SMB share

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander.jansen
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-09-2023
Hey, Ik heb een Mac-Mini met 10.10.2 en de server app. Ik heb een aantal rare probleempjes.

Windows 8.1
Ik kan gewoon aanmelden en alles zien en bladeren door de mappen. Maar wanneer ik een programma wil uitvoeren zoals bijvoorbeeld setup.exe dan gebeurt er niets, wanneer ik uitvoer met admin rechten gebeurt er ook niets. Als ik het dan kopieer naar een lokale map, is alles zoals het hoort en kan ik het gewoon openen.

Windows 7
Ik heb onder windows 7 het zelfde probleem, hier kreeg ik wel heel soms een melding bij het uitvoeren van setup.exe, bestand in gebruik of een melding in die richting. Heb deze melding bij testen niet nog eens gekregen dus weet niet precies meer wat er stond.

Ook is onder beide systemen het kopieren/uploaden naar de mac share erg onstabiel, snelheid wisselend van 95 MB en dan terug vallen tot bijvoorbeeld 23MB. Als ik dingen upload via AFP is dit probleem weg.

Klinkt voor mij als een rechten probleem qua het uitvoeren. Wat mij wel is opgevallen is, op het moment dat ik een programma probeer uit te voeren, dat even kort “guest user” in het lijstje komt van aangesloten gebruikers van de server app. Ook dit verschijnt nu niet meer maar dat kan zijn omdat ik dat had met de windows 7 computer en gezien die nu niet meer kan aanmelden kan ik het gast gebruiker ding niet meer nabootsen. Windows 8.1 heb ik nog niet zover gekregen… die geeft gewoon helemaal geen melding of wat dan ook als ik een programma wil openen.

PS. sorry voor typefouten, ben dyslectisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Nou, dit heeft niets te maken met OSX server of samba. Dat is een rechten kwestie in Windows zelf. Je kan niet iets starten via het netwerk. Altijd lokaal zetten, dan weet je zeker dat het werkt.

Ik weet niet precies waar het in zit, maar soms werkt een setup vanaf een netwerk schijf wel, maar vaker niet.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander.jansen
Sircuri schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 14:19:
Nou, dit heeft niets te maken met OSX server of samba. Dat is een rechten kwestie in Windows zelf. Je kan niet iets starten via het netwerk. Altijd lokaal zetten, dan weet je zeker dat het werkt.

Ik weet niet precies waar het in zit, maar soms werkt een setup vanaf een netwerk schijf wel, maar vaker niet.
Ik heb hiervoor een windows server gehad en daar werkte elk programma/setup over het netwerk? en nu nog steeds als ik de zelfde file share vanaf een windows computer... dus lijkt me sterk dat dat het probleem is...tenminste dat ik wat ik zover heb meegemaakt...

[edit]

Ik heb net geprobeerd te kopieren via ftp, dit gaat met een stabiele snelhijd van ongeveer 60 MB (van windows naar mac) dus hier kan het wel "sneller" en stabiel... dus het zit ergens in smb en of het lezen vanaf ntfs (ftp is warschijnlijk wel iets vertraagd vanwegen encryption: RSA met 4096 bits)

Ik heb net nog wat getest:

AFP:
Macbook -> Mac mini server = ~100MB read ~100MB write

SMB:
Macbook -> Mac mini server = ~100MB read ~100MB write
Windows 7 -> Mac mini server = ~95MB read ~30MB write (erg onstabiel met terugvallen naar 0MB)
Windows 8.1 -> Mac mini server = ~95MB read ~30MB write (erg onstabiel met terugvallen naar 0MB)
Server 2012 -> Mac mini server = ~95MB read ~25MB write (erg onstabiel met terugvallen naar 0MB)

Getest met een 34GB mkv file. Mac mini server heeft 5bay raid 5 op usb3 (met blackmagic disk test ongeveer 170 read 150 write) en alle windows computers was SSD a 450/450MB

Lijkt erop dat het iets is in windows... hoe windows aanlevert over smb?

[ Voor 44% gewijzigd door sander.jansen op 17-03-2015 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:19
Nee is een mac probleem.
Het smb protocol is een windows protocol en de mac implementatie is niet al te best.

Heb je de laatste versie van je OS op die mac?

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander.jansen
er draait nu 10.10.2

en moet wel een mac ding zijn ja... gezien ik ook melding krijg dat files open zijn in een ander programma, bijvoorbeeld bij het openen van een pdf file terwijl die file 100% zeker nergens open staat

Heb ergens gevonden dat het aan SMB3 licht... is er een mogelijkheid om de SMB versie te veranderen naar 2 of 1?