Upgrade of nieuwe Build?

Pagina: 1
Acties:

• Mauritio
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-02 14:14
Beste Tweakers,

Ik zit momenteel met een dilemma.
  1. Mijn huidige build upgraden met een nieuwe graka
  2. Upgraden naar nieuw mobo, CPU en SSD
  3. SSD en goedkopere Graka
Mijn systeem is inmiddels enkele jaren oud en ben inmiddels bezig met mijn afstuderen (Bachelor Life Sciences) en het ziet ernaar uit dat ik een fast track PHD ga doen en dus mijn master ga overslaan. Als 'presentje' voor mezelf wil ik men PC een beetje upgraden.
Momenteel game ik op 1920 x 1200, met een 550Ti prima als je niet teveel eisende games speelt.

Nu komen er binnenkort toch een hoop coole titels aan: The Witcher 3, GTA V etc.
Omdat dit een hoop grafisch geweld vereist was mijn eerste plan om mijn GPU te upgraden richting een GTX970, ik blijf het een hele sloot geld vinden maar dat moet maar voor een keer :)
Een andere optie is om bij de 550Ti te blijven en een nieuw mobo, CPU, ram en SSD te kopen. Nog een andere optie is een goedkopere GPU te kopen en een kleine SSD als bootdrive.

Voor mijn werk heb ik geen zware CPU nodig. Het zwaarste wat ik gebruik is Graphpad Prism op mijn macbook. (Dit zal ook mijn primaire werkmachine blijven ivm handzaamheid op het lab.)

Bestellen kan en mag zeker in Duitsland(!) daar woon ik ook, echter is in Nederland bestellen ook geen probleem!

Ik heb voor de handzaamheid even het lijstje ingevuld voor jullie:

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen op 1920 x 1200, VEEL tekst verwerken, grafieken en figuren maken (vergt niet veel rekenkracht)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximum prijs is ter hoogte van een GTX970, ~370 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn huidige systeem bestaat uit de volgende componenten:

Coolermaster Stacker 830 (Ja dat enorme ding :) )
Q9550 @4,0 GHZ
8GB DDR2
EVGA 780i SLI FTW
2x WD black 640GB in RAID0
GTX550Ti
550W Seasonic

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Videokaart, CPU, SSD, RAM, Mobo

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben mijn gehele leven een Nvidia/Intel-boy geweest. Intel als CPU staat voor mij als een paal boven water. AMD sta ik zeker voor open als het om GPU's gaat.

Ik sta ook zeker open als het tweedehands betreft!

Ga je overklokken?
Met een nieuwe CPU ga ik niet meer overclocken.

Uiteraard heb ik zelf als research gedaan

Scenario 1
pricewatch: EVGA GeForce GTX 970 4GB ACX 2.0

Scenario 2
pricewatch: Crucial MX100 256GB
pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed
pricewatch: Gigabyte GA-Z97P-D3
pricewatch: Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU

Scenario 3
pricewatch: Crucial MX100 256GB
pricewatch: Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 TRI-X OC

Ik hoop dat ik jullie zo voldoende heb geïnformeerd. Mocht er nog meer informatie nodig zijn dan hoor ik het graag :)
Helaas lukte het me niet om z'on mooi lijstje uit de pricewatch te maken met de prijzen.

Alvast 1000-maal dank.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:19

br00ky

Moderator Harde Waren
Upgrade, move naar CAA.

• Mauritio
Thanks Br00ky voor de move.
Iemand al enig advies? :)

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Ik zie 3 4 andere scenario's.

Je koopt een hele nieuwe pc en je verkoopt je oude.

Je koopt alleen een SSD en spaart door.

Je koopt niks en spaart door.

Je koopt een goedkopere kaart die je miserabele 550Ti vervangt en/of een SSD.

Met zo'n budget kom je lekker kort door de bocht nergens.

[ Voor 18% gewijzigd door Thomg op 18-03-2015 09:46 ]

• Mauritio
Thomg schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 09:43:
Ik zie 3 4 andere scenario's.

Je koopt een hele nieuwe pc en je verkoopt je oude.

Je koopt alleen een SSD en spaart door.

Je koopt niks en spaart door.

Je koopt een goedkopere kaart die je miserabele 550Ti vervangt en/of een SSD.

Met zo'n budget kom je lekker kort door de bocht nergens.
Thanks voor de input Thomg maar aan dit advies heb ik niet heel veel.
Uiteraard zit er rek in het budget maar de absolute max is 400 euro, ik ben en blijf een student. Zoals je misschien weet is dat best prijzig, vooral als je in de (Neuro)- research geen vergoedingen krijgt voor het werk wat je doet.

CPU loopt nog als een zonnetje en zelfs bij de veeleisende games komt deze nog prima mee ;) Vandaar de GPU upgrade naar evt een GTX970 of lager + SSD.

De PC is puur en alleen voor een spelletje, ik heb daarom ook niet de behoefte om een compleet nieuwe PC te bouwen en nijg meer naar een upgrade maar ik weet niet goed wat voor upgrade (GPU wise). De meest logische leek mij de GPU. Ik hoef echt niet alles op ultra-settings te runnen (Hell, indie games zijn vaak de leukste games), smoothness en gameplay is voor mij belangrijker dan pracht en praal.

Voor de standaard taken is de machine namelijk meer dan snel genoeg en ik zal hem niet verkopen (Kan er nog genoeg andere leuke dingen mee doen; voor mijn familie, vriendin oid).

In ieder geval bedankt

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Het loopt als een zonnetje omdat je Q9550 @ 4GHz rondjes loopt om een 550Ti, zodra je een 970 hebt ( of vergelijkbaar kaliber ) zal je merken dat een Q9550 allesbehalve toereikend is.

Ik zou zelf kijken voor een 7850 en een ssd.
https://tweakers.net/cate...BWtZGZgYQI0AkiZKsXW1tYCAA

Een 7850 is trouwens zo'n 2x zo snel als een 550Ti.

• Mauritio
Daar kan ik bij inkomen.
Eventueel upgraden naar een nieuwe CPU etc. kan in mijn optiek altijd nog.

Zelf dacht ik aan een stapje hoger en een 280X met een SSD:
V&A aangeboden: MSI Radeon R9 280X GAMING 3GB

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Mauritio schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 11:08:
Daar kan ik bij inkomen.
Eventueel upgraden naar een nieuwe CPU etc. kan in mijn optiek altijd nog.

Zelf dacht ik aan een stapje hoger en een 280X met een SSD:
V&A aangeboden: MSI Radeon R9 280X GAMING 3GB
175 vind ik een stevige prijs voor een 280X, maar ok, ook niet verkeerd.
Met een 280X loop je wel tegen een bottleneck aan ;)

• Mauritio
Thomg schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 11:09:
[...]

175 vind ik een stevige prijs voor een 280X, maar ok, ook niet verkeerd.
Met een 280X loop je wel tegen een bottleneck aan ;)
Had gewoon snel de 280X uit de V&A gepakt, niets specifieks nog. (zag ze al staan voor ~150)
De bottleneck moet ik dan maar even mee leven.

Heb kunnen regelen dat ik de GTX970 van een vriend in men PC kan prikken. Kijken wat het verschil is tussen zijn i5-4460 en mijn q9550 in benchmarks. Als dit niet te dramatisch is dan moet een 280X zeker gaan lukken.

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Mauritio schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 11:13:
[...]

Had gewoon snel de 280X uit de V&A gepakt, niets specifieks nog. (zag ze al staan voor ~150)
De bottleneck moet ik dan maar even mee leven.

Heb kunnen regelen dat ik de GTX970 van een vriend in men PC kan prikken. Kijken wat het verschil is tussen zijn i5-4460 en mijn q9550 in benchmarks. Als dit niet te dramatisch is dan moet een 280X zeker gaan lukken.
Dat is een mooie manier om de bottleneck te controleren :Y

• parsnep
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:33
bij mij is de cpu ook de bottleneck maar als je GPU geoptimaliseerde games speelt zoals assassins creed rouge dan gaat het goed ga je daar in tegen bijv. unity spelen dan word het een groot drama (FPS drops; 100% cpu bezetting; 30 %gpu bezeting)

[ Voor 3% gewijzigd door parsnep op 18-03-2015 11:19 ]

V&A | Everything to the Cloud!!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Om daarop verder te gaan, GTA IV is notoir voor cpu bound te zijn, duimen dat dit niet zo is met GTA V.

• parsnep
Thomg schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 11:20:
Om daarop verder te gaan, GTA IV is notoir voor cpu bound te zijn, duimen dat dit niet zo is met GTA V.
GTA IV was ook zo een voorbeeld inderdaad, maar ik hoop aangezien we ruim 1,5 jaar hebben moeten wachten op de pc dat deze redelijk is geoptimaliseerd

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:18
Ja hier moet je rekening mee houden.
Ik ging met een Q6600 naar een 560TI2GB en merkte toen pas dat mijn CPU te traag werd. Hij kon die kaart niet bijhouden. Sindsdien een nieuwe CPU en toen werkte alles weer beter. Als ik jou was zou ik zoals al aangegeven werd een 7850 kopen en of compleet doorsparen totdat je iets van 600 tot 700 hebt om echt een compleet nieuw systeem te kopen met i5 enzovoort.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

ShittyNL schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 11:22:
Ja hier moet je rekening mee houden.
Ik ging met een Q6600 naar een 560TI2GB en merkte toen pas dat mijn CPU te traag werd. Hij kon die kaart niet bijhouden. Sindsdien een nieuwe CPU en toen werkte alles weer beter. Als ik jou was zou ik zoals al aangegeven werd een 7850 kopen en of compleet doorsparen totdat je iets van 600 tot 700 hebt om echt een compleet nieuw systeem te kopen met i5 enzovoort.
Ik denk niet dat dit een vergelijkbare situatie is.

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:18
Thomg schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 11:22:
[...]

[...]
Kort voor de upgrade ook nog een 9450 gehad op 3.2ghz maar dat hielp niets!

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• parsnep
Thomg schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 11:22:
[...]

[...]
het verschil volgens deze site is mimiem http://www.cpu-world.com/...el_Core_2_Quad_Q9550.html al hoewel hij wel is overgeclockt

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:19

br00ky

Moderator Harde Waren
Leg mij maar eens uit hoe die getallen zich vertalen naar het echte leven ;). Behalve dat die ene vast "beter" is dan die ander.

[ Voor 24% gewijzigd door br00ky op 18-03-2015 11:28 ]

• Mauritio
parsnep schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 11:26:
[...]

het verschil volgens deze site is mimiem http://www.cpu-world.com/...el_Core_2_Quad_Q9550.html al hoewel hij wel is overgeclockt
"The Q9550 microprocessor is 28% faster when running single-threaded programs."
"The processor performs 19% better in memory-intensive applications."

Dus ik weet niet waar je nu vandaan haalt dat het verschil miniem is?...

Verder zeggen synthetische benchmarks me helemaal niks en gaat het mij om de real-world scenario prestaties(!)

[ Voor 9% gewijzigd door Mauritio op 18-03-2015 11:30 ]

• parsnep
http://www.anandtech.com/bench/Product/53?vs=50 het scheelt inderdaad wel wat aanzienlijk

• parsnep
nieuws: Rockstar stelt pc-versie GTA V uit naar 24 maart en noemt systeemeisen je processor voldoet bij gta v wel aan de systeem eisen al hoewel je een upgrade van videokaart best wel interessant is, mij lijkt het verstandig om de 280x ( pricewatch: Club 3D Radeon R9 280X royalQueen) en de ssd ( pricewatch: Samsung 840 EVO 250GB )

• Mauritio
parsnep schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 12:30:
nieuws: Rockstar stelt pc-versie GTA V uit naar 24 maart en noemt systeemeisen je processor voldoet bij gta v wel aan de systeem eisen al hoewel je een upgrade van videokaart best wel interessant is, mij lijkt het verstandig om de 280x ( pricewatch: Club 3D Radeon R9 280X royalQueen) en de ssd ( pricewatch: Samsung 840 EVO 250GB )
Mocht de bottleneck niet te groot zijn dan koop ik voor het geld van een nieuwe 280X een tweedehandse 290 :)
Vanwaar de keuze voor een 840 Evo die een duurder is dan de MX100?

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Mauritio schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 12:42:
[...]

Mocht de bottleneck niet te groot zijn dan koop ik voor het geld van een nieuwe 280X een tweedehandse 290 :)
Vanwaar de keuze voor een 840 Evo die een duurder is dan de MX100?
Sneller, maar of dat het waard is moet jij weten.

• Mauritio
Thomg schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 12:57:
[...]

Sneller, maar of dat het waard is moet jij weten.
Sneller is altijd beter maar ik geloof niet dat ik hier wat van in de praktijk ga merken. Als ik de 970 heb getest, met positief gevolg, gaan de MX100 en 290 aangeschaft worden!

_/-\o_ Merci beste Tweakers!

• Halma21
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 05-12-2025
Ik gebruik zelf op dit moment eenzelfde computer als de ts heeft, ik heb een tijd terug mijn 550ti vervangen door een 7950. Ik heb hier toch best wel wat verschil gemerkt met games dat ze een heel stuk beter draaide, zelfs far cry 4 op high vloeind kunnen spelen.
Dus een nieuwe videokaart kan best wel veel verschil maken nog.

[ Voor 10% gewijzigd door Halma21 op 18-03-2015 18:45 ]

• parsnep
Halma21 schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 18:44:
Ik gebruik zelf op dit moment eenzelfde computer als de ts heeft, ik heb een tijd terug mijn 550ti vervangen door een 7950. Ik heb hier toch best wel wat verschil gemerkt met games dat ze een heel stuk beter draaide, zelfs far cry 4 op high vloeind kunnen spelen.
Dus een nieuwe videokaart kan best wel veel verschil maken nog.
dat het verschil maakt wist ik al ik heb ook mijn videokaart als eerste geupgrade

• [MAUS]
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07:04
Hey,

Ik wilde hier ook nog een kleine duit in het zakje doen (zag trouwens dat je naar mijn V&A advertentie had gelinkt ;) dus laat advies over de specifieke videokaart achterwege. Dit kan natuurlijk als niet objectief worden gezien :p)

Met jouw setup/maximum budget als student zou ik sowieso je pc niet te veel upgraden. Zoals hierboven genoemd gaat een te nieuwe grafische kaart een bottleneck opleveren bij je processor. Ik verwacht dat je gaat proberen zo'n 2 á 3 jaar het nog uit te houden met de pc die je nu hebt en dat is dan niet wat je wil. Aangezien je extra betaald voor prestaties die je pc er niet uit gaat halen.

Advies dus: Koop een videokaart voor een budget wat jij schappelijk vind om een x aantal jaar mee te doen. Hou er dan wel rekening mee dat je over een jaar of 2 á 3 bij een mogelijke upgrade van CPU+Mobo waarschijnlijk ook een nieuwe videokaart nodig hebt (is ook met een duurdere zo btw)

Vervolgens hou je nog wat budget over en koop daar (doe jezelf een cadeautje) een SSD van, een SSD upgrade merk je in iedere pc en geeft zo'n enorme toegevoegde waarde in dagelijks gebruik. Alles 'springt' in beeld ;)

En over een paar jaar kun je dan kijken voor een volledig nieuw systeem ;)
Pagina: 1