpikken wat er te krijgen valt.
Wanneer mijn pc als eerste aan staat en de download is gestart dan blijft er dus eigenlijk niks meer over voor de ps4.
Downloaden gaat via de nieuwsgroep met de wel bekende NZB files, doet dit hetzelfde met "wie het eerst komt" ?

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
master-arjan schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 18:15:
[...]

Wanneer mijn pc als eerste aan staat en de download is gestart dan blijft er dus eigenlijk niks meer over voor de ps4.
Nee, 't gaat om de data-pakketjes: de switch handelt die simpelweg één voor één naar z'n beste capaciteit af..

Als zowel jouw PC als je PS4 aanstaan en béide zijn zo snel mogelijk aan het downloaden, dan zal dat "in principe"* betekenen dat beide de helft van de capaciteit van de switch zullen benutten.

*: bij gelijksoortig dataverkeer en gelijke bronsnelheid.

master-arjan schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 18:15:
Downloaden gaat via de nieuwsgroep met de wel bekende NZB files, doet dit hetzelfde met "wie het eerst komt" ?
Nieuwsgroepen zijn 'braaf'. Vaak maar een paar TCP-verbindingen en geen daadwerkelijke upload (behoudens de standaard verplichte "jo, ik heb 't pakketje ontvangen hoor!"-berichtjes). Dit i.t.t. torrents die talloze verbindingen naar waar in de wereld dan ook maken én nog eens lekker data gaan uploaden.

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-11 14:19

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ja. Het doet er overigens niet toe welk apparaat het eerste aan staat.
Internetverkeer wordt in kleine pakketjes gehakt. Als er ruimte vrij is stuurt je apparaat zo'n pakketje, vele malen per seconde. Als er geen ruimte is dan moeten pakketjes wachten. Dat zorgt voor lag tijdens het gamen.

NZB is wel een stuk minder erg dan torrents. Eventueel kun je een router met Quality of Service (QoS) gebruiken om voor verkeersagent te spelen en te zorgen dat je PS4 voorrang krijgt boven ander verkeer.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

CAPSLOCK2000 schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 18:22:
Ja. Het doet er overigens niet toe welk apparaat het eerste aan staat.
Internetverkeer wordt in kleine pakketjes gehakt. Als er ruimte vrij is stuurt je apparaat zo'n pakketje, vele malen per seconde. Als er geen ruimte is dan moeten pakketjes wachten. Dat zorgt voor lag tijdens het gamen.

NZB is wel een stuk minder erg dan torrents. Eventueel kun je een router met Quality of Service (QoS) gebruiken om voor verkeersagent te spelen en te zorgen dat je PS4 voorrang krijgt boven ander verkeer.
Ik was hier nét wat aan het tikken toen ik deze post geplaatst zag worden...

Als TS in z'n router aangeeft dat de PS4 ten alle tijden minimaal "x" procent van de bandbreedte moet krijgen dan gaan Torrent's gewoon minder bandbreedte toebedeeld krijgen op het moment dat de PS4 aan de gang gaat.

Staat de PS4 uit dan is alles weer op te snoepen door de Torrents.

Overigens misschien ook wel nuttig om te weten voor TS: Als je een Fiber/VDSL aansluiting hebt én daar ook nog ipTV bij afneemt dan is een te managen switch wel prettig. VLAN Tagging is noodzakelijk bij dat soort aansluitingen.

Zo duur als die Cisco hoeft een te managen basis 8-poorts ding overigens niet te zijn: pricewatch: HP Procurve 1810-8G v2

[ Voor 17% gewijzigd door Will_M op 19-03-2015 18:37 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• master-arjan
Torrents gebruik ik nooit, ga altijd voor de NZB files.

Ik heb idd glasvezel met 100mb en zit te wachten tot 500 beschikbaar is.
Waarom is dan een managed switch prettigere tegenover een unmanaged?

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Bij dat soort verbindingen heb je (meestal) ook ipTV wat op een appart VLan zit vanuit je provider (en wat op de router op een één van de fysieke Lan poorten is geconfigureerd). Als je ook die poort wil doorzetten naar een switch dan moet je switch met VLan tagging overweg kunnen tenzij je per fysieke routerpoort een aparte unmanaged switch in wil gaan zetten.

Als je dan ook nog eens meerdere VLan's op één switchpoort wil zetten....

[ Voor 19% gewijzigd door Will_M op 19-03-2015 19:16 ]

• master-arjan
De kabel die naar ipTV gaat komt direct van het glasvezel modem af.
Vanaf dit modem gaat er een andere kabel naar de internet router die weer voor de wi-fi zorgt en waar ik ook mijn kabel op heb aangesloten die ik wil gaan gebruiken voor de switch.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

master-arjan schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 19:57:
De kabel die naar ipTV gaat komt direct van het glasvezel modem af.
Vanaf dit modem gaat er een andere kabel naar de internet router die weer voor de wi-fi zorgt en waar ik ook mijn kabel op heb aangesloten die ik wil gaan gebruiken voor de switch.
Dat Glasvezel Modem is feitelijk niks meer/minder dan een normale (Layer 2) switch met als enige voordeel dat er een glaskabel op de WAN poort aangesloten kan worden. Ook zo'n ding is in "bridgemode" te zetten waarna je al het verkeer intern kunt regelen middels een eigen (Layer 3) router (Bridge Modus kun je niet zelf instellen maar je provider kan het wel).

Verwijderd

Hallo
Ik heb ook hetzelfde probleem,
Als de computer en de ps4 tegelijk aanstaan lagt de game.
Ik heb er ook een switch tussen staan, en er is geen mogelijk om een 2e kabel door de muur te laten lopen, iemand een oplossing? _/-\o_

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:51
Goed beginpunt is een eigen topic aanmaken, en zo veel mogelijk info te geven over waar we mee te maken hebben ;) Het ene probleem is het ander nog niet.
Pagina: 1