[iMac] blijft rebooten met gele tekens op achtergrond

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisderoo
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-02-2021
Mijn iMac blijft maar rebooten en start dus niet op...

Ik krijg de melding "Your computer restarted because of a problem."
Afbeeldingslocatie: https://support.apple.com/library/content/dam/edam/applecare/images/en_US/osx/panic.png

Daarnaast zie ik allemaal gele tekens op de achtergrond:
Afbeeldingslocatie: http://www.webgraphic.nl/tekens.jpg

Over dit laatste kan ik eigenlijk weinig vinden via Google. Wel het e.e.a. over gele strepen maar niets met deze rare tekens. (Weet ook niet goed op welke termen ik hiervoor moet zoeken....)

Ik heb al het volgende geprobeerd:
- Opstarten via recovery met COMMAND + R, helaas lijkt de Mac hier niet op te reageren
- Een Safe Boot met de SHIFT toets, hier lijkt de Mac ook niet op te reageren
- Beide RAM kaarten een keer verwijderd (om dit uit te sluiten)

De iMac (Late 2009 Early 2008) draait geloof ik op Lion (niet 100% zeker).

Wat kan ik nog meer doen? Wat kan het probleem zijn?

Ik hoop dat iemand bij kan helpen hiermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:26
Videokaart naar z'n mallemoer denk ik, die gele dingetjes op je tweede foto zijn zgn. 'artifacts'.
Je kunt de videokaart uitsluiten door een extern scherm aan te sluiten. Heb je het daar ook dan is het zeker de GPU (videokaart).

Mooi reparatieklusje voor Bas z'n knutselblog misschien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisderoo
Een extern scherm aansluiten kan ik nog even niet testen omdat ik hier geen mini display kabel heb.

Ik heb zojuist nog een PRAM en SMC reset gedaan. Er is wel wat veranderd; ik krijg het opstart deuntje weer te horen en ik heb nu verticale gele strepen.

Overigens lukt opstarten van CD ook niet; de cd wordt niet "ingeslikt". Zou de CD drive niet kapot kunnen zijn wat de problemen veroorzaakt?

Mocht het toch de videokaart zijn, dan is dit lastig om te vervangen wat ik zo op internet zag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
PRAM en SMC resets zijn geen magische fix-alles oplossingen, het wist slechts wat instellingen, en soms als die instellingen corrupt zijn kan dat een oplossing zijn voor bepaalde functies (zoals netwerk, audio, beeldinstellingen, power management, tijd enz).

Je hebt in elk geval een GPU of VRAM probleem, daarnaast zou je wat andere problemen kunnen hebben als je optische drive ook niet werkt. Stel dat er bijvoorbeeld een probleem met de voeding is/was, dan zou die je GPU en ODD meegenomen kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Al naar de Apple store geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:38

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

GPU heeft een reflow nodig. Zie ook mijn knutselblog:

Bas z'n knutselblog: Repair Macbook Pro early 2011
Bas z'n knutselblog: De Rode Ring des DOODS
Bas z'n knutselblog: [repair] iMac 24inch graphic card reflow < deze niet volgen wat betreft werkwijze, dit was voordat ik het proces goed snapte!

Ik bied deze dienst aan voor mede-Tweakers, stuur me een DM als je hulp nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisderoo
De HDD is het in ieder geval niet, deze heb ik zojuist getest namelijk en werkt prima.

De CD drive werkt nu ook weer, hier zat papier in :? afkomstig van een cd label/sticker.

Als ik nu probeer te booten via CD dan lijkt er wat te gebeuren maar na lang nadenken geeft de iMac aan dat de iMac herstart moet worden. Na herstart gebeurt er helaas niets.

Wat ik ook doe, ik zie continue die gele strepen, dus het moet de videokaart zijn.
@sebastius; ik heb je een mail gestuurd m.b.t. de reflow. Ik hoop dat je wat voor mij kunt betekenen.

Ps. het gaat overigens om een Early 2008 model (ipv Late 2009 wat ik in mijn openingspost aangaf)
Pagina: 1