Drivers moederbord zijn incompatible na installatie SSD

Pagina: 1
Acties:

• Vastelaovend89
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-01 10:24
Goedemorgen,

Gissteren heb ik een Crucial MX100 SSD gekocht voor het sneller opstarten van mijn oude pc (8 jaar).

Echter ging de installatie met veel moeite maar kreeg ik Windows 7 toch geinstalleerd op mijn SSD.

Echter wanneer ik de drivers van mijn moederbord asus p5e wilde installeren kreeg ik de melding dat de drivers incompatible zijn met het "systeem". Ook heb ik geprobeerd om de drivers (zowel sata als chipset) van Asus te downloaden maar ik kreeg dezelfde melding.

Volgens de webiste van Crucial zou mijn moederbord wel compatible zijn:
http://www.crucial.com/us...ible-upgrade-for/ASUS/p5e

De SSD vind ik ook terug ik BIOS (logisch) De overige devices floppy dvd drive en 2 harde schijven vind ik ook terug.

Mijn bedoeling is dat Windows 7 op de SD draait en dat ik de 2 andere harde schijven gebruik voor data opslag.

Nu ben ik in het BIOS gaan kijken en ik zie dat de IDE staat wat volgens wordt afgeraden omdat hierdoor de SSD minder snel is. Echter wanneer ik deze instelling wil omzetten naar ACPI en de pc opnieuw opstart blijft het scherm hangen bij Checking hard drives en loopt niet meer verder. Nu haal ik de batterij het moederbord zodat het bios gereset wordt en start de pc wel door.

Ook heb ik de firmware van de sdd gedownload en via een bootable cd geinstalleerd. Echter kreeg ik de firmware al up to date was.

Nu gebruik ik volgens mij een oudere bios versie. Versie nummer weet ik niet. Ben nu op kantoor. Maar wil liever het bios niet updaten. Dit heb ik nog nooit gedaan en ben bang dat ik iets verkeerd doe.

Overigens vraag ik mij af of het updaten van het bios zin heeft. De SSD wordt wel herkent in het bios en ik kan Windows 7 installeren.

Op internet vind ik over klachten niks terug en vraag daarom jullie hulp.

Specs:

ntec TruePower Trio 550, 550W

Zotac GTX550

Asus P5E, nForce 650i SLI

Cooler Master Centurion 5 CAC-T05 CAC-T05-UW-GP

Intel Core 2 Duo E8200

Nec 1,44 mb Floppydrive Zwart

OCZ 2GB DDR2 <2x 1GB> PC6400 CL4 Dual Channel Kit Platinum XTC

Samsung SHS203D⁄BEBE

Scythe Katana 2 SCKTN-2000

WD 320GB SATA II 7200RPM 8MB Caviar SE16 (2 stuks)

Eng en streng

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Je kan achteraf op AHCI instellen, maar dan moet je een registerfix uitvoeren.

Omdat het een beetje rommelig is nu, zou ik in de Bios AHCI instellen en windows 7 opnieuw installeren. Van meer exotische instellingen voor ACPI zou ik gewoon afblijven, zeker als je niet helemaal weet wat je aan het doen bent.
Voor een dergelijk oud moederbord zou ik niet meer naar drivers zoeken. Het zal met de standaard windows drivers toch ook wel goed gaan?

Hou er ook rekening mee dat windows pas optimaal loopt nadat je alle updates hebt geinstaleerd. En die update moet je in ieder geval 2x laten lopen omdat windows zelf ook weer betere drivers ophaalt.

En verder: beide HDD loskoppelen. Zet die er weer bij als alles goed werkt.
En ook koppel de floppy los, die gebruik je toch niet meer. Is alleen maar ballast bij het opstarten. Je wil sneller opstarten, een ssd doet dat, maar ik ken computers die bij elke opstart lang bezig zijn met een floppy seek, die al jaren niet gebruikt wordt.

[ Voor 53% gewijzigd door Reepje op 18-03-2015 09:17 ]

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-01 11:41
asus p5e heb ik zelf ook thuis, altijd drama mee gehad op win 8. maar nu met windows 7 draait het bij mij gewoon prima.

windows opnieuw installeren met ACHI aan is inderdaad trouwens de beste oplossing.

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-01 17:00
Je geeft 2 heel verschillende types mainboard aan. De Asus P5E is echt een prima mainboard met een goede ICH9R chipset die goed met SSD's overweg kan.

De Asus P5N32-E SLI Plus die je later in je post opgeeft is een geheel ander mainboard met een ruk chipset van Nvidia die eigenlijk juist niet overweg kan met een SSD of in elk geval veel problemen kan opleveren. Gebruik sowieso niet de Nvidia SATA driver, maar de standaard Windows SATA driver. Dan nog zal het matig of niet goed kunnen werken.

/edit: kijk ook eens of je bios versie up-to-date is, er staat namelijk wel iets bij over verbeteringen met 'hdd compatibility'. Al veranderd dat nog steeds niets aan de beroerde Nvidia chipset i.c.m. SSD's.
http://www.asus.com/Mothe...I_Plus/HelpDesk_Download/

[ Voor 22% gewijzigd door rookie no. 1 op 18-03-2015 10:31 ]

• Vastelaovend89
@ rookie no. 1
Ik gebruik een asus p5e moederbord. P5N32-E SLI Plus is een oud moederbord wat ik x jaren is vervangen door een p5e .

Thanks voor je oplettendheid.

Eng en streng

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Verbeter dat dan even in je openingspost.

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-01 17:00
Dan heb je geluk :) Op de Asus P5E moet het geen probleem zijn.

Sowieso SSD aansluiten op de Intel SATA poorten (er zit volgens mij ook een SATA chip op van Jmicron en die moet je niet gebruiken.
Dan voor de zekerheid controleren of je meest recente bios versie hebt.
Dan alle harddisks afkoppelen en alleen SSD op SATA0 aansluiten (is Intel ICH9R poort volgens mij)
In bios alles op AHCI zetten.
Schone installatie van Windows 7/8.1 doen.
Intel chipset drivers installeren (versie 9.4 o.i.d. is voor dat mainboard de beste)
Intel ICH9R RST driver installeren (volgens mij meest recente die deze ondersteunt is versie 10 of 11)
AS SSD benchmark draaien en hier posten voor ons plezier :)

• Vastelaovend89
Gisteren heb ik het bios geupdatet naar de nieuwste versie met behulp van de diskette. ;)
Update bios is niet veel aan.
Alle harddisks en floppy afgekoppeld behalve de SSD en dvd rom
DVD-rom aangesloten op sata 1 van het moederbord
SSD op sata 2 aangesloten.
Bios ingesteld op AHCI. Vervolgens pc opnieuw opgestart echter blijft het scherm hangen bij loading AHCI Sata.
Vervolgens bios gereset -> batterij wederom uit de pc gehaald en opnieuw aangesloten.
BIOS ingesteld op IDE. Windows 7 DVD opgestart. AHCI driver van het moederbord geinstalleerd m.b.v. USB stick. AHCI driver opnieuw via bios ingesteld. Weer geen succes. :(
Vervolgens terug op IDE gewijzigd en Windows 7 geinstalleerd.
Wanneer ik de driver`s cd van het moederbord wil opstarten komt weerderom de melding dat drivers incompatible zijn. Losse drivers installeren werkt ook niet.

Windows 7 updates downloaden en installeren rond de 250..... stuks
Vervolgens gaan stemmen :)
Overige harddisks en floppy drive aangesloten en worden netjes herkend. Zowel in bios als W7
Windows 7 device manager gecontroleerd --> drivers functioneren allemaal.

SSD start lekker snel op. IK ben ben blij. _/-\o_
Benchmarks post ik deze week nog door.
Aangezien de SSD op IDE staat worden misschien niet de beste performance geleverd.
Maarja de pc is ook uit april 2008.

Als laatste nog een image maken m.b.v. Acronis, die is megeleverd bij de SSD en verder pc nog inrichten.
Misschien dat later de floppy later helemaal ga uitbouwen omdat ik die denk toch niet meer gebruik.

[ Voor 10% gewijzigd door Vastelaovend89 op 19-03-2015 08:26 ]

Eng en streng

Pagina: 1