Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:05

Zorian

What the fox?

Topicstarter
Zoals de titel reeds doet vermoeden zit ik met een soort van dilemma.
Sinds een tijdje heb ik een nieuwe case en een berg ventilatoren.
Ook ben ik in bezit van waterkoeling voor de CPU.
Echter vind ik de idle temperaturen te hoog. Zeker gezien de hoeveelheid fans in de kast.

Een overzichtje zoals het nu is bij een kamertemperatuur van 19c:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/DN2zZNDl.png

De GPU hoort zo warm te worden, het is een GTX970 en daarbij draaien de fans niet/amper onder de 63c.

Om een idee te schetsen hoe de ventilatoren momenteel gemount zijn:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/BaXyUtzl.jpg
Don't worry, met de sidepanel erop zie je niks van die 'prachtig' gemonteerde LEDstrips. :p

Nu is mijn vraag of ik hier wat aan kan verbeteren. Persoonlijk denk ik erover om de fans van de CPU (welke een push-pull setup is) om te keren, zodat hij aan de achterkant verse lucht aanzuigt welke dan de kast inkomt en dan via de 3 fans bovenin de kast weer afgevoerd wordt.

Of kan ik dat beter niet doen? Graag zou ik advies willen vragen van de temperatuurexperts hier. ;)
Met het oog op de aankomende zomer wil ik de temperaturen zo laag mogelijk houden. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Zorian op 16-03-2015 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:34
Met welke temperatuur zou je tevreden zijn dan?
Wat is het doel van de extreme koeling? Heb je plannen om te OC-en?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

Topicstarter
My-life schreef op maandag 16 maart 2015 @ 16:40:
Met welke temperatuur zou je tevreden zijn dan?
Wat is het doel van de extreme koeling? Heb je plannen om te OC-en?
Hooguit enkele graden boven kamertemperatuur. Dus circa rond de 25c.
Als ik ga gamen vliegen de temperaturen allemaal naar de 60c-70c, waarbij de HDD's ongeveer rond de 40c zitten, het moederbord 45c wordt en de GPU 80c aantikt. Dat vind ik toch best wel aan de te hoge kant.

OC-plannen zijn er (nog) niet, maar misschien in de toekomst.
Het probleem hier is dat ik bij een kamertemperatuur van 19c al deze waardes haal, en aangezien ik op de 3e verdieping woon met een knoepert van een plat dak en goede isolatie om me heen wordt de kamertemperatuur in de zomer gemiddeld 35c-40c. :X Imagine wat dat dus doet met je PC, die draait dan al op 40c-50c idle.

In de zomer zou kamertemperatuur dus ideaal zijn, lager is dan uiteraard onmogelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Zorian op 16-03-2015 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 07:34
Ik zou de fan van je cpu koeling naar binnen zetten. Die neemt nu opgewarmde lucht uit de kast ipv koele lucht van buiten. Tevens is positieve luchtdruk in een kast ook wat fijner ivm stof, nu lijk je op "neutrale" luchtdruk te zitten.

flickr - WOT Profile - Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-09 15:37

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

De temperaturen die je nu hebt zijn normaal tot vrij goed. Dat je koeling niets meer voor elkaar bokst als je kamer 35-40 graden is kan geen enkele koeloplossing wat aan doen, tenzij je een water-chiller gebruikt (welke je kamer nóg warmer zal maken) of je radiator in de kelder zetten ofzo, ook niet echt haalbaar vanaf de 3e verdieping.

@ Gizzy hierboven: De ventilator van de CPU omdraaien zou kunnen, maar dan blaas je dus de warme lucht weer je kast in. Iets met lood en oud ijzer me dunkt. Maar hij kan het even proberen natuurlijk, niet geschoten is altijd mis en meer van dat soort prachtige Oudhollandse uitdrukkingen.

[ Voor 30% gewijzigd door DominoNL op 16-03-2015 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
als je hem koeler wilt kan je beter zorgen dat hij zuiniger wordt.
dus onderklokken die handel :)

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
DominoNL schreef op maandag 16 maart 2015 @ 17:29:
De temperaturen die je nu hebt zijn normaal tot vrij goed. Dat je koeling niets meer voor elkaar bokst als je kamer 35-40 graden is kan geen enkele koeloplossing wat aan doen, tenzij je een water-chiller gebruikt (welke je kamer nóg warmer zal maken) of je radiator in de kelder zetten ofzo, ook niet echt haalbaar vanaf de 3e verdieping.

@ Gizzy hierboven: De ventilator van de CPU omdraaien zou kunnen, maar dan blaas je dus de warme lucht weer je kast in. Iets met lood en oud ijzer me dunkt. Maar hij kan het even proberen natuurlijk, niet geschoten is altijd mis en meer van dat soort prachtige Oudhollandse uitdrukkingen.
Die warme lucht verhit de cpu echt in een hogere mate door in de case te komen, dan de koude lucht die direct het koellichaam afkoeld. Tevens wordt de warme lucht die naar binnen komt via de radiator dan meteen afgevoerd door de topfans. De warme lucht zal nauwelijks tijd doorbrengen in de case. ik vermoed dus dat het voordeel zeker opweegt tegen het nadeel. Tevens zit er ook nog het voordeel in van overdruk in de kast, dus minder last van stof.

[ Voor 5% gewijzigd door Gizzy op 16-03-2015 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-09 15:37

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

Ja, je kan het nog een keer typen, maar ik denk dat het niet tot marginaal scheelt en we zullen het voor deze situatie pas zeker weten als hij het getest heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

Topicstarter
Ik heb zojuist de fans van de CPU omgedraaid en het lijkt wel enkele graadjes te schelen. :)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/PHRnT3Pl.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-09 00:53

mirno

私の名前はMirnoです

30 graden vind ik een erg goede temperatuur, helemaal die 25 graden die je nu hebt, maar die zullen na gedurende tijd wel weer oplopen naar de 30.

GPU die 80 graden wordt is ook vrij normaal, bedenk eens dat die dingen soms wel 150W vragen en op 1,2V werken. Dat zijn iets van 125A en dat wordt warm, icm met schakelende componenten erin etc.

Al met al kan je hier nog prima mee overklokken, tijdens een stress test (als intel burntest of PRIME) opletten dat de temps niet boven de >85 komen.

GPU zou ik me ook niet te druk over maken, systeem is prima gekoeld lijkt me.

Over je waterkoelingset, als die beter is dan je huidige koeler (welke heb je? ) kan je hem omwisselen, extra koel prestaties kunnen nooit kwaad, helemaal niet voor als je wilt overklokken.

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

Topicstarter
mirno schreef op maandag 16 maart 2015 @ 17:51:
30 graden vind ik een erg goede temperatuur, helemaal die 25 graden die je nu hebt, maar die zullen na gedurende tijd wel weer oplopen naar de 30.

GPU die 80 graden wordt is ook vrij normaal, bedenk eens dat die dingen soms wel 150W vragen en op 1,2V werken. Dat zijn iets van 125A en dat wordt warm, icm met schakelende componenten erin etc.

Al met al kan je hier nog prima mee overklokken, tijdens een stress test (als intel burntest of PRIME) opletten dat de temps niet boven de >85 komen.

GPU zou ik me ook niet te druk over maken, systeem is prima gekoeld lijkt me.

Over je waterkoelingset, als die beter is dan je huidige koeler (welke heb je? ) kan je hem omwisselen, extra koel prestaties kunnen nooit kwaad, helemaal niet voor als je wilt overklokken.
Ik heb er een pricewatch: Cooler Master Seidon 120V in zitten momenteel. Ik vind hem net zo goed koelen als die Corsair setjes van 100 euro of meer.

Ik ga het even zo laten en kijken wat de temperaturen doen. :) In elk geval alvast bedankt voor het meedenken!

Dit is overigens het resultaat na circa 15-20 minuten de PC aan, dus nadat hij goed heeft kunnen 'voorverwarmen':

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/wwC8Lrql.png

[ Voor 7% gewijzigd door Zorian op 16-03-2015 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 13:07
Gizzy schreef op maandag 16 maart 2015 @ 17:28:
Ik zou de fan van je cpu koeling naar binnen zetten. Die neemt nu opgewarmde lucht uit de kast ipv koele lucht van buiten. Tevens is positieve luchtdruk in een kast ook wat fijner ivm stof, nu lijk je op "neutrale" luchtdruk te zitten.
Bovendien betekent meer fans niet meer airflow. Die onderste kan best wel een goeie flow over je HDDs verstoren bijv. Ik zou die er eens uithalen, en bovenop er misschien ook nog eens eentje af om wat overdruk te hebben. Die warme lucht gaat er vanzelf wel uit aan de bovenkant ;)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-09 00:53

mirno

私の名前はMirnoです

Ow, die zit er dus al in.
Zelf ben ik niet zo'n fan van die standaard waterkoel setjes, ze blinken nooit echt uit tegenover de luchtkoelers, en menige luchtkoelers zijn beter dan de standaard waterkoel setjes.
Voor goede waterkoeling ben je dan wel al minimaal €300 kwijt, maar dan is het wel goed. Maar praktisch heeft het niet echt veel zin vind ik.
Hier is toch wel een merkbaar verschil tussen de poseidon en corsair te vinden: http://nl.hardware.info/p...170&specId=15855&tcId=363

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
mirno schreef op maandag 16 maart 2015 @ 17:59:
Ow, die zit er dus al in.
Zelf ben ik niet zo'n fan van die standaard waterkoel setjes, ze blinken nooit echt uit tegenover de luchtkoelers, en menige luchtkoelers zijn beter dan de standaard waterkoel setjes.
Voor goede waterkoeling ben je dan wel al minimaal €300 kwijt, maar dan is het wel goed. Maar praktisch heeft het niet echt veel zin vind ik.
Hier is toch wel een merkbaar verschil tussen de poseidon en corsair te vinden: http://nl.hardware.info/p...170&specId=15855&tcId=363
Als je voor tweedehandsspul gaat kan je voor een stuk minder dan 300 klaar zijn. Zeker als je voor een core only blokje voor je gpu gaat! 250 euro moet nog best haalbaar zijn. Pomp 60 euro, res euro of 20, cpu blok 30 euro, gpu blok 30 euro, fittingen 40 en nog wat demi water en toevoegingen. Qua radiatoren kom je meestel ook wel tweedehands rond de 30 tot 40 euro uit. Een 360 van 3cm mooi boven in en dan voor net dat beetje headroom nog een 120 waar nu de clc rad zit.

[ Voor 10% gewijzigd door Gizzy op 17-03-2015 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan00
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-09 14:52
Zorian schreef op maandag 16 maart 2015 @ 17:53:
[...]
Ik heb er een pricewatch: Cooler Master Seidon 120V in zitten momenteel. Ik vind hem net zo goed koelen als die Corsair setjes van 100 euro of meer.
Vind? Ook Corsair setjes in je setup gehad?

Sowieso, misschien is het handiger om een tijdje temperaturen te loggen ipv een momentopname....
Dan kan je namelijk kijken of het écht wat uitmaakt, en verschillende dingen testen zoals bovenste fans zachter laten draaien, HDD fans zachter etc.
Pagina: 1