Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diverseten
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 28-09 10:39
Mijn werkgever is niet duidelijk naar het personeel toe over of deze wel of geen CAO volgt

Een tijdje geleden heb ik informatie opgevraagd bij het NBOV (Nederlandse Brood- En Banketbakkers Ondernemers Vereniging) met betrekking tot het bedrijf waar ik werk of deze nou wel of geen CAO voeren (werkgever deed hier vaagjes over aangezien we eerder een bedrijfsregelement hadden vóór de overname 01-01-2013) dit is de vraag die ik heb gestuurd:

Hallo,

ik had een vraag met betrekking tot het wel of niet hebben van een CAO Bakkersbedrijf bij mijn werkgever. Mijn leidinggevende kan/wil hier op dit moment niks over vertellen en is dit aan het 'uitzoeken'. Ik kom met deze vraag aangezien we vanaf vorig jaar een aangesloten zijn bij het Bakkerspensioenfonds voor het bakkersbedrijf. Na het lezen van het CAO kwam ook bijven dat er in september een éénmalige uitkering werdt verstrekt van 1,35% . Nu is deze uitkering ook aan mij verstrekt. Kan ik er dan vanuit gaan dat ons bedrijf werkt met deze CAO?

Als antwoord kreeg ik dit:

Geachte heer ....,

...... is geen lid van de werkgeversorganisaties NBOV (ambachtelijke bakkerijen) of NVB (industriële bakkerijen), oftewel de cao-partijen (werkgevers).
Dat betekent dat ....... alleen gebonden is aan de cao wanneer de Minister van Sociale Zaken de cao algemeen verbindend heeft verklaard. De huidige cao is vanaf 22 september 2014 algemeen verbindend verklaard. ...... valt wel onder de werkingssfeer van de cao Bakkersbedrijf en is derhalve premieplichtig voor het Sociaal Fonds.
Het is mogelijk dat in uw arbeidsovereenkomst staat beschreven: “op deze arbeidsovereenkomst is de CAO Bakkersbedrijf van toepassing”, of woorden van gelijke strekking. In dat geval is de cao van toepassing.
Uit het feit dat ..... de eenmalige uitkering van 1,35% (recht ontstond op 1 september 2014) heeft toegepast kan worden geconcludeerd dat..... onverplicht, dus ook wanneer de cao niet algemeen verbindend is verklaard, de CAO Bakkersbedrijf volgt.
Ik vertrouw erop u bij deze voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Stichting Sociaal Fonds Bakkersbedrijf

-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn werkgever voelt inmiddels ook nattigheid onder het personeel is heeft deze e-mail gestuurd aan al het personeel:

Beste allemaal,

In de wandelgangen ving ik op dat het niet voor iedereen duidelijk is of we nu onder de cao van het bakkersbedrijf vallen of niet. Dat kan ik me voorstellen, want dat heb ik zelf ook.
Daarom heb ik (via onze accountant) het verzoek ingediend om te laten beoordelen of er nu wel of niet sprake is van een cao. Er bestaat namelijk ook de mogelijkheid om vrijwillig deel te nemen in een pensioenfonds (zodat in een pensioenregeling is voorzien) en daarnaast de cao niet te volgen. Wordt dus vervolgd.

Door de fusie van .... naar ..... zijn we terecht gekomen bij het Pensioenfonds voor het Bakkersbedrijf en hierdoor lijkt het alsof we ineens volledig in die cao zitten.
De cao voor het bakkersbedrijf lijkt zich echter hoofdzakelijk te richten op productiebedrijven. .... is een groothandel die halffabricaat brood verkoopt en is dus geen zelfstandige productie-onderneming.

Als er in de tussentijd vragen of onduidelijkheden zijn, dan hoor ik het graag.

Mijn vraag is: Of de werkgever verplicht is om de CAO voor het Bakkerbedrijf te volgen. (naar mijn weten wel aangezien het algemeen verbindend is verklaard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zet die tekst even cursief oid. Niet te lezen dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:18

Qwerty-273

Meukposter

Tja het ligt een beetje aan het bedrijf waaronder je zal vallen. Dat zal waarschijnlijk of de CAO "Bakkersbedrijf" of "Groothandel in Levensmiddelen (, Zoetwaren, Tabaksproducten en Bakkerijgrondstoffen)" zijn.

Uit de CAO BAKKERSBEDRIJF de definitie:
19.1: Bakkersbedrijf
a. In deze overeenkomst wordt verstaan onder bakkersbedrijf:
1. iedere onderneming die op enigerlei wijze een of meerdere bakkersartikelen vervaardigt en/of verkoopt; onder vervaardigen wordt hier verstaan: het verrichten van een of meerdere handelingen die deel uitmaken van een al dan niet onderbroken productieproces, dat gericht is op de verkrijging van bakkersartikelen;
2. iedere onderneming die uitsluitend of in hoofdzaak diensten verleent aan één onderneming – of aan meerdere ondernemingen die een economische eenheid vormen – als onder 1. bedoeld; onder diensten wordt hier onder andere verstaan: inpakhandelingen, (technisch) onderhoud, verkoop, management- en beheersactiviteiten, schoonmaakwerkzaamheden, administratie en distributie.

b. In deze overeenkomst wordt niet als bakkersbedrijf aangemerkt:
1. de onderneming waarin de onder a.1 genoemde handelingen beperkt blijven tot slechts de laatste (be)handeling om het bakkersartikel voor directe consumptie gereed te maken, bijvoorbeeld het afbakken, en deze handeling plaatsvindt als sequeel van een bedrijfsuitoefening, die naar haar aard op een ander terrein ligt dan die van het bakkersbedrijf;
2. de onderneming, waarin uitsluitend of in hoofdzaak fabrieksmatig:
- bloem en andere grondstoffen tot beschuit, toast, knäckebröd, biscuit, biscuitfiguren, koekjes, banket, koek en wafels, ongeacht de soort worden verwerkt, dan wel waarin uitsluitend of in hoofdzaak fabrieksmatig producten worden vervaardigd, welke naar de aard der verwerkte grondstoffen en/of de wijze van verwerking van de grondstoffen vergelijkbaar zijn met de zojuist genoemde producten, zulks terwijl al deze producten uitsluitend of in hoofdzaak verkocht worden aan wederverkopers/bedrijfsmatige afnemers;
- chocoladeartikelen worden vervaardigd;
3. de onderneming waarin de onder a.1 genoemde handelingen beperkt blijven tot slechts het inkopen van bakkersartikelen en het verkopen daarvan en de omzet van bakkersartikelen minder dan 50% uitmaakt van de totale omzet;
4. de onderneming waarop de CAO voor de groothandel in levensmiddelen, zoetwaren, tabak en/of tabaksproducten van toepassing is.
En de definitie uit de CAO voor de Groothandel in Levensmiddelen(, Zoetwaren, Tabaksproducten en Bakkerijgrondstoffen)
Definities
1. Werkgever: iedere rechtspersoon die zich uitsluitend of in belangrijke mate bezighoudt met de uitoefening van de groothandel in:
- levensmiddelen en/of
- zoetwaren en/of
- tabak en/of
- tabaksproducten en/of
- aanverwante artikelen en/of
- bakkerijgrondstoffen en/of
- levensmiddelen gericht op de binnen- en buitenshuishoudelijke markt.

5. Onder de groothandel in bakkerijgrondstoffen als bedoeld in eerste lid wordt verstaan de onderneming:
a. die zich bezig houdt met het kopen en verkopen van bakkerijgrondstoffen ongeacht de verpakkingsvorm; en
b. waarbij de omzet die wordt behaald met het verkopen als bedoeld onder a. hoger is dan 50% van de totale omzet en voor meer dan 50% bestaat uit het verkopen aan wederverkopers en/of aan wederverkopers in retailondernemingen en/of verbruikers in horeca- en cateringsbedrijven.
Let ook op dat niet alles uit een CAO bindend is verklaard via AVV. Voor het beste overzicht daarop kan je kijken op http://cao.szw.nl onder het stukje "Onderwerpen" -> "Overzicht CAO/AVV" -> "Cao-aanmeldingen en AVV-besluiten vanaf 1 januari 2009" en dan zoeken.
diverseten schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 10:57:
een groothandel die halffabricaat brood verkoopt
Kopen jullie halffabricaat brood in en verkopen jullie die door zonder enige handeling aan jullie kant? Of zit er toch een deel productie in jullie process?

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diverseten
Kopen jullie halffabricaat brood in en verkopen jullie die door zonder enige handeling aan jullie kant? Of zit er toch een deel productie in jullie process?
Wij kopen inderdaad halffabricaat brood in en verkopen/ distribueren we aan onze klanten.
Het rare van dit verhaal is dat ze wel de eenmalige 1,35% uitkering hebben betaald (wat bepaald is in de CAO bakkersbedrijf) . Waarom zouden ze dit anders doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:18

Qwerty-273

Meukposter

Ik denk dan dat jullie bedrijf inderdaad niet valt onder de term "bakkersbedrijf".
b. In deze overeenkomst wordt niet als bakkersbedrijf aangemerkt:
3. de onderneming waarin de onder a.1 genoemde handelingen beperkt blijven tot slechts het inkopen van bakkersartikelen en het verkopen daarvan en de omzet van bakkersartikelen minder dan 50% uitmaakt van de totale omzet;
Dat een bedrijf niet onder een bepaalde CAO (via lidmaadschap of wettelijke verplichting) valt betekend nog niet dat ze niet mee kunnen doen met bepaalde afgesproken punten. Wellicht weet men ook niet precies waar men ondervalt en heeft men gekozen om een zelfde eenmalige uitkering te doen als bijvoorbeeld gedaan is bij jullie leveranciers (de productie bedrijven) en wellicht ook jullie klanten (als ze meer doen dan alleen het afbakken van brood - dan vallen jullie klanten wellicht ook niet onder het bakkersbedrijf. Zodat er geen scheve gezichten kwamen (waarom hun wel en wij niet verhaal).

Je spreekt ook over een fusie, wellicht volgde in het andere deel men wel punten van de CAO bakkersbedrijf en had men daar dus weinig optie om die eenmalige uitkering direct te schrappen zonder een boze groep werknemers.

--- toevoeging ---
Als je de AVV leest voor deze CAO zie je ook dat deze eenmalige uitkering niet verbindend is verklaard, dus dat is dan nog steeds een vrijwillige keuze voor de werkgever zolang deze niet lid is van de gerelateerde ondernemers vereniging.

Via http://cao.szw.nl/pdf/174/2014/174_2014_13_234507.pdf
In Dictum I komt de algemeen verbindend verklaring van artikel 1.4a te vervallen.
---
Dictum I - 1.4a: Eenmalige uitkering
Bij het loon van september 2014 / periode 10-2014 wordt een eenmalige uitkering verstrekt van 1,35%.

[ Voor 19% gewijzigd door Qwerty-273 op 18-03-2015 13:34 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diverseten
Bedankt voor de snelle reacties!
Pagina: 1