Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WokeBroke
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 01-08 08:32
Ik heb weinig verstand van politiek maar ik vraag mij af.

Wat bedoelde Wouter Bos toen hij zei "je moet het dak repareren nu de zon schijnt”? En is het repareren van het dak gelukt, of is daarna het hele dak in elkaar gestort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
:?

http://www.deondernemer.n...rd-Het-dak-repareren.html
Het dak repareren

Eind 2007 waren we in Nederland getuige van het ontstaan van een nieuw spreekwoord. Bij de algemene beschouwingen werd namelijk tot vervelens toe dezelfde 'wijsheid' gedebiteerd: 'je moet het dak repareren als de zon schijnt'. Onder meer premier Balkenende motiveerde met deze woorden waarom de burger in 2008 nauwelijks meer te besteden zou krijgen: de overheid wilde de voorspelde economische rugwind gebruiken voor fiscale maatregelen om de staatsfinanciën op orde te brengen voor het geval er weer eens economisch barre tijden zouden aanbreken. Op dat moment repte nog nauwelijks iemand over de economische schade die Europa in 2008 zou ondervinden van de Amerikaanse kredietcrisis.

Balkenende was niet de eerste die dit spreekwoord – want zo kun je dit zinnetje inmiddels wel noemen – debiteerde. Van Gerrit Zalm is bekend dat hij dezelfde uitspraak diverse malen heeft gedaan. Zoals op 27 januari 2001, toen hij de algemene vergadering van de VVD toesprak: 'Iedereen weet, je moet het dak repareren als de zon schijnt. Maar juist als de zon schijnt gaan mensen liever in het gras liggen'. Maar ook Zalm is niet de auctor intellectualis van deze uitspraak, evenmin als Thom de Graaf, die dezelfde woorden al in 2000 heeft gebruikt. De bron van het spreekwoord ligt in Amerika. Het was namelijk John F. Kennedy. die tijdens een speech in 1963 de gedenkwaardige woorden sprak: 'The time to repair the roof is when the sun is shining'.

Nothing to see here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
WokeBroke schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 12:23:
Ik heb weinig verstand van politiek maar ik vraag mij af.

Wat bedoelde Wouter Bos toen hij zei "je moet het dak repareren nu de zon schijnt”? En is het repareren van het dak gelukt, of is daarna het hele dak in elkaar gestort?
Problemen oplossen voordat je er last van gaat krijgen. Oftewel pro-actief beheer.

Of het gelukt is een mening, geen feit. Meningen zijn in de politiek vrij weinig waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:42
Het antwoord is gegeven, verder biedt dit niet heel erg veel houvast voor een politieke discussie die niet in één van de andere politieke topics kan. Vandaar een slotje.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Dit topic is gesloten.