Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekyth
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20-03-2022
Hoi,

Sinds kort valt mijn pc steeds uit (meestal na 5 - 10 minuten na het opstarten) af en toe blijft hij het ook gewoon een paar uur doen.

Nu heb ik al wat op het internet gekeken en iets gevonden over het te heet worden van de pc en het vervangen van de koelpasta.

Zit er veel verschil in wat voor koelpasta ik moet halen en hoe verwijder ik de oude?

Hier wat foto's van hoe het er nu voor staat:
http://s24.postimg.org/lhwwza6l1/20150317_132123.jpg
http://s22.postimg.org/ebjr8pkb5/20150317_132134.jpg

Verder heb ik de behuizing stofvrij gemaakt.

M.v.g.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-09 03:33
Maar hoe weet je dat het komt omdat je PC te warm word? Daar hebben we programmatjes voor die je kunt draaien en de temperaturen kunt checken. Niet dat er iets mis is met je koelpasta vervangen, maar wie weet ligt het helemaal niet aan de temperaturen van je CPU.

Het kan ook je videokaart zijn, of ieder ander onderdeel. Foutief geheugen etc.

In ieder geval, met bijna ieder goedje met een hoog alcohol percentage (Terpetine etc) kun je het er af vegen, gebruik dan een schone droge doek.

Voor koelpasta kan ik je niet veel advies geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:20

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Ik zou eerst even controleren of de PC daadwerkelijk te heet wordt en zo ja welk onderdeel
CPU, GPU Kast?

Hier zijn verschillende programmatjes voor zoals Core Temp

Het hoeft niet te liggen aan de temperatuur van de PC maar kan ook aan foutief geheugen liggen of een HDD die moeilijk doet.

Wat betreft koelpasta zou ik persoonlijk gaan voor arctic silver 5 o.i.d. geen grote verschillen met verschillende koelpasta's bij normaal gebruik van een PC.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekyth
Afbeeldingslocatie: http://s12.postimg.org/net88h34t/Naamloos.png

Edit: **Max 54***

[ Voor 14% gewijzigd door Ekyth op 17-03-2015 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
benodigdheden:
pak een paar wattenstaafjes
flesje 90% of 95% alcohol (kruidvat etc verkoopt dit standaard assortiment)
oud (bank) pasje (of een albert heijn bonuskaart)

giet een beetje alcohol in een klein dopje (dop van een lege cola fles ofzo)
wattenstaafje in de alcohol, daarna vegen langs de oude koelpasta.
niet te zuinig doen met de wattenstaafjes, je kan er prima 10~20 gebruiken.

Als alles schoon is: paar minuten afblijven dan kan de overtallig alcohol verdampen (dit gaat redelijk snel, ook een goede reden om de dop meteen terug te draaien op je flesje :) )

Klein beetje koelpasta op je processor, mooi in het midden (als in, écht heel weinig) en uitsmeren met een oud bankpasje. De koelpasta is er alleen voor om de minieme oneffenheden tussen je processor en koelblok te vullen, niet om als een soort laag mayonaise tussen de twee in te liggen.

Koelblok er tegenaan, niet al te voorzichtig, je koelblok moet gewoon stevig zitten zonder speling.

arctic silver 5 (zoals hierboven gesteld) is prima geschikt, werkt goed, lage prijs, gaat jaren mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Assix
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15-01 18:52
dyrc schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 13:53:
benodigdheden:
pak een paar wattenstaafjes
flesje 90% of 95% alcohol (kruidvat etc verkoopt dit standaard assortiment)
oud (bank) pasje (of een albert heijn bonuskaart)

giet een beetje alcohol in een klein dopje (dop van een lege cola fles ofzo)
wattenstaafje in de alcohol, daarna vegen langs de oude koelpasta.
niet te zuinig doen met de wattenstaafjes, je kan er prima 10~20 gebruiken.

Als alles schoon is: paar minuten afblijven dan kan de overtallig alcohol verdampen (dit gaat redelijk snel, ook een goede reden om de dop meteen terug te draaien op je flesje :) )

Klein beetje koelpasta op je processor, mooi in het midden (als in, écht heel weinig) en uitsmeren met een oud bankpasje. De koelpasta is er alleen voor om de minieme oneffenheden tussen je processor en koelblok te vullen, niet om als een soort laag mayonaise tussen de twee in te liggen.

Koelblok er tegenaan, niet al te voorzichtig, je koelblok moet gewoon stevig zitten zonder speling.

arctic silver 5 (zoals hierboven gesteld) is prima geschikt, werkt goed, lage prijs, gaat jaren mee.
Waarom gaan kutten met 10-20 wattenstaafjes als je het ook gewoon met een watje kunt doen?
Ook het uitsmeren van de pasta met een bankpasje is niet nodig, of het beter is is discutabel, maar de moeite iniedergeval niet waard naar mijn mening.

Ekyth, laat de temperaturen eens zien onder load, aangezien idle weinig zegt.
Draai eens minimaal een kwartier Prime95 en kijk wat dan de temperaturen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
hermitassix schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 13:55:
Waarom gaan kutten met 10-20 wattenstaafjes als je het ook gewoon met een watje kunt doen?
Ik blijf altijd hangen met een stukje wat achter van alles en nogwat, vervolgens pluist het als een malle.
Personal style lijkt me, je zou 't ook met wat wc papier kunnen doen, een oude sok of een random doek die je hebt liggen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

Inderdaad even een Prime95 erover en dan hetzelfde met de GPU doen in combinatie met GPU Temp

Draai even een veeleisen spel of een Frumark eroverheen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Assix
dyrc schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 13:57:
[...]

Ik blijf altijd hangen met een stukje wat achter van alles en nogwat, vervolgens pluist het als een malle.
Personal style lijkt me, je zou 't ook met wat wc papier kunnen doen, een oude sok of een random doek die je hebt liggen :D
Ah, ja persoonlijk gebruik ik WC papier. Die wattenstaafjes vallen mij telkens uit de handen, heb ik er straks een stuk of 5 in m'n PC liggen :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekyth
Ten eerste bedankt voor alle tips!!
Rubman schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 13:59:
Inderdaad even een Prime95 erover en dan hetzelfde met de GPU doen in combinatie met GPU Temp

Draai even een veeleisen spel of een Frumark eroverheen
Denk dat ik dat nu heb gedaan ? :P

Link: http://s22.postimg.org/mmoeivqc1/Naamloos1.png

Ik heb geen idee of dit nu goed of slecht is xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

Wat ik zo kan zien is de temperatuur niet schokkend hoog, wel wat hoger dan je kan verwachten.
Koelpasta vervangen kan nooit kwaad (zeker niet na een aantal jaar niet gedaan te hebben)
Dit zou echter niet de reden van uitvallen mogen zijn.
Als je ook nog iets van een Furmark eroverheen kan laten gaan wordt het misschien wat duidelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koninkje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-09 15:55

Koninkje

Succes niet gegarandeerd.

Prima temps naar mijn mening. Hier zou hij niet van uit moeten vallen. Check je HDD op fouten, dat kan ook een probleem zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door Koninkje op 17-03-2015 14:19 ]

Show me your moves.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkloeth
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-09 05:02
Goedemiddag,

aan je temps van cpu te zien wordt deze niet te heet.
Ben je aan het overclocken(zie een scherm open staan)?, zoja probeer eens met standaardwaarden.

Naast je cpu zijn er tal van andere onderdelen die te heet kunnen worden, controleer je videokaart(evga precision, MSI afterburner), je geheugen(memtest), hdd(hd tune)

als je aan het clocken bent(geweest)vraag je meer van je PC en verkort je dus de levensduur....heb ik zelf meegemaakt.

succes,

groet Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekyth
Ik heb deze pc 8 jaar geleden aangeschaft (ondertussen al wel een nieuwe gekocht).

Heb naast het verwijderen van stof niks qua onderhoud gedaan. Zal de koelpasta maar eens een keer gaan vervangen :)

Ik zal proberen een "Furmark?" er overheen te halen en kijken wat daar uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekyth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

Hier kan ik de GPU temp niet uit opmaken installeer even dit programmatje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Ik zie wel degelijk 85c staan, best wel hoog eigenlijk na zo'n korte tijd, maar niet zo hoog dat het moet zorgen voor shutdowns.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekyth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

De GPU temp is redelijk hoog, en dat zou wel degelijk het euvel kunnen zijn.
Haal de videokaart er even uit en probeer deze schoon te blazen met wat perslucht of even goed uitkwasten met een verfkwast o.i.d.

Denk dat deze ook nog behoorlijk wat stof kan bevatten wat ervoor zorgt dat de temperatuur behoorlijk oploopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Assix
Het verbaasd mij dat nog niemand de voeding heeft genoemd? Na 8 jaar zou dat wel eens heel goed het probleem kunnen zijn...
Wat voor voeding zit er in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

hermitassix schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 15:43:
Het verbaasd mij dat nog niemand de voeding heeft genoemd? Na 8 jaar zou dat wel eens heel goed het probleem kunnen zijn...
Ding Ding, dat is ook hetgeen wat ik denk dat faalt :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-10 23:34

Nemesizz

Untouchable

hermitassix schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 15:43:
Plus ik zie Acer op het moederbord staan, dus het is waarschijnlijk ook een OEM bak, waar meestal niet monsterlijk goede voedingen inzitten (net geen plofvoedingen, maar ook geen modellen die het vele jaren lang stabiel uithouden).

Daarnaast, controleer meteen je moederbord eens op bolle elco's, daar willen OEM PC's (Acer, Medion, Packerd Bell, enz) nog wel eens last van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

Voeding is inderdaad een dingetje wat ik volledig ben vergeten te melden.
wat is het merk en type?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekyth
Rubman schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 15:05:
De GPU temp is redelijk hoog, en dat zou wel degelijk het euvel kunnen zijn.
Haal de videokaart er even uit en probeer deze schoon te blazen met wat perslucht of even goed uitkwasten met een verfkwast o.i.d.

Denk dat deze ook nog behoorlijk wat stof kan bevatten wat ervoor zorgt dat de temperatuur behoorlijk oploopt.
Ik heb de video kaart eruit gehaald en met wat perslucht deze wat schoon gemaakt. Er kwam niet ongelooflijk veel stof uit, maar alle beetjes helpen :)

Foto: http://s24.postimg.org/ery0yshdx/Videokaart.jpg
Nemesizz schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 16:52:
[...]

Plus ik zie Acer op het moederbord staan, dus het is waarschijnlijk ook een OEM bak, waar meestal niet monsterlijk goede voedingen inzitten (net geen plofvoedingen, maar ook geen modellen die het vele jaren lang stabiel uithouden).

Daarnaast, controleer meteen je moederbord eens op bolle elco's, daar willen OEM PC's (Acer, Medion, Packerd Bell, enz) nog wel eens last van hebben.
Ik heb hier niet zo veel verstand van, heb een paar foto's gemaakt, hopen dat jullie er iets op zien?

Foto 1: http://s12.postimg.org/efdnua5a5/Moederbord_1.jpg
Foto 2: http://s3.postimg.org/5sxniep77/Moederbord_2.jpg
Foto 3: http://s15.postimg.org/be45k4w4b/Moederbord_3.jpg
Foto 4: http://s8.postimg.org/627farh79/Moederbord_4.jpg
Rubman schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 17:19:
Voeding is inderdaad een dingetje wat ik volledig ben vergeten te melden.
wat is het merk en type?
Ik weet niet waar ik dat kan vinden, maar heb twee foto's gemaakt van de voeding (hopen dat het leesbaar is)

Foto 1: http://s21.postimg.org/3wluiech3/Voeding_1.jpg
Foto 2: http://s1.postimg.org/slqloh8dr/Voeding_2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Assix
De caps van het moederbord zien er zover ik op de foto's kan zien wel normaal uit. Ze lijken niet bol te staan, ik zou het toch bij de voeding zoeken. Is er een voeding die je van iemand kan lenen, waar je het mee kan testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Beste Heren,

Bij de Primetest zijn een aantal cores gestopt vanwege een fout? Worker 3 en 4 hebben nog geen test kunnen afmaken. (FATAL ROUNDING ERROR) Ga eens testen met memtest86 voor je geheugen, verder, weet je zeker dat je geen biosinstellingen verkeert hebt staan? Doe eens een bios reset. Met dus maar 50% load werd de proc al 68c, dus ja, ook de koeler/pasta vervangen is geen slecht idee. Je spullen hebben een hoop te verduren gehad blijkbaar.

Afbeeldingslocatie: http://s22.postimg.org/mmoeivqc1/Naamloos1.png

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekyth
millman schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 01:40:
Beste Heren,

Bij de Primetest zijn een aantal cores gestopt vanwege een fout? Worker 3 en 4 hebben nog geen test kunnen afmaken. (FATAL ROUNDING ERROR) Ga eens testen met memtest86 voor je geheugen, verder, weet je zeker dat je geen biosinstellingen verkeert hebt staan? Doe eens een bios reset. Met dus maar 50% load werd de proc al 68c, dus ja, ook de koeler/pasta vervangen is geen slecht idee. Je spullen hebben een hoop te verduren gehad blijkbaar.
Ja dit beestje heeft jaren lang hard moeten werken, ik heb sinds een half jaartje een nieuwe pc dus gebruik deze alleen nog voor films en muziek (als hij het vol houd).

Ik zal morgen de koelpasta vervangen een test doen met memtest86 en de bios resetten.

Bedankt voor al jullie tips en tricks :D
Pagina: 1