Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wetenschappers onderzoeken alternatief voor silicium grafeen

Pagina: 1
Acties:

• Graafvaag
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:43
nieuws: Wetenschappers onderzoeken alternatief voor silicium en grafeen

Hierin zijn wat twijfelachtige vertalingen opgenomen.

De onderzoekers hebben duidelijk een soort veldeffecttransistor opgebouwd. De vertaling van 'well' als 'put' is begrijpelijk, volgens mij is de quantum-well iets soortgelijks als de N-well in FETs zoals op deze afbeelding. Dat is een gebied op het substraat waar een materiaal met andere eigenschappen wordt aangebracht om het andere type transistor te kunnen maken.

Echter de vertaling van 'gate' als 'hek' is erg onduidelijk. In het Nederlands wordt bij een veldeffecttransistor gewoon de term 'gate' gebruikt.

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-11 22:43

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Graafvaag schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 09:37:
nieuws: Wetenschappers onderzoeken alternatief voor silicium en grafeen

Hierin zijn wat twijfelachtige vertalingen opgenomen.

De onderzoekers hebben duidelijk een soort veldeffecttransistor opgebouwd. De vertaling van 'well' als 'put' is begrijpelijk, volgens mij is de quantum-well iets soortgelijks als de N-well in FETs zoals op deze afbeelding. Dat is een gebied op het substraat waar een materiaal met andere eigenschappen wordt aangebracht om het andere type transistor te kunnen maken.

Echter de vertaling van 'gate' als 'hek' is erg onduidelijk. In het Nederlands wordt bij een veldeffecttransistor gewoon de term 'gate' gebruikt.
Het blijft altijd lastig dit soort dingen naar NL te vertalen, bij kwantumput hou ik het toch zo, omdat het woord ook vaker voorkomt in het Nederlands. Veldeffecttransistor is toch te breed, het is er juist een onderdeel van, bij de MODFET voor zover ik het zie.

Gate ben ik het mee eens, al stond 'hek' tussen aanhalingstekens. :)

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

• Graafvaag
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:43
Blijft inderdaad lastig, duidelijk zo. :)