19 inch TFT mirai repair attempt (hulp nodig)

Pagina: 1
Acties:

• Gupster
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-03 15:00
Probleem: Deze monitor heeft last bij het opstarten. Ik moet de monitor minstens 10x proberen te starten met aan en uit knop daarna gaat hij altijd licht zoemen geluid maken.

Dus ik heb besloten om hem een keer open te maken. en kijken wat er alles onder der kap zat.

Ik ben van plan om het DIY repair te doen omdat ik wat tijd over heb en geen zin om 200 euro aan een nieuwe scherm te halen. en natuurlijk een leute leer ervaring voor mij zelf. Ik heb nooit SMD's gesoldeerd of CAPS

Wat heb ik in huis? 1x Basetech 30W soldeer starter edition :D

Wat ik denk nodig te hebben is misschien een sterke Solderer(50 watt?) en hulp van kenners hoe en wat ik moet solderen.

Hier aantal fotos van mijn project https://www.dropbox.com/s...DAG9aCggO6RB13F-77Ta?dl=0
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/lightbox/home/tweakers/mirai%2019%20inch%20monitor

de vraag is of de CAPS daadwerkelijk beetje Bol of kapot is. en het makkelijk te vervangen is met mijn cheapas solderer

*update extra info

2x CapXon, 1000uF, 25v, KF 105c
1x CapXon 1000uF, 10v KF 105c
3x CapXon, 220UF, 25v KF 105c

bedankt alvast

[ Voor 5% gewijzigd door Gupster op 18-03-2015 12:11 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:35

br00ky

Moderator Harde Waren
Je linkjes zijn broke.

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-03 11:27
linkjes hoeven niet zozeer broken te zijn, maar de 4 die ik kan zien zijn zo brak en slecht geschoten dat ik hier amper informatie uit kan halen.

indien je hulp wil zal je met betere foto's moeten komen..

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

• Gupster
zo 5 nieuwe fotos gemaakt met de oneplus.

https://www.dropbox.com/s...DAG9aCggO6RB13F-77Ta?dl=0

geen idee of je kleine BOL kunt zien,

• Gupster
Ik heb daar nog een andere vraag over de caps zelf moet ik 25v of 25v DC hebben?

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-03 13:31
Ik zie niet zo snel iets geks aan je caps.

• Gupster
danielkraak schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 16:04:
als de caps niet de probleem zijn bij het opstarten van het monitor en dat zoemende geluid. waaran kan het dan nog liggen? half jaar geleden maakte hij geen geluid en starte meteen op de monitor.

Verwijderd

Gupster schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 16:02:
Ik heb daar nog een andere vraag over de caps zelf moet ik 25v of 25v DC hebben?
Maakt niet uit. Een hogere spanning is ook goed. Het enige waar je eigenlijk echt op moet letten is de polariteit bij het vervangen.
danielkraak schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 16:04:
Ze staan een klein beetje bol, maar niet zo erg inderdaad. Meestal komt er spul uit als ze echt kapot zijn. Maar je kunt ze altijd proberen te vervangen...
Gupster schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 16:10:
[...]

als de caps niet de probleem zijn bij het opstarten van het monitor en dat zoemende geluid. waaran kan het dan nog liggen? half jaar geleden maakte hij geen geluid en starte meteen op de monitor.
Je zou naar de inverter/backlight kunnen kijken. Naast de condensatoren in de voeding, is dat het volgende wat meestal stuk gaat bij een beeldscherm...

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2015 16:12 ]

• Gupster
Ik ga wat caps kopen en een solder wick. Ik laat wel wat achter als iets van geworden is. bedankt voor de hulp.

• danielkraak
Bij het desolderen kun je het best het soldeer laten zitten. Gewoon de pad/through hole via verwarmen en de cap lostrekken. Daarna kun je met de desolder wick de through hole via's schoonmaken zodat de nieuwe caps erin kunnen.

• Gupster
danielkraak schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 16:48:
Bij het desolderen kun je het best het soldeer laten zitten. Gewoon de pad/through hole via verwarmen en de cap lostrekken. Daarna kun je met de desolder wick de through hole via's schoonmaken zodat de nieuwe caps erin kunnen.
bedankt voor het tip.

is de 30watt eigelijk genoeg voor het projectje? of heb ik een 50watt solderstation nodig?

• danielkraak
Volgens mij meer dan zat. :)

Ligt er ook een beetje aan of de pads verbonden zijn aan grote stukken koper. Dan heb je namelijk een hoop warmteverlies.

[ Voor 69% gewijzigd door danielkraak op 18-03-2015 16:57 ]

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wanneer je de solderingen even insmeert met wat flux gaan ze sneller smelten, dit scheelt je gedonder met niet smeltende tin.

Je opmerking over SMD: deze condensatoren hebben niks met SMD te maken. Dat kleine grut op het andere bordje, dat is SMD. En ja, dat kan ook met een gewone bout gedaan worden, mits je een vaste hand hebt.

• Rico
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:05

Rico

Wie dit leest is gek....

Als ze wat bol staan is het niet goed. Zou ze allemaal eens vervangen en dan kijken of hij weer werkt. Zijn de kosten ook niet

• Gupster
Bedankt allemaal voor je reacties. er is wel een kleine fout van mij. Ik heb perongeluk Caps gekocht met max 85c graden ipv 105c is dat erg?

[ Voor 3% gewijzigd door Gupster op 19-03-2015 16:54 ]

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:46

Thomg

Aww yiss

Gupster schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 16:54:
Bedankt allemaal voor je reacties. er is wel een kleine fout van mij. Ik heb perongeluk Caps gekocht met max 85c graden ipv 105c is dat erg?
't Is spelen met vuur en zeker niet waard, ik zou het niet doen en gewoon goede caps kopen.
Hoe duur zijn die dingen nou, serieus...

[ Voor 5% gewijzigd door Thomg op 19-03-2015 17:00 ]

Verwijderd

Maakt geen drol uit. Alleen (misschien) wat in de levensduur. Voordat ze nogmaals kapot gaan is dat scherm écht al lang afgeschreven.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2015 17:32 ]

• Gupster
Zo gisteren avond zitten solderen. Op het eind goed gelukt. De hele klus heeft mij 3 uur geduurd haha.

De monitor zoemt niet meer en start verschrikkelijk snel op ( sneller dan mijn crosshair IV mobo)

hier wat fotos: https://www.dropbox.com/s...gCKDQIRlPddC9XhVcp-a?dl=0

Ik had moeite met het desoldereren in het begin. Ik was zelfs met uitgeleden en heb een lichte kras op het printplaat achter gelaten.... gelukkig geen diepe kras.

Succes voor de volgende beginner die ook zoiets wil doen. Ik had veel plezier gehad om dit te doen.
(admin mag mijn topicnaam veranderen naar "fixed")

voor de mensen die nieuwsgierig zijn welke merk ik gebruikte voor de capacitators. Panasonic :D

En heel veel bedankt aan mede tweakers!

[ Voor 15% gewijzigd door Gupster op 22-03-2015 12:43 ]

Verwijderd

Goed gedaan!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:18

Mavamaarten

Omdat het kan!

Proficiat! :)
Het soldeerwerk is niet prachtig maar voor een eerste projectje zeker goed gedaan!

Android developer & dürüm-liefhebber

• Gupster
Mavamaarten schreef op zondag 22 maart 2015 @ 12:49:
Proficiat! :)
Het soldeerwerk is niet prachtig maar voor een eerste projectje zeker goed gedaan!
haha bedankt!

ja ik heb geen ervaring gehad lol en ik denk met de echte juiste tools zou ik wel beter werken kunnen.

De echte meeste moeite was het desolderen met een gewone 30watt solderbout.

Ik denk als ik ooit zoiets weer gaat doen koop ik wel een station ofzo voor een new hobby haha.

Geen idee of een Weller waard is voor mij of een nieuwe station van die chiense webshops

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:18

Mavamaarten

Omdat het kan!

Eerlijk gezegd, zo'n goed soldeerstation is zeker handig als je veel soldeert, maar als je zo af en toe eens iets klein soldeert is zo'n cheape bout echt wel voldoende. Zolang je een beetje zorg draagt voor je tip, goed soldeer en genoeg flux gebruikt, komt het allemaal wel goed.
Natuurlijk fijn werk en SMD moet je met zo'n chinabout niet proberen, maar wat caps vervangen moet geen probleem zijn :)

Android developer & dürüm-liefhebber

Pagina: 1