Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 663019

Topicstarter
Hi ik heb een Toshiba l870-132 en ik heb een probleem met m'n fan.
Wanneer hij opstart dan draait hij niet wanneer ik zie dat mijn cpu boven de 45 graden komt blaast hij opeens hard en hoor ik een ratelend geluid erbij.

Vervolgens laptop opengemaakt en naar de fan gekeken (laptop is overigens 3 jaar oud) hij heeft een beetje stof gelijk schoongemaakt maar alsnog blijft dat geluid komen.
By the way m'n laptop wordt ook steeds warmer en wordt niet gekoeld.

Hoop dat jullie misschien wat weten.

Shyam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:00

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Of perslucht kopen ( weinig kans ) of uit elkaar halen, alle fans schoonmaken. CPU pasta vervangen.
Ken natuurlijk ook je HDD zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door NLKornolio op 17-03-2015 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hdd zal t niet zijn had ik gekeken maar de fan heb ik schoongemaakt met de stofzuiger, en waarom moet de pasta dan vervangen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-07 09:06
[verwijderd]

[ Voor 87% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

Slapen is een hobby

Fan lager versleten. En de koelpasta kan uitgedroogd zijn. Fan bestellen en gelijk koelpasta, leuk klusje toch? (En voor € 25,- weer klaar)
En dat de fan eerst niet reageerd en daarna vol gaat draaien is ook een indicatie dat ie wel wil maar niet kan. Dus modulator of lager klinkt logisch

[ Voor 35% gewijzigd door GerardVanAfoort op 17-03-2015 13:24 ]

De rest is vrije tijd. Breathe in breathe out

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@mvdam hij ratelt niet wanneer ik eraan draai ook niet toen de stofzuiger erop was maar als hij aan is dan hoor ik als letterlijk naast m'n laptop ga luisteren @ch 033 hoe weet ik of het een lager kan zijn? En waar kan ik t goedkoop bestellen aangezien mijn budget niet hoog is😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-07 17:08

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Bestellen van koelpasta kan op verschillende sites
van Coolblue tot Bol.com en Alternate tot Azerty
Fan los vervangen is wat lastig. Mogelijk moet je een hele unit vervangen.
Die is onder andere hier te bestellen maar even zoeken op Toshiba l870-132 CPU koeler of fan replacement en je vind genoeg sites die het verkopen en waarschijnlijk wel goedkoper. (ebay is ook een optie)

Wanneer je wat bang bent om de laptop zelf open te schroeven zou ik op zoek gaan naar een Tweaker in de buurt die je kan helpen.

BTW Stofzuiger op een fan zetten is geen goed idee, daarvan gaat hij veel sneller draaien dan nodig en kan hij sneller stuk gaan. Daarnaast kan de stofzuiger door de verplaatsing van lucht statische elektriciteit opwekken en de laptop nog verder beschadigen.
Beter is een busje perslucht of een kwast.

[ Voor 16% gewijzigd door Rubman op 17-03-2015 13:33 ]

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Rubman dank voor je reactie ik had m'n laptop wel opengemaakt en de fan ontkoppelt voor dat ik de stofzuiger erop zette.

Ik heb ook wel gezocht maar als ik de hele unit dus de heatsink erbij dan moet vervangen waar kan ik m vinden want de meeste heatsinks gaan alleen op de processor maar die van mij op m'n videokaart en processor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

Slapen is een hobby

Normaal gaat een ventilator stapsgewijs aan, laat de latop eens open. Zet 'm stabiel neer, maar wel zo dat je de fan kan zien bewegen, met een sate prikkertje eventueel "helpen" op gang te krijgen.

Als de processor al eens los geweest is kan het zijn dat er onvoldoende pasta aanwezig is, of dat deze niet geheel vlak meer is, dit kan al funest zijn.

Probeer je fan ff goed te testen, maar als je deze niet kan uitsluiten zou ik zowieso ff je pasta vervangen.

[ Voor 6% gewijzigd door GerardVanAfoort op 17-03-2015 13:45 . Reden: Verkeerde fan art nr ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ok zal ik proberen maar waarom die pasta dat weet ik echt niet waarom die gebruikt wordt.
Maar ik had gezien dat als ik m'n toetsenbord losmaak dan zie ik m'n fan al zitten en hij wel op gang komen maar pas als t systeem het nodig vindt en wanneer hij blaast dan komt er alleen warme lucht en koelt hij ook niet misschien een beetje weird maar hij ratelt ook dan pas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

Slapen is een hobby

Anoniem: 663019 schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 13:47:
Ok zal ik proberen maar waarom die pasta dat weet ik echt niet waarom die gebruikt wordt.
Maar ik had gezien dat als ik m'n toetsenbord losmaak dan zie ik m'n fan al zitten en hij wel op gang komen maar pas als t systeem het nodig vindt en wanneer hij blaast dan komt er alleen warme lucht en koelt hij ook niet misschien een beetje weird maar hij ratelt ook dan pas
Die pasta is om de door je cpu/gpu geproduceerde warmte af te vloeien/middels je fan naar buiten te drukken.
Dat dit warm is klopt, maar het moet er WEL voor zorgen dat je systeem afkoelt! En als ie dan pas ratelt is het zeer waarschijnlijk een op z'n eind lopend lager. Pasta vervangen en ff hwmonitor installeren en de temperaturen in de gaten houden, misschien hoef je niet direct je fan te vervangen (scheelt ff wat centen)

De lokale MyCom of Paradigit hebben tubetjes pasta voor onder de € 10,-

Suc6

[ Voor 5% gewijzigd door GerardVanAfoort op 17-03-2015 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik dank u zeer nog een vraagje stel nou dat hij ophoudt met ratelen waaraan kon het dan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

Slapen is een hobby

Uhh, als je naar de dokter gaat is de kwaal weg?

Nee moeilijk, als het wegblijft heeft je schoonmaakproces toch zin gehad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Danke schon laat je weten hoe t afloopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik heb vandaag mijn fan binnengekregen, ik heb m vervangen en hij is weer stil alleen blaast hij nog wel steeds warme lucht uit. Gemiddelde temperatuur is ook 50 graden van cpu en videokaart.
koelpasta heb ik niet vervangen want t was niet op voorraad zou het daardoor komen dat die warme lucht er nog uitkomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

Slapen is een hobby

Temperaturen zijn gewoon goed onder een beetje "load". En als de fan nu direct gaat draaien, ook goed.
Je zou eens een Hiren'sBoot 15.2 cd kunnen branden en MicroXp opstarten, doe gewoon wat basic dingetjes, en vergelijk de fan snelheid en hitte afvoer met het geinstalleerde OS (dus steeds warme lucht en 50 graden)

Hou het even in de gaten, maar volgens mij niks aan het handje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-06 19:00
Je hebt pas een probleem als er geen warme lucht uitkomt maar de temperatuur wel oploopt. In dat geval kan hij de warmte niet kwijt.
50 graden is vrij normaal.

Je kan de koelpasta vervangen, dit geeft bijna altijd wel een positief effect omdat het voor de fabrikant teveel moeite kost om deze deftig aan te brengen. Die gooit er gewoon een kwakje op en zet het koelelement erop. Een doorsnee tweaker neemt zijn tijd hiervoor en zorgt ervoor dat er een zo dun mogelijk laagje verspreid opgaat. Bij koelpasta geld de regel, hoe minder hoe beter maar er mag zeker geen lucht tussen zitten. De fabrikant gooit er dus altijd teveel tussen.

Dat zal echter ook geen wonderbare verschillen uitmaken, een paar graden eraf mogelijk.
Maar de warmte die geproduceerd word is nog altijd hetzelfde. Het word enkel sneller afgevoerd (je blijft dus met je warme lucht zitten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
oke dank voor jullie reacties heb er veel aan gehad + weer een stille laptop.
morgen gelijk even koelpasta halen en vervangen op mijn laptop want er zit inderdaad een grote kwak pasta op in plaat van een fatsoenlijk dun laagje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PAPPLE
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-12-2024
Misschien handig voor toekomstige mensen die op zoek zijn naar een antwoord op de vraag waarom hun laptop warm wordt..

Ik kom dit erg vaak tegen op mijn werk ( ITsutudent support op de TU Delft: @hok), en veel van de dingen die aan bod komen in deze thread, gebeuren natuurlijk in t leven van een laptop in t leven van "normale" mensen.

Wellicht is t een idee om een topic/sticky te maken met dit topic als baseline?
Ik denk dat het redelijk wat mensen welk Google-en op 'mijn laptop wordt warm', een goed antwoord kunnen gebruiken. En zonder kwalijke bedoeling naar de TS, zijn dit vaak dingen waar weinig mensen de moeite voor nemen om naar te kijken En daarmee, is het hier op tweakers een vraag die prima vanuit ervaring en zeker vanuit kunnen, En op een duidelijke manier, een goed, onderbouwd antwoord kan vinden.

By the way, ik ben zelfs een relatief onkunnend, en amateuristisch casemodder , zeker in vergelijking met medetweakers welke hier op de fora verder vaak actief zijn..

[ Voor 34% gewijzigd door PAPPLE op 19-03-2015 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leitz
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-04 09:51
heb vaak toch meer het idee dat het door het uit elkaar halen komt. hoewel koelpasta zeker een grote factor is. heb ik toch ook meegemaakt door een laptop met een compressor goed uit te blazen, er echt significant verschil was (helaas niet gemeten) haal dan wel alle klepjes open etc. laats toch zo'n laptop open moeten maken, en bleek dat het stof echt nagenoeg verdwenen was (4 jaar oude hp) en zo'n ding vangt toch echt een berg stof op
Pagina: 1