Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanVierkant
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-06 13:43
Ik heb een Dlink DIR-845L als switch/AP ingesteld, achter mijn huidige router. Het werkt naar behoren, op een klein dingetje na. De apparaten die er mee verbinden, hebben allemaal perfect toegang tot de router en hebben dus internettoegang.

Niets aan de hand zou je denken, maar het gekke is dat de Dlink zelf geen internettoegang heeft. Pingen (Tools -> System Check) werkt niet, de NTP-synchronisatie werkt niet en ook zoeken naar firmware-updates werkt niet. Ik heb overigens wel handmatig de nieuwste firmware erop gezet.

Ik heb vrij weinig instellingen aangepast, alleen de wifi-instellingen (SSID, wachtwoord) en de DHCP op client gezet. Zowel op de Dlink als op de router staat de firewall uit. Moet ik op nog poorten forwarden vanaf de router, en zo ja welke? Of is dit gewoon een bug (of non-documented feature ;-))?

Handig overigens, er is een emulator beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-06 20:06

TNW

Hoe heb je dit apparaat aangesloten? Is de rest van het netwerk via een van de LAN poorten van deze router aangesloten? Het is mogelijk dat de Dlink op een WAN poort Internet verwacht maar dat niet krijgt omdat deze niet aangesloten is.

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanVierkant
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-06 13:43
Ik heb hem aangesloten via een LAN-poort. Het lijkt er inderdaad op dat dit een bug (of ontbrekende feature zo je wil) is: http://forums.dlink.com/index.php?topic=52794.0. De Dlink verwacht internet via de WAN-poort, of anders niks.

Jammer, ook omdat de NTP-servers vast liggen en je dus ook niet een lokaal apparaat (Synology NAS, router) kunt instellen als NTP-server. Ik zal eens kijken waar ik dit als bug/feature request kan melden.

Edit: hier heb ik de bug gemeld, hier de suggestie om de NTP-server handmatig instelbaar te maken. Dat maakt de bug iets minder vervelend, omdat je dan een lokale server (in mijn geval een NAS) in kunt stellen

[ Voor 28% gewijzigd door StephanVierkant op 17-03-2015 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-06 20:06

TNW

StephanVierkant schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 13:14:
Ik heb hem aangesloten via een LAN-poort. Het lijkt er inderdaad op dat dit een bug (of ontbrekende feature zo je wil) is: http://forums.dlink.com/index.php?topic=52794.0. De Dlink verwacht internet via de WAN-poort, of anders niks.
Het is niet zozeer een bug of ontbrekende feature maar gewoon wat je kan verwachten van routers gericht op de eindgebruiker. De firmware is gemaakt voor het meest voorkomende scenario van een lokaal netwerk via de switchpoorten/WiFi en een aparte poort/interface voor WAN.

Wat jij eigenlijk wil is de router met de WAN poort op het netwerk aansluiten en vervolgens alles transparant bridgen. Op die manier kan de router bij het internet en zou al het verkeer intern tot hetzelfde logische netwerk behoren.

Je kan het trouwens op een minder nette manier oplossen, hang de WAN poort aan je bestaande netwerk en zet deze op DHCP of een vast IP adres. Met de standaardinstellingen zou het netwerk achter de router en de router zelf toegang tot internet hebben. Het verkeer gaat dan wel 2x door NAT heen en je hebt dan twee gescheiden netwerken waartussen verkeer ook weer wordt geNAT. Dit is geen optimale situatie want apparaten in het netwerk achter je hoofdrouter kunnen dan niet directe verbindingen opbouwen met apparaten achter de Dlink.

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-06 23:05
Als de DLink een accespoint mode heeft kun je die activeren. Kans dat ie dan wel weer verbinding maakt met Internet.

Mijn Netgear doet het als volgt: in "semi-AP mode" (alleen DHCP uit), maakt ie geen verbinding mt Internet.
Zet ik hem in het instellingenmenu in AP-mode dan maakt ie zelf wél verbinding (voor firmware updates bijv.). In de echte AP-mode zijn een groot deel van de instellingen niet beschikbaar, én hij maakt van de WAN-poort een 5e LAN-poort.