• robbosma
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23-01 10:31
Ik heb een ssd in mijn pc gemonteerd. Wil de hdd als extra dataopslag gebruiken. In de BIOS is als sequence te zien 1 floppy, 2 cd-rom 3. hdd-group 4. network boot.
In het bootmenu zie ik wel de hdd en ssd aangegeven. Door te enteren op de ssd start de pc op de ssd.

Doe ik niets dan blijft de pc hangen in een zwart scherm. Ik moet dus elke keer weer in het bootmenu op de ssd enteren.

Koppel ik hdd los dan start ie gewoon zonder problemen op.

Hoe los ik dit op? Want nu moet ik bij elke opstart eerst de BIOS in om in het bootmenu op de hdd te enteren.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kun je niet ook aangeven hoe de opstartvolgorde moet zijn van de HDDs?

Welk bord heb je met welke bios? De meeste borden die ik ken kunnen dit namelijk wel gewoon doen.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:14
Heb je nog een oude schijf waarbij je een jumpertje moet omzetten om hem als slave te laten werken?
Kun je in de bios niet de hdd uberhaupt als opstartschijf disablen?

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

Idd het lijkt erop dat je volgorde van je schijven niet goed staat.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik heb hier ook ooit bizar veel problemen mee gehad ooit en bijna niks hielp.
Ik heb het toen volgens mij opgelost door de SSD op de eerste satapoort van het moederbord aan te sluiten, waar eerst de HDD op aangesloten was. Door ze dus om te wisselen werkte het ineens wel..

Maar het meest voor de hand liggende is het aanpassen van de boot sequence, dus de boot volgorde!

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• HStyles
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-04-2025
robbosma schreef op maandag 16 maart 2015 @ 23:46:
Ik heb een ssd in mijn pc gemonteerd. Wil de hdd als extra dataopslag gebruiken. In de BIOS is als sequence te zien 1 floppy, 2 cd-rom 3. hdd-group 4. network boot.
In het bootmenu zie ik wel de hdd en ssd aangegeven. Door te enteren op de ssd start de pc op de ssd.

Doe ik niets dan blijft de pc hangen in een zwart scherm. Ik moet dus elke keer weer in het bootmenu op de ssd enteren.

Koppel ik hdd los dan start ie gewoon zonder problemen op.

Hoe los ik dit op? Want nu moet ik bij elke opstart eerst de BIOS in om in het bootmenu op de hdd te enteren.
Je hebt het over <<HDD-GROUP>>>

Waarschijnlijk zie je in de BIOS ergens een menu over het hoofd waar elke HDD appart staat aangegeven. ( is bij mij asus moederbord ook zo)
Pagina: 1