Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrilseeka
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-12-2024
Beste tweakers,

Ik zit met het volgende. Ik word volgende maand 23 en wil graag huurtoeslag aanvragen.
Hier word mij echter gevraagd naar mijn toetsingsinkomen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Daarnaast woon ik al meer dan een jaar samen met mijn vriendin.
mag ik haar inkomen meetellen ? zei verdient ongeveer €200 per maand.

Wat is nu mijn toetsingsinkomen ?

ik heb veel gegoogled maar kan nergens het antwoord vinden die ik zoek.
Alleen maar algemene pagina's en niet een specifiek antwoord. naar mijn idee klopt de rekenhulp niet omdat ik netto minder ontvang door het variable gedeelte. Maar hierdoor dus wel minder toeslag krijg omdat mijn inkomen hoger uitvalt.

There is no sadder sight than a young pessimist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:04

Speedmaster

Make my day...

Beide bruto inkomens dienen te worden opgegeven. Beter te weinig toeslag dan teveel aangezien je het dan weer terug moet betalen. Reiskostenvergoeding telt niet mee.

Tip: gebruik wel de juiste link namelijk via de belastingdienst, er zijn mensen die namelijk dom zijn en er voor betalen om het aan te vragen.

http://www.belastingdiens...prive/toeslagen/toeslagen

[ Voor 43% gewijzigd door Speedmaster op 16-03-2015 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Maarja met één google zoekopdracht had je dat zo kunnen uitrekenen:
http://www.belastingdiens..._is_mijn_toetsingsinkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-07 22:02

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Er is een rekenhulp voor toetsingsinkomen, die invullen en je weet het precies :)
http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toetsingsinkomen/

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrilseeka
Ik heb de rekenhulp ook al ingevuld.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Dan Houdt ik dat bedrag gewoon aan. Nu nog uitzoeken hoe het met de vriendin zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Dat is te hoog voor huurtoeslag voor als je alleen bent..

Maar.. Hier kon je als jonger dan 23 niet eens een woning huren die hoger is dan 370 euro. Woningen die onder die 370 lag komen dan ook niet in aanmerking voor huurtoeslag. (Regio Utrecht, in elke regio is dit weer anders).

Maargoed, als je het loon van je vriendin meetelt, blijf je nog onder de huurtoeslaggrens voor samenwoners (vanuitgaand dat je haar inkomen wel als bruto hebt gepakt, en echt inkomen uit werk is, en geen stufi meut).

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrilseeka
Haar inkomen is vanuit echt werk.ze krijgt geen stufi.

Momenteel woon ik in een appartement waar ik voorheen de volledige huur moest ophoesten zonder toeslag.

Ik ging er vanuit dat ik 23 ben ik wel toeslag zou krijgen. het Is niet bepaald een goudmijn wat je hebt te besteden met 2 personen.

[ Voor 22% gewijzigd door Thrilseeka op 16-03-2015 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-07 17:28

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Hoe oud is je vriendin? Als zij ook 21+ is, dan is de voor jullie geldende netto bijstandsnorm € 1.138 pm, volgens mij zitten jullie daar wel boven. En heel eerlijk: op je 23e hoeft het ook geen vetpot te zijn, toch?

Maar goed, maar eens een proefberekening wat je aan toeslagen kunt krijgen, kijk eens of je meer dan 25% boven de bijstandsnorm zit (dan kun je vermoedelijk wat voordeeltjes binnen je gemeente krijgen, zoek eens op minimabeleid op de site van je gemeente), kijk eens naar belastingmiddeling en doe beiden jaarlijks aangifte van de belastingen.

Kijk ook eens naar de uitgave-kant. Zonder kinderen kun je van een minimuminkomen best redelijk leven, maar je moet het wel goed organiseren.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-07 20:45
Hoe hoog is je huur? Grote kans dat je marginale belastingdruk vanaf 15k bruto tussen de 65% en 90% zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrilseeka
mijn huur is momenteel 500 euro. Echter wil ik hier z.s.m. weg en meer richting de stad. en dan kom je al gauw rond huurprijzen van 700 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Oftwel, je wil meer luxe :+ (maar er niet voor betalen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
Bij een huur van 700 pm krijg je:
bij een verzamelinkomen van 21250+2400 krijg je 3156 pj huur- en zorgtoeslag;
bij een verzamelinkomen van 20250+2400 krijg je 3552 pj huur- en zorgtoeslag.

Dat is een verschil van 396 euro in toeslagen bij een brutoloon van 1000 euro: 39,6%.
Tel daarbij je IB schijf op van 36,5% en je hebt een marginale belastingdruk van 76,1%. Het inleveren van toeslagen begint vanaf een verzamelinkomen van ongeveer 17200+2400 pj. in jouw geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 197141

Met een variabel loon kun je het best huurtoeslag achteraf aanvragen na een jaar wanneer je inkomen bekend is.
Op die manier kom je niet snel voor verassingen te staan, het is alleen 1e jaar even lastig en daarna kwestie van budgetcontrole.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Een dergelijk iets als een variabele beloning kun je beter meerekenen. Dan krijg je, als je dat variabele deel niet of minder kreeg, per maand iets te weinig huursubsidie maar aangezien dat feitelijk slechts een voorschot is op een jaarlijks bedrag krijg je de rest alsnog uitgekeerd bij het invullen van je jaarlijkse belastingopgave. Op dat moment is namelijk je exacte inkomen over het jaar wel bekend.

Als je 't niet doet werkt 't dus andersom: dan heb je te veel gekregen en moet je 't terugbetalen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De mensen die hun hypotheek belastingteruggave of huurtoeslag maandelijks nodig hebben om rond te komen hebben een probleem, er is dan geen buffer aanwezig voor tegenslagen, dingen die kapot gaan en andere onverwachte uitgaves.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 197141 op 17-03-2015 01:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Dat is wel heel erg kort door de bocht hoor. En in veel gevallen klopt dat echt niet, zeker niet bij huurtoeslag.

Als jij een inkomen van € 900 hebt, jouw huur is € 700, dan kun je echt geen € 300 per maand sparen en dat is wel het bedrag van de huurtoeslag.

Je zou ongeveer 10% van je inkomen maandelijks moeten kunnen sparen, voor onvoorzien, maar ook voor te verwachtte uitgaven: vakantie, vervanging meubels / witgoed etc. In het geval van iemand met een inkomen van € 900 zou het dus gaan om € 90, terwijl de wet vaak zegt dat die hooguit een spaar/afloscapaciteit van +/- € 40-50 pm heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ardana schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 02:12:
Als jij een inkomen van € 900 hebt, jouw huur is € 700, dan kun je echt geen € 300 per maand sparen en dat is wel het bedrag van de huurtoeslag.
Euh, als je inkomen €900 euro is, moet je imo niet in een huis van €700 euro gaan wonen. Zelfs met huurtoeslag a €300 is dat nog steeds een disproportioneel groot deel van je inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:04

Speedmaster

Make my day...

CyBeR schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 02:23:
[...]

Euh, als je inkomen €900 euro is, moet je imo niet in een huis van €700 euro gaan wonen. Zelfs met huurtoeslag a €300 is dat nog steeds een disproportioneel groot deel van je inkomen.
offtopic:
Dat kan je wel eenvoudig stellen maar wat als je van een ruim modaal inkomen terug valt naar bijstand door verlies van baan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Speedmaster schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 11:44:
[...]

offtopic:
Dat kan je wel eenvoudig stellen maar wat als je van een ruim modaal inkomen terug valt naar bijstand door verlies van baan?
Dan woon je er al, dat valt niet onder 'gaan wonen'. Toegegeven, dat is ook niet wat ardana zei, dus de waarheid ligt in 't midden zullen we maar zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

€ 700 is nog steeds sociale huur, en ook met een minimum-inkomen van € 900 kun je 5 kinderen hebben en een groot huis nodig hebben.

Nee, is idd niet wenselijk, maar mijn reactie was op Rob59, in weerwoord op zijn stelling over sparen, cq Huurtoeslag nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
-

[ Voor 108% gewijzigd door rr7r op 07-05-2017 00:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ardana schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 12:24:

Nee, is idd niet wenselijk, maar mijn reactie was op Rob59, in weerwoord op zijn stelling over sparen, cq Huurtoeslag nodig hebben.
De groep mensen die afhankelijk zijn van toeslagen om rond te komen wordt steeds groter.
Je hoofd boven water houden moet eigenlijk zonder kunnen

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 197141 op 17-03-2015 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Daar ben ik het volledig mee eens. Het alternatief is echter het verhogen van de uitkeringen, of het verplicht verlagen van de huren en andere onvermijdelijke kosten. Lijkt me ook niet echt wenselijk, en gaat wat ver voor dit draadje ;)

Overigens wel een leuke vraag en ik ben eens gaan spitten.

In 2005 kregen ruim 5 miljoen mensen Zorgtoeslag (exacte cijfers niet kunnen vinden).
In 2013 kregen 5,387 miljoen mensen Zorgtoeslag. Daar zit dus nauwelijks stijging in.
In 2015 raken een half miljoen mensen hun Zorgtoeslag kwijt vanwege gewijzigde regels. Oftewel, ondanks de crisis en de inflatie, is het aantal mensen dat Zorgtoeslag krijgt gedaals.

Kun je onderbouwen hoe je aan cijfers komt dat de groep die afhankelijk is van toeslagen alleen maar groter wordt? Ik heb voor 1 toeslag aangetoond dat dat niet zo is, wellicht kun jij voor andere toeslagen aantonen dat het wel zo is?

Pagina: 1