Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Downloaden vertraagt systeem, wie kan helpen?

Pagina: 1
Acties:

• Ssilverhaze
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-09 23:54
Beste mensen, ik hoop dat ik in het goede forum zit met mijn vraag.
Al sinds een maand of 6 is downloaden met torrents een hels karwei geworden waarbij mijn hele systeem word vertraagd om een of andere onbekende reden.
Soms gaat het downloaden van 1 torrent goed, en gebeurt er niks maar dit is maar zelden zodra ik er 2 aan zet of meer dan begint de ellende, alles hapert inclusief geluid (lekker als je muziek aan hebt staan of een film)
Ik heb het alles in 1 plus abbonement van ziggo (120mbit) downloaden van internet gaat met 11-12MB p/s en ALS mijn torrent client even mee wil werken haal ik met moeite 8MB p/s echter, zodra het fout gaat kom ik niet boven de 1MB p/s en vertraagd het hele systeem zoals ik net al zei.
Bijgevoegd is een foto van taakbeheer waarin te zien is dat Deluge zeer veel CPU kracht pakt en daar zit denk ik ook de vertraging in.

Mijn systeem:
AMD Phenom 2 X6 1050T
8GB DDR3
asus m5a87l moederbord
AMD R280X
SSD hdd 256gb (Apple SSD TS256C)
normale hdd 500gb
Nas server Seagate

Wat ik heb geprobeerd:
Verschillende torrent clients (recent overgestapt van uTorrent naar Deluge)
Overstap Windows 8 --> 8.1 ook geen succes
De SSD is er nieuw ingekomen in plaats van de oude (primary hdd)
Google uiteraard, maar nog geen succes geboekt in al die tijd.
Downloaden naar verschillende locaties (dus naar de NAS, mijn 2e hdd en de ssd natuurlijk)

Voor de rest werkt alles gewoon perfect, van films kijken tot aan gamen.
Ik zou graag weer terug willen naar hoe het was, meerdere torrents kunnen downloaden op full speed en er -bijna- niets van merken, nu is 1 torrent al bijna ondoenbaar.

Bij voorbaat DANK!

Afbeeldingslocatie: http://s24.postimg.org/8mjn09379/Untitled.png

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:03
Options > Preferences > Advanced > diskio.sparse_files = True Nevermind, ik dacht uTorrent.

[ Voor 23% gewijzigd door chaoscontrol op 18-03-2015 17:17 ]

Inventaris - Koop mijn meuk!

• Ssilverhaze
Misschien kan ik de optie terug vinden in Deluge, je klinkt vrij zeker van de zaak... bekend met dit probleem?!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:20
'Zeer veel CPU', je hebt een 4 cores die 'niks' staan te doen, het pakt helemaal niet zoveel CPU kracht ;) Nu ja, ik mis wel een procent of 20, wat is er nog meer bezig (zie tabblad details)?

Waar zet je client zijn tempfiles neer? Waar staan je films of de muziek? Als je torrent-client volle bak op je 500 GB HDD bezig is, en daar ook de MP3-tjes en films staan dan gaat dat niet zo goed. Als je films en muziek op de NAS staan en torrents gaan naar je HDD dan zou er niet zoveel aan de hand moeten zijn.

Hoe verbind je met het netwerk, gigabit kabel, draadloos?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Ssilverhaze
Paul schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 17:30:
'Zeer veel CPU', je hebt een 4 cores die 'niks' staan te doen, het pakt helemaal niet zoveel CPU kracht ;) Nu ja, ik mis wel een procent of 20, wat is er nog meer bezig (zie tabblad details)?

Waar zet je client zijn tempfiles neer? Waar staan je films of de muziek? Als je torrent-client volle bak op je 500 GB HDD bezig is, en daar ook de MP3-tjes en films staan dan gaat dat niet zo goed. Als je films en muziek op de NAS staan en torrents gaan naar je HDD dan zou er niet zoveel aan de hand moeten zijn.

Hoe verbind je met het netwerk, gigabit kabel, draadloos?
Ik snap wat je bedoeld, verkeerd verwoord van mijn kant misschien maar die 22% is toch de boosdoener denk ik?
Waar de temp bestanden staan weet ik zo niet, kan het bij deluge niet 1 2 3 terug vinden dus het zal wel een standaard locatie zijn (C:?)
Ik download meestal naar de secundaire schijf (500gig) om daarna met de hand alles naar de NAS te verplaatsen waar dus ook alle media op staat.
Ik ben verbonden met een UTP kabel op het netwerk, wifi gebruik ik alleen maar voor telefoons etc.
Bij tabblad details is overigens niks noemenswaardig bezig, ik belast de pc het liefst zo min mogelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Ssilverhaze op 18-03-2015 17:37 ]

• Paul
Ssilverhaze schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 17:36:
Ik snap wat je bedoeld, verkeerd verwoord van mijn kant misschien maar die 22% is toch de boosdoener denk ik?
Waarom? Je hebt nog 78% over om andere dingen te doen :)
Waar de temp bestanden staan weet ik zo niet, kan het bij deluge niet 1 2 3 terug vinden dus het zal wel een standaard locatie zijn (C:?)
Ik weet niet _of_ Deluge temp-files maakt, het is zeker wel aan te raden dat uit te zoeken. Als je de "resource meter" opent zie je (bij de harddisk) welke bestanden er flink worden gelezen of geschreven.

Je SSD zou het best aardig aan moeten kunnen, maar liever offload je het allemaal naar de HDD, waar je tijdens het downloaden dan verder niks mee doet :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:03
Ssilverhaze schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 17:21:
Misschien kan ik de optie terug vinden in Deluge, je klinkt vrij zeker van de zaak... bekend met dit probleem?!
Bij utorrent is het sinds een aantal versies geleden zo dat hij de ruimte op de schijf voor de gehele download alvast reserveert. Eigenlijk schrijft hij dus een gigantische file weg met 100% load op je schijf waardoor je hele systeem unresponsive kan worden. Het is nog erger als je naar C: download, dan kun je niks meer, tot hij klaar is met reserveren.

Door die optie aan te passen schrijft hij alleen weg wat hij gedownload heeft en dat gaat veel rustiger.

Inventaris - Koop mijn meuk!

• Ssilverhaze
Paul schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 17:44:
[...]
Waarom? Je hebt nog 78% over om andere dingen te doen :)

[...]
Ik weet niet _of_ Deluge temp-files maakt, het is zeker wel aan te raden dat uit te zoeken. Als je de "resource meter" opent zie je (bij de harddisk) welke bestanden er flink worden gelezen of geschreven.

Je SSD zou het best aardig aan moeten kunnen, maar liever offload je het allemaal naar de HDD, waar je tijdens het downloaden dan verder niks mee doet :)
Ik heb even een screenshot gemaakt, kan hier niet veel uit halen jij wel misschien?!

Afbeeldingslocatie: http://s21.postimg.org/ri46sda12/Untitled.jpg
chaoscontrol schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 17:57:
[...]

Bij utorrent is het sinds een aantal versies geleden zo dat hij de ruimte op de schijf voor de gehele download alvast reserveert. Eigenlijk schrijft hij dus een gigantische file weg met 100% load op je schijf waardoor je hele systeem unresponsive kan worden. Het is nog erger als je naar C: download, dan kun je niks meer, tot hij klaar is met reserveren.

Door die optie aan te passen schrijft hij alleen weg wat hij gedownload heeft en dat gaat veel rustiger.
Die optie kwam ik inderdaad tegen bij Deluge zojuist, staat nu op "gebruik volledige allocatie" en kan naar "gebruik compacte allocatie" met dezelfde beschrijving als die jij zojuist gaf.
Ik zal deze instelling nu eens aanpassen

Edit:
No succes.....

Edit 2: Heb even een kort filmpje opgenomen waarin duidelijk te zien is hoe traag alles word, zat top gear te kijken en ben aan het downloaden met Deluge met nog niet eens 500KB/s
Vooral op het begin van het filmpje is het haperen te merken.
YouTube: YouTube

[ Voor 9% gewijzigd door Ssilverhaze op 18-03-2015 18:36 ]

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Ssilverhaze schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 18:13:
[...]

Ik heb even een screenshot gemaakt, kan hier niet veel uit halen jij wel misschien?!

[afbeelding]

[...]

Die optie kwam ik inderdaad tegen bij Deluge zojuist, staat nu op "gebruik volledige allocatie" en kan naar "gebruik compacte allocatie" met dezelfde beschrijving als die jij zojuist gaf.
Ik zal deze instelling nu eens aanpassen

Edit:
No succes.....

Edit 2: Heb even een kort filmpje opgenomen waarin duidelijk te zien is hoe traag alles word, zat top gear te kijken en ben aan het downloaden met Deluge met nog niet eens 500KB/s
Vooral op het begin van het filmpje is het haperen te merken.
YouTube: YouTube
Je video is private en dus niet zichtbaar voor ons... als je die publiek wil maar zonder in de YT search terecht te komen moet ie op Unlisted.

• Ssilverhaze
YellowOnline schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 19:31:
[...]

Je video is private en dus niet zichtbaar voor ons... als je die publiek wil maar zonder in de YT search terecht te komen moet ie op Unlisted.
Excuses, ik upload nooit vandaar.. moet het nu doen!

Het zijn vooral de eerste 2 seconden waarin de hapering te zien is, maar dit komt veel vaker voor! uiteraard niet als je het vast wil leggen :|

[ Voor 18% gewijzigd door Ssilverhaze op 18-03-2015 19:40 ]

• Paul
Is dat het goede filmpje? Dat is (een stukje) Top Gear, geen task manager, deluge of resource monitor?

Wat is 192.168.178.11? Je harddisk staat niks te doen, deluge is wel vrij veel op de CPU bezig voor een torrent-client die geen netwerk- of hardisk-load heeft maar je zit wel iets van en naar dat IP te pompen?

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Ssilverhaze
Paul schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 19:59:
Is dat het goede filmpje? Dat is (een stukje) Top Gear, geen task manager, deluge of resource monitor?

Wat is 192.168.178.11? Je harddisk staat niks te doen, deluge is wel vrij veel op de CPU bezig voor een torrent-client die geen netwerk- of hardisk-load heeft maar je zit wel iets van en naar dat IP te pompen?
Dat filmpje is opgenomen terwijl top gear afspeelt om de haperingen te beschrijven, misschien overbodig maar wou het toch even laten zien.

Dat ip adres is mijn NAS, ik was daar naar toe aan het downloaden maar zoals ik al aangaf maakt het niet uit welke schijf ik als download locatie gebruik, het downloaden van torrents kan mijn pc om onbekende reden niet hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door Ssilverhaze op 18-03-2015 22:35 ]

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:38
Probeer eens gebruik te maken van Transmission. Ik heb in het verleden erg veel disk overloads gehad met uTorrent, die niet op te lossen waren met de cache instellingen.
Na overstap op Transmission deze problemen nooit meer gehad, en bij voldoende seeders altijd een constante 12-13MB/sec(UPC 120Mb)

• Ssilverhaze
Ik zal dat zo eens proberen, dus het heeft zeer waarschijnlijk te maken met disk overload? schroeft deluge/utorrent daarom ook zo drastisch mijn download snelheid naar beneden?

Heb even een nieuw screenshot gemaakt waarop duidelijk gesorteerd staat wat er het meeste verbruikt, dit is bij het downloaden van 2 torrents:

http://postimg.org/image/4kafvjdsl/

Edit:
Net gekeken naar transmission maar zie geen Windows client helaas

[ Voor 9% gewijzigd door Ssilverhaze op 18-03-2015 22:49 ]

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:38
Ssilverhaze schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 22:45:
Ik zal dat zo eens proberen, dus het heeft zeer waarschijnlijk te maken met disk overload? schroeft deluge/utorrent daarom ook zo drastisch mijn download snelheid naar beneden?

Heb even een nieuw screenshot gemaakt waarop duidelijk gesorteerd staat wat er het meeste verbruikt, dit is bij het downloaden van 2 torrents:

http://postimg.org/image/4kafvjdsl/

Edit:
Net gekeken naar transmission maar zie geen Windows client helaas
Die problemen had ik ook met utorrent. Transmission is hier te downloaden

• Ssilverhaze
mad-dog schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 22:53:
[...]

Die problemen had ik ook met utorrent. Transmission is hier te downloaden
Ik ga hem meteen testen, post zo hier terug

Helaas, precies hetzelfde probleem........... toch bedankt!
Ik word hier gek van

[ Voor 8% gewijzigd door Ssilverhaze op 18-03-2015 23:03 ]

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:16

Klippy

Still Game

Probeer eens je firewall (tijdelijk!) uit te schakelen in je Ziggo modem.
Dat zorgt nog wel eens voor problemen qua snelheid, maar dan vooral in je router/modem, dus niet zozeer qua CPU use of andere systeem haperingen. Maar het is niet uitgesloten dat je clients meer CPU vragen omdat ze veel corrupte data binnen krijgen of op een andere manier gelimiteerd worden en je ergens een hardware conflict krijgt met je netwerkkaart oid (dat is een gok). Helpt wellicht om wat meer de richting van het probleem te vinden.

Mocht dat helpen kan je proberen je portforwarding hard in te stellen (dus een poort of range toewijzen in zowel router als client, ipv de random poort in Deluge). Dat kan ervoor zorgen dat je firweall die ook met rust laat (althans in mijn cisco modem lijkt dat te helpen..)

[ Voor 12% gewijzigd door Klippy op 18-03-2015 23:19 ]

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• Ssilverhaze
Klippy schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 23:17:
Probeer eens je firewall (tijdelijk!) uit te schakelen in je Ziggo modem.
Dat zorgt nog wel eens voor problemen qua snelheid, maar dan vooral in je router/modem, dus niet zozeer qua CPU use of andere systeem haperingen. Maar het is niet uitgesloten dat je clients meer CPU vragen omdat ze veel corrupte data binnen krijgen of op een andere manier gelimiteerd worden en je ergens een hardware conflict krijgt met je netwerkkaart oid (dat is een gok). Helpt wellicht om wat meer de richting van het probleem te vinden.

Mocht dat helpen kan je proberen je portforwarding hard in te stellen (dus een poort of range toewijzen in zowel router als client, ipv de random poort in Deluge). Dat kan ervoor zorgen dat je firweall die ook met rust laat (althans in mijn cisco modem lijkt dat te helpen..)
Firewall was ik net mee bezig, zonealarm uitgeschakeld en Windows firewall. het leek even te helpen maar volgens mij niet.. zal nu eens in mijn router gaan kijken

Edit:
Helaas.... nog steeds niets, toen straks tikte 1 torrent 5.5MB p/s aan maar toen ging het naar beneden, lijkt ook wel of ik niet boven de 1MB p/s mag komen? het voelt aan alsof er constant iets tegenwerkt en dat alles naar beneden haalt

[ Voor 10% gewijzigd door Ssilverhaze op 18-03-2015 23:33 ]

• Ssilverhaze
Probleem opgelost! tenminste voor 98% ben ik zeker.

Het uitschakelen van zonealarm was niet voldoende, ik heb hem gedeinstalleerd en nu werkt alles op volle kracht! ik zei in de op 12MB p/s maar dat blijkt dus zelfs op 14 te kunnen! ;) geweldig!
Bedankt iedereen en klippy in het bijzonder :)
Pagina: 1