Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Basissysteem BBG Maart 2015 RAM Probleem

Pagina: 1
Acties:

• RockNoobster
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21-11 22:28
Beste Tweakers,

Ik heb een aantal dagen geleden voor mijn vriendin het basissysteem van de BBG maart 2015 gekocht. Eigenlijk heb ik exact de componenten overgenomen, alleen een kleinere ssd gepakt en een hdd eraan toegevoegd.
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-7600 Boxed€ 98,49€ 98,49
1MSI A78M-E45€ 50,95€ 50,95
1Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB€ 75,95€ 75,95
1Fractal Design Core 1000 USB 3.0€ 29,99€ 29,99
1Logitech Z150 Midnight Black€ 16,63€ 16,63
1Logitech K120 (Internationaal)€ 8,95€ 8,95
1Logitech RX250 (Zwart)€ 6,90€ 6,90
1G.Skill RipjawsX F3-17000CL11D-8GBXL€ 74,80€ 74,80
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,95€ 30,95
1Crucial MX100 128GB€ 63,95€ 63,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 457,56

In de BBG stond dat het goed was om hoog geklokt RAM geheugen te pakken, omdat de APU daar veel baat bij heeft. Zodoende. Echter ik krijg met geen mogelijkheid dat RAM geheugen op die kloksnelheid draaiende, zonder dat de pc allemaal BSOD's geeft (meestal net voor of na het inlogscherm van windows 8.1).

Het RAM geheugen draait prima op 1600mhz, en met 1833 heb ik ook nog weinig problemen ondervonden. Echter 2133 lijkt gewoon niet te willen werken. Op zich geen ramp, want de pc doet het. Maar als ik RAM geheugen van 1600 had gewild, had ik die wel gekocht en op die manier 25 euro kunnen besparen.

Verder is er een redelijke coil whine te horen zodra de pc aangaat. Ik vermoed dat het de CPU (koeler??) is, want het komt ergens van dat gebied vandaan. Ik denk niet dat het gerelateerd is, maar ik denk ik kan het altijd even vermelden.

Heb trouwens wel al met 1 reepje RAM memtest gedraaid, op 2133 mhz zat ie op 75% van test1 al op 1455 fouten. Zelfde RAM reepje op 1600 zat op 75% van test1 nog op 0 fouten. Geen tijd gehad om langer te testen helaas.

Ik neig ernaar dat het RAM geheugen defect is, maar misschien hebben jullie andere ideeën?

Met vriendelijke groet,

Tim

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:27

br00ky

Moderator Harde Waren
RAM problemen horen natuurlijk in PMG :).

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:05

Thomg

Aww yiss

Klinkt als gare RAM.

Coil Whine komt waarschijnlijk eerder van je voeding.

Verwijderd

Voltage goed?

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:05

Thomg

Aww yiss

't Zou trouwens inderdaad ook wel eens kunnen dat de timings incorrect zijn, spanning lijkt me onwaarschijnlijk aangezien 1.5V default is en dat ook de rating is.

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17:34

Dark

who tweaked the light?

probeer op 1,55v of 1,6v, de specs zijn niet echt heel duidelijk hierover:

Tested Latency 11-11-11-30-2N
Tested Voltage 1.50v~1.60v

http://www.gskill.com/en/product/f3-17000cl11d-8gbxl

• RockNoobster
Allereerst: excuses voor het verkeerd plaatsen :) Ik wist niet zeker of het aan het RAM lag, vandaar dat ik dacht dat het beter was het in een iets algemener subforum te plaatsen.

Verder: ik heb redelijk goed het bios door zitten spitten, maar ik kan de voltages nergens aanpassen (of ik heb echt heel scheef gekeken).

Nu is er wel een XMP functie, die automatisch de goede timings (en ik meen voltage 1.6) pakt. Maar ook hierbij krijg ik BSOD's.

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-11 19:21
Ik heb al een paar keer hier op tweakers dit bordje voorbij zien komen, een BIOS Update (25.6) bij dit bord lost vaak dit soort problemen op icm Kaveri processors.
-Wel even het geheugen op 1333/1600 laten staan tijdens het updaten, je weet maar nooit.
http://www.msi.com/support/mb/A78M-E45.html#down-bios
- Updated AMD AGESA code.
- Improved VGA card compatibility when using Kaveri APU.
- Improved memory compatibility.
- Improved VGA compatibility.

Coil-Whine kun je met een lege keukenrol tegen je oor makkelijker opsporen.

[ Voor 9% gewijzigd door Phenos2 op 17-03-2015 22:37 ]

• RockNoobster
Ik heb helaas moeten constateren dat de bios versie al op 25.6 zit. Zou het dan toch aan het RAM geheugen liggen? Ik heb niet echt een andere pc waar ik het in kan testen. Mijn eigen pc heeft namelijk een CPU koeler die zwaar in de weg zit. Heb nogmaals gekeken of op een bepaalde manier de voltages zijn aan te passen, maar dit is helaas niet mogelijk :(

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-11 19:21
-

[ Voor 100% gewijzigd door Phenos2 op 19-03-2015 19:27 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Beetje voorbarig om te roepen dat het geheugen defect zou zijn.

Ik lees niet dat dit geheugen op de QVL voor dit bord staat. Er staat wel meer G-Skill RAM in, maar niet deze. Het kan dus prima RAM zijn, maar simpelweg niet compatibel met het bord - in ieder geval doet MSI geen enkele uitspraak op dat vlak.

Lijkt me iets om uit te sluiten voor conclusies te trekken.

Oslik blyat! Oslik!

• RockNoobster
dion_b schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 16:15:
Beetje voorbarig om te roepen dat het geheugen defect zou zijn.

Ik lees niet dat dit geheugen op de QVL voor dit bord staat. Er staat wel meer G-Skill RAM in, maar niet deze. Het kan dus prima RAM zijn, maar simpelweg niet compatibel met het bord - in ieder geval doet MSI geen enkele uitspraak op dat vlak.

Lijkt me iets om uit te sluiten voor conclusies te trekken.
In eerste instantie heb ik hier niet naar gekeken. Ik ga er namelijk vanuit dat Tweakers een combinatie in een BBG stopt die 100% zeker samen werkt. Maar blijkbaar heb ik me hierin vergist. Ik heb achteraf gezocht en ik meende dat dit RAM geheugen in die lijst stond (maar dan bij de OC memory support). Te vinden via: http://be.msi.com/support/mb/A78M-E45.html#support-ocmem. Echter nu kijk ik weer, en lijken de typenummers gewoon heel erg op elkaar (BBG: G.Skill RipjawsX F3-17000CL11D-8GBXL, MSI-site: G.Skill F3-17000CL9Q-16GBZH.

Zou dit dan misschien het probleem kunnen zijn denk je? Want in dat geval, kan ik kijken of ik het geheugen terug kan sturen (WKOA), of anders verkopen en ander (wel passend geheugen) aanschaffen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

]k ga er namelijk vanuit dat Tweakers een combinatie in een BBG stopt die 100% zeker samen werkt.
Zou erg mooi zijn maar:
Let op: niet alle combinaties van hardware zijn getest; waar mogelijk controleren we op de correcte werking van de verschillende onderdelen, maar we kunnen niet garanderen dat alle componenten 100% compatibel zijn.
Zou dit dan misschien het probleem kunnen zijn denk je?
Als het geheugen op lagere snelheden wel werkt zou ik inderdaad vooral hieraan denken.
Echter nu kijk ik weer, en lijken de typenummers gewoon heel erg op elkaar (BBG: G.Skill RipjawsX F3-17000CL11D-8GBXL, MSI-site: G.Skill F3-17000CL9Q-16GBZH.
G.Skill maakt zelf geen geheugenchips maar koopt ze in bij anderen en plakt dan eigen heatsinks en stickers erop. Kan zijn dat twee typenummers die veel op elkaar lijken bij totaal andere chipbakkers vandaan komen en totaal andere eigenschappen hebben, ook qua compatibility.

Oslik blyat! Oslik!

• RockNoobster
Ik zal beter moeten lezen in het vervolg ;) Ik heb het geheugen inmiddels retour aangemeld (onder WKOA). Zodra ik ander geheugen binnen heb (levertijd is toch nog een aantal dagen zag ik al) dan zal ik hier laten weten of het inderdaad het probleem oplost. Tot de tijd dat het nieuwe geheugen binnen is, zal ik een reepje van mijn eigen RAM in de pc van mijn vriendin plaatsen. Kan ze in ieder geval dat ding blijven gebruiken.

Tot zover allemaal bedankt voor de hulp!

• RockNoobster
Goed, om er even op terug te komen. Het bleek dus inderdaad aan het werkgeheugen te liggen. Ik gok wat dion_b zei, aangezien met een ander setje geheugen (wat wel getest was door MSI in combinatie met dit moederbord) alles nu prima functioneert. Allemaal bedankt voor de hulp!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17:34

Dark

who tweaked the light?

mooi dat het is opgelost en dat je het terug meldt, ik vroeg me al af hoe het gegaan was ... ;)

waarschijnlijk had het andere kitje ook wel kunnen werken, maar had je daarvoor geavanceerde settings/timings moeten aanpassen, dit kitje werkt gelukkig kennelijk wel met de standaard settings...

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:36
Gevraagd aan redactie om de BBG aan te passen.
BBG update
Pagina: 1