Buitenlandse betaling verkeerd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boostie
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-10 18:58
Ik heb via een kansspelen site in het buitenland mij uit laten betalen. Ik wacht inmiddels al 3 weken en dook de service chat in om te vragen waar het bleef. Nu is er qua rekeningnummer iets verkeerd gegaan. Waar het NLRABO17 aan het begin had moeten zijn, begint het nummer waar op gestort is met NL43ING. Het cijfer gedeelte erna klopt bij beide wel. Er is dus op een verkeerd rekeningnummer gestort.

Hoe nu verder? De kansspelen site zegt dat ik mijn bank moeten bellen en de bank zegt dat ik de site moet bellen. Heeft iemand hier ervaring in en weet welke stappen ik nu het best kan ondernemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotoriousBAS
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-09 00:44
heeft de Rabo niet NL70RABO017 als begin van een IBAN? Bij mijn rekeningnummer in ieder geval wel. Wanneer je je rekeningnummer goed hebt doorgegeven, zou ik zeggen dat je bij de goksite moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

conference call maken .. en ze er allebij in betrekken.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik denk dat je de beste kans hebt om contact op te nemen met de ING, daar is het naar toe gestort. Zij kunnen de eigenaar van die rekening dan een verzoek doen om het geld terug te storten (of ze dat ook daadwerkelijk kunnen afdwingen betwijfel ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boostie
NotoriousBAS schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 11:12:
heeft de Rabo niet NL70RABO017 als begin van een IBAN? Bij mijn rekeningnummer in ieder geval wel. Wanneer je je rekeningnummer goed hebt doorgegeven, zou ik zeggen dat je bij de goksite moet zijn.
De ING wist mij te vertellen dat deze code vaak verschilt. Ik heb zelf het rekeningnummer niet goed door gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:34

mrsar

waar een sar is,is een wodka

TERW_DAN schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 11:12:
Ik denk dat je de beste kans hebt om contact op te nemen met de ING, daar is het naar toe gestort. Zij kunnen de eigenaar van die rekening dan een verzoek doen om het geld terug te storten (of ze dat ook daadwerkelijk kunnen afdwingen betwijfel ik).
dit,ze kunnen het niet afdwingen en dit gaat alleen over de goedheid van de rekeninghouder.
voor 90% ben je het kwijt helaas

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

NotoriousBAS schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 11:12:
IBAN heeft een opbouw ls NL##RABO0#########. Bij jou kan dat 70 zijn, maar die getallen zijn lang niet altijd gelijk (geen van mijn rekeningen bij de ABN hebben dezelfde prefixes bijv).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het rekeningnummer kan helemaal niet beginnen met NLRABO17

Het BIC is: RABONL2U
En de IBAN is op deze manier opgebouwd:
Landcode, 2 cijfers, bankcode, 10 cijfers.
In geval van de Rabo is dat dan:
NL**RABO0123.456.789

[ Voor 0% gewijzigd door sypie op 17-03-2015 11:14 . Reden: bankcode prefix gewijzigd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

boostie schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 11:09:
Waar het NLRABO17 aan het begin had moeten zijn, begint het nummer waar op gestort is met NL43ING. Het cijfer gedeelte erna klopt bij beide wel. Er is dus op een verkeerd rekeningnummer gestort.
Dat kan niet echt. Bankrekeningnummers waren voor IBAN al uniek dus een rekeningnummer bij de Rabobank bestaat niet bij de ING. (En gironummers waren nog weer anders.)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:22

Croga

The Unreasonable Man

CyBeR schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 11:15:
Dat kan niet echt. Bankrekeningnummers waren voor IBAN al uniek dus een rekeningnummer bij de Rabobank bestaat niet bij de ING. (En gironummers waren nog weer anders.)
^^ dit. Heel veel dit...

Als de rest van het rekeningnummer wel juist ingevuld was, heeft de site het geld helemaal niet kunnen storten aangezien dat rekeningnummer helemaal niet bestaat.

Je zult dus zowieso terug moeten naar de site. De bank, noch ING, noch Rabo, kan niets voor je doen, die hebben simpelweg een betaling geweigerd.

Maar ja, die goksite zelf valt natuurlijk ook niets te verwijten. Je hebt zelf de fout gemaakt en moet hopen dat ze zo aardig zijn om jouw fout voor je recht te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boostie
Ok, duidelijk. Maar het gaat in eerste instantie om het ING nummer: NL43INGB000*******

Hier zou het op gestort zijn. het laatste gedeelte is mijn rekeningnummer van de rabo.

[ Voor 19% gewijzigd door boostie op 17-03-2015 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:19

Rannasha

Does not compute.

IBAN heeft ingebouwde check-digits. Je kunt dus niet zomaar de NL##BANK prefix vervangen voor die van een andere bank en nog steeds een geldig IBAN overhouden. Ergens in het proces van uitbetaling door de website hoort opgemerkt te zijn dat het opgegeven IBAN niet geldig is.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

boostie schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 11:17:
Ok, duidelijk. Maar het gaat in eerste instantie om het ING nummer: NL43INGB000*******

Hier zou het op gestort zijn.
Dat is een girorekening en die kan wél bestaan. Maar dan heb je hier iets raars gezegd:
Het cijfer gedeelte erna klopt bij beide wel.
want (niet-giro) bankrekeningnummers beginnen nooit met 00 en de rabobank heeft nooit gironummers gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-10 15:53
boostie schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 11:17:

Hier zou het op gestort zijn.
Dat kan niet want dat is een niet bestaand nummer. Waarschijnlijk heeft ING het geld weer teruggestort naar de verzender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boostie
edit

[ Voor 143% gewijzigd door boostie op 17-03-2015 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypho
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:58

Ypho

Allround Nerd

Begrijp ik dat er een rekeningnummer is dat begint met NL17RABOXYZ en NL43INGBXYZ waar XYZ hetzelfde zijn?

Dit is toch niet mogelijk, omdat XYZ het vroegere rekeningnummer is?

Kun je eens controleren of het ING nummer klopt? Je kan op internet wel een IBAN check vinden. Grote kans dat ING43 helemaal niet kan in combinatie met jouw rekeningnummer (de 2 cijfers zijn validatiecijfers voor de rest van het nummer). In het geval dat het rekeningnummer niet bestaat, zal de betaling geannuleerd worden.

Je kunt nummers checken bv via https://www.ibanbicservice.nl/

[ Voor 6% gewijzigd door Ypho op 17-03-2015 11:24 ]

🃏 TCG Codex - Je volledige TCG verzameling in je broekzak ::: 🍏 TCG Codex for iOS ::: 🤖 TCG Codex for Android

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:22

Croga

The Unreasonable Man

boostie schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 11:22:
Een stukje log van het gesprek:

TS: Can you check the bank account number ive withdrawn to?
Mariz: Swift (BIC) code: INGBNL2A IBAN code: NL43INGB000*******
TS: It should be NL17RABO0*********

Dus ik kan er vanuit gaan dat het nummer niet bestaat en terug gaat naar de verzender?
Dit is wel wat meer dan een eenvoudig type foutje. Dit is een veel grotere fout; het rekeningnummer zelf is ook behoorlijk verkracht. In dit geval kun je nergens van uit gaan en zul je moeten accepteren dat je waarschijnlijk gewoon het geld kwijt bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Mariz: Swift (BIC) code: INGBNL2A IBAN code: NL43INGB0002*31*93
TS: It should be NL17RABO0132*31*93

[...]

Dus ik kan er vanuit gaan dat het nummer niet bestaat en terug gaat naar de verzender?
Als ik het zo zie is de rest van het nummer ook anders, dan is het goed mogelijk dat het gaat om een bestaand rekeningnummer (2*31*93 is natuurlijk niet hetzelfde als 132*31*93). Dat zou best kunnen kloppen, omdat er voor rekeningnummers van de ING geen 11proef werd gebruikt, dus dat kan een kloppend nummer opleveren. Je kunt evt zelf ook gewoon kijken of die rekening bestaat door er 1 cent naar over te maken (kost je dan wel een cent, maar dan weet je 't zeker). Eventueel met daarin het bericht met het verzoek om dat onterecht ontvangen geld terug te betalen (al weet ik niet hoeveel indruk dat maakt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Mariz: Swift (BIC) code: INGBNL2A IBAN code: NL12INGB0002*31***
TS: It should be NL63RABO0132*31***
Die rekeningnummers zijn (na het NLxxBANK deel) niet hetzelfde.
Nee, want de eerste drie cijfers van jouw rekeningnummer (013) zijn vervangen door nullen. Daardoor is dat opeens een girorekeningnummer geworden en die kan wel degelijk bestaan. (Dat kunnen wij niet weten.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:23

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Zoals ik die log zie, gaat het om de laatste 6 cijfers die gelijk zijn, de cijfers tussen de RABOXX en laatste 6 zijn dus anders (000 vs 013).

Nu is de vraag of uberhaubt dat genoemde ING IBAN wel bestaat (gooi hem gewoon in je telebankieren, geeft hij zelf aan of die correct is), als hij bestaat zal je nooit de gegevens kunnen achterhalen van de persoon van deze rekening en bizar kleine kans dat ING hier gaat helpen.

Misschien overwegen dat dit verhaal 'opzettelijk' is en zij mogelijk helemaal geen geld hebben overgemaakt, maar gewoon een random IBAN gepakt die toevallig in de buurt van jouw rekening zit? Ze zullen niet zomaar een IBAN gebruiken, grote kans dat het dus wel iemand van hun klanten is.

Als jij bv NL70RABO0123456789 hebt, kan ik gewoon een NL43INGB0000456789 maken op basis van die laatste cijfers. Ik heb zo m'n twijfels over dit verhaal.

[ Voor 11% gewijzigd door SinergyX op 17-03-2015 11:35 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:26
Juist die twee getallen na NLXX zijn de twee controle getallen (en dus verschillend bij dezelfde bank afhankelijk van de rest van de gegevens). Deze worden opgebouwd uit de rest van het nummer (incl NL en bankcode). Dus de kans dat die rekening bij de ING bestaat met hetzelfde controlegetal is zeer klein.

[ Voor 15% gewijzigd door LordSinclair op 17-03-2015 11:29 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
LordSinclair schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 11:28:
Juist die twee getallen na NLXX zijn de twee controle getallen. Deze worden opgebouwd uit de rest van het nummer (incl NL en bankcode). Dus de kans dat die rekening bij de ING bestaat met hetzelfde controlegetal is zeer klein.
Hier staat hoe het controlle getal wordt berekend.
http://nl.wikipedia.org/w...ional_Bank_Account_Number

Je zou het controlle getal even kunnen controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

LordSinclair schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 11:28:
Juist die twee getallen na NLXX zijn de twee controle getallen. Deze worden opgebouwd uit de rest van het nummer (incl NL en bankcode). Dus de kans dat die rekening bij de ING bestaat met hetzelfde controlegetal is zeer klein.
Dan begrijp je niet hoe die controlegetallen werken. Er is maar één mogelijkheid voor bij een gegeven bankrekening en dat controlegetal wordt gemaakt aan de hand van het nummer. Aangezien TS het rekeningnummer niet noemt (wat zo hoort) kan ik 't niet verifieren maar TS zelf kan wel checken of 't een geldige IBAN is: http://www.ibancalculator.com

(De grap is dat je ook dat rekeningnummer kunt achterhalen middels het controlegetal, mits 't dus inderdaad een geldig nummer is. En nogmaals dat 't een geldig nummer is betekent niet dat de rekening ook daadwerkelijk bestaat.)

[ Voor 14% gewijzigd door CyBeR op 17-03-2015 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boostie
De IBAN code bestaat en is dus inderdaad van een klant van ING?

Ik heb bij https://www.ibanbicservice.nl/ waarschijnlijk een letter veel of te weinig ingevoerd. Ook heb ik de SWIFT die er stond gepakt (INGBNL2A). Echter heb ik er wel bij vermeld dat het om een Rabo rekening gaat bij het uitbetalen. Ook het adres van de Rabobank moest ik hier bij invullen.

TS: Its the wrong iban!
TS: The ing in the iban should be rabo
Mariz: It is under Bank name: Rabobank.

[ Voor 3% gewijzigd door boostie op 17-03-2015 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
CyBeR schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 11:31:
[...]

Dan begrijp je niet hoe die controlegetallen werken. Er is maar één mogelijkheid voor bij een gegeven bankrekening en dat controlegetal wordt gemaakt aan de hand van het nummer. Aangezien TS het rekeningnummer niet noemt (wat zo hoort) kan ik 't niet verifieren maar TS zelf kan wel checken of 't een geldige IBAN is: http://www.ibancalculator.com

(De grap is dat je ook dat rekeningnummer kunt achterhalen middels het controlegetal, mits 't dus inderdaad een geldig nummer is. En nogmaals dat 't een geldig nummer is betekent niet dat de rekening ook daadwerkelijk bestaat.)
Ik weet precies hoe het werkt :X Ik heb een algoritme geschreven waarmee ik de IBAN kan genereren van de bank + rekeningnummer. Hiervoor moet je zoals op de wiki zoals hierboven genoemd een rekenslag doen met alle letters en cijfers die voorkomen in de IBAN (zonder controlegetal) daarna zet je alles op de goede plek incl. het berekende controle getal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

LordSinclair schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 11:36:
[...]

Ik weet precies hoe het werkt :X Ik heb een algoritme geschreven waarmee ik de IBAN kan genereren van de bank + rekeningnummer. Hiervoor moet je zoals op de wiki zoals hierboven genoemd een rekenslag doen met alle letters en cijfers die voorkomen in de IBAN (zonder controlegetal) daarna zet je alles op de goede plek incl. het berekende controle getal.
Juist. Dan begrijp je ook dat 't heel simpel is om een rekeningnummer te nemen en er een correcte IBAN van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
CyBeR schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 11:39:
[...]

Juist. Dan begrijp je ook dat 't heel simpel is om een rekeningnummer te nemen en er een correcte IBAN van te maken.
Klopt, maar je mag toch hopen dat vandaag de dag iedereen zijn eigen IBAN(s) wel weet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boostie
edit

[ Voor 92% gewijzigd door boostie op 17-03-2015 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:52

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Lijkt me een geldig ING nummer dus. Dat die 4e check faalt is logisch omdat er bij die ING nummers geen controlegetal in het rekeningnummer zelf zit (in tegenstelling tot andere banken).

Hoe heb je jouw rekeningnummer oorspronkelijk doorgegeven aan die site? Als zij de fout hebben gemaakt in het bepalen van de juiste IBAN kan je ze nog proberen te overtuigen dat zij het ook op moeten lossen. Als jij het zelf op een verkeerde/vreemde manier hebt doorgegeven kan ik me voorstellen dat ze daar weinig boodschap aan hebben.

Je zou een 1 cent transactie naar dat ING IBAN nummer kunnen doen met in de toelichting een verzoek contact op te nemen / geld terug te storten.

[ Voor 35% gewijzigd door Orion84 op 17-03-2015 11:45 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

LordSinclair schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 11:40:
[...]

Klopt, maar je mag toch hopen dat vandaag de dag iedereen zijn eigen IBAN(s) wel weet :)
TS is een levend voorbeeld van het tegenovergestelde volgens mij :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boostie
Orion84 schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 11:44:
Lijkt me een geldig ING nummer dus. Dat die 4e check faalt is logisch omdat er bij die ING nummers geen controlegetal in het rekeningnummer zelf zit (in tegenstelling tot andere banken).

Hoe heb je jouw rekeningnummer oorspronkelijk doorgegeven aan die site? Als zij de fout hebben gemaakt in het bepalen van de juiste IBAN kan je ze nog proberen te overtuigen dat zij het ook op moeten lossen. Als jij het zelf op een verkeerde/vreemde manier hebt doorgegeven kan ik me voorstellen dat ze daar weinig boodschap aan hebben.

Je zou een 1 cent transactie naar dat ING IBAN nummer kunnen doen met in de toelichting een verzoek contact op te nemen / geld terug te storten.
Ik heb bij https://www.ibanbicservice.nl/ waarschijnlijk een letter veel of te weinig ingevoerd. Ook heb ik de SWIFT die er stond gepakt (INGBNL2A). Echter heb ik er wel bij vermeld dat het om een Rabo rekening gaat bij het uitbetalen. Ook het adres van de Rabobank moest ik hier bij invullen.

TS: Its the wrong iban!
TS: The ing in the iban should be rabo
Mariz: It is under Bank name: Rabobank.

Inmiddels al een paar overboekingen gedaan met het verzoek om contact op te nemen en in de loop van de dag krijg ik nog een email van de site met wat er mogelijk is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Het nummer dat je hebt ingevoerd op www.ibanbicservice.nl klopt dus niet, daardoor heb je een foute IBAN gegenereerd en deze door gegeven. Uit deze foute IBAN is nooit de juiste rekening te achterhalen (want er mist een cijfer, of is er 1 te veel). Zodra ze via de IBAN kunnen betalen zullen ze weinig doen met de overige aangeleverde gegevens want die heb je alleen nodig als je geen IBAN betaling doet.

Een buitenlandse site hoeft niet te weten dat INGB voor een andere bank staat, want sommige landen gebruiken ook cijfers als bankcode.

Je had het zelf ook al kunnen zien en je hebt uiteindelijk het verkeerde nummer doorgegeven. De controle hoort bij jou te liggen en niet bij site.

[ Voor 4% gewijzigd door LordSinclair op 17-03-2015 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:29
Buitenlands Betalingsverkeer... een oude bekende :)

Goed, even over het IBAN geneuzel: Nederlandse IBAN nummers bestaan uit 18 karakters; Twee letters, welke altijd NL zijn, vervolgens een controlegetal bestaande uit twee cijfers, dan een combinatie van vier letters welke de bank identificeert - en dan de cijfers van het "oude" BBAN, eventueel met voorloopnullen aangevuld tot tien cijfers.

Het feit dat je schrijft dat er is overgemaakt naar ING wijst mij er op dat iemand bij de conversie cijfers is vergeten in te vullen. Immers, rekeningnummers van zeven cijfers of korter zijn oude gironummers van de Postbank. Let wel: deze zijn sequentiëel uitgegeven, en bestaan dus vrijwel allemaal. Andere conversiefouten kunnen zijn voorgevallen, maar zijn onwaarschijnlijk.

Ik mis wel wat informatie in deze casus. Bij iedere IBAN hoort een BIC. Bij gebrek aan BIC - immers, deze zijn anders voor ING en Rabo. Binnen Europa, SEPA meer bepaald, is het echter gewoonte om deze middels automatische conversie vanuit IBAN te genereren bij de overboeking. De BIC is belangrijk: uiteindelijk zal de overboeking terecht komen bij de bank voor welke deze is vermeld.

Dat er een overboeking heeft plaatsgevonden is trouwens wel waarschijnlijk. De ontvangende bank - ik ga er even vanuit dat het hier gaat om de ING - zal vervolgens twee dingen kunnen doen: wanneer het IBAN dat is opgegeven niet bestaat, niet kan bestaan, of niet bij hen in beheer is, zal er over het algemeen een terugboeking plaatsvinden naar de oorspronkelijke rekening. In dat geval zal de overboekende partij contact moeten zoeken met zijn eigen bank. Waarschijnlijk is het geld al lang en breed terug. Je zult zien dat wanneer ze toch de RABO BIC hebben gebruikt, hier zeker sprake van zal zijn.

Er bestaat echter ook een kans dat het geld wèl op een rekening is terechtgekomen. Suggesties van een zevencijferig rekeningnummer (of, in ieder geval, drie voorloop nullen) lijken daarop te wijzen. In dat geval is het geld bijgeschreven op een rekening van een derde, onbekende persoon.

Gelukkig zijn er - binnen Nederland en internationaal - afspraken over deze situatie. Degene die opdracht heeft gegeven voor de overboeking kan (al dan niet tegen betaling) een onderzoek aanvragen bij diens bank. Deze kan vervolgens contact opnemen met de ontvanger, in dit geval dus ING. De ING heeft vervolgens de mogelijkheid naam- en adresgegevens te verstrekken aan de bank die het bedrag heeft overgemaakt, welke vervolgens een verzoek kan doen bij de ING relatie het bedrag terug te boeken. Als dat alles functioneert, kan de online goksite een tweede poging doen het bedrag aan je doen toe te laten komen.

Een andere vraag is echter één van verwijtbaarheid. Op één of ander moment is er een verkeerd rekeningnummer gebruikt. Een zeer belangrijke vraag is waar deze fout is ontstaan: heb jijzelf een foutief rekeningnummer doorgegeven? Of is het juist de goksite die ergens in de administratie een fout heeft gemaakt. Duidelijk is dat wanneer zij ergens een steek hebben laten vallen, jij gewoon recht hebt op uitbetaling. Sec heeft die namelijk niet plaatsgevonden wanneer zij het bedrag hebben overgemaakt naar een rekeningnummer dat jij niet hebt opgegeven. Daar kun je ze gewoon op wijzen, en alsnog uitbetaling eisen.

Echer, wanneer jij ergens in de omnummering een fout hebt gemaakt, en de goksite op goed vertrouwen je informatie heeft gebruikt, wordt het lastiger. Bovenstaande is allemaal waar, maar kan kostbaar zijn voor de goksite. Feitelijk ben je aangewezen op de goodwill van deze partij. Als ze dwars gaan liggen, wordt de zaak erg lastig. En, aangezien deze sites meestal niet gevestigd zijn in Nederland (maar, eerder, Maltese, Manxe, of exotischer wortels), wordt het ook erg lastig je recht te halen.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

boostie schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 12:01:
[...]

Ook heb ik de SWIFT die er stond gepakt (INGBNL2A).
Waarom in godsnaam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mschol
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
LordSinclair schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 11:40:
[...]

een gemiddelde nederlander weet zijn eigen IBAN's echt niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

mschol schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 14:49:
[...]

een gemiddelde nederlander weet zijn eigen IBAN's echt niet..
De gemiddelde Nederlander moet toch wel, gezien dat ING de grootste bank van Nederland is, doorhebben dat als ze een rekening hebben bij de Rabobank, er geen 'ING' in hun rekeningnummer moet staan?

Ook mooi trouwens van ibanbicservice.nl:
Please be informed that - in order to prevent entry errors - we will ask you to enter an account number with 7 or less digits twice (see FAQ for further information).
Oh 't wordt nog mooier, check de uitleg bij de BIC:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/hv3cGzo.png

[ Voor 29% gewijzigd door CyBeR op 17-03-2015 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:29
Goed, de zaak gelezen en beschouwd te hebben, zal de goksite dus contact moeten opnemen met zijn bank. Deze kan de ontvanger achterhalen, zodat er allicht een terugboeking kan plaatsvinden naar diegene die het bedrag heeft overgemaakt.

Dat is echter langs alle kanten niet goedkoop. Ik vermoed dat het onder de € 100 niet de moeite waard gaat zijn om daar mee bezig te gaan, maar dat hangt een beetje af van tarivering en kosten van ING en de overboekende partij. Bovendien ben je afhankelijk van de goodwill van de goksite in meewerking hieraan.

De vraag van naam-nummercontrole doet zich echter wel voor: bij een internationale overboeking van buiten het SEPA gebied doet de ING soms wel, maar soms ook niet de naam-nummercontrole - dat hangt vooral af van bedrag, het land van herkomst en betalingspatroon - maar de details zijn wazig. Er is dus enige kans dat het bedrag gewoon weer is teruggeboekt naar de (bank van de) goksite. In dat geval, overigens, dient de goksite contact op te nemen met diens bank.

Even een caveat: het heeft geen enkele zin om Rabo of ING hierin te betrekken. Rabo kan niks doen, omdat ze volstrekt niet betrokken zijn bij deze transactie. ING, daarentegen, zal je niet erkennen als relatie, of, indien je er wel een rekening hebt, als handelingsbevoegd op het gewraakte rekeningnummer.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -hopsa-
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-09 16:39
Overigens is twee cijfers uit een IBAN wegsterren geen goede manier om je IBAN af te schermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
-hopsa- schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 15:46:
Overigens is twee cijfers uit een IBAN wegsterren geen goede manier om je IBAN af te schermen.
Dat is een goede inderdaad met het controle getal en de 11 proef moet het nummer wel te achterhalen zijn zou je zeggen. Ik zou TS raden om zijn posts aan te passen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat je kunt doen is de bank een verzoek laten sturen aan de rekeninghouder om het bedrag terug te storten, als zij dit niet doen binnen een bepaalde termijn kan de bank jou via andere partij de n.a.w. gegevens verstrekken. Je kunt dan nogmaals de partij een brief schrijven, dit keer zelf, met het verzoek het terug te storten en dat je anders overweegt een advocaat in armen te nemen. Ik denk dat de bank je wel kan informeren over de verdere mogelijkheden inzake dit probleem, het komt heel vaak voor. Tros Radar heeft er vorig jaar een (deel van) een uitzending aan besteed.
Pagina: 1