Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pindaa
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11-10-2024
Is de afbetaling studieschuld aftrekbaar van mijn belastbare inkomen?

Ik heb het echt alleen maar over de lening dus niet de Stufi, OV en Aanvullendebeurs, want ik haal mijn diploma binnen 10 jaar dus wordt dat een gift.

Zo ja, Dan is het toch slim om een lening af te sluiten bij de DUO..

Zo nee, Helaas

Mvg,

[ Voor 31% gewijzigd door pindaa op 18-03-2015 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:16

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Aflossen studieschuld aftrekbaar?
De aflossing op je studieschuld is niet aftrekbaar van de belasting. Wel mag je onder bepaalde voorwaarden je nog openstaande schuld aftrekken van je vermogen in box 3. Meer hierover lees je in het artikel Schulden box 3.

Het is wel verstandig hier rekening mee te houden als je extra gaat aflossen op je studielening. Naarmate de schuld lager wordt, is namelijk ook het bedrag dat je kunt aftrekken van je vermogen lager. Hierdoor kan het zijn dat je meer vermogensrendementsheffing gaat betalen.
Volgende keer zelf even zoeken was de eerste hit ;)

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thecola
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:04
pindaa schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 12:52:
Is de afbetaling studieschuld aftrekbaar van mijn belastbare inkomen?

Ik heb het echt alleen maar over de lening dus niet de Stufi, OV en Aanvullendebeurs, want ik haal mijn diploma binnen 10 jaar dus wordt dat een gift.

Zo nee, Helaas

Mvg,
Zo nee, is het alsnog slim om bij te lenen, maar dan wel het geld wegzetten, niet aankomen en proberen te laten renderen. Je betaalt tijdens je studie geen rente en daarna een lage rente van ik dacht 0,7%..

toettoett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulfix
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Je betaalt wel rente tijdens je studie, in de zin van dat er rente wordt opgeteld bij het geleende bedrag. De betalingsverplichting gaat echter pas in als je klaar/gestopt bent met je studie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-09 19:04
Studieschuld valt in box 3. Na aftrek van de "drempel voor schulden" is het saldo een negaief vermogen waarmee je een eventuele belastingheffing in box 3 kunt temperen.

De betaalde rente is al sinds 1-1-2001 niet meer aftrekbaar. De inlossing van een schuld is nooit aftrekbaar geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
pindaa schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 12:52:
Kan je voor mij ook in je glazen bol kijken?

Zo nee, Helaas
Lenen doe je als je het nodig hebt of als je met het geleende geld een hoger rendement weet te halen. Ik zie niet hoe aftrekbaar van de inkomstenbelasting hier invloed op is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-09 20:38
De rente is overigens 0,12% momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-09 19:04
Zelfs al was de rente aftrekbaar van de belasting (zoals pre-2001), dan zou een studieschuld van 100.000 euro nog minder dan 100 euro aan aftrek opleveren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Welkom bij GoT. :) Op GoT verwachten we venige vorm van eigen inzet voordat je een topic opent, en dat je dit laat blijken. Ik zie het in je posts niet terug. Tegelijkertijd zijn de sites van DUO en de Belastingdienst hier vrij helder over, en daarom gaat dit topic dicht.

[ Voor 29% gewijzigd door Krisp op 19-03-2015 11:12 ]

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.