• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-01 18:54
Hallo,

Ik wil in de nabije toekomst beginnen met fotografie, zeer specifiek met binnen-huis interieurfotografie (immo gericht). Ik heb geen ervaring en moet dus nog alles leren, daar ben ik me van bewust. Leren gaat echter niet zonder camera, dus ben ik op zoek naar een instapmodel. Voor interieurs gebruik je volgens mij best wide angle lenzen.

Ben dus op zoek naar een goedkope camera (DSLR of systeemcamera) om mee te beginnen:

- Niet te duur
- Wide angle lens
- graag shutter
- mooi filmen is een pluspunt
- HDR is een pluspunt

Iemand die me iets kan voorstellen?

Mvg,

Kristof

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:04
Gelijk wat vragen terug aan jou:
[list=1]• Wat noem jij 'niet te duur'? Noem een bedrag.
• Je zoekt dus niet alleen een camera, maar ook een lens?
• Wat bedoel je met 'graag shutter'?
En HDR kan je met elke camera doen, alleen sommige camera's hebben het ingebouwd, wat het makkelijker maakt.

The devil is in the details.

• Haas_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-01 05:39
Ik gebruik mijn panorama functie altijd voor echte wide angle foto's van 180 graden of meer. Dus dat kan ook intressant zijn.

• Breezz
Hahn schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 21:44:
Gelijk wat vragen terug aan jou:
[list=1]• Wat noem jij 'niet te duur'? Noem een bedrag.
• Je zoekt dus niet alleen een camera, maar ook een lens?
• Wat bedoel je met 'graag shutter'?
En HDR kan je met elke camera doen, alleen sommige camera's hebben het ingebouwd, wat het makkelijker maakt.
Kan er zelf niet echt een bedrag op plakken. Voor hetgeen ik wil doen moeten er geen super professionele foto's gemaakt worden, dus ik mik iets op de lagere prijsklasse, met toch nog wat kwaliteit. En ja, ik zoek dus meteen camera + lens.

Met de shutter bedoel ik een remote shutter, had me inderdaad verkeerd verwoord. Dat HDR met elke camera gaat wist ik ook, en ik doelde dus inderdaad op de software optie, maar is dus geen must.

Verwijderd

Als jij er geen prijs op kunt plakken, dan kunnen wij niet gericht adviseren.
Hoeveel geld kun/wil je er maximaal aan uitgeven?

• Hahn
Breezz schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 21:47:
[...]

Kan er zelf niet echt een bedrag op plakken. Voor hetgeen ik wil doen moeten er geen super professionele foto's gemaakt worden, dus ik mik iets op de lagere prijsklasse, met toch nog wat kwaliteit.
En toch vraag ik het nog een keer: welke prijs denk je aan?

Termen als 'niet te duur' en 'lagere prijsklasse' kan niemand wat mee. Ik vind €1000 niet te duur voor een goede camera, maar jij denkt dan misschien aan €300.

[ Voor 9% gewijzigd door Hahn op 17-03-2015 21:50 ]

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Eens met bovenstaande. Geef je geen bedrag, dan gaan we voor goed maar goedkoop:

- Tweedehands Canon EOS DSLR APS-C + kitlens
- Canon 10-18mm
- Simpel statief
- Remote van eBay

Filmen moet je dan waarschijnlijk wel skippen, HDR kan je achteraf d.m.v. bracketing op de PC ook maken, hoeft niet per se in camera te gebeuren.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

• Breezz
Onder de 500€ zou ik toch altijd willen blijven, had gemikt tussen de 300 en 500 :)

• Hahn
Dan wordt het wel krap om een wide-angle te kopen. De Canon 10-18mm begint bij zo'n €260 en dan moet je nog de camera. Misschien is het meer een idee om bijvoorbeeld een Canon 600D met 18-55mm te nemen en het eerst daarmee te leren.

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-01 13:08

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Het zou er om spannen denk ik, als je alles 2e hands neemt dan zou je wel net onder de 500 euro moeten kunnen blijven denk ik. Moet je het wel doen zonder filmen en in-camera HDR (dit kun je zoals Hahn al aangeeft op de PC beter doen).

- 500D + 18-55 (~ 200 - 250 euro)
- Hama statief (~ 25 euro)
- Remote van ebay (~ 10 - 15 euro)

Als de 18-55 niet wijd genoeg is zou je dan nog de 10-18 aan kunnen schaffen voor ~ 260 euro (nieuw).

www.maartendeboer.net

Verwijderd

Als je echt nette interieurfoto's wilt schieten, zul je er op een bepaald moment ook wel een externe flitser bij willen hebben. Maar goed, dat is meer iets voor de toekomst.

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-01 10:45
Kan je dat niet oplossen door hdr foto's te maken? Je zal wel plekken krijgen waarbij je schaduw ongelukkig valt, maar je kan er wel voor zorgen dat je ramen niet overbelicht zijn:)

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-01 11:31
Kypo schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 05:50:
Kan je dat niet oplossen door hdr foto's te maken? Je zal wel plekken krijgen waarbij je schaduw ongelukkig valt, maar je kan er wel voor zorgen dat je ramen niet overbelicht zijn:)
Dit kan je hier deels mee oplossen. Vaak wil je ook nog wel erbij flitsen, om een bepaalde hoek of bijvoorbeeld een bepaald meubel meer te belichten, zodat dit echt eruit springt. Je kan beginnen door HDR te schieten (ik schiet zelf liever 3 exposures en enfuse ze dan, dit komt natuurlijker over). Wanneer TS meer ervaring en budget heeft is het wel aan te raden met externe flitsers te werken.

Flickr

Pagina: 1