Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisbok
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:30
Goedemiddag Mensen,

Heb een vraag m.b.t. faillissement en ik hoop dat iemand wellicht ervaring heeft met deze situatie.

Het bedrijf waar ik momenteel werk dreit failliet te gaan. Dit zal naar alle waarschijnlijkheid volgende week gebeuren. Nu heb ik toevallig in tussentijd een nieuwe baan weten te bemachtigen (in de IT sector).

Nu weet ik dat wanneer het bedrijf failliet gaat je achterstallig loon via het UWV krijgt (doormiddel van een faillissement uitkering). De opzegtermijn is dan max. 6 weken. Ik heb afgesproken om 1 mei bij het nieuwe bedrijf te beginnen.

Mocht ik nu opzeggen voor het faillissement dan heb ik mijn standaard opzegtermijn van 1 maand.
Ik kan alleen dan nergens vinden of ik dan qua achterstallig loon ook val onder deze faillissement uitkering gezien het ontslag of het nemen van ontslag niet direct te maken heeft met het faillissement, en ben bang dat ik dan wellicht bij de curator moet gaan aankloppen(?) en waarschijnlijk mijn geld niet krijg.

Waarschijnlijk zal ik gezien de opzegtermijn alsnog onder deze regeling vallen maar ik zie mijn baas er op dit moment ook voor aan dat wanneer ik meld dat ik ergens anders kan beginnen hij zegt dat ik dan nu al wel naar huis kan gaan. In dit geval, heb ik dan ook recht om dit via het UWV te claimen (ontslag nemen dus voor het faillissement)

Mijn vraag is dus eigenlijk, heeft iemand hier ervaring mee en wat kan ik het beste doen? Nu ontslag nemen of wachten totdat het failliet is?

Bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:24

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik weet van een collega dat ze vlak voor het faillissement ontslagen was, of beter gezegd, haar contract werd niet verlengd. Ik weet ook van haar dat zij meer moeite had haar geld te krijgen. Als ik het me goed herinner, heeft ze wel geld van het UWV gekregen, maar niet 100% (ik geloof iets van 80% van wat ze had moeten krijgen.

Jij kan nu prima opzeggen, en dan bij je baas aangeven dat je gebruik wil maken van je opzegtermijn. Hij mag je enkel per direct naar huis sturen als jij daarmee in stemt.

Of dat slim is om te doen, ligt uiteraard aan jouzelf en je situatie.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Ik zou afwachten tot 30 maart. Je hebt dan nog 1 maand opzegtermijn tot aan je nieuwe baan.
Hou er wel rekening mee dat na een faillissement de curator alle of een aantal medewerkers in dienst kan houden voor afwikkeling van lopende zaken, dat gebeurt niet altijd, maar het kan wel. Zijn taak is namelijk zoveel mogelijk waarde uit het bedrijf uit te keren aan de schuldeisers, dat bedrag is hoger wanneer opdrachten worden afgemaakt. Ook een mogelijke doorstart werkt beter wanneer het bedrijf nog enigszins operationeel is. Ik zou niet weten of in dat geval nog steeds dezelfde opzegtermijn geldt, omdat je formeel eigenlijk al op de dag dat het faillissement wordt uitgesproken al ontslagen bent.
Ik ben geen jurist, maar ik geloof niet dat uitkeringen van achterstallige betalingen door het UWV afhangen van het feit of je al hebt opgezegd en een andere baan hebt gevonden. Je hebt evengoed recht op betaling van je salaris tot het einde van het dienstverband en onder bepaalde voorwaarden uitbetaling van verlofdagen die je nog had staan.

[ Voor 40% gewijzigd door Henk007 op 16-03-2015 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Dennisbok schreef op maandag 16 maart 2015 @ 16:47:
Goedemiddag Mensen,

Heb een vraag m.b.t. faillissement en ik hoop dat iemand wellicht ervaring heeft met deze situatie.

Het bedrijf waar ik momenteel werk dreit failliet te gaan. Dit zal naar alle waarschijnlijkheid volgende week gebeuren. Nu heb ik toevallig in tussentijd een nieuwe baan weten te bemachtigen (in de IT sector).

Nu weet ik dat wanneer het bedrijf failliet gaat je achterstallig loon via het UWV krijgt (doormiddel van een faillissement uitkering). De opzegtermijn is dan max. 6 weken. Ik heb afgesproken om 1 mei bij het nieuwe bedrijf te beginnen.

Mocht ik nu opzeggen voor het faillissement dan heb ik mijn standaard opzegtermijn van 1 maand.
Ik kan alleen dan nergens vinden of ik dan qua achterstallig loon ook val onder deze faillissement uitkering gezien het ontslag of het nemen van ontslag niet direct te maken heeft met het faillissement, en ben bang dat ik dan wellicht bij de curator moet gaan aankloppen(?) en waarschijnlijk mijn geld niet krijg.

Waarschijnlijk zal ik gezien de opzegtermijn alsnog onder deze regeling vallen maar ik zie mijn baas er op dit moment ook voor aan dat wanneer ik meld dat ik ergens anders kan beginnen hij zegt dat ik dan nu al wel naar huis kan gaan. In dit geval, heb ik dan ook recht om dit via het UWV te claimen (ontslag nemen dus voor het faillissement)

Mijn vraag is dus eigenlijk, heeft iemand hier ervaring mee en wat kan ik het beste doen? Nu ontslag nemen of wachten totdat het failliet is?

Bij voorbaat dank.
toon volledige bericht
Allereerst: sterkte. Een faillissement van je werkgever kan een behoorlijke hoop stress opleveren, zelfs als je al een andere baan gevonden hebt.

De "uitkering wegens betalingsonmacht" van UWV krijg je sowieso, of je nu zelf opzegt of niet. Zelf opzeggen kan wel gevolgen hebben voor een eventuele WW-uitkering die daarna komt. Maar als je direct aansluitend een baan hebt, is dat natuurlijk geen probleem.

Jij hebt en houdt overigens gewoon je opzegtermijn van 1 maand, ook als de curator er is. De opzegtermijn van je werkgever (= dan de curator) wordt echter beperkt tot maximaal 6 weken (in plaats van de normale termijn die minstens het dubbele moet zijn van jouw opzegtermijn). Daarnaast kun je ook nog op elk moment met wederzijds goedvinden opstappen. Tenzij er, zoals Henk007 al aangaf, nog projecten lopen die geld oplever, of er een doorstart-scenario is waarin jij heel belangrijk bent, zal een curator er meestal geen belang bij hebben jou langer dan nodig in dienst te houden (daarmee worden de schulden namelijk alleen maar hoger).

Je hebt voorlopig nog even de tijd om e.e.a. af te wachten, je hoeft pas uiterlijk 31 maart op te zeggen om 1 mei te kunnen beginnen.

P.S. hou er rekening mee dat je je salaris over deze maand mogelijk pas eind april (of nog later) krijgt. Als je normaal gesproken tegen het eind van de maand betaald wordt en dat faillissement er tussendoor komt, kan het, afhankelijk van hoe druk UWV het heeft, wel even een paar weken duren voordat je weer geld krijgt.

[ Voor 10% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 16-03-2015 17:52 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Voor het achterstallig loon maakt het weinig uit, je zit eigenlijk in een luxe positie tijdens een rottige situatie omdat je al concreet zich op een nieuwe baan hebt. 31 maart moet je sowieso aanhouden en de curator maakt daar toch geen langere periode van omdat jouw belang (in een nieuw baan) dan onevenredig hard geschaad wordt als hij je langer vast houdt.

Puntje zijn nog wel vakantiedagen, vakantiegeld en pensioenaanspraken van langer geleden dan een jaar geleden (dag faillissement). Is er zolang een achterstand dan kan je daar naar fluiten en die dagen kan je nog zsm opmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisbok
Bedankt voor de reacties allemaal.

Ik zit inderdaad in de luxe positie dat ik al wat anders heb (en er op vooruit ga).

Ik heb zo ongeveer al mijn opgebouwde uren opgenomen dus hou niks over of achter.

Ik bevind mij in een sales positie en kan op dit moment al helemaal niets meer doen voor het bedrijf. Dat ik nog moet doorgaan lijkt mij dan ook sterk. Wil het eigenlijk (indien mogelijk) op een akkoordje gooien dat ik nog 1 a 2 weken (onbetaald dan uiteraard) heb tot mijn nieuwe baan maar weet niet of dat mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisbok
Inmiddels contact gehad met het UWV maar die kunnen mij ook geen duidelijk antwoord verschaffen. Als antwoord krijg je dan, dat tegen de tijd dat de werkgever daadwerkelijk het salaris niet kan betalen, per situatie wordt gekeken waar je recht op hebt.

Aangegeven dat ik al uitzicht heb op een andere baan maar dan blijft het antwoord het zelfde.

Het gene waar ik gewoon bang voor ben is dat ik straks mij zelf saboteer en moet gaan aankloppen bij de curator op achterstallig loon en er waarschijnlijk naar kan fluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 02:04
Zolang je nog werknemer bent zal het UWV de betaling van je loon overnemen.
Daarna komt eventueel een uitkering. Maar dat is voor jou niet interessant omdat je per 01-05 al een andere job hebt.

Heb je nog overuren/vrije dagen staan?
Of andere declaraties/vergoedingen?

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Zou eigenlijk de rit nu maar gewoon uitzitten en 31 maart zelf opzeggen (of alvast klaarmaken en direct op het moment dat het personeel bij elkaar gehaald wordt en je toch weet hoe laat het is). Is toch maar een kwestie van een paar weken. Kan je eerst rustig zien of de boel daadwerkelijk failliet gaat, loopt eventueel achterstallig loon dan via het UWV en begin je een paar weken later toch in een nieuwe baan. Akkoordjes en afwijkingen kan je het jezelf in deze fase enkel maar lastiger mee maken. Misschien geen nuttige besteding meer nu voor jezelf, maar goed het is ook maar even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisbok
aZuL2001 schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 14:10:
Zolang je nog werknemer bent zal het UWV de betaling van je loon overnemen.
Daarna komt eventueel een uitkering. Maar dat is voor jou niet interessant omdat je per 01-05 al een andere job hebt.

Heb je nog overuren/vrije dagen staan?
Of andere declaraties/vergoedingen?
Geen overuren/vrije dagen/declaraties en vergoedingen meer open staan.

Ik ga in ieder geval aankomende donderdag het nieuwe contract tekenen en daarna de rit uitzitten. UWV maakte wel de opmerking dat je wel verplicht bent om het te melden bij je huidige werk dat je een nieuwe baan in zicht hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 02:04
Hebben ze daar een bron van?
Is volgens mij pas relevant, als dat het al is, tegen de tijd dat je opzegt.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRyzenDude
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-07 16:47
Je krijgt ook als je een nieuwe baan hebt gewoon je achterstallig loon.
Zelf ook vorig jaar situatie meegemaakt.

Krijgt gewoon forumulier van uwv die vul je in wat je nog tegoed hebt en klaar na ongeveer 6 weken staat het op de rekening.

je leeft maar 1 x maak er dan ook in 1x wat van en maak geen half werk.

Pagina: 1