Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Draagbare multimedia laptop

Pagina: 1
Acties:

• len.asdf
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21-12-2021
Beste Tweakers,

Ik start deze topic niet voor mijzelf, maar voor een vriendin. Normaal gesproken steek ik meer tijd in dit soort dingen en doe ik een beter onderzoek. Echter ben ik niet in Nederland en daardoor kan ik haar niet goed helpen. Om die reden vraag ik om jullie advies. Hieronder de beschrijving.

Ze studeert journalistiek en zal de laptop dus regelmatig verplaatsen. De laptop zal voornamelijk gebruikt worden voor beeldbewerking (Lightroom, Photoshop en Premiere). Er is niet een specifiek platform, hoewel ze wel erg neigt naar Apple (ugh.. hipsters...). Anyway, ik ben van mening dat er een SSD en een videokaart in moet zitten zodat ze nog een aantal jaar ermee vooruit kan. Een pre is natuurlijk een mooi beeldscherm en een lange accuduur. Natuurlijk weet ik ook wel dat je voor een dubbeltje niet op de eerste rang kan gaan zitten. Dus ik zoek een acceptabele mix.

Wat gaat ze met de laptop doen?
Naast het typen van verslagen en verhalen (duh... journalistiek...) zal de laptop ook gebruikt worden voor het gehele Adobe pakket. De nadruk ligt echter op Lightroom, Photoshop en Premiere.

Wat is haar budget?
Tussen de 800 en 1000 euro.

Is ze van plan de laptop veel mee te nemen?
De laptop zal van hot naar her gesleept worden. Hoewel draagbaarheid belangrijk is mogen de prestaties er niet te veel op achteruit gaan. Het hoeft niet ultrabook te zijn.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Momenteel zat ze te denken aan de Apple MacBook Pro 13,3" Retina (2014) 2,6GHz 128GB. Ze kan deze MBP kopen voor 982 euro (een of andere studenten deal).

Dat is op zich een mooie prijs voor een mooie laptop. Het enige waar ik tegen aan hik is dat er geen eigen video kaart in zit. En de 128gb ssd is net aan acceptabel.

Andere alternatieven die ik heb gevonden zijn:
Asus n551jk. Deze heeft geen SSD en zelf inbouwen is voor haar geen optie. Wanneer je het laat inbouwen dan gaan de kosten weer omhoog.

Acer Travelmate 45-M-54214G12tkk Mooie laptop met een mooi formaat. Helaas geen video kaart... :(

Daarnaast komen de volgende vragen bij naar boven:
  1. Hoe belangrijk is de videokaart in dit geval? Kan ze ook zonder met een goede SSD?
  2. Is het 'wishful thinking' om een laptop te vinden met een SSD, eigen videokaart die nog gemakkelijk mee te nemen is? En zo ja, welke prestatie onderdelen (aka videokaart / ssd) kunnen we schrappen?
Daarnaast denk ik dat rond de 14'' een mooi formaat is. Helaas kan ik daar niet mooie laptops van vinden met een ssd/videokaart combi.

Alvast bedankt voor jullie input.

• len.asdf
  • Registratie: Oktober 2011
Niemand? :(

• Accez
  • Registratie: November 2013
Ik hen de GS60 van MSI.
Die kostte 1400 euro, maar een goedkoper model bestaat ook denk ik.
Ben er uitermate tevreden over, prachtapparaat.