Hoi iedereen,
In een poging om mijn thuisnetwerk aan te passen,
Heb ik 2 TP-Link TL-SG1016DE switchen gekocht om VLANS aan te maken (proberen)
Het is gelukt om de basis werkend te krijgen,
maar door mijn beperkte kennis geraak ik niet wijs uit het VLAN, trunking,.. gebeuren.
mijn opstelling ziet er zo uit

Indien mogelijk, had ik de taken van de L1 switch (naast de kabel modem) willen integreren in de TL-SG1016DE. het is via de L1 switch dat de modem die IP's verdelen
en ik hoop om:
-# 1 IP naar de router (linksys EA6900)
-# 1 IP boven naar de NAS te brengen (2e poort op de NAS, zodat downloads veilig langs een ander IP gaan, (met ?IP trunking?) en nooit door mijn privé netwerk omgeving komen)
-# 1 IP naar de rode zone (wifi AP, gebruikt door o.a. familie en bezoekers (of dat dit in ieder geval ook niet aan de privé omgeving kan)
-# 1 IP komt uit een speciale range van de modem, om de kabel/digicorder interactief te maken
. . . . . (indien achter de router, werken VOD diensten en TV gids niet)
huidige settings:
IGMP snooping enabled..
Poort 1 van beide switchen zijn gelinkt, Port trunk enabled: trunk 1 / Poort 1..
Loop prevention enabled..
802.1Q VLAN enabled... maar geen idee wat precies te doen.
andere settings zijn standaard gebleven.
Het hele port trunking, mirroring, IP ranges, ingress, egress, welke VLAN wel of net niet te gebruiken,
is momenteel een beetje teveel, op een hoop.
Alle hulp, groot of klein. Is ten zeerste geapprecieerd!!
thanks!
In een poging om mijn thuisnetwerk aan te passen,
Heb ik 2 TP-Link TL-SG1016DE switchen gekocht om VLANS aan te maken (proberen)
Het is gelukt om de basis werkend te krijgen,
maar door mijn beperkte kennis geraak ik niet wijs uit het VLAN, trunking,.. gebeuren.
mijn opstelling ziet er zo uit

Indien mogelijk, had ik de taken van de L1 switch (naast de kabel modem) willen integreren in de TL-SG1016DE. het is via de L1 switch dat de modem die IP's verdelen
en ik hoop om:
-# 1 IP naar de router (linksys EA6900)
-# 1 IP boven naar de NAS te brengen (2e poort op de NAS, zodat downloads veilig langs een ander IP gaan, (met ?IP trunking?) en nooit door mijn privé netwerk omgeving komen)
-# 1 IP naar de rode zone (wifi AP, gebruikt door o.a. familie en bezoekers (of dat dit in ieder geval ook niet aan de privé omgeving kan)
-# 1 IP komt uit een speciale range van de modem, om de kabel/digicorder interactief te maken
. . . . . (indien achter de router, werken VOD diensten en TV gids niet)
huidige settings:
IGMP snooping enabled..
Poort 1 van beide switchen zijn gelinkt, Port trunk enabled: trunk 1 / Poort 1..
Loop prevention enabled..
802.1Q VLAN enabled... maar geen idee wat precies te doen.
andere settings zijn standaard gebleven.
Het hele port trunking, mirroring, IP ranges, ingress, egress, welke VLAN wel of net niet te gebruiken,
is momenteel een beetje teveel, op een hoop.
Alle hulp, groot of klein. Is ten zeerste geapprecieerd!!
thanks!
[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 662819 op 16-03-2015 14:40 ]