Ik lees overal dat led-lampen tegenwoordig ook in warme kleuren verkrijgbaar zijn. Rond mijn monitor staan drie 40 W gloeilampen die een houten afwerking van de ruimte achter en boven mijn monitor verlichten. Draai ik daar een 2700K ledlamp in (deze), is het licht veel witter (kouder van kleur). De warmste led-lampen zijn kennelijk nog niet zo warm als gloeilampen? Hoe kan het dat men zegt dat gloeilampen 2700K zijn en dat veel moderne led-lampen dat ook zijn, maar dat de lampen toch heel anders licht geven? Wat is er aan de hand?
1. Gloeilampen zijn eigenlijk warmer dan 2700K?
2. De 2700K ledlampen zijn eigenlijk kouder dan 2700K?
3. Iets anders, bijvoorbeeld een mismatch tussen pieken in de lichtfrequenties van de led-lamp en de houten plank die wordt verlicht?
Edit: nog iets anders dus
Overigens heb ik al voor 260 euro aan Philips Hue lampen gekocht voor in de huiskamer. In de gang, keuken, douche en slaapkamer heb ik al jaren spaarlampen en tegenwoordig ook goedkopere led-lampen. Ik zoek nu voor een aantal belangrijkere plekken, zoals op en rond mijn bureau en de overige lampen in de huiskamer, betaalbare led-lampen die licht geven dat lijkt op een gloeilamp.
Het licht van deze gloeilamp vind ik prettig:

Het licht van (deze) led-lamp vind ik minder prettig. Prima voor in de keuken, maar niet rond mijn bureau:
1. Gloeilampen zijn eigenlijk warmer dan 2700K?
2. De 2700K ledlampen zijn eigenlijk kouder dan 2700K?
3. Iets anders, bijvoorbeeld een mismatch tussen pieken in de lichtfrequenties van de led-lamp en de houten plank die wordt verlicht?
Edit: nog iets anders dus
Overigens heb ik al voor 260 euro aan Philips Hue lampen gekocht voor in de huiskamer. In de gang, keuken, douche en slaapkamer heb ik al jaren spaarlampen en tegenwoordig ook goedkopere led-lampen. Ik zoek nu voor een aantal belangrijkere plekken, zoals op en rond mijn bureau en de overige lampen in de huiskamer, betaalbare led-lampen die licht geven dat lijkt op een gloeilamp.
Het licht van deze gloeilamp vind ik prettig:

Het licht van (deze) led-lamp vind ik minder prettig. Prima voor in de keuken, maar niet rond mijn bureau:

[ Voor 69% gewijzigd door pmeter op 19-03-2015 22:56 ]