Wie helpt me met "HDD Jukebox"

Pagina: 1
Acties:

• ATOWAPaul
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-01-2021
Beste Tweakers, ik pieker me suf maar kom er niet uit. Mijn idee lijkt eenvoudig, ik ben een verwoed video filmer en heb (naast een flink grote NAS van Synology, DS1010+ en DX510) ook nog een groeiende stapel van nu zo'n 30 HDD's (15 originelen, 15 clones). Ik wil ze wisselend kunnen aanspreken via ethernet op mijn beide Macs (iMac en MBP). Omdat ik redelijk vaak zal wisselen (opzoeken oude clips en nieuwe HDD's toevoegen), moeten de HDD's makkelijk te wisselen zijn (geen geschroef) en de connectors moeten opgewassen zijn tegen intensief gebruik. Een soort HDD jukebox dus, maximaal flexibel en uitbreidbaar.
Ik zoek in de richting van een docking unit met plek voor min 4 HDD's (of 2 van 2 HDD's), single drives (dus geen RAID), ik maak zelf clones als backups.
Een inbouw docking schijnt niet te bestaan, dus dan maar een extern apparaat, maar nu nog koppelen aan ethernet zodanig, dat elke HDD apart te benaderen is. Formatteren als HFS+ is ook errug handig.
Ik zie door de bomen het bos niet meer. Wie helpt me verder? Bij voorbaat hartelijk dank.
Paul

• tweedebas
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20-01 21:46
Met ethernet, wordt dan nog een NAS met hot swappeble schijven.

Gewoon aan een computer hangen kom ik op deze zoek query uit.

USB 3.0, E-SATA, Thunderbolt,

De losse insteek adapters zullen niet perse je connectors goed doen, maar veruit het goedkoopst.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zou in ieder geval kijken of je alles SATA hebt. Die zijn redelijk makkelijker te verwisselen dan PATA connectoren in combinatie met een MOLEX voedingsstekker.

Dit is voor je oplossing toch wel een detail wat handig is om te weten.

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-01 12:48

SambalBij

We're all MAD here

De vraag is wat het mag kosten. Er zijn prima oplossingen voor dit soort dingen, maar kan aardig wat kosten.
Je zou eens kunnen kijken naar de spullen van CRU. (www.cru-inc.com)
Hun Dataport spullen zijn voor zover ik het ken (en dat is eigenlijk alleen de Digital Cinema serie) erg robuust en gemaakt om tig keer in en uit gehaald te worden.

Hebben bijvoorbeeld ook grotere enclosures die middels Thunderbolt of netwerk (iSCSI) aangesloten kunnen worden; zeker voor gebruik met de Mac lijkt met dat wel ideaal. (Dat is dan weer met trays waar de disks zonder carriers in kunnen; misschien dus wel weer minder robuust met de SATA connectors)

Zal echter niet goedkoop zijn... Weet dat voor die Digital Cinema series alleen de drivercarriers los zo'n 60 euro kosten per stuk... dus voor 30 HDD's tikt dat wel aan... :)

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• ATOWAPaul
Dag tweedebas, spie, SambalBij,
Tweedebas: Een hot-swappable NAS heb ik. Probleem: een NAS staat niet zomaar een schijvenwissel toe, gaat dan allerlei eigen (meestal EXT3 of 4) formats opnieuw opbouwen. Gewoon aan een computer hangen kan wel, maar dat zit ik steeds met USB stekkers om te pluggen. Dat is echt plan B. Firma's als Raidsonic hebben wel een houder voor 4 HDD's, maar hoe hang ik dat aan ethernet?
Sypie: ja, alles is SATA.
Sambalbij: CRU lijkt interessant, ik weet dat in de cinema alleen nog harde schijven worden gewisseld, dus de duurzaamheid zal best in orde zijn. Maar ik vind op de site niet hoe ik aan ethernet kan koppelen. Weet jij dat? Als ik de oplossing weet, kan ik gaan kijken of de kosten op te brengen zijn. Ik denk dat ik met wat extra carriers ook wel uit de voeten kan, als de HDD's er een beetje gemakkelijk uit en in gaan.
Ik kijk uit naar jullie reacties. Bij voorbaat dank, Paul

• Xudonax
  • Laatst online: 20-01 09:27
Een andere optie is een eigen NAS bouwen. Hier zou je dan bijvoorbeeld alle schijven standaard in steken, en deze worden dan via iSCSI als allemaal losse LUNs gedeeld. Als je er een fatsoenlijke SAS/SATA HBA (PCIe insteekkaart die enkel de schijven doorgeeft en zelf geen RAID e.d. doet) bij zet dan kun je voor een paar 100 euro een fatsoenlijke setup hebben.

Je zou dan kunnen zorgen dat de schijven na een 30 minuten inactiviteit automatisch uit gaan bijvoorbeeld, waardoor ze ook niet te lang draaien. Met Linux kun je waarschijnlijnlijk zelfs nog zorgen dat er automatisch een iSCSI LUN aangemaakt word zodra er een schijf ingestoken word, en dat deze weer verwijderd word zodra je de schijf verwijderd.

Of je gaat voor de echt luxe oplossing, en bouwt een "echte" NAS waarbij je het geheel via AFP/SMB kan benaderen terwijl de schijven netjes in een RAID6 of RAID-Z2 (met ZFS, hoewel ik dan weer FreeBSD of een van z'n ZFS/NAS geörienteerde broertjes aan zou raden) array hangen. Er is veel mogelijk, dus ik denk dat je vooral vooraf "moet" weten wat de opties zijn, en welke het beste bij je past.

Als het niet erg is dat de schijven regelmatig draaien dan zou ik alles in een PC behuizing in bijvoorbeeld je meterkast zetten, en dat via iSCSI delen met je netwerk. Op je Mac heb je dan wel iets als globalSAN iSCSI Initiator nodig. Er zijn meer software paketten die dat kunnen, maar ik ben zelf bij globalSAN terecht gekomen.

• ATOWAPaul
Dag Xudonax, je uitleg klinkt veelbelovend, al is hij voor mij veel te technisch. Ik dacht zelf ook in de richting van een soort PC kast, maar vind geen dock dat daar in past. Mogelijk is dan de CRU suggestie weer bruikbaar. Ik probeer ook bij HFS+ als format van de HDD's te blijven. Kortom, het lijkt een goede suggestie, maar zelf kan ik er niets mee aanvangen, daar ben ik te a-technisch voor. Met LUN's kan ik niet werken, bijvoorbeeld.
Ik kwam nog wel iets tegen van Coltech tegen: http://www.alibaba.com/pr...-docking_60017810744.html
Maar dat lijkt geen inbouw. Ben je zelf een Mac gebruiker? Misschien los van dit forum verder praten?
Ik hoor graag nader. Met vriendelijke groet, Paul

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Waarom vast houden aan HFS+?

404 Signature not found

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-01 20:28
Ik vermoed dat hij de flexibiliteit wil houden om de schijven ook direct (via USB) aan de Mac te hangen.

Maar als je echt vast wilt houden aan HFS dan ben je mijns inziens vrij beperkt als je het via ethernet wilt doen. Weet niet hoe goed de ondersteuning voor HFS in Linux is, anders ben je veroordeeld tot een NAS op basis van OS X (lijkt me niet de meest ideale oplossing.

Anders kun je beter zoiets via thunderbolt gebruiken http://www.promise.com/Products/Pegasus/Pegasus2/R4
Als het goed is moet die ook ondersteuning bieden voor 'passthrough' van de afzonderlijke schijven. Maar ik zou voor de zekerheid je use-case even voorleggen aan hun support afdeling.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• SMSfreakie
  • Niet online
Mja Linux kan volgens mij hfs+ tot max 2tb aan..
Verder zou ik denk ik gewoon ook kijken welke Linux filesystems er relatief makkelijk te lezen / schrijven is onder osx?

404 Signature not found

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18:40

Q

Au Contraire Mon Capitan!

ATOWAPaul schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 16:08:
Beste Tweakers, ik pieker me suf maar kom er niet uit.
Paul
Wat jij het beste kunt doen is een NAS bouwen en de data via SMB/AFP/NFS delen met je macs.

Door RAID6 te gebruiken kun je ook veel efficienter om gaan met je storage. Wat je nu doet handmatig met je schijven waarvan je telkens een kopie bewaart, is RAID10. Google even om je te verdiepen in RAID want dat zou wel eens heel waardevol voor je kunnen zijn.

Ik denk dat je het beste af bent met een goede Synology of Qnap NAS, waar je de drives in kwijt kunt. Als prijs een issue is/wordt, dan moet je aan de zelfbouw maar dat is niet simpel, met zoveel drives.

Omdat je data ergens moet staan kun je eigenlijk je huidige drives moeilijk recyclen (kan wel). Maar misschien is het handig om het nieuw op te zetten met 4+ TB harde schijven in RAID6.

De kosten is misschien wel een issue, maar als je dit professioneel doet, wel te verantwoorden denk ik.

[ Voor 16% gewijzigd door Q op 19-03-2015 11:20 ]

• ATOWAPaul
Dank aan de reageerders.
SMSfreakie: ja, ik wil het liefst bij HFS+ blijven, dan heb ik 1 systeem. Ik kan wel via Paragon ExtFS mijn Mac EXT leren, maar of dat ideaal is? 2 systemen? Of Linux goed overweg kan met HFS+? Ik weet te weinig van Linux, welke "smaak" bedoel je?
NovaPax: Promise maakt mooie spullen, maar dan heb ik 1. een tweede NAS, 2. geen koppeling met ethernet. En daar ging het allemaal om. Ik wil ook geen RAID, heb je al eens in een RAID een schijf vervangen? Dan weet je waarom. Dan is elke USB oplossing sneller.
Q: Je stelt in feite ook voor om een NAS te bouwen. Die heb ik al staan en die is voor mijn wens niet geschikt, want: niet gemaakt om steeds schijven te wisselen, ook zonder RAID is het een heel gedoe (ik heb het geprobeerd met de DX510 in single drive instelling), en ik zie niet hoe ik op den duur alle schijven kan inbouwen (aantal loopt nog steeds op), nog los van de vraag of al die schijven voortdurend moeten blijven draaien en dus slijtage ondergaan terwijl ik er af en toe van wil lezen/schrijven. Kortom, ik zie geen voordelen, alleen nadelen.

Volgens mij biedt Sharkoon een goede docking, maar hoe koppel ik aan ethernet???

Ik hoor graag jullie reacties, bij voorbaat dank, Paul

• tweedebas
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20-01 21:46
ATOWAPaul schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 15:58:

Volgens mij biedt Sharkoon een goede docking, maar hoe koppel ik aan ethernet???

Ik hoor graag jullie reacties, bij voorbaat dank, Paul
Aan een computer hangen, welke hem automatisch mount en als cifs share of de mac variant op het netwerk aanbied.

Je eis van het netwerk zorgt er gewoon voor dat er niets kant en klaar (betaalbaar?) voor te krijgen is!

Dus, zoek het in de simpelste oplossing van een "NAS",
BV raspberry pi > usb > sharkoon dock. En een script welke alles meteen doorzet naar een netwerk protocol.

Maar dan sneller -> intel NUC

sneller -> eigenbouw pc

Mijn ASUS router doet elke schijf aangesloten op de usb poorten meteen delen op het netwerk. (Vast geen HFS+ )

[ Voor 7% gewijzigd door tweedebas op 19-03-2015 16:40 . Reden: router mogelijkheid ]

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18:40

Q

Au Contraire Mon Capitan!

ATOWAPaul schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 15:58:

Q: Je stelt in feite ook voor om een NAS te bouwen. Die heb ik al staan en die is voor mijn wens niet geschikt, want: niet gemaakt om steeds schijven te wisselen, ook zonder RAID is het een heel gedoe (ik heb het geprobeerd met de DX510 in single drive instelling), en ik zie niet hoe ik op den duur alle schijven kan inbouwen (aantal loopt nog steeds op), nog los van de vraag of al die schijven voortdurend moeten blijven draaien en dus slijtage ondergaan terwijl ik er af en toe van wil lezen/schrijven. Kortom, ik zie geen voordelen, alleen nadelen.
Het lijkt alsof je je hebt vastgebeten in het idee van een HDD jukebox, maar ik raad het je af, het is een onverstandig concept.

Waar je naartoe wilt is dat al je schijven in 1 of 2 chassis zitten, permanent. Je wilt niet jongleren met schijven de hele tijd. Je laat zo'n ding vallen, etc.

De schijven blijven niet altijd draaien, je kunt in een (zelfbouw) NAS een spindown/sleep timeout instellen, waarbij ze zonder activiteit automatisch down spinnen om stroom te besparen. Overigens is de slijtage van ronddraaiende schijven minimaal, dat is niet echt waar het om gaat, het gaat meer om stroom verbruik te beperken.

Je hebt op deze manier altijd al je storage direct bij de hand in 1 pool, je hoeft niet bij te houden wat je op welke schijf hebt opgeslagen.

Er zitten juist alleen maar voordelen aan deze oplossing en geen nadelen, behalve de eenmalige kosten.
Echter, door RAID 6 toe te passen krijg je 'gratis' opeens 80% extra ruimte er bij, dus dan hoef je voorlopig geen xtra schijven meer te kopen ;)

Wat is de opslagcapaciteit van je huidige collectie schijven (per schijf) dus welke groottes heb je nu?

[ Voor 4% gewijzigd door Q op 19-03-2015 18:08 ]

• SMSfreakie
  • Niet online
Goede raid controller en de juiste raid level zal een hoop ellende besparen als er eens een disk de geest geeft..

Verder kan je nog backuppen naar bv een losse hdd ( of 2 etc)

Mijn ZFS Pool met 3 wd greens draait al 3 jaar vlekkeloos.. en verder backup ik 1x per week Automatisch alle belangrijke zaken naar een remote server...

404 Signature not found

• wreckdicilous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-02-2024
Ik zou ook voor een zelfbouw NAS gaan. Je zou b.v. freenas, nas4free, zfsguru of omnios met napp-it kunnen proberen. Ik heb zelf omnios met nappit draaien en kan daarmee heel snel harde schijven wisselen, die ik daarna snel kan benaderen. Dan kun je ook met een Raidsonic trayless bay werken.

Als je nog een PCtje met min 4GB geheugen hebt liggen kun je het natuurlijk eerst uitproberen. (Zonder dat je eerst een hele investering gaat doen.)

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-01 16:15
Ik zou inderdaad ook richting een freenas oplossing gaan, T liefst dan met een Raid-z2 pool, Mogelijk als je echt alles zeker wil hebben ook nog met een hot spare erbij.

Punt daarbij is wel, al je schijven moeten even groot zijn. (en ze worden in eerste instantie geformateerd)
Maar dan heb je wel iets wat de komende tijd alle problemen aan kan. (falende schijf -> hot spare, bitrot -> zfs)

android since G1.

Pagina: 1